Η Εθνική Ασφαλιστική βράβευσε τον κ. Αρτέμη Κοντοπίδη στην εκδήλωση των 22ων βραβεύσεων ενεργειών Ε.Κ.Ε και κορυφαίων ασφαλιστών “ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΜΩΡΑΚΗΣ” 2013, που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου 2013 στο ξενοδοχείο Hilton Athens, στο πλαίσιο του πολυσυνεδρίου Moneyshow. Συγκεκριμένα ο κ. Κοντοπίδης βραβεύτηκε στην Κατηγορία “Πρώτος Πράκτορας”.
Το insurance daily αναγνωρίζοντας τη συμβολή των Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών στην ανάπτυξη της αγοράς και πιστεύοντας παράλληλα ότι οι απόψεις των Πρώτων είναι χρήσιμες και επιβοηθητικές για το σύνολο των Διαμεσολαβητών, έθεσε στον κ. Κοντοπίδη τις εξής ερωτήσεις:
Έχετε κλείσει 35 χρόνια στο επάγγελμα του Ασφαλιστικού Διαμεσολαβητή. Αν έπρεπε να συμπεριλάβετε σε μια φράση τα 35 αυτά χρόνια, ποια θα ήταν αυτή, σε σχέση με την προσωπική και επαγγελματική σας ζωή βέβαια;
Τα 35 χρόνια δραστηριοποίησης της εταιρείας: ΑΣΦΑΛΕΙΕΣ ΚΟΝΤΟΠΙΔΗ στο χώρο της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης, θα τα χαρακτήριζα ως μια συνεχή και θετική ανατροφοδότηση, ανάμεσα στην εταιρεία μας, τους πελάτες της και τις συνεργαζόμενες με αυτήν ασφαλιστικές εταιρείες.
Στην πορεία σας ασχοληθήκατε με τα κοινά, υπήρξατε και πρόεδρος του ΣΠΑΤΕ. Ποιο πιστεύετε ότι είναι το μέλλον της διαμεσολάβησης και κυρίως ποιος θα είναι ο ρόλος της;
Το μέλλον της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης θα είναι συνυφασμένο με το βαθμό επιτυχίας των διαμεσολαβητών να οραματιστούν, να αναβαθμίσουν, να αναδιαμορφώσουν, να υποδείξουν και να αποδείξουν εμπράκτως το σπουδαίο ρόλο τους, απέναντι στο ασφαλιστικό κοινό και τις ασφαλιστικές εταιρείες. Προσωπικά, οραματίζομαι το μελλοντικό διαμεσολαβητή ως έναν άρτια εκπαιδευμένο και καταρτισμένο σύμβουλο ολόκληρης της ασφαλιστικής αγοράς, που θα προσδίδει μια πραγματική προστιθέμενη αξία στο ασφαλιστικό προϊόν με τις υπηρεσίες που θα προσφέρει στους ασφαλισμένους, οι οποίοι με τη σειρά τους, θα έχουν αποκτήσει μεγαλύτερη και ουσιωδέστερη ασφαλιστική συνείδηση και θα έχουν θέσει πιο ψηλά στη συνείδησή τους το πολύτιμο και αναντικατάστατο από τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες και ασφαλιστικές εταιρείες, έργο του προσωπικού τους ασφαλιστικού διαμεσολαβητικού προσώπου.
Στη δεκαετία του 2000, ως ασφαλιστικός πράκτορας και ως πρόεδρος του ΣΠΑΤΕ, σας απασχολούσαν κυρίως τα θέματα της τότε οδηγίας 2002 της Ευρωπαϊκής Ένωσης που θα καθίστατο εθνικό δίκαιο, τα πολλαπλά-εκπτωτικά τιμολόγια που εφάρμοζαν οι εταιρείες υπέρ συγκεκριμένων διαμεσολαβητικών σχημάτων, η ανάπτυξη του bancassurance, η τότε εποπτεία, οι ανακλήσεις αδειών. Θα μας κάνατε έναν παραλληλισμό με τη σημερινή αγορά; Ομοιότητες και διαφορές.
Ως πρόεδρος του ΣΠΑΤΕ, εξέφρασα ανοιχτά την επιφύλαξη και την ανησυχία μου για την ορθότητα και την αποτελεσματικότητα που θα είχαν τα εκπτωτικά τιμολόγια που δόθηκαν σε συγκεκριμένα διαμεσολαβητικά σχήματα από τις ασφαλιστικές εταιρείες, διότι πίστευα και εξακολουθώ να πιστεύω ότι προκαλούν αθέμιτο ανταγωνισμό, πλήττοντας σοβαρά τόσο τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές (οικονομικά και επαγγελματικά) όσο και τις ασφαλιστικές εταιρείες (οικονομικά και στρατηγικά). Έχω δώσει μεγάλες μάχες μαζί με εκλεκτούς συναδέλφους μου, προκειμένου να καταστεί πλήρως αντιληπτή και ισχυρή η άποψή μας στα στελέχη των ασφαλιστικών εταιρειών, ότι τα οφέλη που προσδοκούν από αυτές τις πρακτικές σε σχέση με αυτά που τελικά θα λάβουν, είναι πενιχρά και βραχυπρόθεσμα, καθώς επίσης ότι μακροπρόθεσμα θα προκαλέσουν ανυπολόγιστες και ίσως μη αναστρέψιμες ζημιές στις ασφαλιστικές εταιρείες. Δυστυχώς για ολόκληρη την ασφαλιστική αγορά, επιβεβαιώθηκε η άποψη που είχαμε τότε επιμόνως εκφράσει. Αποδείχτηκε στην πράξη, ότι τα διαμεσολαβητικά σχήματα που επωφελήθηκαν τα εκπτωτικά τιμολόγια κάποιων ασφαλιστικών εταιρειών, στη συνέχεια «μετακόμισαν» σε άλλες ασφαλιστικές εταιρείες την παραγωγή τους, αφού βεβαίως έλαβαν ακόμη καλύτερα εκπτωτικά τιμολόγια, με αποτέλεσμα η παραγωγή των εταιρειών που είχαν αρχικά προσφέρει το εκπτωτικό τιμολόγιο, να συρρικνωθεί δραματικά. Δεν ήταν λίγες οι ασφαλιστικές εταιρείες που πλήρωσαν ακριβά το κόστος των επιλογών τους, με αποτέλεσμα να τεθούν ουσιαστικά αλλά και τυπικά εκτός ασφαλιστικής αγοράς.
Παράλληλα, οι εναπομένουσες ασφαλιστικές εταιρείες στη χώρα μας, προσπαθούσαν να διευρύνουν τα δίκτυα πώλησης των ασφαλιστικών προϊόντων, αξιοποιώντας το ανθρώπινο δυναμικό των τραπεζικών οργανισμών (bancassurance). Για να επιτύχουν γρήγορα το στόχο αυτό, και με την ανοχή της κρατικής τότε εποπτείας, ενέταξαν στο χώρο της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης στελέχη, χωρίς ισάξια τυπικά αλλά και ουσιαστικά προσόντα με αυτά των υπολοίπων ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, γεγονός που παρεμπόδισε την ανύψωση του ρόλου των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών και στην προσφορά ποιοτικών ασφαλιστικών υπηρεσιών στους ασφαλισμένους.
Εποπτική Αρχή δεν λειτουργούσε, δεν έκανε παρεμβάσεις;
Μεγάλο μερίδιο ευθύνης για τις συνθήκες αυτές που επέφεραν ανυπολόγιστες συνέπειες σε ολόκληρη την ασφαλιστική αγορά, είχε αναμφισβήτητα και η τότε εποπτική αρχή, η οποία λειτουργούσε με εξαιρετικά αργά αντανακλαστικά απέναντι στους έκδηλους και εν δυνάμει κινδύνους υπονόμευσης της αξιοπιστίας του κλάδου της ιδιωτικής ασφάλισης στη συνείδηση του ασφαλιστικού κοινού στη χώρα μας.
Σήμερα, τίποτα δεν έχει αλλάξει και τίποτα δεν είναι όπως παλιά…
Και σήμερα δηλαδή που βρισκόμαστε;
Οι εταιρείες συνεχίζουν να παρέχουν εκπτωτικά τιμολόγια σε συγκεκριμένα διαμεσολαβητικά σχήματα, οι υπάλληλοι των τραπεζών και των ασφαλιστικών εταιρειών ασκούν την ασφαλιστική διαμεσολάβηση όπως δύνανται, κάποιες ασφαλιστικές εταιρείες που υποβαθμίζουν την αξία και τη φερεγγυότητα του κλάδου της ιδιωτικής ασφάλισης εξακολουθούν να λειτουργούν υπό διάφορα καθεστώτα στη χώρα μας (μέσω αντιπροσώπευσης από μεσιτικά γραφεία αλλά και με άλλους τρόπους) εξαπατώντας τους απροστάτευτους (σε μεγάλο βαθμό) ευκολόπιστους ή καθηλωμένους από την κρίση καταναλωτές που αγοράζουν ασφαλιστικό προϊόν με μοναδικό κριτήριο το κόστος.
Σε αυτήν ακριβώς τη συγκυρία, ήρθε να προστεθεί και η ασφάλιση μέσω διαδικτύου. Η νέα οικονομική, γρήγορη και χωρίς τη συμβολή του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή ασφάλιση που πραγματοποιείται απευθείας από τις ασφαλιστικές εταιρείες, η οποία θεωρείται από πολλούς συναδέλφους μου η μεγαλύτερη απειλή. Όσο, όμως, εμείς οι διαμεσολαβητές δεν αλλάζουμε, δεν εκσυγχρονίζουμε στις υπηρεσίες μας και τις διαδικασίες μας και δεν παρέχουμε ακόμη πιο ουσιαστικές και ποιοτικές υπηρεσίες πλήρως αντιληπτές και αναγκαίες στους πελάτες μας, εκείνοι δικαίως θα μας απαντούν με την προτίμησή τους στις απρόσωπες διαδικτυακές ασφαλίσεις, και οι ασφαλιστικές εταιρείες από την άλλη, θα επενδύουν σε άλλα δίκτυα πωλήσεων που θα αποδεικνύονται στην πράξη πιο αποτελεσματικά σε σχέση με τα αναχρονιστικά πλέον παραδοσιακά δίκτυα.
Και ως προς την ασφαλιστική συνείδηση του Έλληνα; Βλέπετε να αναπτύχθηκε τα τελευταία χρόνια; Ή εξ ανάγκης θα καταφύγει στην ιδιωτική ασφάλιση λόγω κατάρρευσης του κράτους πρόνοιας; Η εκπαίδευσή του είναι χρέος των εταιρειών ή των διαμεσολαβητών και πώς μπορεί να υλοποιηθεί;
Η ασφαλιστική συνείδηση του Έλληνα τα τελευταία χρόνια, δεν είναι αυτή που θα έπρεπε, και αυτό αποτελεί ευθύνη όλων των φορέων της ασφαλιστικής αγοράς. Ο κάθε φορέας ξεχωριστά, οφείλει να θεωρεί τη δική του ευθύνη μεγαλύτερη από αυτή των υπολοίπων, διότι μόνο με αυτό τον τρόπο επιτελείται ουσιαστικό και άμεσο έργο προς αυτή την κατεύθυνση. Δυστυχώς στη χώρα μας, η μεγάλη πλειοψηφία όλων των φορέων, επιρρίπτει εύκολα ευθύνες στους άλλους εμπλεκόμενους στην ιδιωτική ασφάλιση φορείς, ενώ με μεγάλη δυσκολία ασκεί την αυτοκριτική της και αναζητά τις ευθύνες της, προκειμένου να γίνεται καλύτερη και να μην επαναλαμβάνει τα ίδια λάθη.
Συγκεκριμένα, η εποπτική αρχή που έχει ορισθεί από την πολιτεία κατά την άποψή μου, θα ενισχύει συνεχώς την ασφαλιστική συνείδηση του κοινού όταν βασικά ασκεί τη χρηματοοικονομική εποπτεία επί των ασφαλιστικών επιχειρήσεων και των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και όταν ανακοινώνει ρυθμίσεις συμμόρφωσης όλων των φορέων της ασφαλιστικής αγοράς στους υπάρχοντες ή νέους νόμους, τις οποίες εφαρμόζει χωρίς χρονικές ή άλλες καθυστερήσεις.
Οι ασφαλιστικές εταιρείες ενισχύουν κατά βάση την ασφαλιστική συνείδηση των καταναλωτών όταν τηρούν τους όρους των συμβολαίων και καταβάλλουν άμεσα και στο ακέραιο τις αποζημιώσεις των πελατών τους, καθώς και όταν επενδύουν στην εκπαίδευση όλων των δικτύων πωλήσεων των προϊόντων τους.
Οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές από την άλλη μεριά, ενισχύουν την ασφαλιστική συνείδηση των καταναλωτών όταν παρέχουν υπηρεσίες υψηλού επιπέδου στους πελάτες τους, με πίστη, αντικειμενικότητα και αμεροληψία. Αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος να αναδείξουν σε όλο το κοινωνικό σύνολο (ακόμα και στους ανασφάλιστους που δεν χαίρουν τέτοιων υπηρεσιών) την ουσία της σωστής ασφάλισης αλλά και τη σπουδαιότητα του ρόλου των διαμεσολαβούντων στην ασφάλιση προσώπων.
Οι συνάδελφοί σας διαμεσολαβητές έχουν κατανοήσει τις συντελεσθείσες και κυρίως τις επερχόμενες αλλαγές ή έχουν δίκιο όσοι παρατηρούν στην αγορά μια σχετική παθητικότητα, μια «άγνοια κινδύνου»;
Ο βαθμός συνειδητοποίησης των αλλαγών που έχουν ήδη συντελεστεί αλλά και αυτών που επέρχονται στην ασφαλιστική αγορά, θα αποδειχθεί ιστορικά από τη θέση που θα καταλαμβάνουν όσοι διαμεσολαβητές παραμείνουν στον ασφαλιστικό χώρο μελλοντικά, αλλά και από όσους τεθούν εκτός ασφαλιστικής αγοράς.
Από το 1983 μέχρι και το 2013 λαμβάνετε συνεχώς βραβεία. Πού τελειώνει η καριέρα ενός ελεύθερου επαγγελματία και ειδικότερα ενός Ασφαλιστικού Διαμεσολαβητή;
Η καριέρα ενός ελεύθερου επαγγελματία τελειώνει εκεί που τελειώνουν τα όνειρά του.
Μιλήστε μας λίγο για την οργανωτική δομή και για τα μεγέθη του πρακτορείου σας. Παραμένετε σταθερά στην δική σας παραγωγή ή έχετε αναπτύξει δίκτυο Συνεργατών;
Στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, η εταιρεία μας είναι κατά βάση μια οικογενειακή επιχείρηση με μικρό δίκτυο καλών και έμπιστων συνεργατών. Αυτό αποτελεί ταυτόχρονα δύναμη αλλά και αδυναμία της εταιρείας μας. Δύναμη, γιατί διατηρούμε ισχυρούς δεσμούς και προσωπική επαφή με τους ευχαριστημένους πελάτες μας (σύμφωνα με έρευνα ικανοποίησης πελατών που πραγματοποιήσαμε πρόσφατα σε μεγάλο δείγμα του πελατολογίου μας, εννέα στους δέκα είναι πολύ ευχαριστημένοι συνολικά από την εμπειρία τους από τις ΑΣΦΑΛΕΙΕΣ ΚΟΝΤΟΠΙΔΗ). Αδυναμία, γιατί η διεύρυνση συνεργασιών συνεπάγεται και τη διεύρυνση του μεριδίου αγοράς που κατέχει μια εταιρεία στο χώρο που δραστηριοποιείται.
Η νέα γενιά που έχει αναλάβει, έχει τις δικές σας προοπτικές; Όχι από πλευράς γνώσεων και ικανοτήτων, αλλά από πλευράς συνθηκών και περιβάλλοντος;
Κάθε νέα γενιά που αναλαμβάνει θέσεις ευθύνης, βρίσκεται πάντοτε αντιμέτωπη με το περιβάλλον που διαμόρφωσαν οι προηγούμενες γενιές. Οι προοπτικές της διαμορφώνονται από το όραμα, τις δυνατότητες και την εργατικότητα της εκάστοτε γενιάς.
Και από πλευράς αρμοδιοτήτων; Της έχετε εκχωρήσει την «εξουσία»;
Το οργανόγραμμα της εταιρείας ΑΣΦΑΛΕΙΕΣ ΚΟΝΤΟΠΙΔΗ δίνει εξουσία και αρμοδιότητες σε όλα τα στελέχη της με βάση τις ανάγκες της εταιρείας αλλά και με βάση τις δικές τους δυνατότητες. Είναι δυναμικό και βρίσκεται σε συνεχή εξέλιξη, όπως και η εταιρεία.
Έχετε μεγάλη εμπειρία. Θα σας ζητούσαμε λοιπόν μια πρόβλεψη για την επόμενη πενταετία, για το 2020. Πόσες εταιρείες θα υπάρχουν στην αγορά μας, πόσοι διαμεσολαβητές, ποια δίκτυα θα κυριαρχούν; Και βέβαια, ποιο θα είναι το ποσοστό επί του ΑΕΠ;
Είναι σαφές ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια εποχή μεγάλων αλλαγών για ολόκληρο τον κόσμο που φυσικά θα έχει αντίκτυπο και στον ασφαλιστικό κλάδο. Νομίζω ότι ο κλάδος μας δεν έχει ανάγκη από προβλέψεις. Έχει ανάγκη από όραμα και από πολλή δουλειά!
Σας ενοχλεί ο αφελληνισμός της αγοράς από πλευράς εταιρειών ή θεωρείτε ότι είναι φυσιολογικό αποτέλεσμα και απλώς προέχει το σωστό ασφαλιστικό προϊόν;
Πιστεύω και επιδιώκω πάντα το σωστό ασφαλιστικό προϊόν για τους πελάτες μου καθώς αυτό αποτελεί στοιχειώδη και πρωταρχική υποχρέωση και ευθύνη μου. Ο αφελληνισμός της αγοράς από πλευράς εταιρειών δεν έχει συμβεί τυχαία και είναι ένα γεγονός που με λυπεί ιδιαίτερα. Πιστεύω όμως ότι υπάρχουν ακόμη αξιόπιστες ελληνικές ασφαλιστικές εταιρείες που αξίζουν τη στήριξη των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών. Η εταιρεία ΑΣΦΑΛΕΙΕΣ ΚΟΝΤΟΠΙΔΗ, στηρίζει συνειδητά τις ασφαλιστικές εταιρείες της χώρας μας, που διακρίνονται για τη φερεγγυότητα, την ποιότητα και ποικιλία των ασφαλιστικών προϊόντων, την εμπιστοσύνη και εκτίμηση που δείχνουν στα ανθρώπινα διαμεσολαβητικά δίκτυα υψηλού επιπέδου. Η επιλογή αυτή δεν είναι συμπτωματική. Έχουμε την πεποίθηση ότι με αυτό τον τρόπο, ενισχύουμε περισσότερο: α) την οικονομία της χώρας μας, β) τις εταιρείες που αρνούνται πεισματικά να μεταφέρουν τις δραστηριότητές τους σε άλλες περιοχές με καλύτερες φορολογικές και όχι μόνο συνθήκες, γ) αλλά και τους πελάτες μας, που χαίρουν των καλύψεων και των παροχών αμιγώς ελληνικών και ποιοτικών ασφαλιστικών προϊόντων.
Ας κλείσουμε, όπως ξεκινήσαμε, με μια φράση, αυτήν τη φορά για το μέλλον. Είστε αισιόδοξος συνολικά για την αγορά και υπό ποιες προϋποθέσεις;
Είμαι αισιόδοξος για το μέλλον της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς, γιατί εξαρτάται από πολλά πράγματα, αλλά κυρίως από εμάς τους Έλληνες. Οι άνθρωποι που πάνε μπροστά σ’ αυτό τον κόσμο, είναι αυτοί που ακόμα κι αν πέφτουν, ξανασηκώνονται, αναζητώντας τις συνθήκες που θέλουν, κι αν δεν τις βρουν, τις διαμορφώνουν μόνοι τους. Η ελληνική ψυχή, το έχει αποδείξει πολλές φορές αυτό στην ιστορία της.