Οι οδηγοί που κινούνται εντός των συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα αντιμετωπίζουν κυρώσεις σε περίπτωση που παραβούν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας ακόμα και αν αυτοί οδηγούν σε μια ξένη χώρα. Όπως ανέφερε ο Εκτελεστικός Διευθυντής του ETSC, Antoniο Avenoso: «Οι οδηγοί οφείλουν να ακολουθούν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας ανεξαρτήτως σε ποια χώρα είναι δηλωμένο το όχημά τους».
Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: οι οδηγοί αποφεύγουν να παραβιάζουν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας όταν κινούνται στη χώρα τους καθ’ότι γνωρίζουν ότι οι αρχές θα τους στείλουν το αντίστοιχο πρόστιμο μιας και έχουν πρόσβαση στα στοιχεία τους μέσω της βάσης πληροφοριών των δηλωμένων οχημάτων. Σε μια προσπάθεια αναχαιτισμού των παραβιάσεων των κανόνων οδικής κυκλοφορίας, το ίδιο θα ισχύει πλέον και στην εκτός συνόρων οδήγηση.
Αυτά τα νέα μέτρα θα τεθούν σε ισχύ το αργότερο μέχρι τις 7 Νοεμβρίου 2013, την καταληκτική ημερομηνία οπότε τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πρέπει να έχουν εφαρμόσει την Κοινοτική Οδηγία 2011/82/ΕΕ περί της ανταλλαγής πληροφοριών των παραβάσεων και αδικημάτων που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια. Η εφαρμογή αυτών των νομοθετικών μέτρων έχει μια σημαντική προοπτική ως προς την προστασία της ανθρώπινης ζωής και βεβαίως θα βοηθήσει στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας σε όλη την ΕΕ.
Τι θα αλλάξει? Στην περίπτωση που είστε οδηγός ή μοτοσικλετιστής που υπακούει στους νόμους οδικής κυκλοφορίας, τίποτε! Οι νόμοι αυτοί έχουν θεσπιστεί και εφαρμοστεί αποκλειστικά για να σώζονται ζωές και να μειωθεί ο κίνδυνος τροχαίων συμβάντων, όχι μόνο στην ΕΕ αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο. Επομένως είναι ευθύνη των Αρχών να φροντίσουν ώστε να εφαρμοστούν αυτοί οι νόμοι σε όλους όσους διασχίζουν μια χώρα. Η χώρα δήλωσης ενός οχήματος δε θα πρέπει να επιφέρει μια πιο επιεική αντιμετώπιση.
Στο κείμενο της Κοινοτικής Οδηγίας συμπεριλαμβάνονται οι ακόλουθες οκτώ παραβιάσεις της οδικής ασφάλειας:
– Υπέρβαση του ορίου ταχύτητας,
– Μη χρήση της ζώνης ασφαλείας,
– Παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη ή παραβίαση σήματος STOP,
– Οδήγηση και κατανάλωση αλκοόλ,
– Οδήγηση υπό την επήρεια ουσιών,
– Απουσία προστατευτικού κράνους (αφορά τους μοτοσικλετιστές),
– Χρήση λωρίδας στην οποία απαγορεύεται η κυκλοφορία (όπως οι λωρίδες έκτακτης ανάγκης, οι λωρίδες που προορίζονται για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς καθώς και λωρίδες που έχουν κλείσει εξαιτίας της εκτέλεσης οδικών έργων)
– Παράνομη χρήση του κινητού τηλεφώνου ή άλλων συσκευών επικοινωνίας κατά την οδήγηση.
Επομένως οι οδηγοί που διασχίζουν εθνικά σύνορα εντός της ΕΕ θα πρέπει να φροντίσουν να πληροφορηθούν τους κανόνες οδικής ασφάλειας που ισχύουν στη χώρα που πρόκειται να επισκεφθούν. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, πλέον των 100 εκατομμυρίων διασυνοριακών ταξιδιών (κυρίως επαγγελματικής και τουριστικής φύσης) γίνονται μεταξύ των χωρών της ΕΕ κάθε χρόνο. Ένα κομμάτι της Οδηγίας ορίζει πως κάθε κράτος-μέλος της ΕΕ καθώς και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα πρέπει να ενημερώνουν οδηγούς και μοτοσικλετιστές σχετικά με τους κανόνες οδικής ασφάλειας. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δημιουργήσει την ιστοσελίδα:
https://ec.europa.eu/transport/road_safety/going_abroad/index_en.htm,
με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες σε όλες τις επίσημες Ευρωπαικές γλώσσες.
Επίσης η TISPOL, το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Υπηρεσιών της Τροχαίας, έχει δημοσιεύσει μια σειρά από εθνικούς-οδικούς οδηγούς που παρέχουν πληροφορίες σχετικά με εθνικούς κανόνες οδικής ασφάλειας: www.tispol.org/
Ο κ. Avenoso κλείνοντας είπε: «Ζητάμε από όλους τους οδηγούς που οδηγούν σε χώρες του εξωτερικού να λάβουν τις απαραίτητες πληροφορίες και να συμμορφωθούν με τους νόμους οδικής ασφάλειας».
Όπως δήλωσε η Πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» κ. Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που παρακολουθεί το Ινστιτούτο γνωρίζουμε:
• Αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες εμφανίζουν τριπλάσιες πιθανότητες παράβασης των κανόνων οδικής κυκλοφορίας.
• Το παράδειγμα της Γαλλίας ανέδειξε την παραβίαση των ορίων ταχύτητας από αλλοδαπούς οδηγούς σε ποσοστό 25% του συνόλου των παραβάσεων που σε περιόδους μεγάλης κυκλοφορίας ανήλθε σε ποσοστό 40%-50%.
• Χώρες όπως η Αυστρία, το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ουγγαρία, η Ιταλία, η Πολωνία και η Ισπανία έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και προσδοκούν σημαντικά οφέλη από την εφαρμογή της Οδηγίας.
• Η εφαρμογή της Οδηγίας εντάσσεται στους βασικούς άξονες της πολιτικής για την Οδική Ασφάλεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο στόχο για την μείωση των τροχαίων κατά 50% μέχρι το 2020. Η ενημέρωση των οδηγών και η συμμόρφωσή τους στους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας θα συμβάλλει στη μείωση των τροχαίων διασφαλίζοντας παράλληλα ίση μεταχείριση των οδηγών-κατοίκων ή μη μιας χώρας στο εθνικό δίκτυο αλλά και στις διασυνοριακές μεταφορές που γίνονται για επαγγελματικούς και τουριστικούς λόγους.
Για τη χώρα μας που υπολείπεται ουσιαστικά στα θέματα Οδικής Ασφάλειας είναι παράλληλα μια ευκαιρία για συνεργασία των αρμόδιων Αρχών και φορέων μέσα από την ενημέρωση αλλά και την επιβολή του νόμου στον κοινό στόχο της μείωσης των τροχαίων θανάτων, σοβαρών τραυματισμών αλλά και υλικών ζημιών που προκαλούνται.