Περίπου ένας στους τέσσερις χρήστες του διαδικτύου (26,9%) πραγματοποίησε ηλεκτρονικές αγορές κατά το α’ τρίμηνο του 2012, ποσοστό από το οποίο προκύπτει αύξηση 14% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011. Χαμηλά πάντως και με πτωτική πορεία ήταν τα ποσοστά στην κατηγορία: Μετοχές, Οικονοµικές Υπηρεσίες, Ασφάλειες (κάθε είδους), όπου το ποσοστό των χρηστών ανήλθε σε 2,5% το διάστημα Απρίλιος 2011 – Μάρτιος 2012 από 2,9% το αμέσως προηγούμενο δωδεκάμηνο. Οι χρήστες που πραγματοποίησαν τις ηλεκτρονικές αγορές, στην πλειονότητά τους, είναι άνδρες, ηλικίας 25-34 ετών και επέλεξαν να κάνουν τις αγορές τους από εγχώριες επιχειρήσεις. Ειδικότερα, από την Έρευνα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής για το ηλεκτρονικό εμπόριο, προκύπτουν και τα εξής:
Ο μέσος ετήσιος ρυθμός μεταβολής των ατόμων που πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές μέσω του Διαδικτύου, για την πενταετία 2008-2012, ανέρχεται στο 18,5%. Την τελευταία διετία, το ποσοστό των χρηστών που δηλώνουν ότι έως και τον Μάρτιο κάθε έτους, δεν έχουν πραγματοποιήσει ποτέ αγορές ή παραγγελίες αγαθών μέσω του Διαδικτύου μειώθηκε από 70,9% το 2010, σε 63,9% το 2011 και 61,8% το 2012.
Αναλύοντας το Προφίλ όσων πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές / παραγγελίες, προκύπτει ότι για το α΄ τρίμηνο πέρυσι, το 56,9% είναι άνδρες και το 43,1% γυναίκες. Το 37,9% όσων πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές ανήκει στην ηλικιακή ομάδα 25-34 ετών.
Το Μορφωτικό Επίπεδο παίζει επίσης ρόλο. Οι χρήστες με υψηλό Μορφωτικό Επίπεδο (απόφοιτοι ΤΕΙ/ΑΤΕΙ, ΑΕΙ ή με μεταπτυχιακές σπουδές) ανέρχονται στο 55,7% και οι μέσου Μορφωτικού Επιπέδου (απόφοιτοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ινστιτούτων επαγγελματικής κατάρτισης) στο 40,2%.
Τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες για προσωπική χρήση των οποίων οι αγορές ή παραγγελίες από το Διαδίκτυο αυξήθηκαν σημαντικά κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2011-Μαρτίου 2012 σε σχέση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο του προηγούμενου έτους, είναι:
- Φάρμακα, κατά 36,1%,
- Είδη ένδυσης και υπόδησης – αθλητικά είδη, κατά 28%,
- Υλικό ηλεκτρονικής εκμάθησης, κατά 27,5%,
- Είδη διατροφής – είδη παντοπωλείου, κατά 25%,
- Εισιτήρια για εκδηλώσεις (συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, κινηματογράφο κ.λπ.), κατά 16,2%.
Τα είδη που οι αγορές/παραγγελίες τους καταγράφουν μείωση είναι:
- Υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών (συνδρομές συνδρομητικής τηλεόρασης – Nova, συνδρομές ευρυζωνικής σύνδεσης, λογαριασμοί κινητού ή σταθερού τηλεφώνου, καταβολή χρημάτων σε προπληρωμένη τηλεφωνική κάρτα κ.λπ.), κατά 40%,
- Εξαρτήματα και περιφερειακός εξοπλισμός (hardware) ηλεκτρονικού υπολογιστή, κατά 37,1%,
- Διαμονή σε καταλύματα (ξενοδοχεία, δωμάτια, διαμερίσματα κ.λπ.), κατά 26%,
- Λογισμικό ηλεκτρονικών υπολογιστών (εξαιρουμένων computer games και video games) και αναβαθμίσεις αυτών, κατά 25,9%,
- Παιχνίδια για ηλεκτρονικό υπολογιστή και παιχνιδομηχανές και αναβαθμίσεις αυτών, κατά 22,9%,
- Ταξιδιωτικές υπηρεσίες (εισιτήρια, ενοικίαση αυτοκινήτου κ.λπ.), κατά 21,5%.
Ειδικότερα, για τις ηλεκτρονικές αγορές καταλυμάτων και ταξιδιωτικών υπηρεσιών σημειώνεται η αντιστροφή η οποία παρατηρείται στα δεδομένα την τελευταία τριετία. Το 74,3% των καταναλωτών που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές κατά το χρονικό διάστημα Απρίλιος 2011 – Μάρτιος 2012 επέλεξε να κάνει τις αγορές του από εγχώριες επιχειρήσεις, ποσοστό αυξημένο κατά 24,9%, σε σχέση με το χρονικό διάστημα Απρίλιος 2009 – Μάρτιος 2010 το 41,3% από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το 24,3% από χώρες εκτός ΕΕ.
Το 13,7% όσων πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές, για προσωπική χρήση, κατά το χρονικό διάστημα Απρίλιος 2011- Μάρτιος 2012 έκαναν την αγορά / παραγγελία μέσω κάποιας φορητής συσκευής. Τέτοιες φορητές συσκευές, θεωρούνται τα κινητά τηλέφωνα και τα «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα (smart phones), οι υπολογιστές χειρός/PDAs, τα MP3 players, οι ηλεκτρονικοί αναγνώστες (ebook readers), οι φορητές κονσόλες παιχνιδιών (PSP, i-pod touch, portable NINTENDO DS, κ.ά.). Δεν θεωρήθηκαν φορητές συσκευές οι φορητοί και οι tablet υπολογιστές. Οι αγορές / παραγγελίες έχουν γίνει μέσα από την ιστοσελίδα των πωλητών με χρήση του web browser ή της web εφαρμογής και όχι με SMS, MMS ή e-mail.
Ειδικότερα, τα είδη και οι υπηρεσίες που αγοράστηκαν / παραγγέλθηκαν από φορητή συσκευή κατά το χρονικό διάστημα Απρίλιος 2011 – Μάρτιος 2012, ως ποσοστό των συνολικών αγορών που πραγματοποιήθηκαν χρησιμοποιώντας φορητή συσκευή ήταν:
- Ηλεκτρονικές συσκευές, ενδύματα, παιχνίδια, είδη διατροφής, βιβλία, CDs, DVDs κ.ά. (70,5%).
- Υπηρεσίες (π.χ. εισιτήρια για εκδηλώσεις, ταξιδιωτικές υπηρεσίες, ασφάλειες κ.ά.) (39,3%).
- Είδη ψηφιακού περιεχομένου όπως ταινίες, μουσική, ηλεκτρονικά βιβλία, ηλεκτρονικά περιοδικά ή εφημερίδες, παιχνίδια, εφαρμογές (με αντίτιμο) για κινητά τηλέφωνα ή άλλη φορητή συσκευή (38,4%).
Το άρθρο με σαφήνεια και γλαφυρότητα λέει τα μεγέθη των πωλήσεων του ηλεκτρονικού εμπορίου ,που στην πλειοψηφία του είναι νέοι απο 25-34 ετων . Την αγορά των ασφαλειών δεν έπληξε και δεν θα πλήξει το κομμάτι του διαδυκτίου μόνο 2,5% των καταναλωτών προτίμησε την απρόσωπη και χωρίς συμμετοχή του ιδίου στην αγορά ενος ασφαλιστικού προιόντος . Γιαυτό είναι φρόνιμο οι εταιρίες να επικεντρωθούν στους συνεργάτες τους και οχι στο διαδίκτυο .