Συνεχίζουμε το ρεπορτάζ μας για την Ασφαλιστική Αγορά της Θεσσαλονίκης – σε συνέχεια του προηγούμενου άρθρου μας – παρουσιάζοντάς σας την εικόνα που σχηματίσαμε (από επικοινωνία που είχαμε με τους Ασφαλιστικούς Διαμεσολαβητές της πόλης) για τον κλάδο Αυτοκινήτου, όπως επίσης για τον ανταγωνισμό από τα εναλλακτικά δίκτυα.
Ρεπορτάζ του Νίκου Μωράκη
Η Θεσσαλονίκη, ως η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη στην Ελλάδα δεν θα μπορούσε να μην έχει και τους ανάλογους σε ποσότητα Ασφαλιστικούς Διαμεσολαβητές. Έτσι για το 2016 οι ενεργοί κωδικοί στο Επιμελητήριο έφτασαν τους 2070 εκ των οποίων:
- οι 1196 ήταν Ασφαλιστικοί Σύμβουλοι,
- οι 339 Μεσίτες,
- οι 316 Πράκτορες και
- οι 219 Συντονιστές Ασφαλιστικών Συμβούλων.
Επίσης, κάνοντας μερικούς υπολογισμούς και στα παλαιότερα χρόνια – από το 2012 μέχρι το 2016 – διαπιστώσαμε ότι οι διαγραφές στην 6ετία έφτασαν τις 637 ενώ οι εγγραφές τις 550 με τις μεγαλύτερες αυξομειώσεις να σημειώνονται στους ασφαλιστικούς συμβούλους, με και χωρίς επαγγελματική εγκατάσταση. Ένα αποτέλεσμα που δείχνει την τάση που έχει δημιουργηθεί στον κλάδο τα τελευταία χρόνια με τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές να λιγοστεύουν ολοένα και περισσότερο αυξάνοντας παράλληλα το μέσο όρο ηλικίας τους.
Να σημειωθεί σε αυτό το σημείο ότι τα νούμερα Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών που συλλέγουμε κάθε φορά από τα επιμελητήρια που επισκεπτόμαστε στο πλαίσιο του ρεπορτάζ “Επαρχία Αγάπη μου” δεν είναι απόλυτα καθώς κάποιοι επαγγελματίες μπορεί να διατηρούν περισσότερες από μια άδειες – π.χ. πράκτορα & ασφαλιστικού συμβούλου – ενώ κάποιοι άλλοι κωδικοί μπορεί να μην είναι ενεργοί συντηρώντας απλά κάποια μικρή παραγωγή.
Η Θεσσαλονίκη είναι επίσης το δεύτερο εξεταστικό κέντρο που έχει επιλέξει η Τράπεζα της Ελλάδος προκειμένου να πιστοποιεί ασφαλιστές ενώ πολλές είναι οι ασφαλιστικές εταιρείες που καλούν τους συνεργάτες τους σε μεγάλα ξενοδοχεία της πόλης είτε για να τους επαναπιστοποιήσουν είτε για να κάνουν εκπαιδευτικά σεμινάρια με πωλησιακό ή προϊοντικό περιεχόμενο.
Κλάδος Αυτοκινήτου
Ο νομός Θεσσαλονίκης σύμφωνα με τα στοιχεία της Στατιστικής Επετηρίδας Ασφάλισης Αυτοκινήτων για το 2015 – μελέτης της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος – εμφανίζει μια συχνότητα ζημιών άνω του μέσου όρου στο 7,43% χωρίς όμως αυτή να παρασέρνει και το μέσο κόστος ζημιάς το οποίο βρίσκεται σε φυσιολογικά επίπεδα – κοντά στο μέσο όρο – δηλαδή στα 1.681 ευρώ. Σύμφωνα με τους Ασφαλιστές της πόλης, η μείωση αποζημιώσεων αλλά και η εξαφάνιση του πιστωτικού κινδύνου λόγω του τυπώνω πληρώνω, έκανε πολλές εταιρείες να αγαπήσουν τον κλάδο αυτοκινήτου επενδύοντας σε αυτόν όταν τα παλαιότερα χρόνια τον περιέγραφαν ως το “μεγάλο ασθενή” της αγοράς. Τα ανασφάλιστα παραμένουν ένας μεγάλος βραχνάς για τους ασφαλιστές αλλά και τις ασφαλιστικές της πόλης καθώς σε περιοχές όπως τις δυτικές εργατικές συνοικίες όπου το ποσοστό ανεργίας είναι υψηλό, ο κόσμος στην καλύτερη περίπτωση αναζητά τις υποχρεωτικές καλύψεις ενώ στη χειρότερη αποφεύγει να ασφαλιστεί.
Ενώ σε άλλες Περιφέρειες η ασφάλιση των οχημάτων τους είναι ένας διαγωνισμός που οι περισσότερες ασφαλιστικές εταιρείες δείχνουν να ενδιαφέρονται, στην περίπτωση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας δεν ισχύει το ίδιο. Σύμφωνα με πληροφορίες του ρεπορτάζ μας ο υψηλός μέσος όρος ζημιών που βγάζουν τα οχήματα της συγκεκριμένης περιφέρειας ενδεχομένως και η παλαιότητά τους “απαγορεύει” στις ασφαλιστικές εταιρείες να αναλάβουν τον κίνδυνο. Ασφαλιστικές εταιρείες όπως η Ιντερσαλόνικα και η Interlife έχουν ασφαλίσει όλους τους δήμους του Νομού.
Τέλος, η πλειονότητα των ταξί όπως και τα ενοικιαζόμενα οχήματα έχουν περάσει και αυτά στις ΕΠΥ λόγω των χαμηλών ασφαλίστρων.
Εναλλακτικά δίκτυα Πωλήσεων
Ο κ. Αποστολίδης, Διευθύνων Σύμβουλος της Infomax Insurance Brokers, σε συνέντευξή του στο πλαίσιο του ρεπορτάζ μας, δήλωσε σχετικά:
“Οι άνθρωποι πρέπει να επιλέγουν αυτό που θέλουν ελεύθερα και αν δεν αποδεχτούμε ότι εμείς πρέπει να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί και ποιοτικοί σε αυτό που κάνουμε τότε πάντα θα υπάρχει κάτι άλλο που μας φταίει. Εμάς σαν Εταιρεία μας ωφέλησαν πολύ τα εναλλακτικά δίκτυα διότι οι πολίτες πλέον ενημερώνονται και έτσι καταφεύγουν προβληματισμένοι σε επαγγελματίες ασφαλιστές.”
Ένας εναλλακτικός τρόπος σκέψης που κοντράρει τόσο το direct δίκτυο όσο και το bancassurance που όπως και στις υπόλοιπες πόλεις που έχουμε επισκεφτεί, έτσι και στη Θεσσαλονίκη, έχει αποκτήσει μεγάλο μερίδιο αγοράς. Και μπορεί οι direct πωλήσεις να μην έχουν “προβληματίσει” τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές, όμως το bancassurance είναι αυτό που στην κυριολεξία τους έχει… εξοργίσει. (Το direct δεν τους έχει προβληματίσει τόσο αλλά το κατηγορούν ευθέως για την κατάσταση που έχει φτάσει το ασφάλιστρο στον κλάδο.)
Έτσι με τη συνδρομή του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης – που όπως είπαμε και στο προηγούμενο άρθρο μας, υποστηρίζει έμπρακτα τα δικαιώματά τους – έχουν προβεί σε κινητοποιήσεις προκειμένου να διαμαρτυρηθούν για τις πρακτικές των τραπεζών όσον αφορά την προώθηση ασφαλιστικών υπηρεσιών μέσω των υποκαταστημάτων τους αλλά και για να ενημερώσουν τον κόσμο για του κινδύνους που κρύβονται πίσω από μια “κακή” και “πρόχειρη” ασφάλιση μέσω τράπεζας. Ενημέρωση που έχει αναλάβει μεταξύ άλλων η Επιτροπή παρακολούθησης της Ασφαλιστικής Αγοράς από το Επιμελητήριο όπως επίσης και η υποεπιτροπή υποδοχής παραπόνων των πελατών για τις Τράπεζες με υπεύθυνους τον επικεφαλής Δημήτρη Αναστασίου και τους Ματίνα Σιώχου, Πέτρο Χαλέπη.
Οι Θεσσαλονικείς με κινητήριο δύναμη το ΕΕΘ συμμετείχαν δυναμικά σε κινητοποιήσεις για να ενημερώσουν φορείς και καταναλωτές σχετικά με τις αθέμιτες πρακτικές από τα τραπεζικά δίκτυα αλλά και τα δικαιώματα των ασφαλισμένων. Τον Σεπτέμβριο του 2016 το ΕΕΘ πραγματοποίησε ενημερωτική εκδήλωση στο πλαίσιο της ΔΕΘ, όπου ο κ. Γ. Σταθάκης, υπουργός Οικονομίας, αναφέρθηκε στα ζητήματα που απασχολούν τον ασφαλιστικό κλάδο. Στην Ημερίδα παρέστησαν και εξέφρασαν τις απόψεις τους οι κ.κ. Μ. Ζορπίδης, πρόεδρος του ΕΕΘ, Κ. Λάσκος, πρόεδρος της Επιτροπής Ασφαλιστικών και Τραπεζικών θεμάτων του ΕΕΘ, Κ. Μερελής, μέλος ΔΣ του ΕΕΘ, Δ. Αναστασίου, μέλος του ΔΣ του ΕΕΘ, Γ. Χατζηθεοδοσίου, πρόεδρος του ΕΕΑ, Δ. Γαβαλάκης πρόεδρος ΠΣΣΑΣ και Κ. Γιαννιώτης, Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Ιντερσαλόνικα κ.ά. Μετά από την ενημερωτική εκδήλωση στη ΔΕΘ οι διαμεσολαβητές διαμαρτυρήθηκαν συμβολικά και έξω από το κατάστημα της Εθνικής στην έκθεση.
Οι Θεσσαλονικείς διαμεσολαβητές και το ΕΕΘ συμμετείχαν και στην πανελλαδική συσπείρωση που έγινε στις 8 Νοεμβρίου και διαμαρτυρήθηκαν έξω από υποκατάστημα της Alpha Bank.
Όπως αναφέρει ο κ. Ευάγγελος Μυλωνάς (Ασφαλιστικό γραφείο Μυλωνάς Ασφαλιστικές υπηρεσίες)”δυστυχώς, τα εναλλακτικά δίκτυα διανομής λειτουργούν με αθέμιτες πρακτικές απέναντι στους Διαμεσολαβούντες. Το μεγαλύτερο μέρος του προβλήματος συναντάται μέσω της διάθεσης προϊόντων από τις τράπεζες και λιγότερο πλέον μέσω του διαδικτύου. Είναι ευρέως αποδεκτό, ότι λόγω των σημαντικά περιορισμένων παραδοσιακών εργασιών τους, μας έχουν οδηγήσει σε έναν άνισο αγώνα. Οι υποψήφιοι πελάτες μας – επιχειρηματίες και επαγγελματίες ασχέτως κλάδου, προκειμένου να διασφαλίσουν τα συμφέροντά τους χωρίς να ριψοκινδυνεύσουν τη συναλλαγή μαζί τους (χρηματοδότηση, ευνοϊκότερη ρύθμιση δανείου, παροχή μπλοκ επιταγών, κ.λπ.) καταλήγουν να μην έχουν επιλογή. Φυσικά, το πρόβλημα διογκώνεται καθώς η υπασφάλιση είναι το πλέον σύνηθες φαινόμενο και σε τελική ανάλυση, ο θεσμός της ασφάλισης βάλλεται ακόμη περισσότερο“.
Συμπερασματικά βλέπουμε ότι η Θεσσαλονίκη είναι μία ασφαλιστική αγορά που φέρει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, τόσο λόγω του έντονου ανταγωνισμού από τις τραπεζοασφαλιστικές δραστηριότητες όσο και λόγω της εκροής εργασιών προς τη Βουλγαρία. Η περιφέρεια διαφοροποιείται και στον κλάδο αυτοκινήτου δεδομένου ότι οι μεγάλες ζημιές δεν καθιστούν τον κλάδο σε τόσο μεγάλο βαθμό ελκυστικό όπως σε άλλες περιοχές της Ελλάδας. Προβλήματα που ωστόσο παραμένουν κοινά με την υπόλοιπη Ελλάδα πέρα από τα ζητήματα του αθέμιτου ανταγωνισμού που θέτουν οι διαμεσολαβητές, είναι οι ΕΠΥ και οι απώλειες που έχει δημιουργήσει στην αγορά η οικονομική κρίση.