Η Ευρώπη Ασφαλιστική βράβευσε τον κ. Χριστόφορο Μπομπότσιαρο στην εκδήλωση των 23ων βραβεύσεων ενεργειών Ε.Κ.Ε και κορυφαίων ασφαλιστών “ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΜΩΡΑΚΗΣ” 2014, που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2014 στο ξενοδοχείο Hilton Athens, στο πλαίσιο του πολυσυνεδρίου Moneyshow. Συγκεκριμένα ο κ. Μπομπότσιαρος βραβεύτηκε στην Κατηγορία “Πρώτος Πράκτορας”.
Η ημερήσια ηλεκτρονική εφημερίδα insurancedaily.gr αναγνωρίζοντας τη συμβολή των Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών στην ανάπτυξη της αγοράς και πιστεύοντας παράλληλα ότι οι απόψεις των Πρώτων είναι χρήσιμες και επιβοηθητικές για το σύνολο των Διαμεσολαβητών, έθεσε στον κ. Μπομπότσιαρο τις εξής ερωτήσεις:
1. Ο ανταγωνισμός στην αγορά έχει καταστεί αμείλικτος μεταξύ των διαμεσολαβητών (και όχι πάντοτε με τους πλέον θεμιτούς τρόπους) αλλά σε αρκετές περιπτώσεις και μεταξύ διαμεσολαβητών και εταιρειών, λόγω των επιθετικών direct πωλήσεων. Πώς βλέπετε να εξελίσσεται η κατάσταση και τι θα προτείνατε;
Ο ανταγωνισμός στην αγορά είναι ιδιαίτερα έντονος το τελευταίο χρονικό διάστημα εξαιτίας της γενικότερης οικονομικής ύφεσης στην οποία έχει περιέλθει η χώρα μας, γεγονός το οποίο έχει επηρεάσει και τον ασφαλιστικό κλάδο. Η στρατηγική των direct πωλήσεων κάποιων εταιρειών έχει πλήξει τους διαμεσολαβητές, οι οποίοι κατά τη γνώμη μου αποτελούν θεμέλιο λίθο στην ανάπτυξή τους, καθώς συνδράμουν στην εδραίωση και στην ανέλιξη των ασφαλιστικών εταιρειών.
Οι ασφαλιζόμενοι εντούτοις ανέκαθεν επιθυμούσαν την άμεση επαφή με τον ασφαλιστή τους στον οποίο δείχνουν εμπιστοσύνη για τη φερεγγυότητα των εταιρειών με τις οποίες συνεργάζεται. Αν συνεχιστούν με αυτόν το ρυθμό οι direct πωλήσεις πιστεύω ότι θα υπάρξουν αρνητικές συνέπειες και για τις ασφαλιστικές εταιρείες οι οποίες δεν θα είναι σε θέση να εξυπηρετήσουν άμεσα και αποτελεσματικά τον πελάτη. Επίσης, βάσει της εμπειρίας μου των τελευταίων 19 ετών έχω συνειδητοποιήσει ότι η άμεση επαφή του ασφαλιστή με τον πελάτη είναι βασική είτε πρόκειται για σύναψη συμβολαίου είτε για διεκπεραίωση αποζημίωσης, κάτι στο οποίο υστερούν οι direct πωλήσεις.
Στο προσεχές μέλλον βέβαια εκτιμώ ότι το φαινόμενο θα ενταθεί γι’ αυτό θα πρέπει ο ασφαλιστής να καταβάλλει περισσότερη προσπάθεια για την ανάπτυξη και διατήρηση του χαρτοφυλακίου του.
2. Η μείωση των τιμολογίων στον κλάδο οχημάτων που έχει ξεπεράσει το 40% τα τελευταία χρόνια, αποτελεί στοιχείο ανταγωνισμού αλλά και πολλών συζητήσεων. Το φθηνό αυτό τιμολόγιο στον κλάδο οχημάτων ποιον εξυπηρετεί τελικά και ποιες βλέπετε να είναι οι επιπτώσεις του;
Η νοοτροπία των Ελλήνων ως προς την ασφάλιση του αυτοκινήτου τους καταδεικνύει ότι ο ασφαλιστικός μας πολιτισμός είναι μάλλον μέτριος. Οι περισσότεροι την αντιμετωπίζουν ως αναγκαίο κακό και αναζητούν τη οικονομικότερη δυνατή λύση, ιδιαίτερα στην εποχή μας, στην οποία το κόστος είναι πιο σημαντικό από ποτέ. Αυτό έχει οδηγήσει τις ασφαλιστικές εταιρείες σε ένα παιχνίδι ανταγωνισμού και τα ασφάλιστρα σε καθοδική πορεία.
Αυτό που προέχει ωστόσο και θα πρέπει να αποτελεί γνώμονα για τον ασφαλιζόμενο είναι η ισορροπία μεταξύ τιμής και παρεχόμενων υπηρεσιών. Το φθηνό τιμολόγιο τελικά δεν φαίνεται να εξυπηρετεί κανέναν. Μικρές εταιρείες που παρέχουν χαμηλά ασφάλιστρα, δεν θα είναι σε θέση εν καιρώ να αντεπεξέλθουν στις βασικές απαιτήσεις της Εποπτικής Αρχής.
3. Το 2015 θα δούμε ανατροπές και εξελίξεις στο χώρο των εταιρειών λόγω Solvency II. Νιώθετε να δημιουργούνται ολιγοπωλιακές καταστάσεις; Έχουν θέση στην αγορά μικρές ελληνικές εταιρείες και αν ναι, πώς μπορούν να επιβιώσουν στο περιβάλλον που δημιουργείται;
Είναι πασιφανές ότι και στην ασφαλιστική αγορά τείνουν να επικρατήσουν ολιγοπωλιακές συνθήκες λόγω των απαιτήσεων των εποπτικών αρχών, στις οποίες δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν πολλές εταιρείες. Ιδιαίτερα δεινή είναι η θέση των μικρών ελληνικών εταιρειών οι οποίες δυσκολεύονται, και θα δυσκολευτούν ακόμα περισσότερο, να συμμορφωθούν με αυτά τα δεδομένα.
Για να να είναι σε θέση να αντέξουν στο σκληρό πλέον κλίμα του ανταγωνισμού που έχει δημιουργηθεί θα πρέπει εντείνουν τις προσπάθειές τους για την αύξηση των κεφαλαίων τους. Ένας τρόπος να το επιτύχουν κατά τη γνώμη μου είναι δίνοντας κίνητρα στους συνεργάτες τους για την αποτελεσματική προώθησή τους, βασιζόμενοι στον «οικογενειακό» τους χαρακτήρα.
4. Πολλοί ισχυρίζονται ότι η απάντηση της διαμεσολάβησης πρέπει να είναι η συνένωση δυνάμεων και οι συνέργειες. Πόσο εφικτό και πόσο υλοποιήσιμο είναι αν συνυπολογίσουμε τον χαρακτήρα του Έλληνα επιχειρηματία και τη δομή της ελληνικής οικονομίας;
Η συνεργασία και η συνένωση δυνάμεων πολλές φορές αποτελεί λύση για τη διατήρηση των διαμεσολαβητών δεδομένων των συνθηκών που επικρατούν. Αυτό εντούτοις αντιβαίνει στην νοοτροπία και στον τρόπο λειτουργία του Έλληνα επιχειρηματία. Η καχυποψία και η έλλειψη εμπιστοσύνης αποτελούν βασικό τροχοπέδη.
Εξάλλου δεν είναι λίγα τα παραδείγματα εξαπάτησης και εκμετάλλευσης μεταξύ συνεργατών, τα οποία και εγώ ο ίδιος έχω αντιμετωπίσει και με έχουν κάνει ιδιαίτερα επιφυλακτικό στις συνεργασίες μου. Ο κλάδος μας δυστυχώς βρίθει «κακών» επαγγελματιών. Μέσα σε ένα τέτοιο λοιπόν περιβάλλον, οφείλω να παραδεχτώ ότι η συνετή και προσεχτική συνεργασία θα αποτελούσε λύση για την ενδυνάμωση των διαμεσολαβητών.