Την άποψη ότι ο Τρίτος Πυλώνας ασφάλισης για τον κλάδο των ασφαλειών θα ανοίξει γιατί με την κρίση είναι πλέον αναγκαία για τους πολίτες εξέφρασε ο πρόεδρος του ΕΕΑ κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου σε συνέντευξή του στον Χάρη Ντιγριντάκη, στην εφημερίδα «ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ» της Κυριακής 7 Δεκεμβρίου 2014 και με τίτλο: «Ο τρίτος πυλώνας θα ανοίξει για τις ασφαλιστικές».
Ο κ. Χατζηθεοδοσίου εκτίμησε την πορεία της ασφαλιστικής αγοράς μέσα στην κρίση και επεσήμανε σοβαρές καθυστερήσεις στη συνειδητοποίηση της αξίας της ασφάλισης τόσο στον πληθυσμό όσο και το κράτος. Με τη συνθήκη Solvency II αλλάζουν πολλά στην ασφαλιστική αγορά, ανοίγει ο δρόμος για εισβολή των πολυεθνικών και πολλές επιχειρήσεις δεν θα αντέξουν τον ανταγωνισμό ενώ δεν απέκλεισε να μείνει όρθιο μόνο το 1/3 των ασφαλιστικών εταιρειών.
Διαβάστε τη συνέντευξη.
“Με τζίρο 50 εκατ. ευρώ και 800 συνεργάτες διαθέτει τη μεγαλύτερη μεσιτική ασφαλιστική εταιρία στην Ελλάδα. Η Mega Brokers κλείνει φέτος τα 27 χρόνια λειτουργίας της, διαθέτοντας περίπου 140 χιλ. πελάτες και ως μέγεθος αποτελεί τη 12η ασφαλιστική εταιρία στην Ελλάδα.
Ο Γιάννης Χατζηθεοδοσίου ο οποίος διατελεί πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας και ταυτόχρονα πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθήνας ξεκίνησε την καριέρα του ως ασφαλιστής από την ιστορική Nationale Nederlanden.
Σταδιακά αναρριχήθηκε σε διάφορες θέσεις που συνθέτουν τον καµβά της ασφαλιστικής αγοράς, όπως αυτή του επιθεωρητή πωλήσεων της ασφαλιστικής εταιρίας Συνεταιριστική, του διευθύνοντος συμβούλου στο πρακτορείο ΣΕΚΑΠ στην Ξάνθη, καθώς και του προέδρου & διευθύνοντος συμβούλου του πρακτορείου Ασφάλειες Καταναλωτή ΑΕ. Από το 1998 είναι πρόεδρος & διευθύνων σύμβουλος της Mega Brokers S.A.
Στη συνέντευξή του στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής δηλώνει ότι στα τέλη του 2016 θα παραμείνει στην αγορά µόνο το 1/3 των εταιριών του κλάδου, πιστεύοντας ότι διανοίγονται σημαντικές προοπτικές για την αγορά µε τη δημιουργία του τρίτου πυλώνα ασφάλισης, ο οποίος είναι επί θύραις.
Η αξιοπιστία της αγοράς των ασφαλειών τα προηγούμενο χρόνια κλονίστηκε. Σε τι επίπεδο είναι σήμερα; θεωρείτε ότι αποκαταστάθηκε η εικόνα της στα µάτια των πελατών;
Το θέμα της ΑΣΠΙΣ ήταν πρωτοφανές για τα ελληνικά δεδομένα, δεν υπάρχει αντίστοιχο σε όλη την ευρωπαϊκή αγορά. Οι ευθύνες της εποπτείας και της Πολιτείας είναι τεράστιες, διότι αυτή η αγορά σε όλη την Ευρώπη παρακολουθείται µε τέτοιον τρόπο που δεν επιτρέπει παρόμοιες καταστάσεις. Πάντα θα το βρίσκουμε μπροστά µας, καθώς υπάρχουν 1 εκατ. πελάτες που έχασαν τα χρήματά τους είτε από ασφάλεια αυτοκινήτου είτε από επενδυτικά προγράμματα και άλλα. Ωστόσο, περισσότερο είμαι ευαίσθητος για όσους είχαν νοσοκομειακά προγράμματα και χρωστάνε στα νοσοκομεία.
Η τελευταία απόφαση μάλιστα του Συμβουλίου της Επικρατείας δεν λύνει το θέμα. Το ευχάριστο µόνο είναι ότι τέτοιο θέμα μελλοντικά δεν μπορεί να δημιουργηθεί, γιατί επιτέλους έγινε το επικουρικό του Κλάδου Ζωής και οι έλεγχοι είναι πολύ μεγαλύτεροι και μάλιστα από την Τράπεζα της Ελλάδος.
Ποια η επόμενη ημέρα;
Το ελληνικό κράτος δεν αντιλήφθηκε ποτέ του τη βαρύτητα της ιδιωτικής ασφάλισης. Το 1992 ο ασφαλιστικός κλάδος στην Ελλάδα συμμετείχε με 2% στο ΑΕΠ. Το 2014 επιμένει να έχει το 2% του ΑΕΠ, όταν ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 7,5%. Αυτό σημαίνει ότι η ασφαλιστική συνείδηση στην Ελλάδα δεν ήταν η ανάλογη που έπρεπε να υπάρχει όλα αυτά τα χρόνια. Σε περιόδους κρίσης ο καταναλωτής έχει μεγαλύτερη ανάγκη την ασφάλιση παρά σε αυτές τις ανάπτυξης.
Σε περίοδο οικονομικής κρίσης έχουμε αύξηση των νοσοκομειακών προγραμμάτων 40% την τελευταία διετία. Είμαστε η μοναδική ευρωπαϊκή χώρα, συμπεριλαμβανομένης και της Τουρκίας, όπου υπάρχουν ακόμη ανασφάλιστα αυτοκίνητα. Και ενώ έχει ψηφιστεί ο νόμος εδώ και ενάμιση χρόνο, την απόφαση δεν την υλοποιεί η Γενική Γραμματεία Εσόδων. Τα ανασφάλιστα αυτοκίνητα είναι γύρω στις 800 χιλιάδες.
Είμαστε η μοναδική χώρα της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένων της Τουρκίας και των ανατολικών χωρών, που δεν έχουμε κάλυψη του σεισμού, θα πρέπει να γίνει υποχρεωτική ασφάλιση του σεισμού και των φυσικών καταστροφών.
Ένα μέρος της κοινωνίας δεν μπορεί πλέον να ζει με την αβεβαιότητα ότι όταν έρθει η ώρα δεν θα πάρει σύνταξη. Το 2022 το κράτος εγγυάται 222 ευρώ σύνταξη. Επομένως, είναι δεδομένο ότι ο 3ος πυλώνας θα ανοίξει για τις ασφαλιστικές.
Στον κλάδο του αυτοκινήτου βλέπουμε ένα συνεχή ανταγωνισμό στις τιμές. Πού θα οδηγήσει αυτός ο συναγωνισμός, δεδομένου ότι τα περιθώρια κέρδους έχουν στενέψει σημαντικά;
Είναι αλήθεια ότι από το 2011 μέχρι σήμερα η μείωση των ασφαλίστρων ξεπερνάει το 40%. Παλαιότερα, ο πόλεμος των τιμών γινόταν από τις μικρές εταιρίες (τις εταιρίες χαμηλού ασφαλίστρου). Τώρα γίνεται από τις μεγάλες.
Το 2014 τα ασφαλισμένα αυτοκίνητα είναι 5,5 εκατ. και όμως ο τζίρος έχει πέσει κατά 13%. Αυτό αποδεικνύει ότι ο πόλεμος των τιμών είναι ανελέητος.
Η μείωση των τιμών οφείλεται σε ένα μέρος και στη μείωση των ζημιών. Έχει μειωθεί ο δείκτης ζημιών. Αν όμως αυτό αλλάξει, αν δηλαδή έχουμε μεγαλύτερη κυκλοφορία αυτοκινήτων ή τα ατυχήματα αυξηθούν, αυτό σημαίνει και μεγαλύτερες ζημιές. Τότε οι εταιρίες θα κληθούν να πληρώσουν περισσότερα χρήματα.
Το περίεργο είναι ότι η Εποπτική Αρχή δεν παρεμβαίνει για να δηλώσει ότι πρέπει να μην υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός. Αυτός, λοιπόν, ο πόλεμος τιμών θα έχει θύματα και στους ασφαλιστές και στις εταιρίες.
Το 2016 είναι περίπου δεδομένο ότι θα υποχρεωθούν να κάνουν και αύξηση των τιμών μετά την ολοκλήρωση και του Solvency 2 και αυτό θα είναι ολέθριο για τον καταναλωτή, γιατί οι τιμές θα έχουν πέσει κάτω από τα όρια που αντέχει μια εταιρία σε σχέση με το κέρδος της.
Πώς κρίνετε τη σπουδή του ΤXΣ να μειώσουν σημαντικά τις θέσεις τους οι τράπεζες σε ασφαλιστικές εταιρίες;
Ο αριθμός των τραπεζών που λειτουργούν με ασφαλιστικές εταιρίες έχει μειωθεί. Είναι δεδομένο ότι με τη Βασιλεία 2 οι τράπεζες δεν θα μπορούν να έχουν ασφαλιστικές εταιρίες. Άλλο βέβαια αυτό, κι άλλο ότι δεν θα μπορούν να συνεργάζονται. Ελπίζω, ωστόσο, να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο θα παρεμβαίνουν στην ασφαλιστική αγορά για να έχουμε μια πιο υγιή οικονομία και ο ανταγωνισμός να είναι λογικός.
Θα επιβιώσει μόνο το 1/3 των εταιριών
Solvency ΙΙ επί θύραις. Αυτό θα δημιουργήσει ανακατατάξεις που μπορεί να οδηγήσουν ακόμη και στη συρρίκνωση. Ανοίγει ο δρόμος για να επικρατήσουν οι πολυεθνικές ασφαλιστικές στην Ελλάδα;
Είναι περίπου βέβαιο ότι δεν μπορούν να αντέξουν οι 70 ασφαλιστικές εταιρίες που υπάρχουν στην Ελλάδα. Ασφαλώς και σωστά οι πολυεθνικές θα αντιμετωπίσουν τα όποια προβλήματά τους παίρνοντας χρήματα από τη μητρική εταιρία. Τα αγκάθια θα είναι μεγαλύτερα στις πολύ μικρές σε όγκο εταιρίες και αυτές είναι αρκετές. Θεωρούμε ότι θα είναι πολύ μεγάλο βήμα για να αποδειχθεί η αντοχή πολλών ασφαλιστικών επιχειρήσεων. Για μένα είναι βέβαιο ότι στην αγορά μας δεν μπορεί να επιβιώσει πάνω από το 1/3 των ασφαλιστικών εταιριών.
Ο μοναδικός τρόπος για να αντέξουν οι ελληνικές εταιρίες είναι η συνένωσή τους για να δημιουργήσουν μεγαλύτερους όγκους και οικονομίες κλίμακας.
Το 2015 θα είναι δύσκολη χρονιά, γιατί δεν ξέρω πόσο έτοιμες είναι και πόσο έχουν τα αναγκαία κεφάλαια για να ανταποκριθούν στο Solvency 2.”