Την Πέμπτη 23/08/2012 πραγματοποιήθηκε συνάντηση στο Υπουργείο Οικονομικών. Οι θέσεις του Συλλόγου Ζημιωθέντων από την Ασπίς, αναλύονται στην επιστολή που ακολουθεί, η οποία στάλθηκε πρωτοκολλημένη στο Υπουργείο, και λαμβάνουν υπόψη τις ρεαλιστικές δυνατότητες που υπάρχουν για την οριστική επίλυση του προβλήματος. Στη συνάντηση παρευρέθησαν:
– Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κ. Σ. Κεδίκογλου
– Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Οικονομικών κ. Γ. Μέργος
– Η Διευθύντρια του Γ.Γ.ΥΠΟΙΚ κ. Κώνστα
– Υπηρεσιακοί παράγοντες του ΥΠΟΙΚ, οικονομολόγοι κ. Τριάντη , κ. Σκέρτσος, κ. Γκέρτσος
– Ο Διευθυντής της ΔΕΙΑ της ΤτΕ κ. Χ. Βογιατζής
– Οι Νομικοί Σύμβουλοι της ΔΕΙΑ κ. Ν. Παυλόπουλος και κ. Λουκάς
– Ο Επόπτης Εκκαθάρισης Ασπίς Πρόνοια κ. Κ .Βλαχογιάννης
– Ο πολιτευτής της Ν.Δ κ. Α. Μωραϊτάκης
– Εκπρόσωποι του Συλλόγου Ζημιωθέντων από Ασπίς Πρόνοια
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΖΗΜΙΩΘΕΝΤΩΝ Αθήνα, 28/8/2012
ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ ΑΡ.ΠΡΩΤ .47
με έδρα Αθήνα
Προς : Υπουργό Οικονομικών Κον Ι. Στουρνάρα
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών Κον Χ. Σταϊκούρα
Γενικό Γραμματέα Υπουργείου Οικονομικών Κον Γ. Μέργο
Διευθυντή ΔΕΙΑ της ΤτΕ Κον Χ. Βογιατζή
Υπηρεσιακούς παράγοντες Υπουργείου Οικονομικών
ΘΕΜΑ : ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ-COMMERCIAL VALUE
Αξιότιμε κύριε Στουρνάρα
Την Πέμπτη 23/8/2012 πραγματοποιήθηκε, με πρωτοβουλία του Γ.Γ του Υπ. Οικονομικών κ. Γ. Μέργου, πολύ εποικοδομητική συνάντηση σχετικά με το εξαιρετικά σημαντικό και επείγον κοινωνικό πρόβλημα των ανακληθεισών εταιρειών Ασπίς Πρόνοια και CommercialValue. Στη συνάντηση ήταν παρών ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κύριος Κεδίκογλου ο οποίος μας μετέφερε την έντονη επιθυμία του πρωθυπουργού κ. Σαμαρά για την όσο το δυνατόν συντομότερη επίλυση του προβλήματος.
Προσδοκώντας στην άμεση συνδρομή σας για το ζήτημα αυτό, η παρατεταμένη εκκρεμότητα του οποίου έχει δημιουργήσει ακόμα και πρόβλημα στοιχειώδους επιβίωσης σε χιλιάδες ασφαλισμένους, σας στέλνουμε τις προτάσεις μας οι οποίες ελπίζουμε ότι μπορούν να εφαρμοστούν χωρίς κόστος και να δώσουν οριστική λύση σε αυτό το παρατεταμένο μαρτύριο που ταλαιπωρεί όλον αυτόν τον κόσμο επί 3 χρόνια .
Εγγυητικό κεφάλαιο ζωής και χρηματοδότησή του
Η δημιουργία του εγγυητικού κεφαλαίου ζωής είναι απότοκο της εγκληματικά ελλιπούς εποπτείας των ασφαλιστικών εταιρειών η οποία οδήγησε ουσιαστικά στην ανάκλησή τους. Οι προηγούμενες κυβερνήσεις δημιούργησαν πλαίσιο εποπτείας και εγγυήσεων μετά το συμβάν αντί να δράσουν προληπτικά.
Εφόσον όμως το εγγυητικό κεφάλαιο ζωής επιφορτίζεται έστω και με τόσο μεγάλη καθυστέρηση να σηκώσει το οικονομικό βάρος των αποζημιώσεων των ασφαλισμένων –άδικα κατά την γνώμη μας αφού δεν φέρει την ευθύνη-τότε αυτή η υποχρέωση πρέπει να αρχίσει να υλοποιείται άμεσα.
Η αναφορά του νόμου 3867 σχετικά με το προϊόν της ασφαλιστικής εκκαθάρισης (άρθρο 2 παρ.5) θα πρέπει να διευκρινιστεί αφού το τέλος της εκκαθάρισης θα διαρκέσει πάρα πολλά χρόνια, οπότε στην ουσία δεν υπάρχει λύση μέσω αυτής της οδού. Επίσης αυτή η αναμονή δεν έχει ουσιαστικό περιεχόμενο αφού ακόμα και μηδενικό αποτέλεσμα να προκύψει κατά την εκκαθάριση, το εγγυητικό κεφάλαιο θα αποδώσει στους ασφαλισμένους το 70% των οφειλομένων. Προτείνουμε το προϊόν της εκκαθάρισης να εκχωρηθεί κατ’ ευθείαν στο εγγυητικό κεφάλαιο ζωής. Οπότε το 70% της απαίτησης (ίδιο άρθρο) θα πρέπει να αποδοθεί άμεσα ή μέσω ενός εύλογου χρονικού διακανονισμού ο οποίος προτείνουμε να είναι ο εξής:
– άμεση αποζημίωση για όσα συμβόλαια έχουν λήξει πριν την ανάκληση των ασφαλιστικών εταιρειών αλλά και όσων θα έληγαν εντός του 2009
– αποζημίωση σε δύο ισόποσες ετήσιες δόσεις όσων συμβολαίων θα έληγαν εντός του 2010*.
– αποζημίωση σε τρεις ισόποσες ετήσιες δόσεις όσων συμβολαίων θα έληγαν εντός του 2011
– αποζημίωση σε τέσσερις ισόποσες ετήσιες δόσεις όσων συμβολαίων θα έληγαν εντός του 2012
– Τα συμβόλαια τα οποία θα έληγαν τα έτη 2013 έως 2015 θα αποζημιωθούν κατά τον ίδιο τρόπο αλλά με ολοκλήρωση των πληρωμών σε ισόποσες ετήσιες δόσεις οι οποίες θα λήξουν το 2016.
– Τα συμβόλαια που θα έληγαν από εκεί και πέρα θα αποζημιώνονται ακέραια κατά το έτος την λήξεώς τους με ολοκλήρωση της διαδικασίας μέχρι το 2024.
*Η πρώτη δόση θα αποδοθεί άμεσα ενώ η κάθε δόση δεν θα μπορεί να είναι μικρότερη από 10.000€.
Ο επιμερισμός της δαπάνης θα φέρει ουσιαστικά μικρή ετήσια επιβάρυνση για το εγγυητικό κεφάλαιο. Οι νόμοι 3867 και 4002 αρθ.17 προβλέπουν το πλαίσιο βάσει του οποίου μπορεί να χρηματοδοτηθεί το εγγυητικό κεφάλαιο ζωής το οποίο αναμφισβήτητα είναι ένας αξιόχρεος δανειζόμενος.
Η λύση για την χρηματοδότησή του πρέπει να βρεθεί άμεσα διότι η εκκρεμότητα αυτή εκτός των καταστροφικών συνεπειών που έχει για την ζωή των ασφαλισμένων, ταυτόχρονα καταστρέφει την πίστη στην ασφαλιστική αγορά η οποία χρειάζεται άμεσες ανάσες εκτόνωσης και απεγκλωβισμού. Η λύση θα δώσει επίσης πνοή και στα δημόσια οικονομικά αφού το κλίμα αναστροφής θα λειτουργήσει πολύ θετικά μεσομακροπρόθεσμα.
Αν και δεν είμαστε αρμόδιοι να σας υποδείξουμε λύσεις χρηματοδότησης του Εγγυητικού Κεφαλαίου εντούτοις θεωρούμε ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα την παράγραφο ”ια” του νομοσχεδίου που αφορά την ανακεφαλαίωση των τραπεζών το οποίο κατατέθηκε στην Βουλή την 1η Αυγούστου 2012 από τον Υπουργό Οικονομικών. Σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο αυτή το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) έχει την δυνατότητα να χορηγεί εγγυήσεις με αποδέκτες και τα πιστωτικά ιδρύματα που λειτουργούν στην Ελλάδα προκειμένου να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη στο εγχώριο χρηματοπιστωτικό σύστημα. Θεωρούμε ότι έγκριση που έχει δοθεί από το ΤΧΣ για την κεφαλαιακή ενίσχυση με μετρητά της Αγροτικής Ασφαλιστικής από την Τράπεζα Πειραιώς δείχνει τον διευρυμένο ρόλο του ΤΧΣ σε εκτός στενού τραπεζικού φάσματος λειτουργίες. Επομένως το να δοθεί δάνειο στο αναμφισβήτητα αξιόχρεο Εγγυητικό Κεφάλαιο Ζωής με την εγγύηση του ΤΧΣ φρονούμε ότι είναι μια απολύτως λογική και βιώσιμη λύση.
Διόρθωση των αποτιμήσεων των unit lined προϊόντων
Τα unit linked προϊόντα παρείχαν εγγυήσεις στις λήξεις των συμβολαίων αλλά και κατά την διάρκεια αυτών. Η αποτίμησή τους στην τιμή μεριδίου από τον επόπτη χαρτοφυλακίου ζωής έγινε με υποκειμενική ερμηνεία ενός κενού του νόμου 400/70 (άρθρο 7 δ ιιι) παραβλέποντας όμως το άρθρο 70 του ίδιου νόμου το οποίο ορίζει με σαφήνεια την πρόβλεψη εγγυήσεων. Η ερμηνεία αυτή είναι έξω από τα όρια της λογικής και της δικαιοσύνης, αφού οδηγεί σε ουσιαστική εκμηδένιση των αξιών 67.000 συμβολαίων τα οποία κατέχουν μικροαποταμιευτές οι οποίοι υπολόγιζαν σε αυτά για να συμπληρώσουν την σύνταξή τους ή να εξασφαλίσουν κάποιο εφάπαξ βοήθημα. Ταυτόχρονα δημιουργεί δεδικασμένο για μια ασφαλιστική αγορά η οποία είναι πλημμυρισμένη από ομοειδή προϊόντα τα οποία παρέχουν εγγυημένο κεφάλαιο ή / και επιτόκιο.
Ήδη έχουν κατατεθεί ανακοπές κατά της ερμηνείας αυτής, αλλά εμείς ζητάμε την διόρθωση αυτή άμεσα έτσι ώστε να παρακάμψουμε μια επιπλέον εκκρεμότητα και να αποτρέψουμε από επιπλέον έξοδα τους ήδη καταταλαιπωρημένους ασφαλισμένους. Αντιθέτως τα υπόλοιπα συμβόλαια έχουν αποτιμηθεί σωστά και ζητάμε ίση μεταχείριση αφού όλες οι εγγυήσεις είχαν εκδοθεί από την ίδια εταιρεία.
Τα νοσοκομειακά συμβόλαια
Δεν έχει ληφθεί καμία μέριμνα για τους κατόχους ασφαλιστικών συμβολαίων τα οποία παρείχαν νοσοκομειακή κάλυψη στους ασφαλισμένους. Το πολύ μεγάλο πρόβλημα παραμένει και υπερεπείγει η επίλυσή του για όσους είχαν προβλήματα υγείας και για όσους ήταν σε ηλικία όπου δεν μπορούσαν να ασφαλιστούν αλλού. Οι νεότεροι και οι ασφαλίσιμοι μπόρεσαν και ασφαλίστηκαν σε άλλες ασφαλιστικές εταιρείες έστω και με δυσμενέστερους όρους. Προτείνουμε τον διαμοιρασμό αυτών των ασφαλισμένων στις ασφαλιστικές εταιρείες οι οποίες επωφελήθηκαν των ανακλήσεων και εμπλούτισαν άκοπα τα χαρτοφυλάκιά τους με έτοιμους ασφαλίσιμους πελάτες.
Τονίζουμε και πάλι ότι η επίλυση αυτού του κεφαλαίου αποτελεί ίσως και λόγο επιβίωσης ή ποιότητας ζωής για πάρα πολλούς ασφαλισμένους.
Η ευθύνη του κράτους
Η ευθύνη του κράτους για την εγκληματικά πλημμελή εποπτεία που οδήγησε στην ανάκληση των ασφαλιστικών εταιρειών είναι ακόμα μεγαλύτερη εξαιτίας της αφόρητης καθυστέρησης επίλυσης του προβλήματος, η οποία οδηγεί σε αδιέξοδα (οικονομικά ή υγείας) καθημερινά ολοένα και περισσότερους συνανθρώπους μας. Ο ασφαλιστικός πυλώνας αποτελεί θεμέλιο στήριξης όλων των πολιτισμένων κοινωνιών και γι’ αυτό υπέρ – εποπτεύεται και υπέρ – προστατεύεται. Δείτε περιπτώσεις AIG και ING όπου προβλήματα χιλιαπλάσιων διαστάσεων επιλύθηκαν από τις κυβερνήσεις σε μια μέρα. Θεωρούμε ότι η αποζημιωτική ευθύνη ανήκει εξ’ ολοκλήρου στο κράτος. Εφόσον όμως νομοθετήθηκε μερική μεταφορά της ευθύνης αυτής στο εγγυητικό κεφάλαιο ζωής το οποίο θα αποζημιώσει σε ποσοστό 70% τους ασφαλισμένους, τότε το κράτος θα πρέπει να αναλάβει την αποζημίωση του υπολειπομένου 30%. Έτσι θα αποκατασταθεί το περί δικαίου αίσθημα και σίγουρα θα ανακληθούν όσες αγωγές έχουν κατατεθεί κατά του Ελληνικού Δημοσίου. Λαμβάνοντας υπόψη την πολύ δύσκολη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας προτείνουμε αυτό το ποσό να δοθεί με τίτλους λήξης του 2020.
Οι αποζημιώσεις των δικαιούχων νοσοκομειακών εξόδων
Σύμφωνα με τον νόμο 3867 (άρθρο 2 παρ. 1δ) οι ιδιωτικές κλινικές θα λάβουν το 50% των απαιτήσεων που έχουν από τις ανακληθείσες ασφαλιστικές εταιρείες. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί σε πλήρη κοστολογική κάλυψη των εξόδων τους αφού οι χρεώσεις των ελληνικών νοσοκομείων είναι από τις ακριβότερες στην Ευρώπη. Αντιθέτως οι ασφαλισμένοι οι οποίοι έχουν καταθέσει δικαιολογητικά για αποζημιώσεις στις ασφαλιστικές εταιρείες, αν και έχουν προνόμιο, δεν θα πάρουν απολύτως τίποτα! Η αδικία αυτή πρέπει να αποκατασταθεί άμεσα και μάλιστα οι αποζημιώσεις θα πρέπει να δοθούν εις ακέραιο αφού τα ποσά έχουν ήδη καταβληθεί από τους ασφαλισμένους στα νοσοκομεία. Το ποσόν αυτό δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλο και μπορεί να διακανονιστεί σχετικά εύκολα.
Οι αποζημιώσεις που κατατέθηκαν μετά τις ανακλήσεις
Τα συμβόλαια των ασφαλισμένων βρίσκονται ακόμα σε ισχύ. Όσες αποζημιώσεις κατατέθηκαν μετά την ανάκληση των εταιρειών θα πρέπει να αποδοθούν στους ασφαλισμένους όλων των κλάδων ζωής.
Η αλλαγή στάσης του Υπουργείου Οικονομικών αποτελεί για τους ασφαλισμένους και τον Σύλλογό μας ευχάριστη έκπληξη, αφού δυστυχώς τα προηγούμενα χρόνια η αντιμετώπιση ήταν η χείριστη δυνατή. Ελπίζουμε ότι πολύ σύντομα θα δοθεί μια οριστική λύση στο πρόβλημα και θα αποκατασταθεί μια πραγματικά ιστορική αδικία που όμοιά της δεν υπάρχει ούτε στην Ελλάδα αλλά και ούτε σε καμία άλλη ευνομούμενη πολιτεία. Αυτονόητα θα βρεθούμε στην διάθεσή σας για οποιαδήποτε βοήθεια χρειαστεί.
Με εξαιρετική τιμή
Για το Δ.Σ του συλλόγου
Ο Πρόεδρος, Θ. Πετρίδης, o Οργανωτικός Γραμματέας, Ν. Κεχαγιάογλου.
ΤΟ ΜΠΛΑΦΟΝ ΠΟΥ ΣΚΕΦΤΕΤΑΙ ΝΑ ΒΑΛΕΙ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ,ΣΤΙΣ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΑΣΠΙΣ ,ΘΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΘΑ ΑΝΟΙΞΕΙ ΤΟΥΣ ΑΣΚΟΥΣ ΤΟΥ ΑΙΟΛΟΥ . ΤΟ ΠΟΣΟ ΤΩΝ 30.000 ΕΥΡΩ ,ΠΟΥ ΘΑ ΛΑΒΕΙ Η ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΤΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΩΝ ,ΕΙΝΑΙ Η ΛΥΣΗ ΣΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΠΕΡΙΠΟΥ ΤΟΥ 70 % ΤΩΝ ΠΕΛΑΤΩΝ ,ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΔΕΣΜΕΥΣΗ ΝΑ ΥΠΟΓΡΑΨΟΥΝ ΠΩΣ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΟΥΔΕΜΙΑ ΑΛΛΗ ΑΠΑΙΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΗ ,ΘΑ ΠΡΟΒΟΥΝ ΣΕ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΜΕ ΑΒΕΒΑΙΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΕΛΑΤΗ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ,ΑΦΟΥ ΗΤΑΝ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΜΑΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΘΕΣΜΟΥ .
ΑΞΙΟΤΙΜΟΙ ΚΥΡΙΟΙ ,ΤΩΝ ΥΠΟΥΡΓΕΙΩΝ, ΤΗΣ ΤΡΟΙΚΑ ,ΤΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ Η ΛΥΣΗ ΕΙΝΑΙ ΕΥΚΟΛΗ ΚΑΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕΘΟΔΙΚΑ ΚΑΙ ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΤΗΝ ΠΛΗΡΗ ΑΠΟΠΛΗΡΩΜΗ ΤΟΥ 100% ΤΟΥ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΥ ΚΟΣΜΟΥ . ΜΗΝ ΑΦΗΝΕΤΕ ΑΝΑΞΙΟΠΟΙΗΤΗ ΤΗΝ ΑΚΙΝΗΤΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ ΚΑΙ ΤΗΣ COMMERCIAL ,ΤΑ ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΤΑ ΕΝΟΙΚΙΑ Η΄ΤΙΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ,ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΟΥΝ ΜΕΓΑΛΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΤΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΩΝ . ΤΑ ΚΤΗΡΙΑ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ,ΑΝ ΔΕΝ ΚΑΤΟΙΚΗΘΟΥΝ ΕΓΚΑΙΡΑ Η ΖΗΜΙΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΠΑΝΟΡΘΩΤΗ . ΗΔΗ ΕΧΕΙ ΠΕΡΑΣΕΙ ΠΟΛΥΤΙΜΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ,ΚΑΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΑΠΑΞΙΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ .