Όταν αποτραβιόμαστε από τη μάχη στην κοιλάδα: Μου αρέσει να παρουσιάζω το εργαλείο STOP χρησιμοποιώντας την εξής παραβολή. Φανταστείτε την ορμή για αποδοτικότητα σαν μια μάχη. Φανταστείτε πως βρίσκεστε σ’ ένα στρατό του δέκατου πέμπτου αιώνα, που αποκρούει έναν εχθρό σε μια κοιλάδα μεταξύ δύο βουνών. Καθώς έχετε εμπλακεί σε ζωηρή μάχη, η συγκέντρωσή σας είναι πολύ περιορισμένη. Είστε ολοκληρωτικά απασχολημένοι με τις άμεσες απειλές και ευκαιρίες μέσα στα λίγα μέτρα που πολεμάτε. Ίσως αντιλαμβάνεστε πλήρως μόνο το άτομο με το οποίο πολεμάτε, ενώ περιφερειακά αντιλαμβάνεστε έναν ή δύο πιθανούς εχθρούς ή τους συμπατριώτες σας που πολεμούν κοντά σας. Οι απαιτήσεις της άμεσης κατάστασης απορροφούν όλη σας την προσοχή – και έτσι θα έπρεπε.
Τώρα φανταστείτε ότι βγαίνετε για μερικές στιγμές από τη δράση κι ανεβαίνετε λίγα βήματα προς την πλαγιά. Αμέσως συμβαίνουν δύο πράγματα. Πρώτον, βρίσκεστε μακριά από τις απειλές και τις προκλήσεις της μάχης, αλλά κι από όλη τη σωματική και την πνευματική της ένταση. Δεύτερον, η προοπτική σας έχει αλλάξει. Από την πιο υπερυψωμένη θέση σας έχετε το πλεονέκτημα ενός εκτεταμένου οπτικού πεδίου. Αντί να αντιλαμβάνεστε μόνο λίγους στρατιώτες μπορείτε να βλέπετε ολόκληρο τον εχθρικό στρατό. Με αυτήν τη βελτιωμένη προοπτική μπορείτε να δείτε πού και αν χρειάζεται κάποιος τη βοήθειά σας, μπορείτε να δείτε πού υπάρχει ένα πλεονέκτημα, και μπορείτε να αλλάξετε την τακτική σας αναλόγως.
Αν δίνατε στον εαυτό σας το χρόνο να ανέβει μερικά βήματα πάνω στην πλαγιά, θα είχατε ακόμη πιο εκτεταμένη θέα και θα μπορούσατε να δείτε την τακτική κατάσταση ολόκληρης της μεραρχίας σας. Αν ανεβαίνατε μάλιστα την κορυφή της πλαγιάς, θα μπορούσατε να δείτε ολόκληρη την κοιλάδα και να αποκτήσετε μια στρατηγική άποψη και των δύο στρατών ταυτόχρονα. Η αυξανόμενη απεμπλοκή και ανύψωση πάνω από τη μάχη θα σας έδινε ευρύτερη οπτική γωνία και την ικανότητα να κάνετε πιο ξεκάθαρες επιλογές. Αν συμπεραίνατε ότι αξίζει τον κόπο να πολεμήσετε, θα ήσασταν σε θέση να καθορίσετε πώς μπορείτε να συμβάλλετε καλύτερα στη μάχη, με σαφήνεια και με μια ανανεωμένη αίσθηση σκοπού. Χιλιάδες στελέχη από πολλές διαφορετικές εταιρείες συμφωνούν ότι το STOP είναι το απαραίτητο εργαλείο για την αποτελεσματική εργασία. Ένα στέλεχος το ονόμασε «το εργαλείο των εργαλείων», επειδή, όπως είπε, «είναι το εργαλείο που σε βοηθάει να θυμηθείς να χρησιμοποιήσεις όλα τα άλλα εργαλεία που έχεις στο οπλοστάσιό σου».
Το STOP σημαίνει: Αποτραβήξου, Σκέψου, Οργάνωσε τις σκέψεις σου και Προχώρα
Αποτραβήξου
Το να αποτραβηχτείς σημαίνει να βάλεις μια απόσταση ανάμεσα στον εαυτό σου και σε οτιδήποτε κάνεις εκείνη τη στιγμή. Αποτραβήξου από την ορμή της δράσης, του συναισθήματος, της σκέψης. Αποτραβήξου και ανασυγκροτήσου. Βρες ένα σημείο ισορροπίας και νηφαλιότητας. Ένα μέρος όπου θα μπορείς να σκεφτείς καθαρά, δημιουργικά και ανεξάρτητα.
Σύντομα STOP
Τα STOP μπορούν να έχουν οποιαδήποτε διάρκεια. Ένα σύντομο STOP μπορεί να διαρκέσει μόνο ένα ή δύο δευτερόλεπτα. Για παράδειγμα, χτυπάει το τηλέφωνο ενώ εργάζεστε πάνω σ’ ένα πρόγραμμα. Το χέρι σας πηγαίνει σχεδόν αυτόματα να σηκώσει το ακουστικό. Ένα STOP δύο δευτερολέπτων σας επιτρέπει να ρωτήσετε τον εαυτό σας αν θέλετε πραγματικά να απαντήσετε στο τηλέφωνο εκείνη τη στιγμή. Το STOP δεν υποδεικνύει μια σωστή απάντηση, απλώς δημιουργεί την ευκαιρία να βάλετε τον εαυτό σας ξανά στη θέση του οδηγού. Τα μεσαία STOP αφήνουν το χρόνο να σκεφτείτε και να εκτιμήσετε μια κατάσταση, προτού προχωρήσετε σε ενέργειες. Παρά τη δημοφιλή διαφήμιση που λέει: «Απλά κάν’ το», (Just Do It – NIKE) όταν κάνουμε μόνο, χωρίς να σταματάμε για να σκεφτούμε τις επιλογές και τις συνέπειες, συχνά καταλήγουμε να «ξε- κάνουμε». Τέλος, υπάρχουν τα μεγάλα STOP, τα διαλείμματα που πρέπει να κάνουμε κατά καιρούς, για να δίνουμε στον εαυτό μας μια ευκαιρία να κοιτάξει τα ζητήματα με μια πιο στρατηγική προοπτική. Αυτό το ίδιο το κείμενο, για παράδειγμα, είναι μια πρόσκληση να κάνετε ένα STOP και να ρίξετε μια στρατηγική ματιά στο πώς σκέφτεστε για την εργασία σας ή για οποιαδήποτε πλευρά της ζωής σας.
Να μερικά παραδείγματα σύντομων και μεσαίων STOP:
– Πριν μιλήσετε με κάποιον, κάντε πάντα ένα STOP. Αξίζει κάθε σκέψη που σας περνάει από το μυαλό να βγει από το στόμα σας; Το STOP μας επιτρέπει να αναλύσουμε τις σκέψεις μας και να βρούμε το κατάλληλο περιεχόμενο, χρόνο, έκφραση, συντονισμό και συνοπτικότητα. Ομοίως, ό,τι ακούμε δεν είναι κατάλληλο για αφομοίωση. Χρησιμοποιήστε το STOP για να φιλτράρετε και να διακρίνετε τι είναι και τι δεν είναι απαραίτητο να πάρετε στα σοβαρά.
– Φτάνετε στο γραφείο σας και βρίσκετε κάποια έγγραφα με τα οποία δεν έχετε ασχοληθεί. Τι κάνετε; Πηγαίνετε αυτόματα να τα σηκώσετε, ή κάνετε πρώτα ένα STOP; Το STOP θα σας δώσει την ευκαιρία να σκεφτείτε τις προτεραιότητες της μέρας, κάποιες από τις οποίες – οι πιο σημαντικές – ίσως να μην είναι το ίδιο ορατές με τα έγγραφα.
– Ένας συνάδελφος αρχίζει να παραπονιέται. Ξέρετε ότι είναι άνθρωπος που του αρέσει να γκρινιάζει, αλλά δεν κάνει ποτέ κάτι για το πρόβλημα. Ζητάει να συμμεριστείτε το παράπονό του. Κάνετε STOP ή ορμάτε με τη γνώμη σας χωρίς να σκεφτείτε αν θέλετε ή όχι να μπείτε σ’ αυτήν τη διαδικασία;
Δείτε τη συνέχεια του άρθρου που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό “Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ”, τεύχος 14, Νοέμβριος 2012. Γίνετε συνδρομητές στο www.asfalistikomarketing.gr, διαβάστε ολόκληρο το άρθρο και αποκτήστε πρόσβαση σε όλα τα άρθρα, όλων των τευχών. Περισσότερες πληροφορίες: 210 9578130-2