Οι δουλειές σήμερα απαιτούν επικοινωνία. Εκτός κι αν είστε τεχνίτης, η δουλειά σας περιλαμβάνει να δέχεστε τη συνεισφορά άλλων και να την προσθέτετε στην εργασία σας ή να δίνετε τη δουλειά σας σε άλλους.
Των Doug και Polly White*
Ακόμη και ένας τεχνίτης επικοινωνεί με τους πελάτες του, ή με κάποιον που θα τον βοηθήσει να φτάσουν τα προϊόντα του σε άλλους. Σχεδόν κανείς δεν εργάζεται στο απόλυτο κενό.
Οι αγγελίες εργασίας ζητούν υψηλά επίπεδα ομαδικότητας και άριστες ικανότητες επικοινωνίας. Οι εργοδότες μετρούν τους συνεργάτες τους στην ικανότητά τους να λειτουργούν καλά με άλλους – να έχουν την ικανότητα να δημιουργούν κοινωνική αποδοχή. Προφανώς, η ικανότητα του να τα πηγαίνεις καλά με τους άλλους, να εμπνέεις σεβασμό και να είσαι αρεστός είναι σημαντική, αλλά πως ξέρεις ότι το πετυχαίνεις; Μπορείτε να ελέγξετε το επίπεδο της κοινωνικής αποδοχής σας απαντώντας σε μία απλή ερώτηση.
Πρώτον, μην συγχέετε την αναγκαστική επικοινωνία με τους ανθρώπους που θέλουν να συνεργαστούν μαζί σας. Κάποτε δουλεύαμε με έναν εργαζόμενο στο τμήμα μισθοδοσίας τον οποίο ας ονομάσουμε Sam. Ο Sam πίστευε ότι ήταν πολύ συμπαθής μεταξύ των συνεργατών του. Τόσο οι υπάλληλοι όσο και οι διευθυντές συνολικά περνούσαν αρκετές ώρες κάθε μήνα κάνοντάς του ερωτήσεις και λύνοντας απορίες για μισθολογικά ζητήματα. Αν είχες πρόβλημα με την καταβολή του μισθού σου, πήγαινες χωρίς δεύτερη κουβέντα στον Sam.
Δυστυχώς, ο Sam ήταν ο μοναδικός υπάλληλος που μπορούσε να απαντήσει στα συγκεκριμένα ερωτήματα. Στον κόσμο δεν άρεσε στην ουσία να συνεργάζεται με τον Sam. Πολλές φορές ήταν καυστικός και μείωνε τους άλλους. Η εξυπηρέτηση πελατών φαίνεται πως δεν ήταν κάτι σημαντικό γι’ αυτόν. Παρ’ όλα αυτά, ο Sam πίστευε ότι είχε κοινωνικό ρεύμα λόγω όλων αυτών των ατόμων που πήγαιναν στο γραφείο του.
Ένας καλύτερος δείκτης κοινωνικής αποδοχής είναι οι προσκλήσεις για να παρευρεθείτε σε συναντήσεις ή επιτροπές που δεν απαιτούν το πεδίο εξειδίκευσής σας.
Σας ζητούν άτομα στον οργανισμό που εργάζεστε να ηγηθείτε συγκεκριμένων εργασιών ή ειδικών project; Σας ζητούν βοήθεια για κάποια εταιρική εκδήλωση, να συμμετάσχετε σε ομάδες εργασίας ή σε κάποια ενημερωτική συνάντηση; Αν όχι, πιθανώς θα πρέπει να αξιολογήσετε εκ νέου το επίπεδο της κοινωνικής σας αποδοχής.
Ζητήστε από έναν φίλο ή κάποιον που εμπιστεύεστε να σας δώσει πληροφορίες. Ρωτήστε τον αν οι άλλοι επιθυμούν να δουλεύουν μαζί σας. Αξιολογήστε τις απαντήσεις τους λαμβάνοντας υπόψη και την εμπειρία σας. Αν δεν είναι όσο θετικές θα θέλατε, είναι ώρα να βελτιώσετε τις επαγγελματικές σας σχέσεις.
Ένας άλλος τρόπος να κρίνετε το επίπεδο της κοινωνικής αποδοχής σας είναι να αξιολογήσετε αν οι άνθρωποι ζητούν τη γνώμη σας για θέματα εκτός του φάσματος των αρμοδιοτήτων σας. Θέλουν οι άλλοι να μάθουν τη γνώμη σας για θέματα κοινού ενδιαφέροντος; Σας ακούν και νιώθουν άνετα να μοιραστούν τις σκέψεις τους; Επιδιώκουν να έχουν τη συμβουλή σας; Αν ναι, τότε ίσως απολαμβάνετε ένα επαρκές επίπεδο κοινωνικής αποδοχής.
Υπάρχει ακόμη μία ερώτηση: Έχετε καλό επίπεδο κοινωνικής αποδοχής σε διάφορες ομάδες ή μόνο στη στενή σας ομάδα;
Όλοι συνηθίζουμε να κοινωνικοποιούμαστε και να αναπτύσσουμε σχέσεις με μία μικρή ομάδα ανθρώπων. Αυτοί οι άνθρωποι συνήθως έχουν συγκεκριμένα πράγματα κοινά με μας. Μπορεί να έχουμε την ίδια ηλικία και το ίδιο φύλλο. Ίσως ειδικευόμαστε στο ίδιο πεδίο, π.χ. στη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού ή στους υπολογιστές.
Νιώθουμε άνετα ο ένας με τον άλλο γιατί είμαστε ο ένας σαν τον άλλο. Το πραγματικό τεστ κοινωνικής αποδοχής είναι να αναπτύξουμε κάτι τέτοιο με άτομα που δεν βρίσκονται στο στενό μας κύκλο. Αν άτομα έξω από τη σφαίρα επιρροής σας, σας πλησιάζουν, τότε έχετε αναπτύξει πραγματική κοινωνική αποδοχή.
Δεν μπορείτε να είστε επιτυχημένοι στην εργασία σας αν δεν μπορείτε να χτίσετε και να διατηρήσετε σημαντικές σχέσεις. Έτσι κι αλλιώς, το επιχειρείν είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τις σχέσεις. Δεν κάνουμε δουλειές με αριθμούς ή εταιρείες. Κάνουμε δουλειές με ανθρώπους. Το να μετράτε το επίπεδο της κοινωνικής αποδοχής απαντώντας σε αυτό το βασικό ερώτημα είναι σημαντικό γι’ αυτή τη διαδικασία.
*Οι Doug και Polly White είναι ιδρυτές της εταιρείας παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών management, Whitestone Partners, η οποία βοηθά μικρές επιχειρήσεις να αναπτυχθούν με κερδοφόρο τρόπο. Είναι επίσης συγγραφείς του βιβλίου “Let Go to GROW”, ένα μπεστ-σέλερ για το γιατί κάποιες επιχειρήσεις θριαμβεύουν και άλλες δεν καταφέρνουν να φτάσουν στις δυνατότητές τους.