Κύκλοι του Υπουργείου Οικονομικών εκτιμούν ως μικρή και συγκυριακή την υστέρηση στα έσοδα, ύψους 800 εκατ. ευρώ και πιστεύουν ότι δεν θα συνεχιστεί, ενώ προσθέτουν ότι το κράτος αναμένει εισπράξεις από το ΕΤΑΚ του 2009, τον ΦΜΑΠ και τα φυσικά πρόσωπα, στην εκκαθάριση των οποίων σημειώνεται μια μικρή καθυστέρηση. Αναφορικά με τη γενικότερη κατάσταση της οικονομίας, οι ίδιοι κύκλοι αναφέρουν πως τα διαρθρωτικά μέτρα είναι μπροστά μας και εκτιμούν χαρακτηριστικά, ότι η κυβέρνηση προχωράει φουλ για το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων. Προσθέτουν επίσης ότι υπάρχει ένα υπόλοιπο 100 εκατ. ευρώ από τα επιδόματα στο Ταμείο Αλληλεγγύης για στοχευμένες δράσεις, αρκεί να υπάρξει σωστή διαχείριση και συντονισμός από όλους τους αρμόδιους φορείς.
Εν τω μεταξύ η Κομισιόν ενέκρινε και επισήμως τη χορήγηση της β’ δόσεως του δανείου στη χώρα μας από τα κράτη-μέλη της ζώνης του ευρώ και το ΔΝΤ: «Το πρώτο εξάμηνο του 2010 η Ελλάδα κατόρθωσε να εξυγιάνει σε εντυπωσιακό βαθμό τα δημόσια οικονομικά της και σημείωσε ταχεία πρόοδο σε μεγάλες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις», δήλωσε ο αρμόδιος για τις οικονομικές και νομισματικές υποθέσεις επίτροπος Όλι Ρεν, σημειώνοντας, ωστόσο, ότι «παρά τη σημαντική πρόοδο, δεν έχουν εκλείψει οι προκλήσεις και οι κίνδυνοι. Η κυριότερη άμεση πρόκληση είναι η διασφάλιση επαρκούς ρευστότητας και χρηματοοικονομικής σταθερότητας στον τραπεζικό τομέα. Ταυτόχρονα, πρέπει να επιταχυνθεί το πρόγραμμα των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, ώστε να αποδεσμευθεί το τεράστιο δυναμικό αύξησης της οικονομικής μεγέθυνσης».
Σύμφωνα με την Επιτροπή το πρώτο εξάμηνο του 2010 το έλλειμμα μειώθηκε κατά 46%, ταχύτερα από τον προγραμματισμό. Οι συνολικές δημόσιες δαπάνες μειώθηκαν κατά 16,9% σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2009, γεγονός που αντικατοπτρίζει περικοπές, τόσο στις πρωτογενείς δαπάνες (συμπεριλαμβανομένων των μισθών στον δημόσιο τομέα), όσο και στις κεφαλαιουχικές.
Ωστόσο η Επιτροπή αναφέρει ακόμη πως τα συνολικά ταμειακά έσοδα αυξήθηκαν το πρώτο εξάμηνο κατά 5,9%, ποσοστό πολύ χαμηλότερο από τον ετήσιο στόχο αύξησης κατά 15,6%, παρά τη μεγαλύτερη από την αναμενόμενη ονομαστική αύξηση του ΑΕΠ, λόγω του πληθωρισμού που διαμορφώθηκε σε επίπεδα υψηλότερα από τα προσδοκώμενα και της σχετικά μεγάλης βαρύτητας της φορολογίας στη σύνθεση της οικονομικής ανάπτυξης.
Η Επιτροπή σημειώνει παράλληλα ότι αν χρειαστεί, θα ληφθούν διορθωτικά μέτρα ώστε να αποφευχθεί κάθε ολίσθηση στην εκτέλεση του προϋπολογισμού κατά το δεύτερο εξάμηνο. Πάντως η μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος και της δημόσιας διοίκησης προχώρησε ταχύτερα από το χρονοδιάγραμμα. Στα υπόλοιπα πεδία όπου σημειώθηκε πρόοδος συγκαταλέγονται η κατάρτιση του νέου θεμελιώδους νόμου για τον προϋπολογισμό, τα μέτρα για την πάταξη της φοροδιαφυγής, η απογραφή των δημοσίων υπαλλήλων και τα βήματα προόδου προς τη σύσταση της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών για τους μισθούς στον δημόσιο τομέα. Επίσης, θεσπίστηκαν νωρίτερα απ’ ότι προέβλεπε το χρονοδιάγραμμα τολμηρές νομοθετικές διατάξεις για την αγορά εργασίας, χάρη στις οποίες θα ενισχυθεί η προσαρμοστικότητα της οικονομίας.
Άλλες μεταρρυθμίσεις που πρόκειται να υλοποιηθούν νωρίτερα αφορούν τις μεταφορές, όπου έχει σημειωθεί ήδη σημαντική πρόοδος στην απελευθέρωση των οδικών μεταφορών, και την ενέργεια, εκτιμά η Επιτροπή.
Δρομολογήθηκαν μεταρρυθμίσεις του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, μέτρα για την ταχύτερη απορρόφηση των κονδυλίων των διαρθρωτικών ταμείων και του ταμείου συνοχής, καθώς και η κατάρτιση οριζόντιας νομοθεσίας για την εφαρμογή της οδηγίας περί υπηρεσιών.
Σύμφωνα πάντως με την Επιτροπή, εκκρεμούν προκλήσεις που αφορούν το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, την κατάργηση κανονιστικών ρυθμίσεων, την άρση των φραγμών στην ανάπτυξη του τουρισμού και το λιανεμπόριο. Πρέπει να επισπευθεί η ιδιωτικοποίηση και αναδιάρθρωση κρατικών επιχειρήσεων, ιδίως στους τομείς των σιδηροδρομικών μεταφορών και της ενέργειας, τονίζει η Επιτροπή.
Προκειμένου να διασφαλιστεί επαρκής ρευστότητα στον τραπεζικό τομέα προβλέπεται η θέσπιση νομοθεσίας για νέα σειρά ομολόγων με εγγύηση του Δημοσίου, ύψους 25 δις ευρώ.