«Ο κόσμος δεν εμπιστεύεται πλέον την απρόσωπη σχέση με το αγαθό ή την υπηρεσία που λαμβάνει. Θέλει να έχει απέναντί του τον ιδιοκτήτη, να βλέπει το πάθος για αυτό που κάνει και να καταλαβαίνει ότι έχει την καλύτερη δυνατή μεταχείριση.»
Mε αυτά τα λόγια, ο ερευνητής Thimon De Jong, μιλώντας στην εκδήλωση της Generali Hellas, στο πλαίσιο της καθιερωμένης εκδήλωσης για την κοπή πίτας τους 2016, έδωσε το στίγμα των επιχειρήσεων στο μέλλον. Των επιχειρήσεων όχι όπως τις ξέρουμε. Αλλά εκείνων που σέβονται τις νέες τάσεις στην αγορά, το νέο καλύτερα ενημερωμένο και πιο απαιτητικό πελάτη. Η συνταγή αυτών των εταιρειών, θα φέρει το «τέλος εποχής» των μεγάλων πολυεθνικών και δυνατών brand name που μονοπωλούσαν την αγοραστική δύναμη και για τις ανερχόμενες διαπροσωπικές σχέσεις που κεντρίζουν το ενδιαφέρον του κόσμου.
Ο Thimon De Jong είναι ο ιδρυτής και επικεφαλής της εταιρείας Whetston Strategic Foresight η οποία κάνει διαλέξεις και έρευνες σχετικά με το μέλλον των επιχειρήσεων στον ψηφιακό κόσμο και όχι μόνο.
Είναι ειδικός στις επιπτώσεις που έχει και θα έχει η ανθρώπινη συμπεριφορά στο στρατηγικό σχεδιασμό των επιχειρήσεων. Εργάζεται ως κεντρικός ομιλητής, εκπαιδευτής σε θέματα ηγεσίας και management σε ολόκληρο τον κόσμο και έχει δουλέψει για λογαριασμό μεγάλων εταιρειών όπως Vodafone, Morgan Stanley, Samsung, EY, Tetra Pak, Microsoft, Deloitte, Aberdeen. Είναι επίσης λέκτορας στο Utrecht University στο τμήμα της κοινωνιολογίας.
Ιδού τι μας είπε στη συνέντευξη που μας παραχώρησε:
Μπορούν οι νεοφυείς επιχειρήσεις στο χρηματοοικονομικό τομέα να βοηθήσουν την κατακερματισμένη Ελληνική Οικονομία;
Προσωπικά πιστεύω ότι υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για εταιρείες και καταναλωτές στο χώρο των νεοφυών επιχειρήσεων που ασχολούνται με τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες (fintech) και που θα μπορούσαν να βοηθήσουν τα οικονομικά τόσο άλλων επιχειρήσεων όσο και ιδιωτών. Όμως, δεν νομίζω ότι αυτού του είδους οι επιχειρήσεις μπορούν να φανούν χρήσιμες – ως η λύση – στο οικονομικό πρόβλημα που έχει η χώρα. Το μόνο πιθανό σενάριο που θα μπορούσα να σκεφτώ είναι στην περίπτωση που η Ελλάδα βγει από το ευρώ δημιουργώντας παράλληλα ένα νέο νόμισμα σε ψηφιακή μορφή (ψηφιακή δραχμή).
Οι εταιρείες FinTech έχουν εισέλθει δυναμικά στον τραπεζικό τομέα. Πιστεύετε ότι είναι θέμα χρόνου μέχρι να εισέλθουν και στον Ασφαλιστικό τομέα;
Ναι, το ερώτημα όμως δεν είναι το «αν;» αλλά το «πότε;» Προς το παρόν οι συγκεκριμένες εταιρείες έχουν αποκτήσει την ίδια δημοσιότητα στη SiliconValley μεταξύ εταιρειών γιγάντων όπως είναι η Google και η Samsung. Δεδομένο αυτού, η μετάβαση και στο χώρο των ασφαλιστικών υπηρεσιών είναι θέμα χρόνου.
Γνωρίζετε πετυχημένες νεοφυείς επιχειρήσεις στον ασφαλιστικό κλάδο;
Μου αρέσει η ιδέα που έχουν αναπτύξει στην εταιρεία Friendsurance στη Γερμανία. Είναι μια συνεργατική νεοφυής επιχείρηση στον ασφαλιστικό κλάδο. Είναι ακόμα νέα όμως, οπότε δεν μπορώ να σας εγγυηθώ τα μελλοντικά της αποτελέσματα. Ότι προσλαμβάνουν κόσμο όμως μπορεί να θεωρηθεί καλό σημάδι.
Πόσο σημαντικά είναι τα BigData για τις Ασφαλιστικές εταιρείες;
Εξαιρετικά σημαντικά. BigData σημαίνει να γνωρίζεις τα πάντα για τους κατόχους ασφαλιστηρίων συμβολαίων. Έτσι οι εταιρείες μπορούν να δημιουργήσουν υπηρεσίες και προϊόντα κομμένα και ραμμένα στις απαιτήσεις του κάθε ιδιώτη. Επίσης μπορούν να βοηθήσουν στη συμπεριφορά του πελάτη η οποία μπορεί να βελτιωθεί αισθητά προς το καλύτερο. Όπως στην περίπτωση της vitalityDriveInsurance από τη Νότιο Αφρική που αλλάζει το κόστος ασφάλισης αστικής ευθύνης οδηγού ανάλογα την οδηγική του συμπεριφορά.
Οι Ασφάλειες ζωής είναι στενά συνδεδεμένες με την εμπιστοσύνη που δείχνουν οι πελάτες στον Ασφαλιστικό Σύμβουλο. Μπορεί η τεχνολογία να ξεπεράσει αυτόν το δεσμό και να αυτοματοποιήσει τη διαδικασία; Αν όχι πείτε μας μερικές έξυπνες ιδέες που θα μπορούσαν να αναπτύξουν την αγορά.
Η τεχνολογία δεν θα αυτοματοποιήσει ποτέ πλήρως την αγορά. Οι άνθρωποι θα συνεχίσουν να εμπιστεύονται περισσότερο τους ανθρώπους παρά τα ρομπότ και τους αλγόριθμους και θα επιλέγουν να συνεργάζονται και να επιχειρούν με ένα άλλον άνθρωπο παρά με ένα ρομπότ.
Η τεχνολογία δίνει ασφάλεια. Η τεχνολογία θα δώσει στους ασφαλιστικούς πράκτορες περισσότερο χρόνο ώστε να τον διαθέσουν ποιοτικά στους (πιθανούς) πελάτες τους, αντί να ταλαιπωρούνται με τη βαρετή γραφειοκρατία.
Έτσι, εάν είστε άνθρωπος σε κάποιο πόστο διοίκησης στην ασφαλιστική βιομηχανία, ήρθε η ώρα να επενδύσετε στην ανάπτυξη των ικανοτήτων των ανθρώπων σας.