Στο σύνολο των 27 κρατών μελών της ΕΕ, η Ελλάδα βρίσκεται δύο θέσεις πριν το τέλος (25η θέση), ως προς το κατά πόσο θεωρούν οι καταναλωτές ότι οι επιχειρήσεις σέβονται τα δικαιώματά τους! Ωστόσο, παρότι δηλώνουμε από τους πιο δυσαρεστημένους καταναλωτές στην Ευρώπη, είμαστε και οι λιγότερο δραστήριοι σε σχέση με αυτό, αφού καταλαμβάνουμε την πρώτη θέση στο ποσοστό των καταναλωτών που ενώ εκφράζουν δυσαρέσκεια, δεν προχωρούν σε καμία περαιτέρω ενέργεια (72%)!
Ως προς το λόγο για τον οποίο αποφεύγουν να κάνουν παράπονα οι έλληνες, παρότι δυσαρεστούνται, είναι πολύ απλά, γιατί το θεωρούν… άσκοπο (και δεν έχουν και άδικο), αφού οι πιθανότητες να βρουν το δίκιο τους είναι ελάχιστες έως μηδαμινές.
Εν τω μεταξύ, ένα 94%, και πάλι το μεγαλύτερο ποσοστό στην ΕΕ, δήλωσε ότι εκτέθηκε σε τουλάχιστον μία μορφή αθέμιτης εμπορικής πρακτικής (τα «δωρεάν» προϊόντα, οι κληρώσεις με δώρα και οι πωλήσεις μέσω τηλεφώνου).
Το 2009, 6 στους 10 Έλληνες καταναλωτές δήλωσαν ότι δέχτηκαν ανεπιθύμητα διαφημιστικά μηνύματα, από το τηλέφωνο, από το Ίντερνετ, από διαφημιστικά sms κ.λπ., ενώ ένα 68% δήλωσαν ότι εκτέθηκαν σε παραπλανητικές διαφημίσεις.
Υπηρεσίες από το Διαδίκτυο
Αν και εξοικειωμένοι με το διαδίκτυο, οι Έλληνες διστάζουν να πραγματοποιήσουν ηλεκτρονικές συναλλαγές, όπως προκύπτει από την έρευνα του Ευρωβαρόμετρου.
Το 2009 μόλις ένας στους δέκα έλληνες χρησιμοποίησε το Διαδίκτυο για να αγοράσει αγαθά ή υπηρεσίες ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη το ποσοστό αυτό είναι 3,5 φορές υψηλότερο. Ως προς τη λιανική τραπεζική, τη χρησιμοποιεί κατά μέσο όρο το 5% των ελλήνων (1 στους 20 έλληνες), αλλά ένα 32% των υπόλοιπων ευρωπαίων. Για την πώληση δε υπηρεσιών ή αγαθών μόλις 1 στους 100 έλληνες χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο, ενώ το αντίστοιχο ευρωπαϊκό ποσοστό αγγίζει το 10%.
Πάντως όσοι επιλέγουν το Διαδίκτυο για τις αγορές τους, προτιμούν να παραγγέλνουν εγχώρια προϊόντα και υπηρεσίες, παρά αντίστοιχα του εξωτερικού. Μόνο το 9% των Ευρωπαίων και το 10% των Ελλήνων καταναλωτών αγόρασαν προϊόντα ή υπηρεσίες μέσω διαδικτύου από άλλη ευρωπαϊκή χώρα.