Η «ενώπιος ενωπίω» ημερίδα της ασφαλιστικής αγοράς τέλειωσε, η χρησιμότητά της αδιαμφισβήτητη, οι διαφοροποιήσεις των εταιρειών και οι προσεγγίσεις των διαμεσολαβητών ξεκάθαρες. Χρειάζονται βελτιώσεις των Πράξεων 30 και 31 της ΤτΕ και ετοιμάζονται τροποποιήσεις. Ένα όμως είναι σίγουρο ότι δεν πρόκειται να τροποποιηθεί, δεν πρόκειται να λάβει παράταση και θα εφαρμοστεί από 1ης Ιανουαρίου 2014: η άμεση, εντός επταημέρου, απόδοση των ασφαλίστρων από τους διαμεσολαβητές προς τις ασφαλιστικές εταιρείες. Όποιος θέλει να το πιστέψει και να προετοιμαστεί καταλλήλως, θα βγει κερδισμένος. Όποιος θεωρήσει ότι «αυτά τα πράγματα δεν γίνονται στην Ελλάδα, είναι ανεφάρμοστα», θα βρεθεί προ εκπλήξεων. Αυτό, έτσι απλά, για να το καταλάβουμε όλοι.
Θα το εφαρμόσουν όλες οι εταιρείες την 1η Ιανουαρίου; Όχι, αλλά θα το εφαρμόσουν σχεδόν όλες οι πολυεθνικές εταιρείες και κάποιες από τις ελληνικές που είναι έτοιμες και θα το τηρήσουν απαρέγκλιτα. Από κει και πέρα, θα υπάρξουν διαφοροποιήσεις και ετεροχρονισμοί, που θα εξαρτηθούν από πολλές παραμέτρους, μεταξύ των οποίων είναι και οι εξής:
1. Όσες εταιρείες έχουν ήδη ιντερνετική σύνδεση με τους συνεργάτες τους θα το εφαρμόσουν άμεσα. Ο τρόπος είναι απλός: Ο κάθε διαμεσολαβητής θα έχει στην οθόνη του ένα αρχείο με τις ανανεώσεις του μηνός και θα υπάρχουν δύο επιλογές: α) καταθέτει τα ασφάλιστρα στην εταιρεία και αμέσως μετά τυπώνει το συμβόλαιο στο γραφείο του και το παραδίδει στον πελάτη (πληρώνω-τυπώνω) και β) τυπώνει το συμβόλαιο στο γραφείο του και εντός επτά ημερών θα πρέπει να έχει καταθέσει τα ασφάλιστρα στην εταιρεία (τυπώνω-πληρώνω). Αν δεν τα καταθέσει το σύστημα θα κλειδώνει τον κωδικό πρόσβασης του διαμεσολαβητή. Φυσικά, οι δύο αυτές επιλογές θα δοθούν επιλεκτικά σε διαμεσολαβητές, με κριτήρια που η κάθε εταιρεία θα θεσπίσει.
2. Όσες εταιρείες δεν έχουν σήμερα ιντερνετική σύνδεση με τους συνεργάτες τους θα δυσκολευθούν να εφαρμόσουν το επταήμερο από 1ης Ιανουαρίου. Αυτό βέβαια θα είναι προσωρινό, αλλά η καθυστέρηση που θα υπάρξει δεν είναι σίγουρο ότι θα είναι σε όφελος της λειτουργίας του διαμεσολαβητή. Π.χ. μια εταιρεία χωρίς σύνδεση, μπορεί να απαιτεί την κατάθεση των ασφαλίστρων (μέσω ειδοποιήσεων-ταχυπληρωμών κ.λπ.) και στη συνέχεια να αποστέλλει τα ασφαλιστήρια στο διαμεσολαβητή ή απευθείας στον πελάτη.
3. Θεωρείται εξαιρετικά απίθανο να βρεθεί εταιρεία η οποία θα συνεχίσει να στέλνει τα ασφαλιστήρια στους συνεργάτες της, όπως σήμερα και να ζητά απλώς να καταθέτουν τα ασφάλιστρα εντός επταημέρου, από την ημερομηνία είσπραξης από τον πελάτη.
4. Όλα τα ανωτέρω μπορούν να ισχύουν, ανεξάρτητα από το αν τελικά θα τηρηθεί η προείσπραξη ή όχι. Οι διαδικασίες είναι οι ίδιες, απλώς θα υλοποιούνται σε διάστημα πριν ή/και μετά την ημερομηνία έναρξης του κινδύνου.
5. Το θέμα των ακυρώσεων, όπως ειπώθηκε και στη συνάντηση της 4ης Νοεμβρίου, θα αλλάξει γιατί έρχεται νομοθετική ρύθμιση. Με άλλα λόγια, θα τροποποιηθεί ο νόμος περί υποχρεωτικής ασφάλισης οχημάτων με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην απαιτείται η επιστολή-προειδοποίηση ακύρωσης μετά από 30 ημέρες. Αν δεν τροποποιηθεί εγκαίρως ο νόμος, σε συγκεκριμένη ημερομηνία που η εταιρεία δεν θα έχει εισπράξει τα ασφάλιστρα, θα στέλνεται αυτοματοποιημένα η επιστολή προς τον πελάτη περί ακύρωσης και το ασφαλιστήριο θα «κλειδώνεται» δεν θα μπορεί δηλαδή ο διαμεσολαβητής να το εκτυπώνει.
6. Η κάθε εταιρεία θα ορίσει ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα κατά το οποίο θα βρίσκεται στην οθόνη του συνεργάτη το αρχείο με τα ασφαλιστήρια, π.χ. για 45 ημέρες και μετά θα κατεβαίνουν, χωρίς να μπορούν πλέον να εκτυπώνονται και να «ανανεώνονται», θα ακυρώνονται δηλαδή αυτόματα. Το διάστημα αυτό των 45 ημερών θα κατανέμεται πριν και μετά την έναρξη ισχύος (π.χ. 30 ημέρες πριν και 15 ημέρες μετά), ανάλογα με την τελική ρύθμιση περί προείσπραξης ή όχι.
7. Θα υπάρξουν και εταιρείες που θα κρατήσουν την είσπραξη των ασφαλίστρων και δεν θα χρήσουν «εντολοδόχους είσπραξης» συνεργάτες τους; Καταρχήν, στον κλάδο ζωής αυτός είναι ήδη ο κανόνας για τις περισσότερες εταιρείες. Για τις κατά ζημιών ασφαλίσεις δεν φαίνεται πιθανό. Ο λόγος δεν είναι ότι δεν θέλουν οι εταιρείες, αλλά δεν έχουν (ακόμα) ενημερωμένα αρχεία πελατολογίων.
8. Τέλος, διευκρίνιση χρειάζεται σχετικά με το πώς ακριβώς θα ερμηνευθεί το άρθρο του ν. 400/70. Επταήμερο ή κάθε Παρασκευή; Μικρή σημασία έχει και φυσικά δεν επηρεάζει σε τίποτα όλα τα ανωτέρω.
Το θέμα του διακανονισμού των ήδη υφισταμένων υπολοίπων (ή ορθότερα των υπολοίπων της 31ης Δεκεμβρίου 2013) δεν επηρεάζει επίσης όλα τα προαναφερόμενα. Η κάθε εταιρεία με δικά της κριτήρια θα προβεί στους διακανονισμούς αυτούς, καθαρά εξατομικευμένα ανά συνεργάτη, ανάλογα με την ιστορία του, το ύψος της παραγωγής και του υπολοίπου του, την συνέχιση της συνεργασίας τους κ.λπ. Σύμφωνα δε με τις πληροφορίες μας, αλλά και τις ορατές πλέον ενδείξεις που υπάρχουν, οι διακανονισμοί αυτοί θα είναι μακροχρόνιοι, με την ανοχή της ΔΕΙΑ, ώστε να μην διαταραχθεί η αγορά.