Rüsselsheim. Ένας αγώνας δίχως τέλος: η μάχη μεταξύ κατασκευαστών αυτοκινήτων και κατασκόπων παπαράτσι. Η μία πλευρά κάνει ό,τι περνά από το χέρι της για να κρύψει τις νέες δημιουργίες της από το έξω κόσμο, ενώ η άλλη πλευρά επινοεί όλο και πιο δημιουργικές τεχνικές για να απαθανατίσει το αυτοκινούμενο θήραμά της: Να τραβήξει την πρώτη φωτογραφία ενός πρωτοτύπου. Επί 30 χρόνια, η Opel εξελίσσει νέες μεμβράνες καμουφλάζ και τεχνητά πρόσθετα εξαρτήματα για να παραπλανήσει τους παπαράτσι της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η τελευταία τεχνική της ομάδας κάλυψης χρησιμοποιείται, μεταξύ άλλων, στο νέο Opel Astra: Πρόκειται για την ασπρόμαυρη μεμβράνη ‘Cube’. Η Opel ευελπιστεί να κρατήσει μυστική τη σχεδίαση και το εσωτερικό του νέου Astra μέχρις ότου δημοσιευτούν οι πρώτες φωτογραφίες τις προσεχείς εβδομάδες. Το Astra θα κάνει την εμφάνισή του μετά βαΐων και κλάδων για πρώτη φορά γιορτάζοντας την παγκόσμια πρεμιέρα του στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το Σεπτέμβριο.
Οι ειδικοί προσπάθησαν να προστατεύσουν επιμελώς από τα περίεργα βλέμματα το εμπρός τμήμα, τη μάσκα με το έμβλημα Opel Blitz και το πίσω τμήμα. Αν ο ειδικός στο καμουφλάζ Andreas Kubis είχε απόλυτη ελευθερία κινήσεων, το νέο Astra μπορούσε να καλυφθεί πλήρως. Ωστόσο, τα πρωτότυπα Astra μπορούν να παραμορφώνονται μόνο στο βαθμό που να επιτρέπει στους μηχανικούς και τους οδηγούς δοκιμών να έχουν ρεαλιστικά αποτελέσματα για το προσεχές όχημα παραγωγής. Και εμφανώς, ένας ελεγκτής ασφάλειας του TÜV πρέπει να αφαιρέσει το καμουφλάζ πριν επιτρέψει στο όχημα να βγει στο δρόμο. Αυτό αναγκάζει τον Kubis να αποδεχτεί κάποια πράγματα, όπως τα φώτα για παράδειγμα. «Τα φλας πρέπει να είναι ορατά από το πλάι» εξηγεί ο Kubis. Παρόλα αυτά, ιδανικά η ακριβής καμπύλη των φώτων πρέπει να παραμένει κρυμμένη καθώς αποτελεί αναγνωριστικό στοιχείο και ιδιαίτερο χαρακτηριστικό για κάθε μοντέλο Opel.
Ο Kubis, πιστοποιημένος τεχνικός διευθυντής, καταφέρνει να παραμένει ένα βήμα μπροστά από τους ‘κατασκόπους’ παπαράτσι από το 2012. Τα τρισδιάστατα εφέ του ‘Cube’, που ήδη έχουν απογοητεύσει τα περίεργα βλέμματα στη φάση εξέλιξης του Corsa, δείχνουν μόνο το περίγραμμα του νέου Astra, θολώνοντας τις γραμμές και μπερδεύοντας όσους το βλέπουν. Χρειάζονται από 60 μέχρι 70 φύλλα μεμβράνης για την πλήρη κάλυψη ενός συμπαγούς αυτοκινήτου όπως το νέο Opel Astra. Το υλικό αυτό αντέχει στα χαλίκια, στις υψηλές θερμοκρασίες και την υπεριώδη ακτινοβολία. Θερμοκρασίες από -40 μέχρι +80 βαθμών Κελσίου δεν αποτελούν πρόβλημα. Άλλωστε, οι οδηγοί δοκιμών στην Arjeplog στη Β. Σουηδία πρέπει να βασίζονται στο καμουφλάζ στις πιο αντίξοες καιρικές συνθήκες.
Για πρώτη φορά, οι ειδικοί χρησιμοποίησαν μία πρόσθετη φιμέ ζελατίνα για τα όργανα, την κεντρική κονσόλα και το σύστημα infotainment του νέου πρωτοτύπου του Astra. «Το υλικό είναι γνωστό από τα laptops και τα κινητά τηλέφωνα. Αυτό δεν αφήνει να φαίνονται τα περιεχόμενα της οθόνης από το πλάι,» εξηγεί ο Kubis. Πλαστικά κελύφη προσομοιώνουν το σχήμα των οργάνων, ενώ η φιμέ ζελατίνα μπορεί να παραπλανήσει ακόμα και τους πιο ισχυρούς τηλεφακούς.
Από τα Fishies στα Wirries και στο Cube – τέσσερις γενιές μεμβράνης καμουφλάζ
Το ‘Cube’ είναι ήδη η τέταρτη γενιά μεμβράνης καμουφλάζ που χρησιμοποιείται από την Opel. «Αν ανατρέξουμε στο παρελθόν, είναι εύκολο να δούμε πώς οι συνάδερφοι προσάρμοζαν τις τρέχουσες τάσεις στη δομή του αμαξώματος και τις μετέτρεπαν σε μία κατάλληλη φιλοσοφία καμουφλάζ,» περιγράφει ο Kubis. Στην αρχή, η κάλυψη αφορούσε μόνο τα άκρα και τους προβολείς με κίτρινη και κόκκινη ταινία. Οι απαιτήσεις για καμουφλάζ αυξάνονταν παράλληλα με την πρόοδο της τεχνολογίας φωτογραφικών μηχανών. Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, το καμουφλάζ έφτασε σε νέα επίπεδα με τα εμπρός και πίσω τμήματα να εξαφανίζονται πίσω από την ταινία κάλυψης. «Ακόμα και τα παράθυρα καλύπτονταν εν μέρει για να κρύψουν τις επίμαχες χαρακτηριστικές γραμμές» σχολιάζει ο Kubis. Η πρώτη μεμβράνη καμουφλάζ Opel με σχέδια που θύμιζαν ψάρια – εξ ου και η ονομασία ‘Fishies’, χρησιμοποιήθηκε στο Corsa C το 1999. Μία ομάδα τριών ατόμων χρειάστηκε αρκετές μέρες για να καλύψει με τη μεμβράνη το αυτοκίνητο την εποχή εκείνη. Σταδιακά, οι ειδικοί του καμουφλάζ ενίσχυσαν τη μεμβράνη με πλαστικά και αφρώδη στοιχεία, παραμορφώνοντας πλήρως το όχημα. Το σχέδιο ‘Flimmies’, που χρησιμοποιήθηκε μεταξύ άλλων για το Astra το 2009, μείωσε τον απαιτούμενο χρόνο για την κάλυψη ενός αυτοκινήτου σε δύο ημέρες ανά όχημα. Αλλά κάθε έλεγχος έπρεπε να γίνεται ατομικά και υπήρχε δυσκολία στην αφαίρεση. Η τεχνολογία εκτύπωσης ‘πλέγματος’ που χρησιμοποιήθηκε για την τρίτη γενιά ‘Wirries’, από το 2011 έως το 2013, εξοικονόμησε στους ειδικούς μία ημέρα δουλειάς. Η μεμβράνη μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σαν ενιαίο κομμάτι και να αφαιρείται όταν ήταν απαραίτητο.
Κανόνας οδηγών δοκιμών: Το καμουφλάζ είναι μέρος της δουλειάς
Η Opel καλύπτει το εσωτερικό των νέων οχημάτων της από το 2008 και όπως είναι φυσικό έχουν υπάρξει εξελίξεις και σε αυτό τον τομέα. Στο παρελθόν, χειροποίητα καλύμματα από δερματίνη με Velcro χρησιμοποιούνταν για την κάλυψη του ταμπλό και του πίνακα οργάνων. Στην εποχή μας, οι ειδικοί βασίζονται σε πολύ ελαφρύτερο δικτυωτό ύφασμα (σαν αυτό που τοποθετείται στα σακίδια πλάτης) που επιτρέπει σε κάθε εξάρτημα να καλύπτεται πλήρως. Αεραγωγοί, το χειρόφρενο και άλλα σημαντικά μπουτόν όπως το μπουτόν των αλάρμ πρέπει να παραμένουν ακάλυπτα. Ειδικές φιμέ ζελατίνες καλύπτουν τα πίσω και πλαϊνά παράθυρα ενώ ταυτόχρονα επιτρέπουν στον οδηγό να βλέπει προς τα έξω. Μέχρι σήμερα, οι οδηγοί δοκιμών και οι μηχανικοί ακολουθούν έναν απλό κανόνα, κυρίως όταν παρκάρουν το αυτοκίνητο: κάλυψη των οργάνων και προστασία του εσωτερικού από αδιάκριτα βλέμματα.
Το καμουφλάζ είναι καλό αλλά ένα τρικ είναι μερικές φορές καλύτερο
Παρατηρώντας το βασίλειο των ζώων είναι εμφανές ότι το καμουφλάζ είναι καλό, αλλά ένα τρικ μπορεί να είναι (ακόμα) καλύτερο. Το νέο ADAM S με τις εντυπωσιακές ζάντες και τη χαρακτηριστική αεροτομή αποτέλεσε πραγματική πρόκληση για τον Kubis και την ομάδα του. «Δεν θέλαμε το πρώτο πρωτότυπο να προσελκύσει ακόμα μεγαλύτερη προσοχή. Γι’ αυτό δεν καμουφλάραμε ADAM S. Αντί αυτού, το κάναμε να μοιάζει με εκπαιδευτικό αυτοκίνητο,» σχολιάζει ο Kubis. Η επιγραφή ‘Εκπαιδευτικό’ και μερικές σπορ μαύρες και κίτρινες λωρίδες και οι παπαράτσι έχασαν το ενδιαφέρον. Είχαμε κερδίσει τη μάχη – τουλάχιστον μέχρι τον επόμενο γύρο.