Βαρυσήμαντο άρθρο του Προέδρου του ΣΕΜΑ Γιώργου Καραβία δημοσιεύτηκε στο «Κέρδος» του Σαββάτου, 30 Ιανουαρίου 2010, σχετικά με τις Επαναστατικές Αλλαγές που θα φέρει στην Ελληνική Ασφαλιστική Αγορά η εφαρμογή του Solvency II, στο οποίο υποστηρίζει ότι ο ΣΕΜΑ προτιμά την Εποπτεία της Ασφαλιστικής Αγοράς από την Τράπεζα της Ελλάδος, σε αντίθεση με τις Εταιρείες, που δεν το θέλουν καθόλου! Η δικαιολογία τους είναι ότι «οι Τραπεζικοί» δε γνωρίζουν τη δουλειά μας, σκέφτονται «Τραπεζικά» και θα μας δυσκολεύουν στην Εργασία μας! Και οι δύο απόψεις είναι σεβαστές, όμως ας δούμε τι άλλο ανέφερε ο Γιώργος Καραβίας, Πρόεδρος του ΣΕΜΑ, στο άρθρο του.
Μεταξύ άλλων, σταχυολόγησε τα εξής σημαντικά σημεία της επερχόμενης Αλλαγής:
Μένουν μόνο 33 μήνες μέχρι την καταληκτική ημερομηνία ισχύος του Solvency II, που είναι ο Οκτώβριος 2012.
Το Solvency II σε λιγότερο από τρία χρόνια θα εξυγιάνει την Ασφαλιστική Αγορά, σε αντίθεση με τις Εποπτικές Αρχές, που όχι μόνο δεν έκαναν τίποτα για δεκαετίες, αλλά επέτρεπαν τις παρανομίες.
Τα Κεφάλαια που απαιτεί το Solvency II δεν μπορούν να «κρύβονται» όπως κάνουν στις μέρες μας! Θα πρέπει να υπάρχουν σε ζεστό χρήμα.
Θα αλλάξει η Κουλτούρα της Αγοράς μας.
Θα αυξηθεί ο επαγγελματισμός των Στελεχών.
Θα λειανθούν όλες οι Διαδικασίες Ροής των Εργασιών.
Θα επιμεριστούν οι Ευθύνες σε όλα τα αρμόδια Στελέχη και όχι μόνο στη Γενική Διεύθυνση.
Αν τελικά υπαχθεί η Εποπτεία στην Τράπεζα της Ελλάδος, οι Έλεγχοι θα είναι πολύ πιο αποτελεσματικοί.
Οι Μεσίτες εκπροσωπούν και φροντίζουν πρώτα τα συμφέροντα του Πελάτη!
πεσ τα George , Μαζί σου είμαστε
Σημαντικό είναι να λειτουργεί ενεργά – προληπτικά η ΕΠΟΠΤΕΙΑ.
Πριν την ΕΠΕΙΑ κανείς μας δεν πιστεύω ότι θεωρεί να υπήρχε πραγματικός και ουσιαστικός έλεγχος. Μόνον σε πολύ ακραίες καταστάσεις και κάτω ίσως και από αδιευκρίνιστες συνθήκες, λαμβάναμε ανακοίνωση για ανάκλησηλειτουργίας Ασφαλιστικής Εταιρίας.
Τρανό παράδειγμα ότι λίγες ημέρες πριν την ανάκληση της ΑΡΓΩ το 2001 ο ιδιοκτήτης της, πρώην σύζυγος της κας Γιαννάκου – Κουτσίκου, είχε βγει από το ΔΣ και τα περιουσιακά στοιχεία της εταιρίας μεταβιβάσθηκαν σε εταιρία συμφερόντων του ιδίου.
Ανάλογα γεγονότα όλοι ¨γνωρίζουμε¨ ότι συμβαίνουν με τα τεκταινόμενα στον πρώην όμιλο ΑΣΠΙΣ.
Υπάρχει άνθρωπος που να πιστεύει ότι ο ιδιοκτήτης του ομίλου θα άφηνε ουσιαστικά πριουσιακά στοιχεία -αποθεματικά- στους κόλπους της Εταιρίας?
Σήμερα εκατοντάδες πρώην υπάλληλοι, αλλά και στελέχη, που σίγουρα δεν φέρουν όλα ευθύνη για πράξεις του ιδιοκτήτη, βρίσκονται στο δρόμο, κάποιοι δε θα συρθούν στα δικαστήρια δικαίως ή αδίκως.
Το ίδιο και με τα στελέχη του δικτύου πωλήσεων. Όλοι γνωρίζουμε ότι ο διαμεσολαβητής φέρει το μερίδιο ευθύνης όσον αφορά το σχεδιασμό του ασφαλιστικού προγράμματος και την υπόσχεση των παροχών που καλύπτει αυτό. Κανείς διαμεσολαβητής δεν έχει γνώση σήμερα για το μέγεθος των αποθεματικών που απαιτούνται και υποχρεώσεων της ασφαλιστικής, για την εταιρία που εκπροσωπεί. Το πρόβλημα είναι εντονότερο σε συνδεδεμένους διαμεσολαβητές.
Μας ενδιαφέρει ο ουσιαστικός έλεγχος κατά τη λειτουργία και όχι απολογιστικά κατά την εκκαθάριση.
Κύριο χαρακτηριστικό που απαιτείται είναι η εφαρμογή κανόνων και πλαίσιο αναφοράς δημοσιοποιήσιμο σε όλα τα στάδια λειτουργίας της εταιρίας.
Είτε λοιπόν είναι η Τράπεζα της Ελλάδος είτε το Υπουργείο Οικονομικών με την ΕΠΕΙΑ ή άλλο τι, είναι απαραίτητη η εφαρμογή διαφανούς πλαισίου στήριξης και εφαρμογής του ελέγχου και όχι καταστολή με ανάκληση λειτουργίας, λόγω άνομων ενεργειών της Διοίκησης ή του ιδιοκτήτη – Βασικού Μετόχου, ή απλής αδυναμίας διαχείρισης και αποθεματικών.
Σήμερα ο ασφαλιστικός κόσμος βιώνει τα απόνερα της ΑΣΠΙΣ που εκπέμπουν δυσάρεστη για όλους δυσωδία λόγω της λιμνάζουσας κατάστασης πολλών ετών με την ανυπαρξία ουσιαστικού ελέγχου ακόμη και μετά από καταγγελίες και αναφορές προ τριετίας και ακόμη περισσότερο πριν την ανάκληση.
Όλοι όσοι είμασταν έξω από την ΑΣΠΙΣ [το δίκτυο μας αποχώρησε μετά το 2001] θεωρούσαμε σίγουρο ότι εκεί γίνονταν άνομες ενέργειες. Το τότε Εποπτεύων Υπουργείο με τις ενέργειες του καθυσήχαζε το κοινό! Σήμερα θεωρώ ότι αυτεπάγγελτα πρέπει να κινηθούν οι Αρχές για δέσμευση περιουσιακών στοιχείων όσων έλαβαν από αποθεματικά & ασφάλιστρα της ΑΣΠΙΣ & συγγενών εταιριών και ταυτόχρονα μέσω ειδικού ταμείου να αποζημιωθούν οι πελάτες ασφαλιστικών παροχών. Στη συγκεκριμένη περίπτωση ΕΥΘΥΝΗ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗΣ έχουν οι ΑΝΤΑΣΦΑΛΙΣΤΕΣ των κλάδων Ζωής – Υγείας – Πυρός κλπ. ΥΠΗΡΧΑΝ ή ΔΕΝ υφίσταντο αντασφαλιστικές καλύψεις για αυτούς τους κλάδους στην ΑΣΠΙΣ. Επίσης οι ελεγκτές διαβεβαίωναν για τα αποθεματικά Συνταξιοδοτικών – Αποταμιευτικών προγραμμάτων. Υπάρχουν τέτοια κεφάλαια στα αποθεματικά? Νομίζω ότι προηγούνται αποκατάστασης οι δικαιοχοι αντίστοιχων συμβολαίων .
Αντίστοιχα επειδή προσωπικά φοβάμαι ότι δεν θα έχει θετική κατάληξη το θέμα της COMMERCIAL VALUE, σήμερα πρέπει η Κυβέρνηση να αναλάβει τη Διαχείρηση της εταιρίας, [αφού ο Βασικός Μέτοχος δήλωσε ότι δεν συμμετέχει στην Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου που ζήτησε η ΕΠΕΙΑ] τη στήριξη των αναγκαιούντων εργαζομένων, απόδοση εμπιστοσύνης ( στο κοινό των πελατών ασφαλισμένων ) για διατήρηση της λειτουργίας της και αφού καταστεί βιώσιμη να λάβει οιαδήποτε απόφαση. Είτε αυτή αφορά μεταβίβαση του ενεργού χαρτοφυλακίου, είτε ανεύρεση μετόχου για τη συνέχιση λειτουργίας της.
Όποιος και να έχει την Εποπτεία, ο έλεγχος πρέπει να είναι ενεργός – παρών κατά τη λειτουργία της εταιρίας.
ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΟΣ και όχι ΚΑΤΑΣΤΑΛΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ με ταυτόχρονη λειτουργία εγγυητικού ταμείου για ΟΛΟΥΣ τους κλάδους.
Μόνον έτσι μπορεί να επανακτήσουμε τη χαμένη αξιοπιστία μας ως κλαδος.
Μια από της καλύτερα οργανωμένες ασφαλιστικές αγορές στην Ευρώπη αν όχι στον κόσμο είναι αυτή της Ολλανδίας όπου η εποπτεία γίνεται από την Κεντρική τους Τράπεζα (DNB)
Στην δική μας περίπτωση προτείνω αυτόν που μπορεί να αποκρούσει αποτελεσματικότερα τις πολιτικές πιέσεις. Έχω την εντύπωση ότι η ΤτΕ κατάλληλα στελεχωμένη θα είναι αποτελεσματικότερη και τούτο διότι, θεωρητικά τουλάχιστον, δεν εποπτεύεται από το Υπ. Οικ. αλλά από την ΕΚΤ