Κατά τη διάρκεια μιας mini συνέντευξης τύπου στους εκπροσώπους του ασφαλιστικού τύπου, ο κ. Eric Kleijnen, Διευθύνων Σύμβουλος της AXA Ελλάδος, σχολίασε ορισμένες στρατηγικές διαστάσεις της AXA στην Ελλάδα, καθώς και το παγκόσμιο περιβάλλον της ασφάλισης. Η AXA έχτισε μια γερή βάση για βιώσιμα κέρδη κατά τα τελευταία 3 χρόνια. Η κερδοφορία βρισκόταν ψηλά στα σχέδια της Εταιρeίας από το 2008 και αποτελούσε πρωταρχικό στόχο για το 2010. Σε περιόδους κρίσης και παραμονές του Solvency II, η αύξηση των εγγεγραμμένων ασφαλίστρων και του μεριδίου αγοράς δεν θεωρήθηκε κρίσιμη (ακόμη και αν είναι ευπρόσδεκτη).
Η AXA Ελλάδος καταγράφει περίπου 110 εκατ. ευρώ σε εγγεγραμμένα ασφάλιστρα στις Γενικές Ασφαλίσεις και περίπου το ίδιο στη Ζωή. Αναμένουμε να κλείσει ελαφρώς υψηλότερα στις Γενικές Ασφαλίσεις σε σχέση με πέρυσι και λίγο χαμηλότερα στη Ζωή, επισημαίνοντας ότι εκτός από την Προστασία και την Πρόσκαιρη Ασφάλιση, οι περισσότερες κατηγορίες επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στη Ζωή καταστρέφουν αξία στην αγορά.
Τα λειτουργικά κέρδη (μετά από φόρους) ανέκαμψαν φέτος, ειδικά χωρίς την επίδραση των μέτρων σταθερότητας, όπως η επιπλέον έκτακτη εισφορά, κ.λπ. Παρά την επίδραση κατά περίπου 4,2 εκατ. ευρώ τα κέρδη αναμένεται να είναι στα ίδια επίπεδα με το 2009, δηλαδή 10 εκατ. ευρώ, χωρίς καμία μείωση του ποσοστού αποθεματοποίησής μας.
Η δημοσίευση από την ΕΠΕΙΑ των καθαρών κερδών στο τέλος του Ιουνίου του 2010 υπό τα ελληνικά λογιστικά πρότυπα των -35 εκατ. ευρώ, χρήζει εξήγησης. Το αναφερόμενο αποτέλεσμα είναι καθαρά λογιστικό, χωρίς οικονομική πραγματικότητα, λόγω της αποτίμησης του επενδυτικού χαρτοφυλακίου μας ελληνικών ομολόγων σε αγοραίες τιμές (mark-to-market). Καθώς ο νόμος που επιτρέπει στις εταιρείες να αξιολογούν τα ομόλογα αυτά σε αποσβεσμένη αξία ψηφίστηκε τον Ιούλιο του 2010, οι περισσότερες εταιρείες θα έπρεπε να έχουν γνωστοποιήσει παρομοίως μη πραγματοποιηθείσες κεφαλαιακές ζημιές. Παραδόξως, αυτό δεν συνέβη. Με ακόμη μεγαλύτερη έκπληξη, διαπιστώσαμε ότι η EΠEIA δεν κάλεσε τις εταιρείες να καθορίσουν εκ νέου τα αποτελέσματά τους στο τέλος Ιουνίου, αλλά δημοσίευσε μη συνεπή μεγέθη στην ιστοσελίδα της. Με αυτή την έννοια, απέτυχε να διασφαλίσει τη διαφάνεια για την οποία είναι υπεύθυνη όχι μόνο για την προώθησή της, αλλά και για την επιβολή της.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η AΧΑ δεν πιστεύει ότι η Ελλάδα θα χάσει την πρόκληση με τον προϋπολογισμό της ούτε ότι θα οδηγηθεί στην έξοδο από τη ζώνη του ευρώ, με τις τοπικές αρχές και τους πολίτες να αντιμετωπίζουν την κατάσταση με θάρρος. Δεν πρέπει να ξεχνάμε επίσης ότι η επιτυχία της Ελλάδας στην αντιμετώπιση αυτής της πρόκλησης έχει μέγιστο ενδιαφέρον για τις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως τη Γαλλία και τη Γερμανία.
Η AXA, επίσης, ακολουθεί ένα μοντέλο διανομής πολλαπλών καναλιών.
– Μέσω των τραπεζοασφαλειών, ο συνδυασμός ασφαλιστικών προϊόντων με τραπεζικά ευνοείται από μικρά φθηνά ασφαλιστικά προγράμματα που προσθέτουν αξία συμπληρώνοντας τα παραδοσιακά τραπεζικά προϊόντα. Μέχρι στιγμής, έχει σημειωθεί επιτυχία σε στεγαστικά και καταναλωτικά δάνεια, με υψηλά ποσοστά σταυροειδών πωλήσεων (cross-sell) και βελτιωμένους όρους ασφάλισης, προσαρμοσμένα στην τρέχουσα κρίση. Το επόμενο βήμα είναι να έχουμε ασφαλιστική προστασία ενσωματωμένη σε πιστωτικές κάρτες και ενδεχομένως σε τρέχοντες και αποταμιευτικούς λογαριασμούς, όπως τον βλέπετε σε όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές και αμερικανικές τράπεζες. Δεν εφευρίσκουμε κάτι εκεί.
– Είχαμε πολύ σημαντική πρόοδο με τους μεσίτες. Σημαντικές προσπάθειες καταβάλλονται για να βελτιωθεί το επίπεδο παροχής των υπηρεσιών μας.
– Σημαντικές προσλήψεις έγιναν στο κανάλι του Agency, όπου και λήφθηκαν πολύ σημαντικές πρωτοβουλίες εκπαίδευσης, αλλάζοντας τον τρόπο πώλησης από απλή προώθηση προϊόντος σε μία προσέγγιση βασισμένη στις ανάγκες. Οι προσπάθειες αυτές είναι ζωτικής σημασίας για να θέσουμε σωστά το Agency στον τρέχοντα και τον μελλοντικό ανταγωνισμό. Πέρα από τη βελτίωση του επαγγελματισμού, οι πρωτοβουλίες θα πρέπει, επίσης, να εστιαστούν στη μείωση του κόστους πρόσκτησης για το κανάλι, μέσω επιπλέον αναδιάρθρωσης, πλήρους αναθεώρησης κανονισμών και ενισχύοντας δραστικά τα επίπεδα δραστηριότητας και την ποιότητα της παραγωγής. Για την ΑΧΑ σε παγκόσμιο επίπεδο, οι αποκλειστικοί συνεργάτες αποτελούν το κύριο κανάλι μας, κάτω από διαφορετικά καθεστώτα ανάλογα με την εταιρεία της ΑΧΑ, με την Ελλάδα να είναι η μόνη χώρα, όπου το κόστος λειτουργίας του δικτύου Agency υποστηρίζεται επιπλέον των προμηθειών.
– Είναι σημαντικό να σημειώσουμε ότι τα πολλαπλά κανάλια διανομής της AΧΑ αντιμετωπίζονται με ίση μεταχείριση εντός και διαμέσου των καναλιών, με την ΑΧΑ να είναι, επίσης, πρώτη σε όλο τον κόσμο στο κανάλι των μεσιτών, με σαφή πρόθεση να κρατήσει μια τέτοια θέση.
Όπως προαναφέρθηκε, η AΧΑ πιστεύει ότι η Ελλάδα θα ανταποκριθεί στις προκλήσεις της και συνεχίζει να επενδύει στο ελληνικό χρέος, με επιτόκια της αγοράς.
Πρέπει να έχουμε κριτική ματιά, όταν συγκρίνουμε άλλες ευρωπαϊκές χώρες υπό (μεταβαλλόμενες) πιέσεις της αγοράς. Αν η Πορτογαλία έχει ένα παρόμοιο πρόβλημα, όπως η Ελλάδα, αλλά σε μικρότερο βαθμό, η Ισπανία έχει μια πολύ μεγαλύτερη οικονομία και την ικανότητα της ανθεκτικότητας, όταν η Ιρλανδία και το Βέλγιο είναι εντελώς διαφορετικές περιπτώσεις. Η Ιρλανδία δεν έχει καθαρό δημοσιονομικό έλλειμμα, αλλά ένα θέμα της διασφάλισης των ιρλανδικών τραπεζών. Για το Βέλγιο δεν είναι καθόλου θέμα προϋπολογισμού, η χώρα παρουσιάζει το υψηλότερο πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με το μεγαλύτερο μέρος του χρέους της σε τοπικά χέρια, χάρη σε ένα ποσοστό αποταμίευσης υψηλότερο από το 17% του ΑΕΠ (στην Ελλάδα, είναι σήμερα χαμηλότερο από 9%, αντιμετωπίζοντας ένα ετήσιο έλλειμμα του προϋπολογισμού άνω του 15% του ΑΕΠ …).
Μετά την απόκτηση της Alpha, η πρώτη μας προτεραιότητα ήταν η ενίσχυση των βασικών πυλώνων της Εταιρείας, με το ανθρώπινο δυναμικό να βρίσκεται στην ψηλότερη θέση στην ατζέντα: σε μια βιομηχανία παροχής υπηρεσιών και σε μακροπρόθεσμο επίπεδο, το ανθρώπινο δυναμικό κάνει τη διαφορά, δεδομένου ότι “είναι” η υπηρεσία μας. Η AXA Ελλάδος προσέλαβε εργαζόμενους με ιδιαίτερα υψηλό προφίλ κατά τη διάρκεια των τελευταίων 2 ετών. Τέτοιες προσλήψεις είναι μερικές φορές δύσκολες, καθώς η αγορά είναι περιορισμένη, ακόμη και για παραδοσιακά προφίλ ορισμένες φορές. Αλλά η ποιότητα μπορεί να βρεθεί: κατά τη διάρκεια των «ημερών καριέρας» τον περασμένο μήνα, τα μέλη της εκτελεστικής επιτροπής μας και η Διεύθυνση Ανθρωπίνου Δυναμικού πήραν συνέντευξη από περίπου 900 υποψηφίους. Εντοπίσαμε έναν απροσδόκητο αριθμό από πολύ ισχυρά, άκρως εξειδικευμένα και μερικές φορές έμπειρα προφίλ. Εμείς θα προσλάβουμε κάποια και θα προωθήσουμε κάποια άλλα στην AΧΑ παγκοσμίως. Η ΑΧΑ Ελλάδος έχει σήμερα στο ανθρώπινο δυναμικό της 315 εργαζόμενους.
Όσον αφορά τα συστήματα, επιλέξαμε την επαναχρησιμοποίηση των πόρων της AΧΑ Πορτογαλίας, προσαρμόζοντάς τα στην κατ’ ελάχιστο απαιτούμενη τοπική νομοθεσία και πρακτική. Λόγω ανεπαρκούς “ωριμότητας” της AΧΑ Ελλάδος και των εσωτερικών παρόχων αναφορικά με τη διαχείριση έργων και την ικανότητα διαχείρισης της αλλαγής, που εν τω μεταξύ, αναβαθμίστηκαν ραγδαία, χάσαμε περίπου 18 μήνες, εμποδίζοντάς μας μέχρι τώρα να διαθέσουμε στην αγορά κάποια τυπικά προϊόντα και υπηρεσίες της AΧΑ.
Τα καλά νέα είναι ότι η έλλειψη ικανοτήτων έχει πλέον καλυφθεί, τα σχέδια υλοποιούνται, πλέον, κανονικά με σημαντική βελτίωση να αναμένεται το καλοκαίρι του 2011. Στο πλαίσιο του προγράμματος, όλα τα συστήματα και οι διαδικασίες θα έχουν αναβαθμιστεί με την απλότητα και την αποτελεσματικότητα ως βασικά χαρακτηριστικά. Η εν λόγω απλότητα και αποτελεσματικότητα θα βελτιώσουν δραστικά την ευκολία της εργασίας των δικτύων διανομής και των εργαζομένων μας, που απαιτούν πολύ περισσότερη ευελιξία και ξεκάθαρες διαδικασίες, με ενδυνάμωση και λιγότερες εξαιρέσεις ή κατά περίπτωση διαχείριση των υποθέσεων.
Οι τομείς δραστηριότητας που δημιουργούν αξία στην Ελλάδα είναι η Ζωή, η Προστασία, το Προσωπικό Ατύχημα και η Κατοικία. Οι περισσότεροι άλλοι τομείς είναι ουδέτεροι ή καταστρέφουν αξία. Η AXA λοιπόν δείχνει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για τους πρώτους και δεσμεύεται για τη βελτίωση των υπολοίπων. Έχουμε, επίσης, τη βούληση να αναπτύξουμε προγράμματα προστασίας συνδεδεμένα με τραπεζικά προϊόντα, όπου ακόμη έχουμε πολλές δυνατότητες μπροστά μας.
Η οικονομική κρίση, τα ιστορικώς χαμηλά επιτόκια και οι περιορισμένης δυναμικής αγορές μετοχών καθώς και το Solvency ΙΙ δείχνουν ότι τα αποταμιευτικά προϊόντα με εγγυήσεις δεν είναι βιώσιμα μακροπρόθεσμα, θέτοντας τα κεφάλαια του κλάδου σε υψηλό κίνδυνο. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στην περίπτωση των εγγυημένων αποδόσεων που φτάνουν έως 3,35%. Η συνεχής υψηλή μεταβλητότητα στις χρηματοοικονομικές αγορές καθιστά τέτοιες μακροπρόθεσμες εγγυήσεις μη βιώσιμες και η AΧΑ δεν τις υποστηρίζει, ούτε στη φάση της κεφαλαιοποίησης ούτε στη φάση της προσόδου. Οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί όταν εξετάζουν προσφορές με τέτοια χαρακτηριστικά. Η AXA πρόσφερε στην Ελλάδα, ένα τέτοιο προϊόν, το 2009, αλλά το απέσυρε μετά από 2 μήνες.
Τα ισόβια προγράμματα υγείας επίσης καταστρέφουν αξία. Κυρίως δεν έχουν κανένα νόημα από ασφαλιστικής πλευράς, αφού οι τεράστιοι υποκείμενοι κίνδυνοι δεν είναι διαχειρίσιμοι μακροπρόθεσμα, και σίγουρα όχι ισοβίως. Με την πώληση τέτοιων συμβολαίων, οι ασφαλιστές έχασαν την ικανότητά τους να αλλάζουν τις διατυπώσεις και να ακυρώνουν τα συμβόλαια και έτσι η ανατιμολόγηση είναι σχεδόν η μόνη λύση για την εξισορρόπηση του δείκτη ζημιών. Οι ασφαλιστές όμως δεν μπορούν να το κάνουν αυτό εξαιτίας του αριθμού των αποζημιώσεων που αυξάνεται με 10-13% ετησίως.
Αυτό το γεγονός, που επιβαρύνθηκε από ένα γενικότερο αρνητικό κλίμα κάνοντας τους ανθρώπους να αισθάνονται χειρότερα, οφείλεται κυρίως στο τεράστιο πλεόνασμα της ιατρικής προσφοράς στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα την “ιατρική απαγωγή” και/ή τη συνταγολόγηση μη αναγκαίων τεχνικών διερευνήσεων. Από αυτή την άποψη, η κατάργηση του οικογενειακού γιατρού ήταν ένα τεράστιο λάθος. Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, η επίσκεψη στον οικογενειακό γιατρό σε πρώτο βαθμό και στους γιατρούς ειδικοτήτων σε δεύτερο βαθμό, περιορίζει τη νοσηλεία στον βαθμό που πραγματικά απαιτείται. Στην AΧΑ, προωθούμε τη γραμμή υγείας 24/7 που βοηθά τους πελάτες πριν από τη νοσηλεία, τη διευκολύνει όταν απαιτείται και ελέγχει τα τιμολόγια μετά, κυνηγώντας ασυνήθιστες αμοιβές και περιττές διερευνήσεις ή θεραπευτικές αγωγές.
Ο δρόμος προς τα ανανεούμενα προϊόντα υγείας, από 1 έως 5 χρόνια, είναι ένας μονόδρομος που δεν μπορεί να χαθεί, με τους ασφαλιστές να ανακτούν τα παραδοσιακά μέσα δράσης τους, με το πλεονέκτημα των χαμηλότερων τιμών προς τους καταναλωτές. Η AXA προετοιμάζεται γι’ αυτό, σε συνδυασμό με την AXA PPP, ως τον εξειδικευμένο πάροχο υγείας του Ομίλου AXA, σε ολόκληρο τον κόσμο.
Όσον αφορά τη δημιουργία της Alpha Life, από την Alpha Bank, δεν μας εκπλήσσει η ενέργειά της, αφού τα αποταμιευτικά ασφαλιστικά και επενδυτικά προϊόντα είναι έξω από το πεδίο εφαρμογής της συμφωνίας που κάναμε με την Τράπεζα. Όπως εξηγήθηκε παραπάνω, η ΑΧΑ αυτή τη στιγμή δεν σκέφτεται τις εγγυήσεις, εκτός του κεφαλαίου κατά την ημερομηνία λήξεως του ασφαλιστηρίου. Η τρέχουσα κρίση ρευστότητας των ελληνικών τραπεζών είναι ένας λόγος παραπάνω για τη μη μεταφορά καταθέσεων από την Alpha προς τον ισολογισμό της AΧΑ Ελλάδος. Αυτό θα μπορούσε να αλλάξει στο μέλλον, αν ο έλεγχος των ασφαλιστικών επιχειρήσεων μπορούσε να ενισχύσει τις κεφαλαιακές απαιτήσεις των τραπεζών.
Τελευταίο αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, είναι ότι τα σημαντικά μέσα ασφάλιστρα και η μεγάλη διάρκεια είναι ζωτικής σημασίας για τη Ζωή, τόσο για απόσβεση του κόστους πρόσκτησης, όσο και για την καταβολή υψηλότερων αποδόσεων στους ασφαλισμένους. Αυτό δεν συμβαίνει, καθόλου, στην Ελλάδα σήμερα, καταστρέφοντας τις αξίες εξαγοράς, καθώς και τη φήμη της ασφάλισης, όταν αποτελεί μία από τις καλύτερες και πιο ασφαλείς επενδύσεις σε μακροπρόθεσμη βάση και προωθείται σε όλες τις ανεπτυγμένες κοινωνίες.
7. Ιδιωτικό Εγγυητικό Κεφάλαιο Ζωής/ Επικουρικό Κεφάλαιο Αυτοκινήτου
Η δημιουργία του Εγγυητικού Κεφαλαίου Ζωής είναι θετική και υποστηρίζεται τόσο από την Ένωση όσο και από την AXA. Αυτό που είναι πολύ λιγότερο θετικό είναι η αναδρομική συμμετοχή του στην πτώχευση της Aspis και της Commercial Value με αποτέλεσμα οι υποχρεώσεις πιθανόν να υπερβαίνουν τα 700 εκατ. ευρώ ΣΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ του. Αυτή η διαφορά είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που η ελληνική αγορά μπορεί να απορροφήσει μέσα σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα. Η χρήση της πίστωσης θα διπλασίαζε τουλάχιστον το τελικό κόστος με την αγορά να χρειάζεται 35 χρόνια για τη διαγραφή της. Πρόσθετες πτωχεύσεις θα χειροτερέψουν ακόμη περισσότερο την κατάσταση.
Το Επικουρικό Κεφάλαιο Αυτοκινήτου, δεν είναι σε καλύτερη κατάσταση με ανεπιβεβαίωτες υποχρεώσεις περίπου 1,1 δισ. ευρώ, που δημιουργήθηκαν μετά από πολλά χρόνια κακής τιμολόγησης, κακής αποθεματοποίησης και έλλειψης κατάλληλης εποπτείας.