Έχε κατά νου ότι σε μία συνέντευξη δεν κρίνεται μόνο ο υποψήφιος αλλά και ο εργοδότης.
Η εικονική στοίβα από βιογραφικά στο ηλεκτρονικό σου ταχυδρομείο έχει ξεσκαρταριστεί και συγκεκριμένοι υποψήφιοι έχουν περάσει από τηλεφωνική προεπιλογή. Επόμενο βήμα: πρόσωπο με πρόσωπο συνεντεύξεις. Πώς θα χρησιμοποιήσεις τον σχετικά λίγο χρόνο που έχεις διαθέσιμο για να γνωρίσεις – και να αξιολογήσεις – έναν σχεδόν ξένο;
Καθώς η αγορά εργασίας βελτιώνεται και οι υποψήφιοι διαθέτουν περισσότερες επιλογές, η πρόσληψη του κατάλληλου ατόμου γίνεται ολοένα δυσκολότερη. «Η μεγάλη μάζα φεύγει και περισσότερες εταιρείες ανταγωνίζονται για τα κορυφαία ταλέντα», σημειώνει ο Claudio Fernandez-Araoz, ανώτερος σύμβουλος στον παγκόσμιο κολοσσό στελέχωσης Egon Zehnder και συγγραφέας του «It’s Not the How or the What, But the Who: Succeed by Surrounding Yourself With the Best».
Οι αιτούντες διαθέτουν, επίσης, καλύτερη πληροφόρηση για τη διαδικασία στελέχωσης κάθε εταιρείας από ποτέ. Ιστότοποι καριέρας όπως το Glassdoor έχουν «αφαιρέσει τη μαγεία και το μυστήριο» από τις συνεντεύξεις, υποστηρίζει ο John Sullivan, ειδικός των ανθρωπίνων πόρων, καθηγητής management στο San Francisco State University και συγγραφέας του «1.000 Ways to Recruit Top Talent». Αν η διαδικασία συνεντεύξεων της επιχείρησής σου απωθεί τους υποψηφίους, «θα τους γυρίσουν τα μάτια και θα βρουν άλλες ευκαιρίες», προειδοποιεί.
Δουλειά σου είναι να αξιολογήσεις τους υποψήφιους αλλά και να πείσεις τους καλύτερους να μείνουν.
Δουλειά σου είναι να αξιολογήσεις τους υποψήφιους αλλά και να πείσεις τους καλύτερους να μείνουν. Ακολουθούν tips για το πώς να κάνεις τη διαδικασία της συνέντευξης να έχει αποτέλεσμα και για σένα αλλά και γι’ αυτούς:
Προετοίμασε τις ερωτήσεις σου: Πριν συναντήσεις τους υποψήφιους πρόσωπο με πρόσωπο, πρέπει να καταλάβεις ακριβώς τι είναι αυτό που ψάχνεις σε μία νέα πρόσληψη, έτσι ώστε να ρωτάς τις σωστές ερωτήσεις κατά τη διάρκεια της συνέντευξης. Ξεκίνα τη διαδικασία «φτιάχνοντας μια λίστα με τα απαιτούμενα χαρακτηριστικά» για τη θέση, συνιστά ο Fernandez-Araoz.
Μείωσε το άγχος: Για τους υποψήφιους οι συνεντεύξεις είναι αγχωτικές λόγω των πολλών αγνώστων παραγόντων. Γνωστοποίησε εκ των προτέρων τα θέματα που θα ήθελες να συζητήσεις για να προετοιμαστούν. Να είσαι πρόθυμος να συναντήσεις τον υποψήφιο σε μία βολική γι’ αυτόν ώρα. Και εξήγησε τον ενδυματολογικό κώδικα της εταιρείας σου.
Ζήτησε βοήθεια (από λίγους). Όταν λαμβάνεις μία μεγάλη απόφαση, είναι σημαντικό να ζητάς τη συμβουλή άλλων, επομένως κάλεσε κάποιους έμπιστους συναδέλφους να σε βοηθήσουν με τη συνέντευξη.
Αξιολόγησε τις προοπτικές: Υπολόγισε δύο ώρες για την πρώτη συνέντευξη, λέει ο Fernandez-Araoz.
Ο χρόνος αυτός σου επιτρέπει να «αξιολογήσεις πραγματικά τις ικανότητες και τις δυνατότητες του ατόμου». Ψάξε για σημάδια που υποδεικνύουν την «περιέργεια, διορατικότητα, συμμετοχή και αποφασιστικότητα» του υποψήφιου.
Ο Sullivan λέει ότι πρέπει «να υποθέσεις ότι το άτομο αυτό θα προαχθεί και ότι θα γίνει διευθυντής κάποια στιγμή. Το ερώτημα τότε αφορά όχι μόνο στο αν κάνει για τη δουλειά σήμερα, αλλά αν θα μπορεί να κάνει τη δουλειά σε έναν χρόνο από σήμερα όταν ο κόσμος θα έχει αλλάξει».
Ζήτα πραγματικές λύσεις: Μη χάνεις χρόνο με άσκοπες ερωτήσεις όπως: Ποιες είναι οι αδυναμίες σου; Αντιθέτως, προσπάθησε να διακρίνεις αν ο υποψήφιος μπορεί να χειριστεί πραγματικές καταστάσεις στη δουλειά. Εξήγησε ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζει η ομάδα σου και ζητά του να σου αναλύσει πώς θα το έλυνε. Ή περιέγραψε μια διαδικασία που ακολουθεί η εταιρεία σου και ζήτα από τον υποψήφιο να εντοπίσει αδυναμίες.
Δες αν ταιριάζει σε κουλτούρα με την εταιρεία αλλά χωρίς εμμονές. Πολλά έχουν ειπωθεί για το «συνταίριασμα κουλτούρας» στη διαδικασία πρόσληψης. Ωστόσο, σημειώνει ο Sullivan, η αντίληψή σου για την προδιάθεση του υποψήφιου δεν είναι απαραίτητα ενδεικτικό του αν μπορεί να εγκλιματιστεί σε μία νέα κουλτούρα. «Ο άνθρωπος προσαρμόζεται», τονίζει. «Αυτό που πραγματικά θες να μάθεις είναι αν μπορεί να προσαρμοστεί».
«Πούλα» τη θέση. Αν η συνάντηση εξελίσσεται καλά και πιστεύεις ότι ο υποψήφιος αξίζει να τον προσελκύσεις, πέρνα χρόνο στο δεύτερο μισό της συνέντευξης πουλώντας τη θέση και τον οργανισμό. Έχε κατά νου ότι η συνέντευξη είναι μία αμοιβαία διαδικασία αξιολόγησης. «Κάνε τη διαδικασία διασκεδαστική», συμπληρώνει ο Sullivan.
*Η Rebecca Knight είναι ανεξάρτητη δημοσιογράφος στη Βοστόνη.