Πίσω από το βασιλικό «εμείς» κρύβεται μία μακρά και ενδιαφέρουσα ιστορία. Πολλοί αποδίδουν την πρώτη του χρήση στον Βασιλιά της Αγγλίας Ερρίκο τον Β’, ο οποίος το 1169 το χρησιμοποίησε για να δείξει ότι μιλάει εξ ονόματος τόσο του ιδίου όσο και του Θεού. Με την πάροδο του χρόνου, οι ηγέτες άρχισαν να το χρησιμοποιούν για να δείξουν ότι μιλούν εξ ονόματος του κόσμου.
Του David Burkus
Όμως πέρα από τη χρήση του πληθυντικού της αντωνυμίας που δείχνει ότι μιλάτε εξ ονόματος άλλων (ή του Θεού), φαίνεται ότι η χρήση του «εμείς» μπορεί επίσης να συνεπάγεται ότι σκέφτεστε περισσότερο τους άλλους και πιθανότατα είστε καλύτερος ηγέτης.
Ομάδα ερευνητών –Ewa Kacewicz, James W. Pennebaker, Matthew Davis, Moongee Jeon και Arthur C. Graesser– μελέτησε τη χρήση των αντωνυμιών σε διάφορες περιστάσεις. Η θεωρία τους ήταν ότι η χρήση αντωνυμιών (πρώτου, δεύτερου ή τρίτου προσώπου και ενικού έναντι πληθυντικού) θα μπορούσε να παράσχει ενδείξεις για τη θέση ενός ατόμου μέσα σε μία ομάδα ή την ιεραρχία και ενδεχομένως την πιθανότητα να φτάσουν σε υψηλότερη θέση. Οι ερευνητές σχεδίασαν πέντε διαφορετικές μελέτες στις οποίες η γλώσσα χρησιμοποιούνταν σε διάφορα πλαίσια, αλλά σε όλες τις περιπτώσεις με διαφορές στο κύρος των ατόμων που συμμετείχαν. Στην πρώτη μελέτη, οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε ομάδες των τεσσάρων ατόμων, στις οποίες ο επικεφαλής επιλέχθηκε τυχαία και τους δόθηκε μία εργασία λήψης απόφασης. Στη δεύτερη και την τρίτη, ομάδες δύο ατόμων έπρεπε να λύσουν μία σειρά προβλημάτων ή ανέλαβαν να μιλήσουν ανεπίσημα μέσω ενός διαδικτυακού φόρουμ (και στη συνέχεια να αξιολογήσουν το κύρος του άλλου ατόμου).
Στην τέταρτη μελέτη, εννέα εθελοντές διέθεσαν την ηλεκτρονική αλληλογραφία τους με έως και 20 άτομα και στη συνέχεια αξιολόγησαν τη θέση τους σε σύγκριση με τα άλλα άτομα.
Η πέμπτη μελέτη ήταν ίσως η πιο ενδιαφέρουσα. Οι ερευνητές συνέλεξαν 40 επιστολές που είχαν γράψει στρατιώτες του Ιρακινού στρατού, όταν στην εξουσία ήταν ο Σαντάμ Χουσεΐν. Οι μισές επιστολές είχαν γραφτεί από ανώτερους σε βαθμό αξιωματικούς προς χαμηλότερους και οι άλλες μισές από αξιωματικούς χαμηλότερου βαθμού προς ανώτερους.
Στην ανάλυση και των πέντε σεναρίων, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Journal of Language and Social Psychology, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα αποτελέσματα συμφωνούσαν σε εντυπωσιακό βαθμό.
[pull_quote_center]H χρήση του «εμείς» μπορεί επίσης να συνεπάγεται ότι σκέφτεστε περισσότερο τους άλλους και πιθανότατα είστε καλύτερος ηγέτης.[/pull_quote_center]
Τα άτομα με χαμηλότερη θέση χρησιμοποιούσαν, σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό, αντωνυμίες σε πρώτο ενικό («Εγώ»), σε σύγκριση με τα άτομα υψηλότερου κύρους ή θέσης. Παρομοίως, τα άτομα υψηλότερου κύρους χρησιμοποιούσαν πολύ περισσότερο αντωνυμίες στον πληθυντικό («Εμείς») σε σχέση με τα άτομα χαμηλότερου στάτους (η μοναδική εξαίρεση ήταν στην τέταρτη μελέτη). Οι αντωνυμίες δευτέρου προσώπου («εσύ, εσένα») επίσης εμφανίστηκαν πιο συχνά στην ομιλία των ατόμων υψηλότερου κύρους και στις πέντε μελέτες, όμως το φαινόμενο ήταν πιο ήπιο από το «εμείς».
Τα αποτελέσματα των μελετών υποδηλώνουν ότι τα άτομα μεγαλύτερου κύρους εμφανίζουν μία τάση να σκέφτονται τους άλλους πολύ περισσότερο από τα άτομα χαμηλότερου κύρους. Παρομοίως, τα άτομα χαμηλότερου κύρους δείχνουν να εστιάζουν περισσότερο στον εαυτό τους. Και οι πέντε μελέτες συσχετίζονταν, κατά συνέπεια είναι δύσκολο να εξακριβωθεί αν το ενδιαφέρον για τους άλλους είναι απόρροια του αυξημένου κύρους ή απλώς το αποτέλεσμα της λειτουργίας σε υψηλότερη θέση.
Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, τα αποτελέσματα των μελετών υπογραμμίζουν τη σημασία του να εστιάζεις στους άλλους αν θέλεις να εξελιχθείς μέσα σε έναν οργανισμό.
Η μετάβαση από τον ενικό «εγώ» στον πληθυντικό «εμείς» μπορεί να μη σε κάνει βασιλιά ή πρωταθλητή, όμως μπορεί να σε βοηθήσει να αλλάξεις την οπτική γωνία που βλέπεις τα πράγματα και να νοιάζεσαι περισσότερο για τις ανάγκες των άλλων και καθώς εργάζεσαι για να καλύψεις αυτές τις ανάγκες, ίσως σε κάνει καλύτερο ηγέτη.
*Ο David Burkus είναι συγγραφέας του βιβλίου «The Myths of Creativity: The Truth About How Innovative Companies and People Generate Great Ideas”.