Σύμφωνα με διοικητικά στελέχη και διευθύνοντες συμβούλους που μας μίλησαν, μία ισχυρή παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης βρίσκεται συχνά, στις μέρες μας, ψηλά στη λίστα με τους παράγοντες που εξετάζουν όταν πρόκειται να προσλάβουν υψηλόβαθμα στελέχη.
Των Ted Coine και Mark Babbitt*
Πώς, όμως, ξέρουμε ότι ένας διευθύνων σύμβουλος ασχολείται ενεργά, αφιερώνοντας προσωπικό χρόνο, με τα social media; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των πραγματικά ενεργών στα social media (ή «κοινωνικών») CEOs, όπως ο Richard Branson, ο Pete Cashmore, η Arianna Huffington και ο Peter Aceto;
Ακολουθούν τα επτά κορυφαία χαρακτηριστικά που ξεχωρίσαμε στα πέντε χρόνια που περάσαμε παρακολουθώντας τις τάσεις και μιλώντας με ηγέτες:
1. Έχουν ακόρεστη περιέργεια: Οι πραγματικά κοινωνικοί CEOs είναι πάρα πολύ περίεργοι. Και η περιέργεια αυτή τους κάνει να αναρωτιούνται, «Τι λέει ο κόσμος για την εταιρεία μας; Για τους ανταγωνιστές μας; Για τις επιθυμίες, τις ανάγκες και τις φιλοδοξίες του που κανείς δεν καλύπτει αυτήν τη στιγμή;». Πολλοί «κοινωνικοί» CEOs πηγαίνουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να πάρουν απαντήσεις. Έτσι και αλλιώς, δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος από τη συμμετοχή στα social media για να συλλέξει κάποιος πληροφορίες για την αγορά σε πραγματικό χρόνο, τόσο μέσω της παρακολούθησης των πεπραγμένων στα μέσα αυτά, όσο και μέσω της προσέλκυσης και δέσμευσης ακολούθων.
2. Έχουν νοοτροπία, «κάνε το μόνος σου»: Δεν θέλουν να ακούσουν τις εντυπώσεις των πελατών, αφού πρώτα αυτές έχουν φιλτραριστεί από τις… 13 βαθμίδες της διοικητικής πυραμίδας. Δεν θέλουν να δουν ένα περιληπτικό σημείωμα για την ηθική ενός εργαζόμενου ή το βαθμό ικανοποίησης ενός πελάτη. Θέλουν «φρέσκια» πληροφόρηση χωρίς κανένα είδος χειραγώγησης.
3. Είναι «κολλημένοι» με τη δράση: Ζουν με τη νοοτροπία της «άμεσης δράσης» – ο διαρκής και ασταμάτητος διάλογος στα social media δεν περιμένει καμία ομάδα εστίασης ή προϋπολογισμό. Βέβαια, το τμήμα μάρκετινγκ στηρίζει τη δραστηριότητά τους. Ενδεχομένως να έχει αναλάβει ένα άτομο την παρακολούθηση των λογαριασμών τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Όμως όταν η περίσταση ή η αίσθηση αναγκαιότητας το επιτάσσει, δεν φοβούνται να… λερώσουν τα χέρια τους.
4. Είναι… αφόρητα δοτικοί: Πολλοί «κοινωνικοί» CEOs δεν ασχολούνται με τα social media μόνο και μόνο επειδή διοικούν μία εταιρεία, αλλά γιατί αξιολογούν θετικά το να είναι κοινωνικοί σε όλους τους τομείς της ζωής τους. Ενδιαφέρονται περισσότερο από τα κέρδη. Ενεργούν ανταποδοτικά, συμβουλεύουν και νοιάζονται για πραγματικά κοινωνικά ζητήματα που δεν έχουν να κάνουν με το Twitter, το Facebook και το LinkedIn.
5. Συνδέονται αντί να διαφημίζουν: Οι «κοινωνικοί» CEOs αφήνουν στην άκρη την ψηφιακή διαφήμιση και χτίζουν σχέσεις.
6. Είναι οι καλύτεροι πρεσβευτές της εταιρείας: Πάντα θεωρούσαμε ότι το αφεντικό είναι το πρόσωπο της εταιρείας. Θαυμάζουμε τους ηγέτες που διοικούν με υπευθυνότητα – τόσο το δικό τους «όνομα» όσο και την επιχείρησή τους – και απεχθανόμαστε αυτούς των οποίων η εταιρεία θεωρείται αυταρχική και νοιάζεται μόνο για τα του οίκου της. Ό,τι ισχύει για το «όνομα» του CEO, ισχύει και για το όνομα της εταιρείας.
7. Ηγούνται με νοοτροπία «OPEN»: Το OPEN είναι συντομογραφία του «Ordinary People, Extraordinary Network» (απλοί άνθρωποι, εκπληκτικό δίκτυο), που σημαίνει ότι κανένας, ούτε οι μεγαλύτεροι ηγέτες δεν έχουν απαντήσεις για όλα. Αντιθέτως, χτίζουμε σκόπιμα προσωπικές σχέσεις με αυτούς που προτίθενται να μας βοηθήσουν να βρούμε μαζί τις απαντήσεις. Είτε διαχειρίζεται μία κρίση είτε ενεργεί για να αδράξει μία ευκαιρία, ο «κοινωνικός» CEO αξιοποιεί τη συνολική εξειδίκευση του δικτύου του. Το να υιοθετεί κανείς την έννοια του «OPEN» είναι ίσως η πιο ξεκάθαρη απόδειξη ότι ένας ηγέτης είναι πραγματικά ενεργός στα social media.
*Ο Ted Coine ιδρυτής και CEO αρκετών και επιχειρήσεων. Το τελευταίο του βιβλίο, «A World Gone Social: How Companies Must Adapt to Survive», καταπιάνεται με την έννοια της ηγεσίας στην Ψηφιακή Εποχή. Ο Mark Babbitt είναι και αυτός συγγραφέας του «AWorld Gone Social», ενώ είναι ιδρυτής και CEO του YouTern, πρόεδρος του Switch and Shift και συνιδρυτής του ForwardHeroes.org.