Η κανονιστική Συμμόρφωση ως έννοια δεν είναι γνωστή και κατανοητή στο ευρύτερο καταναλωτικό κοινό. Για το λόγο αυτόν ζητήσαμε από την Κατερίνα Παπαδοπούλου, Υπεύθυνη Κανονιστικής Συμμόρφωσης της Ευρωπαϊκής Πίστης να μας εξηγήσει τη φύση των καθηκόντων της αλλά και τη βαρύτητα των υποχρεώσεών της.
ID: Η «Κανονιστική Συμμόρφωση» ως έννοια, δεν είναι γνωστή και κατανοητή στο ευρύτερο καταναλωτικό κοινό. Θα μπορούσατε να μας δώσετε τον «ορισμό» της και τους βασικούς τομείς εφαρμογής της;
Κ.Π: Η προσαρμογή και η συνεχής λειτουργία με βάση τους νόμους που θέτει το Κράτος αλλά και τους κανόνες που θέτει η Διοίκηση ενός οργανισμού, αποτελεί τον ορισμό της Κανονιστικής Συμμόρφωσης. Η Κανονιστική Συμμόρφωση αποτελεί φιλοσοφία και δέσμευση της Διοίκησης και πρέπει να διοχετεύεται σε όλους τους εργαζόμενους ως πρότυπο εταιρικής κουλτούρας και μέτρο ενίσχυσης της εταιρικής ταυτότητας.
Οι τέσσερις βασικοί άξονες της Κανονιστικής Συμμόρφωσης είναι:
- α. η Ασφάλεια του Χρηματοπιστωτικού Συστήματος
- β. η Επιχειρηματική Ηθική
- γ. η Ακεραιότητα των Αγορών
- δ. τα Συμφέροντα των Πελατών
ID: Η απάτη στην ασφαλιστική αγορά (διεθνώς) είναι συνεχές και σε πολλές αγορές «μη ελεγχόμενο» φαινόμενο. Υπάρχουν στατιστικά τοπικών αγορών για τα ποσοστιαία μεγέθη, προ και μετά την εφαρμογή Κανονιστικού πλαισίου;
Κ.Π: Πράγματι η απάτη αποτελεί ένα «αγκάθι»στη λειτουργία της ασφαλιστικής αγοράς. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Deloitte, η χρηματική απώλεια για μια ασφαλιστική εταιρεία από περιστατικά απάτης υπολογίζεται ότι ανέρχεται περίπου στο 5% του ετήσιου τζίρου της. Επιπροσθέτως, σχεδόν το 75% των ασφαλιστικών εταιρειών έχουν ανιχνεύσει περιπτώσεις απάτης τις οποίες δεν μπορούν να τεκμηριώσουν.
Σε κάθε περίπτωση, η λύση δεν είναι αποκλειστικά η εφαρμογή συγκεκριμένου Κανονιστικού πλαισίου, καθώς ανάλογα μπορεί να προσαρμόζονται οι τρόποι που μπορεί να λάβει χώρα η απάτη. Στην πρόληψη/αποτροπή φαινομένων απάτης σε μια εταιρεία βοηθάει ιδιαίτερα η προώθηση από τη Διοίκηση εταιρικής κουλτούρας κατά της απάτης, η καταγραφή συγκεκριμένων πολιτικών και διαδικασιών και ο διαρκής έλεγχος εφαρμογής τους, η χρήση της τεχνολογίας και βέβαια η διαρκής εκπαίδευση του προσωπικού.
ID: Σε ποιο στάδιο συμμόρφωσης βρίσκεται η Ελληνική Ασφαλιστική Αγορά στο σύνολό της;
Κ.Π: Η Ελληνική Ασφαλιστική Αγορά, βρίσκεται σε μία μεταβατική περίοδο, καθώς καλείται να προσαρμοστεί τόσο στις αυξανόμενες απαιτήσεις του Επόπτη (Τράπεζα της Ελλάδος) όσο και στον τρόπο λειτουργίας που επιβάλλει η Φερεγγυότητα ΙΙ, η οποία θα ισχύσει από 01/01/2016.
Υπάρχει διάχυτη η αίσθηση στην αγορά ότι οι εταιρείες βρίσκονται σε διαφορετικά επίπεδα προετοιμασίας καθώς καλούνται πλέον με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα να συμμορφωθούν σε ιδιαίτερα αυξημένες απαιτήσεις εταιρικής διακυβέρνησης και κεφαλαιακής επάρκειας προκειμένου να διατηρηθούν στο χώρο.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ευρωπαϊκή Πίστη προετοιμάζεται τουλάχιστον την τελευταία πενταετία ώστε να είναι σε θέση να αντεπεξέλθει με ουσιαστικό τρόπο στο νέο αυτό εποπτικό περιβάλλον.
ID:Το ξέπλυμα βρόμικου χρήματος μέσω επενδυτικών ασφαλιστηρίων εφάπαξ καταβολής αποτελούσε κοινό μυστικό για δεκαετίες. Ελέγχεται πλέον στο σύνολό του το φαινόμενο αυτό ή εξακολουθεί να αποτελεί μηχανισμό ξεπλύματος;
Κ.Π: Η νομοθεσία που αφορά στο ξέπλυμα βρόμικου χρήματος στην ασφαλιστική αγορά μετράει περισσότερα από πέντε χρόνια εφαρμογής. Στο διάστημα αυτό οι εταιρείες εξοικειώθηκαν με τη νομοθεσία και κατάφεραν να συμμορφωθούν πλήρως στις απαιτήσεις της, ενώ παράλληλα οι πελάτες είχαν το χρόνο να αναγνωρίσουν την αναγκαιότητα ύπαρξης των μηχανισμών ελέγχου που τέθηκαν και να συνεργαστούν με τις εταιρείες.
Ο έλεγχος του ξεπλύματος βρόμικου χρήματος μέσω επενδυτικών ασφαλιστηρίων εφάπαξ καταβολής έχει γίνει πλέον μια τυποποιημένη ελεγκτική διαδικασία στην καθημερινή λειτουργία του Κλάδου Ζωής μιας ασφαλιστικής εταιρείας.
ID: Σε ποιους τομείς έχει εφαρμόσει πλήρως (υποχρεωτικά ή προαιρετικά) η Ευρωπαϊκή Πίστη τις Οδηγίες Κανονιστικής Συμμόρφωσης;
Κ.Π: Η Ευρωπαϊκή Πίστη είναι η μοναδική εισηγμένη ασφαλιστική εταιρεία στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Σε αυτό το πλαίσιο, η Διοίκηση της Εταιρείας έχει ενστερνιστεί και έχει εφαρμόσει ήδη σε υψηλό βαθμό τα πρότυπα εταιρικής διακυβέρνησης που επιβάλλονται από το νέο εποπτικό περιβάλλον.
Επιπροσθέτως, στο πλαίσιο της προετοιμασίας για τη Φερεγγυότητα ΙΙ, η Ευρωπαϊκή Πίστη είναι από τις πρώτες ασφαλιστικές που έχουν επιλεχθεί από την Τράπεζα της Ελλάδος να συμμετάσχει σε διαδοχικά stress tests, τα οποία διεξήγαγε με επιτυχία.
ID: Τι ακριβώς είναι η Πιστοποίηση από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Κανονιστική Συμμόρφωση; Προβλέπεται στην άσκηση των καθηκόντων σας ή αποτελεί ένα πρόσθετο προσόν;
Κ.Π: Η Πιστοποίηση του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών είναι ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης που αφενός καθιστά σαφή την έννοια και τις αρμοδιότητες της Κανονιστικής Συμμόρφωσης, αφετέρου παρέχει εργαλεία για τη διευκόλυνση του έργου των Μονάδων Κανονιστικής Συμμόρφωσης.
Παρόλο που δεν αποτελεί προϋπόθεση για την άσκηση των καθηκόντων του Υπεύθυνου Κανονιστικής Συμμόρφωσης, η παρακολούθηση του προγράμματος αποδείχτηκε πολύ χρήσιμη και εποικοδομητική.
ID:Η λεγόμενη προσυμβατική ενημέρωση στην ασφαλιστική αγορά αποτελεί τμήμα της υποχρεωτικής «Κανονιστικής Συμμόρφωσης» ή αποτελεί ανεξάρτητο πεδίο;
Κ.Π: Η ορθή προσυμβατική ενημέρωση έχει σαν σκοπό ο υποψήφιος προς ασφάλιση, πριν τη σύναψη σύμβασης, να σχηματίσει ολοκληρωμένη άποψη τόσο για το προϊόν που θα επιλέξει, όσο και για την ασφαλιστική εταιρεία και τον ασφαλιστικό διαμεσολαβητή μέσω του οποίου θα συνάψει τη σύμβαση.
Δεδομένου ότι η προστασία των συμφερόντων του πελάτη αποτελεί έναν από τους τέσσερις πυλώνες της Κανονιστικής Συμμόρφωσης, είναι σαφές ότι εμπίπτει στην υποχρεωτική «Κανονιστική Συμμόρφωση».
Λίγα λόγια για την κα. Κατερίνα Παπαδοπούλου
Η κα. Κατερίνα Παπαδοπούλου έχει σπουδάσει Accounting & Finance και είναι κάτοχος MSc στον τομέα του Finance. Εργάζεται στο Όμιλο Ευρωπαϊκή Πίστη από το 1995 έως και σήμερα. Αρχικά εργάστηκε στην Ευρωπαϊκή Πίστη Asset Management ΑΕΔΑΚ, στις θέσεις του Εσωτερικού Ελεγκτή και της Υποστήριξης του Δικτύου Πωλήσεων και Πελατών και τον Ιανουάριο του 2012 μετακινήθηκε στην Ευρωπαϊκή Πίστη ΑΕΓΑ ως Υπεύθυνη Κανονιστικής Συμμόρφωσης. Είναι πιστοποιημένη από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Κανονιστική Συμμόρφωση και έχει παρακολουθήσει πληθώρα σεμιναρίων. Ενδεικτικά αναφέρονται σεμινάρια που αφορούν στην αποτροπή απάτης, ξεπλύματος βρώμικου χρήματος, ασφάλειας πληροφοριών και εσωτερικού ελέγχου. Κατέχει επίσης, την άδεια του Ασφαλιστικού Διαμεσολαβητή.