To άρθρο είναι αναδημοσίευση από το blog της ERGO και αφορά τους νέους οδηγούς
Έφτασε η εποχή του χρόνου όπου οι κόποι χιλιάδων νέων ανταμείφθηκαν και πλέον ετοιμάζονται για την μετάβαση από την σχολική, στη φοιτητική ή και επαγγελματική ζωή. Είτε για λόγους επιβράβευσης είτε λόγω αλλαγής στέγης ενόψει σπουδών, οι σχολές οδήγησης θα πλημμυρήσουν από νέους που θέλουν να αποκτήσουν το απαραίτητο δίπλωμα οδήγησης, το οποίο θα τους επιτρέψει να πάρουν και το πρώτο τους μεταφορικό όχημα.
Κάθε νέος οδηγός θα πρέπει να έχει στο νου του ότι το δίπλωμα οδήγησης αποτελεί ένα προνόμιο. Για να το αποκτήσει πρέπει να μάθει τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας, ασφάλειας και τις τεχνικές οδήγησης. Η εκμάθηση βέβαια δεν ολοκληρώνεται με την επιτυχή έκβαση στις εξετάσεις αλλά μέσα από την καθημερινή τριβή μας με την οδήγηση.
Σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση των νέων οδηγών έχουν και οι σαφώς πιο έμπειροι γονείς που χρειάζεται να συζητήσουν και να καθοδηγήσουν τα παιδιά τους που ξεκινούν την καριέρα τους στο τιμόνι.
Ας δούμε κάποιες συμβουλές που μπορεί να βοηθήσουν τους νέους οδηγούς στο πρώτο τους ξεκίνημα!
1. Επίλεξε το μοντέλο του οδηγού που θα ήθελες να είσαι
Οι νέοι οδηγοί χρειάζονται βοήθεια στην κρίση τους σχετικά με το πρότυπο του οδηγού που θα ακολουθήσουν. Η ακατάλληλη συμπεριφορά και η μη συμμόρφωση με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) μεταδίδονται, με αποτέλεσμα την έλλειψη κυκλοφοριακής αγωγής και τον επηρεασμό της ορθής οδηγικής κουλτούρας. Ειδικά στην Ελλάδα, η οδική συνείδηση, ευεξία και εντέλει η ασφάλεια, δεν έχει ανάγκη από τεχνικά καλύτερα καταρτισμένους οδηγούς, όσο από ευγενείς.
2. Δεν χρειάζεται να αποδείξεις τίποτα
Η τακτική να οδηγείς ως «πρωταθλητής» ανάμεσα σε αμέριμνους και ανυποψίαστους οδηγούς ενέχει σοβαρούς κινδύνους για σένα και τους άλλους χρήστες του δρόμου (ειδικά τους ευάλωτους). Δεν χρειάζεται να αποδείξεις σε κανέναν πόσο καλά μπορείς να οδηγείς και να πειραματίζεσαι με αύξηση ταχύτητας και επίδειξη δύσκολων τεχνικών κατά την οδήγηση.
3. Ο δρόμος δεν είναι αρένα
Στον απόηχο της προηγούμενης συμβουλής, ξέρεις πώς να παραμένεις αδιάφορος στην πρόκληση. Τίποτα καλό δεν θα συμβεί στον δρόμο εάν παρακάμψεις την ουρά, περάσεις με κόκκινο ή αρνηθείς την προτεραιότητα του άλλου. Και ας μην ξεχνάμε ότι η κόρνα αποτελεί ηχητική συσκευή προειδοποίησης κινδύνου.
4. Μάθε να μοιράζεσαι τον δρόμο
Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) στην Ελλάδα ανανεώνεται συνεχώς από μια επιτροπή, προκειμένου να είναι όσο το δυνατόν αντιπροσωπευτικότερος της αυτοκινητικής πραγματικότητας. Παρόλα αυτά, η αφετηρία του «μοιράζομαι τον δρόμο» εισάγει μια νέα ευθύνη: Οι μεγαλύτεροι χρειάζεται να φροντίζουν τους μικρότερους.
Με άλλα λόγια, πρόκειται για την ενστάλαξη των εννοιών της ευγένειας πίσω από το τιμόνι, περιλαμβανομένων των νεαρών οδηγών. Δεν αρκεί πλέον να ξέρεις να οδηγείς, αλλά και να ξέρεις πώς να συμπεριφέρεσαι στον δρόμο. Ως εκ τούτου, οι οδηγοί είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια των μοτοσικλετιστών, των ποδηλατών και των πεζών που συναντούν στο δρόμο τους.
5. Απόφυγε τους περισπασμούς στο τιμόνι
Καθώς οι περισπασμοί κατά την οδήγηση αποτελούν τη σημαντικότερη αιτία τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων, περιλαμβάνονται πλέον στον ΚΟΚ. Ο Κώδικας προβλέπει κάποιους από αυτούς, για τις καταστάσεις όπου η μηχανή του αυτοκινήτου είναι αναμμένη, όπως κινητά τηλέφωνα και άλλες ηλεκτρονικές συσκευές (ενσωματωμένες ή φορητές), φαγητό, ποτό κ.ο.κ.
Φυσικά υπάρχουν και άλλες αιτίες απόσπασης προσοχής που είτε δεν προβλέπονται είτε δεν ανιχνεύονται από τους ελεγκτικούς φορείς. Για παράδειγμα, οι διάφοροι ακουστικοί περισπασμοί (έντονες συζητήσεις, δυνατή μουσική κ.λπ.) Σε κάθε περίπτωση, ο νέος οδηγός χρειάζεται να γνωρίζει ότι η οδήγηση είναι μια διαδικασία που απαιτεί το 100% της προσήλωσής του και όχι μια διαδικασία που εξελίσσεται μεταξύ άλλων.