Ο Κυριάκος Μερελής είναι Ασφαλιστικός και Χρηματοοικονομικός Σύμβουλος και Πρόεδρος της Επιτροπής παρακολούθησης της Ασφαλιστικής και Τραπεζικής Αγοράς στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης. Μαζί με τους εκπροσώπους των επιμελητηρίων Αθηνών & Πειραιώς συντόνισε τη συζήτηση στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στις 10 Νοεμβρίου 2014 στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης με θέμα “Εξελίξεις, Ευκαιρίες και Προοπτικές της Ασφαλιστικής Αγοράς”. Στην εισαγωγική του ομιλία αναφέρθηκε μεταξύ άλλων και στα εξής:
“Πριν από δύο χρόνια τα τρία Επαγγελματικά Επιμελητήρια μέσω των εκπροσώπων τους, αντιλαμβανόμενα την ευθύνη τους για την προάσπιση των δικαιωμάτων και των κεκτημένων των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, και εβρισκόμενα πάντα σε στενή συνεργασία με τα συνδικαλιστικά όργανα του κλάδου. Ανέπτυξαν συνέργιες προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις αλλαγές και τις νέες προκλήσεις της εποχής όσο αναφορά την ιδιωτική ασφάλιση. Στο πλαίσιο αυτό μετά από δική τους πρωτοβουλία δημιούργησαν την Επιτροπή Παρακολούθησης Θεμάτων Ασφαλιστικής Διαμεσολάβησης στην Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος, δηλαδή στο ανώτατο επιμελητηριακό όργανο.
Πραγματοποίησαν πλήθος παρεμβάσεων στα αρμόδια όργανα της πολιτείας για θέματα φορολογικά, νομικά, αλλά και για θέματα διαφάνειας και δεοντολογίας. Διοργάνωσαν πέρσι στην Αθήνα για πρώτη φορά στην ιστορία των Επιμελητηρίων εκδήλωση αντίστοιχη με τη σημερινή, όπου συζητήθηκαν όλα τα φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν το χώρο της ιδιωτικής ασφάλισης. Δόθηκαν αμοιβαίες εξηγήσεις από τους συντελεστές της ιδιωτικής ασφάλισης για θέματα που για σειρά ετών αποτελούσαν σημεία τριβής στις μεταξύ τους σχέσεις. Προέκυψαν χρήσιμες πληροφορίες και ειδήσεις που καθόρισαν τις εξελίξεις στον κλάδο μας.
Σε μια εποχή που δοκιμάζονται αρχές, αξίες και ιδανικά δεν υπάρχουν περιθώρια για εφησυχασμό, για ολιγωρία και για συμπεριφορές και ενέργειες που πληγώνουν τον επαγγελματικό μας κλάδο και το θεσμό της ιδιωτικής ασφάλισης.
Ο επαγγελματικός κλάδος των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών αποτελείται από ανθρώπους με υψηλό αίσθημα κοινωνικής και επαγγελματικής ευθύνης. Οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές σε καθημερινή βάση βρισκόμαστε σε διαρκή επικοινωνία, σε αλληλεπίδραση και μόχλευση με το καταναλωτικό κοινό μέσω της άσκησης της επαγγελματικής μας δραστηριότητας, γεγονός που μας αναδεικνύει σε έναν από τους πλέον αγαπητούς και προσφιλείς επαγγελματικούς κλάδους της κοινωνίας, με ιδιαίτερη δυνατότητα παρέμβασης σε αυτή.
Αυτή την ιδιαίτερη σχέση πρέπει να καλλιεργήσουμε και να ενδυναμώσουμε με τους καταναλωτές, προκειμένου να αναδείξουμε το σπουδαίο ρόλο που επιτελεί ο ασφαλιστικός διαμεσολαβητής στο θεσμό της ιδιωτικής ασφάλισης αλλά και για να μπορέσουμε να αντισταθούμε και να επιβιώσουμε απέναντι στις πρακτικές που εφαρμόζουν κάποιες ασφαλιστικές εταιρίες, προκειμένου να οδηγήσουν τον επαγγελματικό μας κλάδο σε μαρασμό και συρρίκνωση.
Οι προκλήσεις που δέχεται ο σύγχρονος ασφαλιστικός διαμεσολαβητής πολλές, οι απαιτήσεις των πελατών και των ασφαλιστικών εταιριών μεγάλες, τόσο μεγάλες που τις περισσότερες φορές φαντάζουν υπερβολικές για τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές. Σε αυτή τη βάση, πιστεύω ότι πρέπει να εξεταστεί σοβαρά από την πολιτεία και τις ασφαλιστικές εταιρίες η αύξηση του εισοδήματος των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, προκειμένου αυτοί να ανταπεξέλθουν στα μεγάλα διοικητικά και λειτουργικά κόστη που επωμίζονται εξαιτίας και των πρόσφατων αλλαγών στο νομοθετικό πλαίσιο.
Οι εταίροι μας στο θεσμό της ιδιωτικής ασφάλισης, δηλαδή οι ασφαλιστικές εταιρίες και οι διοικήσεις αυτών, πρέπει να δείξουν τον απαραίτητο σεβασμό εμπράκτως και με μετρήσιμο τρόπο. Η ΔΕΙΑ και η Ένωση Ασφαλιστικών εταιριών Ελλάδος θα πρέπει να επιτελέσουν το θεσμικό τους ρόλο στο ακέραιο έτσι ώστε να μην επιτρέψουν στο βαθμό που τους αναλογεί να επαναληφθούν στο μέλλον φαινόμενα τύπου Ασπίς Πρόνοια αλλά και άλλων ασφαλιστικών εταιριών που έθεσαν σε κίνδυνο το θεσμό της ιδιωτικής ασφάλισης και πάντως σε καμιά περίπτωση δεν βοήθησαν στην καθιέρωση ασφαλιστικής συνείδησης στο καταναλωτικό κοινό.
Και εμείς όμως δεν πρέπει να δίνουμε το δικαίωμα να μας αντιμετωπίζουν ως ένα ασύντακτο καραβάνι επαγγελματιών που χαράσσει την πορεία του πρόσκαιρα, ταυτιζόμενο μερικές φορές με την εξυπηρέτηση των συμφερόντων της μιας ή της άλλης ασφαλιστικής εταιρίας.
Οφείλουμε να επαναπροσδιορίσουμε τα κριτήρια συνεργασίας μας με τις ασφαλιστικές εταιρίες και να στραφούμε προς εκείνες που έχουν εμπράκτως αποδείξει ότι σέβονται και ενισχύουν τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές.
Είναι ανεπίτρεπτο από μέρους μας, να ενισχύουμε μέσω της τοποθέτησης χαρτοφυλακίων εκείνες τις εταιρίες που υπονομεύουν το επάγγελμά μας. Πρέπει να στείλουμε ένα σαφές και ξεκάθαρο μήνυμα. Θέλω να αναφέρω το παράδειγμα ασφαλιστικής εταιρίας που δίνει τη δυνατότητα στους συνεργαζόμενους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές να παρέχουν διαφορετικό ασφάλιστρο στους καταναλωτές ανάλογα με το ποσοστό που θα μειώσουν την προμήθεια τους. Αναρωτιέμαι αυτοί οι συνάδελφοι δεν αντιλαμβάνονται ότι κανιβαλίζουν την ασφαλιστική αγορά, ότι μειώνουν το εισόδημα τους θέτοντας σε κίνδυνο την επαγγελματική τους υπόσταση, την οικονομική τους ανεξαρτησία, την οικογενειακή τους ειρήνη και την κοινωνική τους αξιοπρέπεια;
Επίσης, πρέπει να αναβαθμίζουμε διαρκώς της γνώσεις μας, πρέπει να αποκτήσουμε αντιλαμβανόμενη αξία των υπηρεσιών που παρέχουμε, οφείλουμε να επιδεικνύουμε σοβαρότητα, συνέπεια και επαγγελματισμό ώστε να φτάσουμε ακόμα πιο ψηλά τον πήχη της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχουμε.
Κλείνοντας, θέλω να σας πω ότι είμαι πεπεισμένος ότι μπορούμε να οδηγήσουμε την ασφαλιστική διαμεσολάβηση αλλά και το θεσμό της ιδιωτικής ασφάλισης στη νέα εποχή. Επιτυγχάνοντας μια νέα συμφωνία με τους εταίρους μας στην ιδιωτική ασφάλιση. Μια νέα συμφωνία που θα βασίζετε στην ειλικρίνεια, στο σεβασμό, στην αμοιβαία εμπιστοσύνη και στη διαρκή προσπάθεια για αναβάθμιση των υπηρεσιών και του θεσμού της ιδιωτικής ασφάλισης στη συνείδηση των πολιτών.”