Οι Ασφαλιστικοί Διαμεσολαβητές υποχρεούνται να τηρούν Μητρώο Παραγωγής και Μητρώο Ζημιών. Η υποχρέωση αυτή έρχεται από πολύ παλιά, περιλαμβανόταν σε όλες τις συμβάσεις συνεργασίες που υπέγραφαν με τις ασφαλιστικές εταιρείες και ουδεμία σχέση έχει με τις Πράξεις 30 και 31 της ΤτΕ. Με την ευκαιρία όμως της υπογραφής των νέων συμβάσεων συνεργασίας, θα διατυπώσουμε κάποιες σκέψεις με μοναδικό σκοπό την υποβοήθηση της σωστής τήρησης των υποχρεώσεων των διαμεσολαβητών.
Τι περιλαμβάνει το Μητρώο Παραγωγής; Ουδέποτε διατυπώθηκε πλήρως, αλλά η σημερινή συγκυρία απαιτεί πλήρη αναθεώρηση της υποχρέωσης αυτής. Με την κατάργηση της ανανέωσης των ασφαλιστηρίων συμβολαίων αν δεν προπληρωθούν τα ασφάλιστρα, οι ασφαλιστικές εταιρείες ακολουθούν διαφορετικές διαδικασίες. Άλλες “προεκδίδουν” ηλεκτρονικά τα ανανεωτήρια με αριθμό συμβολαίου και αριθμό απόδειξης και εάν δεν τυπωθεί το ασφαλιστήριο από τον διαμεσολαβητή εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος (και κατά συνέπεια δεν πληρωθούν τα ασφάλιστρα) εκδίδουν αργότερα ακυρωτικές πρόσθετες πράξεις με αντιλογισμό των ασφαλίστρων. Αντίθετα, άλλες ασφαλιστικές εταιρείες δεν θεωρούν ότι τα «ανανεωτήρια» αυτά έχουν εκδοθεί αν δεν τυπωθούν από τον διαμεσολαβητή και απλώς διαγράφονται μετά από ορισμένο χρονικό διάστημα. Υπάρχουν βέβαια και οι εταιρείες που δεν έχουν εφαρμογή “Τυπώνω-Πληρώνω” ή “ Πληρώνω-Τυπώνω” και συνεχίζουν να αποστέλλουν κανονικά τα ασφαλιστήρια που βρίσκονται στα χέρια των διαμεσολαβητών που φέρουν την ευθύνη της προείσπραξης, της παράδοσης στον Πελάτη και της απόδοσης στην εταιρεία.
Πώς πρέπει να αποτυπώνει στο μητρώο του ο διαμεσολαβητής την παραγωγή του; Γιατί πρέπει να υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις από τις εταιρείες; Πότε υποχρεούται να είναι “ενημερωμένο”; Και τελικά, μήπως με τις σημερινές συνθήκες, με την προείσπραξη των ασφαλίστρων για να εκδοθεί ασφαλιστήριο, με την υποχρέωση (από τις Πράξεις 30 και 31) των ασφαλιστικών εταιρειών να αποστέλλουν ηλεκτρονικά στους διαμεσολαβητές τα στοιχεία παραγωγής, εισπράξεων, προμηθειών και πληρωμών σε τακτά χρονικά διαστήματα, μήπως το “Μητρώο Παραγωγής” να είναι πλέον ξεπερασμένο; Που χρησιμεύει; Και αν πράγματι χρησιμεύει κάπου, ας δοθεί ένα πρότυπο γραμμογράφησής του για να είναι σίγουροι αυτοί που το τηρούν, ότι το τηρούν σωστά.
Τα αντίστοιχα ισχύουν και για το Μητρώο Ζημιών. Όταν σήμερα πια ο διαμεσολαβητής δεν λαμβάνει γνώση όλων των ζημιών που συμβαίνουν στο χαρτοφυλάκιό του (π.χ. λόγω απευθείας κλήσης της Φροντίδας ατυχήματος στον τόπο του ατυχήματος και ολοκλήρωσης της διαδικασίας) ή του απαγορεύεται από κάποιες ασφαλιστικές εταιρείες να εμπλακεί στην δήλωση-διακίνηση εγγράφων κλπ, ποια η αναγκαιότητα τήρησης Μητρώου Ζημιών; Και ποίων ζημιών όταν δεν λαμβάνει γνώση; Ή πρέπει για γραφειοκρατικούς και μόνο λόγους να συμπληρώνει με αρκετή καθυστέρηση ένα μητρώο και αναζητώντας στοιχεία από τις εταιρείες για τις “Δηλωθείσες Ζημιές”;
Αν μπορούν να απλοποιηθούν τα πράγματα, χωρίς να χαθούν χρήσιμα στοιχεία αφού τα πάντα υπάρχουν πλέον ηλεκτρονικά, αποστέλλονται υποχρεωτικά στους διαμεσολαβητές και τηρούνται από αυτούς, ας απλοποιηθούν.
Όσο για φορολογικούς λόγους, ουδεμία σχέση έχουν τα μητρώα αυτά, αφού οι ετήσιες εκκαθαρίσεις προμηθειών εκδίδονται (όπως πάντα) από την πηγή των εργασιών, τις ασφαλιστικές εταιρείες, ενώ τυχόν πρόσθετες αμοιβές που μπορεί να υπάρχουν και να εισπράττονται με τιμολόγια, δεν αποτελούν “ασφαλιστική παραγωγή” για να ενταχθούν σε Μητρώα.