Οι επόπτες των αγορών, των τραπεζών και των ασφαλιστικών εταιρειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορούν να χρηματοδοτηθούν από άμεσες εισφορές, σύμφωνα με δήλωση του εκτελεστικού σώματος της ΕΕ στο Reuters.
Η Κομισιόν επανεξετάζει τις τρεις εποπτικές Αρχές που ξεκίνησαν το 2011 έτσι ώστε η επίβλεψη των τραπεζών, των αγορών και των ασφαλιστικών εταιρειών των 28 χωρών μελών να γίνει πιο συνεπής, καθώς η οικονομική κρίση του 2007-2009 ανέδειξε κενά στην εποπτεία.
Προς το παρόν, η Ευρωπαϊκή Αρχή Κινητών Αγορών και Αξιών (ΕΑΚΑΑ), η Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών (ΕΑΤ) και η Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφαλίσεων και Επαγγελματικών Συντάξεων (ΕΑΑΕΣ) λαμβάνουν το 60% της χρηματοδότησης τους από εθνικές εποπτικές αρχές και το 40% από τον προϋπολογισμό της ΕΕ.
«Δεδομένων των Ευρωπαϊκών και εθνικών περιορισμών στους προϋπολογισμούς, η Κομισιόν θεωρεί πως πρέπει να γίνει αναθεώρηση του υπάρχοντος μοντέλου χρηματοδότησης και ιδανικά να καταργηθούν οι Ευρωπαϊκές και εθνικές εισφορές» σύμφωνα με έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
«Για το σκοπό αυτό, η Κομισιόν θα ξεκινήσει προπαρασκευαστικές εργασίες προκειμένου να προσδιορίσει υπό ποιες συνθήκες και ποια πρόσθετα μέτρα οι Ευρωπαϊκές Αρχές Κινητών Αγορών θα μπορούν να χρηματοδοτούνται πλήρως από τον κλάδο χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών.»
Η στελέχωση και ο προϋπολογισμός των τριών εποπτικών Αρχών είναι περιορισμένοι συγκριτικά με ρυθμιστικές αρχές των μεγάλων κρατών μελών, όπως η Εποπτική Αρχή Οικονομικών Υπηρεσιών της Βρετανίας (Financial Conduct Authority), με ετήσιο προϋπολογισμό 452 εκατομμύρια λιρών (768 εκατομμύρια δολάρια). Ο προϋπολογισμός της ΕΑΤ για το 2014 είναι 33,6 εκατομμύρια ευρώ.
Τα κράτη μέλη μπορούν να επικροτήσουν την χρηματοδοτούμενη εποπτεία από το βιομηχανικό κλάδο – ένα συχνό σύστημα χρηματοδότησης εποπτείας – και η Ένωση Χρηματοπιστωτικών Αγορών στην Ευρώπη (Association for Financial Markets in Europe), κορυφαίο τραπεζικό λόμπι, έχει ζητήσει από την ΕΑΚΑΑ να διαθέτει περισσότερους πόρους. Οι περίπλοκοι κανόνες της ΕΕ που έχουν εγκριθεί για να ενισχύσουν τον έλεγχο μετά την οικονομική κρίση, όπως πιο αυστηροί κανόνες για παράγωγα και για τραπεζικά και ασφαλιστικά κεφάλαια, θα έχουν ως συνέπεια τα εποπτικά όργανα να αναλάβουν περισσότερες ευθύνες και να χρειαστούν επιπλέον προσωπικό και χρήματα.
Ο κάθε φόρος θα εφαρμοστεί ανάλογα με το πόση εποπτεία απαιτεί κάθε οργανισμός.
Η έκθεση εξετάζει επίσης πως θα μπορούσαν να επεκταθούν οι αρμοδιότητες των τριών εποπτικών οργάνων της ΕΕ.
Πιθανοί τομείς για την επέκταση των ρόλων τους είναι η ενίσχυση των λογιστικών κανόνων, η επίβλεψη του «σκιώδους» τραπεζικού τομέα, καθώς και η άμεση επίβλεψη της υποδομής αγορών υψηλού βαθμού ολοκλήρωσης, όπως οι οίκοι εκκαθάρισης (clearing houses), ένα βήμα στο οποίο η Μεγάλη Βρετανία είναι πιθανό να αντιταχθεί καθώς θέλει να περιορίσει τη συγκέντρωση περισσότερων εξουσιών σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σύμφωνα με την έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που αναμένεται να δημοσιευτεί εντός των προσεχών μηνών, τα τρία εποπτικά όργανα έχουν καλές επιδόσεις μέχρι στιγμής και έχουν αρχίσει να αναπτύσσουν τα δικά τους προφίλ.
Παρ’ όλα αυτά, η έκθεση αναφέρει πως οι εποπτείες θα πρέπει να δώσουν υψηλή προτεραιότητα στην προστασία των καταναλωτών και των επενδυτών.
Επιπλέον, δεν θα γίνουν δραστικές αλλαγές στα εποπτικά όργανα, δεδομένου ότι σημαντικές εποπτικές αλλαγές γίνονται ήδη, με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα να γίνεται από τον Νοέμβριο ο κύριος επόπτης για 130 κορυφαίες τράπεζες της ευρωζώνης.
Η ώθηση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας σε εποπτικό ρόλο οδήγησε σε αλλαγές στον τρόπο που η ΕΤΑ ψηφίζει, καθώς θέλει να αποφύγει τη μη-συμμόρφωση χωρών τις ευρωζώνης.
Η έκθεση της Κομισιόν αναφέρει ότι η διοίκηση των εποπτικών οργάνων μπορεί να βελτιωθεί με σκοπό τη ταχύτερη λήψη αποφάσεων για το συμφέρον της ΕΕ, καθησυχάζοντας τις ανησυχίες της Βρετανίας για τη διαφύλαξη της ενιαίας αγοράς του μπλοκ.