Όλες οι εκτιμήσεις των ειδικών για το συνολικό ύψος των αποζημιώσεων. Οι πληροφορίες για την κατάσταση της υγείας του συγκυβερνήτη Andrea Lubitz, δεν είναι σίγουρο ότι θα… γλιτώσουν την αεροπορική εταιρεία και τις ασφαλιστικές από απαιτήσεις για αποζημιώσεις λόγω αμέλειας.
Στα 300 εκατ. ευρώ ενδέχεται να φτάσει το συνολικό ύψος των αποζημιώσεων που θα κληθούν να καταβάλλουν οι ασφαλιστικές εταιρείες που εμπλέκονται στην ασφάλιση του Airbus A320 της Germanwings που συνετρίβη την περασμένη εβδομάδα στις γαλλικές Άλπεις.
Παράλληλα, ξένα μέσα αναφέρουν, επικαλούμενα δηλώσεις εξειδικευμένων νομικών σε θέματα αερομεταφορών, ότι τα περίεργα γεγονότα που περιβάλλουν τη συντριβή του αεροσκάφους της Germanwings και οι ολοένα περισσότερες πληροφορίες για την κατάσταση της υγείας του συγκυβερνήτη Andrea Lubitz, δεν είναι σίγουρο ότι θα…γλιτώσουν την αεροπορική εταιρεία και την ασφαλιστική της απόαπαιτήσεις για αποζημιώσεις λόγω αμέλειας.
Αυτό αναφέρουν ξένα ειδησεογραφικά πρακτορεία, επικαλούμενα εκτιμήσεις νομικών που εξειδικεύονται σε θέματα αερομεταφορών. Κατά συνέπεια, τόσο η Lufthansa (μητρική της Germanwings), όσο και οι ασφαλιστικές που εμπλέκονται (η Allianz έχει ήδη ανακοινώσει ότι είναι η κύρια ασφαλιστική του μοιραίου αεροσκάφους) δεν αποκλείεται να βρεθούν αντιμέτωπες με μεγάλες απαιτήσεις για το δυστύχημα της πτήσης 9525, παρά τις ενδείξεις ότι ο συγκυβερνήτης που εσκεμμένα οδήγησε σε συντριβή το Airbus A320, απέκρυπτε τα προβλήματα υγείας που αντιμετώπιζε από τον εργοδότη του.
«Η αεροπορική έχει απεριόριστη ευθύνη εκτός και αν μπορεί να αποδείξει ότι δεν έκανε κανένα σφάλμα», δηλώνει στη Wall Street Journal ο Steven Marks, δικηγόρος της εταιρεία Podhurst Orseck που εξειδικεύεται σε θέματα προσφυγών στον κλάδο των αερομεταφορών.
Όπως έχει γίνει γνωστό, ο συγκυβερνήτης Andreas Lubitz έπασχε από κατάθλιψη και είχε πάρει αναρρωτική άδεια από νευροψυχολόγο, όμως την έκρυψε και εργάστηκε κανονικά την ημέρα της συντριβής, ενώ δεν είχε ενημερώσει την αεροπορική για την κατάσταση της υγείας του.
Ακόμη κι έτσι, οι ειδικοί εκτιμούν ότι η αεροπορική θα δυσκολευτεί να αποδείξει ότι δεν φέρει καμία ευθύνη. «Πέρα από την ελλιπή ψυχολογική παρακολούθηση, η αεροπορική θα μπορούσε να εφαρμόσει τον κανονισμό των δύο ατόμων μέσα στο πιλοτήριο που ίσως θα είχε αποτρέψει το δυστύχημα», τονίζει ο Marks.
Υπενθυμίζεται ότι στην Ευρώπη οι κανονισμοί δεν απαιτούν την παρουσία δύο μελών του πληρώματος στο πιλοτήριο καθ’ όλη τη διάρκεια της πτήσης, όπως συμβαίνει στις ΗΠΑ, όμως πολλές αεροπορικές όπως και η Lufthansa, αποφάσισαν από την περασμένη εβδομάδα να εφαρμόσουν τον εν λόγω κανονισμό, στον απόηχο του τραγικού δυστυχήματος.
Η Lufthansa μπορεί να υποχρεωθεί να καταβάλλει αποζημιώσεις πολύ μεγαλύτερες από τα 150.000 δολάρια που αυτομάτως δικαιούνται οι οικογένειες των θυμάτων, βάσει των διεθνών κανονισμών που διέπουν τις εμπορικές πτήσεις, σημειώνει από την πλευρά του ο Kevin Durkin, δικηγόρος εξειδικευμένος σε θέματα αερομεταφορών. Επειδή η πτήση από την Βαρκελώνη προς το Ντίσελντορφ ήταν διεθνής, διέπεται από την διεθνή συνθήκη που υπεγράφη το 1999 και έχει γίνει γνωστή ως συνθήκη του Μόντρεαλ. Σημειώνεται ότι το δικαίωμα των οικογενειών να διεκδικήσουν επιπρόσθετες αποζημιώσεις δεν χάνεται με την αποδοχή του συγκεκριμένου ποσού.
Την περασμένη Παρασκευή η Lufthansa ανακοίνωσε ότι θα καταβάλλει αρχικά το ποσό των 50.000 ευρώ για κάθε θύμα στους συγγενείς των επιβατών της μοιραίας πτήσης. Ο Durkin επισημαίνει ότι στο παρελθόν αρκετοί συγγενείς έχουν καταφέρει να κερδίσουν αρκετά εκατομμύρια αποζημίωσης μετά από ανάλογα περιστατικά. Επίσης, οι αεροπορικές εταιρείες συνήθως επιδιώκουν γρήγορο συμβιβασμό για να αποφύγουν καταστάσεις μακροχρόνιων δικαστικών αγώνων που πλήττουν τη φήμη τους.
Ο «λογαριασμός», ωστόσο, των αποζημιώσεων δεν πηγαίνει στην αεροπορική, αλλά στην ασφαλιστική της. Βέβαια, και η θυγατρική της Allianz που εμπλέκεται είναι αντασφαλισμένη. Η Lufthansa, από την πλευρά της, θα μπορούσε αργότερα να βρεθεί αντιμέτωπη με αυξημένα ασφάλιστρα, τα οποία, όπως και να’ χει θα συνεχίσουν να αποτελούν ένα μικρό κομμάτι των συνολικών δαπανών της αεροπορικής, σε σύγκριση με το κόστος των καυσίμων ή των μισθών.
Την περασμένη Παρασκευή, η Allianz ανακοίνωσε ότι διατηρεί το στοιχείο της ευθύνης του ασφαλιστηρίου παρά τη φαινομενικά εσκεμμένη πράξη του συγκυβερνήτη. Πρόσθεσε δε, ότι δεν θα προχωρήσει σε λεπτομερείς εκτιμήσεις για τις απαιτήσεις, τις οποίες θεωρεί εμπιστευτικές, ούτε και το βαθμό στον οποίο έχει αντασφαλιστεί.
Το κόστος κάλυψης της απώλειες του αεροσκάφους μεταφέρεται στην θυγατρική της Lancashire Holding, Cathedral, η οποία ανέλαβε την κάλυψη σε περίπτωση απώλειας λόγω πολέμου ή εσκεμμένης πράξης, αναφέρει η Wall Street Journal επικαλούμενη την συμβουλευτική εταιρεία σε θέματα αερομεταφορών Ascend Worldwide.
Το τελικό ύψος των αποζημιώσεων που θα καταβληθούν από την ασφαλιστική εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τον τόπο εκδίκασης των υποθέσεων. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, εκτιμάται ότι οι αποζημιώσεις θα είναι περιορισμένες σε σύγκριση με τις υποθέσεις που θα εκδικαστούν στις ΗΠΑ. Άλλοι παράγοντες που ενδέχεται να επηρεάσουν το ύψος των αποζημιώσεων σχετίζονται με τον τόπο διαμονής του θύματος, το τόπο αγοράς του εισιτηρίου και τον προορισμό του ταξιδιού.