Πολλοί διαμεσολαβητές θεωρούν τους δικτυακούς τόπους σύγκρισης ασφαλειών ως μία από τις μεγαλύτερες απειλές για αυτούς, όμως ασφαλιστικός κλάδος βρίσκεται αντιμέτωπος με έναν λίγο… διαφορετικό ψηφιακό κίνδυνο.
Όπως και πολλοί άλλοι κλάδοι της οικονομίας στο παρελθόν, από την ψυχαγωγία και τον τουρισμό μέχρι τις τράπεζες και τις τηλεπικοινωνίες, οι ασφαλιστικές πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη νέους παίκτες που βασιζόμενοι στις εφαρμογές που προσφέρει η τεχνολογική εξέλιξη μπορούν να προκαλέσουν μεγάλη αναστάτωση στην αγορά, «κλέβοντας» ανικανοποίητους πελάτες.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι ασφαλιστικές είναι η έλλειψη εμπιστοσύνης. Ένα πρόβλημα που παραμένει άλυτο όσο ο κλάδος, σε παγκόσμιο επίπεδο, δεν προχωρά στις απαραίτητες ενέργειες για την αντιμετώπισή του.
Ειδικοί του χώρου εκτιμούν ότι αν οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν καταφέρουν να δημιουργήσουν κλίμα εμπιστοσύνης με τους πελάτες τους, θα γίνουν έρμαια των ορέξεων νέων «παικτών», οι οποίοι θα εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες που παρέχει η τεχνολογία, όπως άλλωστε έχουν ήδη κάνει σε άλλους τομείς του χρηματοοικονομικού κλάδου.
Για παράδειγμα, η εταιρεία GoCardless στη Μ. Βρετανία έχει εκμεταλλευτεί την έλλειψη εμπιστοσύνης προς τις τράπεζες με αποτέλεσμα να ξεπεράσει τους 30.000 πελάτες και να καταγράψει ανάπτυξης της τάξης του 600%. Τι έκανε η συγκεκριμένη εταιρεία; Τάραξε τα νερά πριν από τρία χρόνια προσφέροντας υπηρεσίες άμεσης χρέωσης για επιχειρήσεις χωρίς την μεσολάβηση εταιρειών πιστωτικών καρτών.
Ήδη, και στην ασφαλιστική αγορά έχουν εμφανιστεί τα πρώτα σημάδια “αποδιοργάνωσης”. Η ασφαλιστική εταιρεία peer-to-peer ασφάλισης αυτοκινήτου Guevara δίνει τη δυνατότητα στους πελάτες της να συγκεντρώνουν τα ασφάλιστρά τους σε μία κοινή δεξαμενή μέσω του διαδικτύου για να εξοικονομούν χρήματα. Όσα χρήματα μένουν στη δεξαμενή στο τέλος του έτους χρησιμοποιούνται για να μειωθούν τα ασφάλιστρα για όλους τους πελάτες της εταιρείας. Παρόμοια υπηρεσία προσφέρει και η γερμανική Friendsurance.
Ένα, επίσης, παράδειγμα ασφαλιστικής που θέλει να ανατρέψει τα καθιερωμένα είναι η αμερικανική start-up Oscar η οποία θέλει να αλλάξει το τοπίο στις ΗΠΑ, όσο αφορά στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και την ασφάλιση των Αμερικανών. Μάλιστα, η εταιρεία φέρεται να έχει συγκεντρώσει πάνω από 1 δισ. δολάρια σε κεφάλαια.
Οι ασφαλιστικές, επίσης, κατανοούν, ότι οι καταναλωτές δεν επιθυμούν πλέον να αγοράσουν τα παραδοσιακά πακέτα που προσφέρουν 12μηνη κάλυψη και πολλές φορές χρειάζονται πιο… εποχιακά προϊόντα.
Όπως και να’ χει, ο αγώνας που κάνει ένας κλάδος για να ακολουθεί την τεχνολογία είναι αδιάκοπος, όμως το βασικό είναι η ανοικοδόμηση της εμπιστοσύνης και το χτίσιμο μακροχρόνιων σχέσεων με τους πελάτες. Μόνο έτσι θα μπορέσουν οι ασφαλιστικές να κινηθούν με ευελιξία, εστιάζοντας στη διαφάνεια και στην παροχή ποιοτικών και μόνο υπηρεσιών.
Ακόμη όμως και όσοι έχουν καταφέρει να χτίσουν ένα όνομα συνώνυμο της εμπιστοσύνης δεν μπορούν να επαναπαύονται σε μία ψηφιακή εποχή όπου είναι πολύ εύκολο για τον πελάτη να αλλάξει άποψη και να αναζητήσει αλλού την υπηρεσία που πιστεύει ότι αξίζει.
Το σίγουρο είναι ότι οι ασφαλιστικές θα πρέπει να διατηρηθούν σε… ανοιχτή γραμμή με τις εξελίξεις γενικότερα στον χρηματοοικονομικό κλάδο και να παρακολουθούν στενά το πως οι πελάτες τους επιθυμούν να αγοράζουν προϊόντα και υπηρεσίες με στόχο να διασφαλίσουν ότι μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες του και να τους κρατήσουν κοντά τους.