Ο Σίμος Αναστασόπουλος πήρε τη σκυτάλη της προεδρίας του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου το 2013, σε μια περίοδο κρίσιμη για τη χώρα και την οικονομία. Στόχος του είναι η διαμόρφωση ενός κλίματος ευνοϊκότερου για τις επενδύσεις και την επιχειρηματικότητα.
Αναλάβατε τη διοίκηση του Επιμελητηρίου σε μια δύσκολη για τη χώρα περίοδο. Τι προτεραιότητες θέσατε και πώς αντιμετωπίσατε το δυσμενές περιβάλλον που ξεδιπλώθηκε μπροστά σας;
Η αλήθεια είναι ότι τον Ιούνιο του 2013 που ανέλαβα την προεδρία του Επιμελητηρίου είχε ξεκινήσει μια προσπάθεια δημοσιονομικής προσαρμογής που κατέληξε στο τέλος του 2014 σε πρωτογενή πλεονάσματα και προοπτική ανάπτυξης για το 2015. Η περίοδος εκείνη ασφαλώς ήταν δύσκολη αλλά προχωρούσε, έστω και με λάθος μείγμα πολιτικών, σε μια πορεία που άφηνε περιθώρια αισιοδοξίας. Ο κεντρικός στόχος της θητείας μου ήταν και παραμένει η βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και κάτω από αυτή την ομπρέλα εργάζονται όλες οι επιτροπές του Επιμελητηρίου. Παράλληλος στόχος βεβαίως είναι η βελτίωση των εμπορικών συναλλαγών με τις ΗΠΑ και καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να βοηθήσουμε τα μέλη μας στην εξαγωγική τους δραστηριότητα προς την μεγάλη αμερικανική αγορά. Η προσέλκυση επενδύσεων αποτελεί έναν ακόμη μεγάλο στόχο μας. Η βελτίωση του οικονομικού κλίματος, η αποκατάσταση της αξιοπιστίας μας και η συνεργασία με την ομογένεια θα βοηθήσει σημαντικά προς αυτή την κατεύθυνση.
Το Επιμελητήριο πιστεύει ότι οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, πέραν των απαραίτητων δημοσιονομικών μεταρρυθμίσεων, είναι απαραίτητες για να μπορέσει να βρει ξανά η χώρα το δρόμο της, όχι γιατί αποτελούν απαίτηση των εταίρων και δανειστών μας αλλά γιατί αποτελούν τη μόνη διέξοδο προς την αποκατάσταση της ανταγωνιστικότητας της χώρας και της εμπιστοσύνης των αγορών. Σε αυτή την κατεύθυνση κινείται η παρεμβατική πολιτική μας είτε μέσω των επιτροπών είτε μέσω μελετών του Ινστιτούτου Οικονομικής Πολιτικής και Δημόσιας Διακυβέρνησης του Επιμελητηρίου μας.
Σε τι επίπεδο βρίσκονται οι Σχέσεις Αμερικής και Ελλάδας από πλευράς επενδύσεων στη χώρα μας; Υπάρχει ενδιαφέρον; Κινητικότητα;
Η συνεχής παρουσία επενδυτών στην Ελλάδα επιβεβαιώνει ότι υπάρχει σταθερό ενδιαφέρον για τη χώρα. Η πρόσφατη συνάντηση δέκα μεγάλων επενδυτών με τον Πρωθυπουργό, αλλά και η παρουσία εκπροσώπων επενδυτικών κεφαλαίων στην «Ώρα της Ελληνικής Οικονομίας», στο τελευταίο οικονομικό Συνέδριο του Επιμελητηρίου μας, είναι σαφής μαρτυρία ότι η Ελλάδα βρίσκεται ακόμη στο ραντάρ των διεθνών επενδυτών που διακρίνουν σημαντικές ευκαιρίες στη χώρα. Η υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων όμως καθυστερεί ή αναβάλλεται καθόσον ο σημαντικότερος παράγοντας στην προσέλκυση επενδύσεων είναι η αξιοπιστία της πολιτείας και η εμπιστοσύνη στην οικονομία.
Έτσι οι επενδυτές εξακολουθούν μεν να δείχνουν ενδιαφέρον για τις ευκαιρίες στην Ελλάδα, περιμένουν δε να εδραιωθεί η εμπιστοσύνη στη χώρα. Αυτό εξαρτάται από την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων, τη σταθερότητα του φορολογικού συστήματος, την επιτάχυνση απονομής της Δικαιοσύνης, τη διαφάνεια, τη βελτίωση της διακυβέρνησης της Δημόσιας Διοίκησης, την απελευθέρωση της αγοράς και κάποιες επιτυχημένες ιδιωτικοποιήσεις που θα δώσουν το σήμα ότι η Ελλάδα διαθέτει τη βούληση και το κατάλληλο περιβάλλον ώστε να υποδεχτεί επενδύσεις.
Η ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης από τους θεσμούς, η αναδιάρθρωση του χρέους, η συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, η άρση των capital controls και η επιτάχυνση των απαραίτητων μεταρρυθμίσεων θα είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, θα αποκαταστήσουν την εμπιστοσύνη και θα επιτρέψουν την υλοποίηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος.
Αυξήθηκαν οι ελληνικές εξαγωγές στην Αμερική την περίοδο της κρίσης; Εσείς ως Επιμελητήριο τι εικόνα έχετε και πώς βοηθήσατε προς αυτή την κατεύθυνση;
Σύμφωνα με την τελευταία μας έρευνα υπάρχουν τρεις μεγάλες κατηγορίες όπου από το 2011 μέχρι σήμερα έχει παρατηρηθεί αύξηση εξαγωγών προς την αγορά των ΗΠΑ. Πιο συγκεκριμένα, αναφερόμαστε σε αγροτοδιατροφικά προϊόντα, σωλήνες μεταφοράς φυσικού αερίου και ορυκτά/μεταλλεύματα. Ειδικά για τα παραδοσιακά προϊόντα της Ελληνικής Γης υπάρχει μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης των εξαγωγών αφού εκτιμώνται ιδιαίτερα για την διατροφική τους αξία. Θα πρέπει πάντως να τονισθεί ότι η αγορά των ΗΠΑ μπορεί να παρουσιάζει εξαιρετικές ευκαιρίες αλλά είναι μία πολύ απαιτητική αγορά που χρειάζεται χρόνο, υπομονή και οργάνωση για να έχει μια εταιρεία θετικά αποτελέσματα.
Το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο αναγνωρίζοντας τις σημαντικές δυνατότητες που παρουσιάζει η συνεργασία με τις ΗΠΑ σε όλους τους τομείς, δηλαδή από το εμπόριο έως την εκπαίδευση και τον πολιτισμό, έχει διαμορφώσει από το 2010 την Ελληνο-Αμερικανική Επιχειρηματική Πρωτοβουλία (ΑΗΕΙ), η οποία έχει ως στόχο να συντονίσει τις ενέργειες εξωστρέφειας προς τις ΗΠΑ. Λόγω της οικονομικής κρίσης, ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί στην ενίσχυση των εμπορικών συναλλαγών και φυσικά στην ανάπτυξη μιας βιώσιμης και αποτελεσματικής εξωστρεφούς πολιτικής. Το Επιμελητήριό μας στην προσπάθεια να ενισχύσει τις ελληνικές εξαγωγές προς τις ΗΠΑ διοργανώνει σεμινάρια σε διάφορες πόλεις στην Ελλάδα, τα οποία στοχεύουν στην οριστική ενημέρωση επίδοξων εξαγωγέων για το τι σημαίνει η αγορά των ΗΠΑ, και ποιες είναι οι διαδικασίες και οι απαιτήσεις.
Πρόσφατα λάβαμε την απόφαση να δημιουργήσουμε έναν εσωτερικό μηχανισμό παροχής ενημέρωσης και διευκολύνσεων προς όσους επιθυμούν να ενημερωθούν για την αγορά των ΗΠΑ. Ο μηχανισμός αυτός θα μπορεί να διεξαγάγει συγκεκριμένες μελέτες για προϊόντα και τοπικές αγορές στις ΗΠΑ καθώς και να προωθεί αποτελεσματικά τις ελληνικές εταιρείες μέσω στοχευόμενων επιχειρηματικών αποστολών και συμμετοχών σε ειδικές εκθέσεις.
Ποια τα οφέλη ενός ιδιώτη ή μιας επιχείρησης που θέλει να γίνει μέλος του Ελληνο-Αμερικανικού Επιμελητηρίου;
Το site του Επιμελητηρίου στο διαδίκτυο είναι εξαιρετικά ενημερωτικό για τις δραστηριότητές μας και για τα οφέλη που απολαμβάνουν τα μέλη του AMCHAM. Θα επισημάνω λοιπόν εδώ τα βασικότερα:
- Επαγγελματική αναγνωρισιμότητα και προβολή ως Μέλος ενός από τα πιο ισχυρά και ενεργά επιμελητήρια της Ελλάδος.
- Πρόσβαση σε ένα από τα μεγαλύτερα επιχειρηματικά δίκτυα παγκοσμίως.
- Δωρεάν συμμετοχή σε ειδικές εκδηλώσεις.
- Προσκλήσεις σε τακτικές διοργανώσεις του Επιμελητηρίου.
- Εκπτώσεις και προσφορές σε υπηρεσίες και αγαθά.
- Δωρεάν αντίτυπο του AMCHAM Directory και του διμηνιαίου περιοδικού Business Partners.
- Ευκαιρίες επαγγελματικής και κοινωνικής δικτύωσης μέσω των εκδηλώσεων του Επιμελητηρίου.
- Πρόσβαση στην παγκόσμια βάση δεδομένων του Αμερικανικού Επιμελητηρίου.
- Ανταλλαγή απόψεων και πληροφοριών.
- Επίκαιρη και διαρκής ενημέρωση από διακεκριμένους εκπροσώπους του Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα για τις τρέχουσες και μελλοντικές εξελίξεις.
Η ιδιωτική ασφάλιση μπορεί να γίνει περισσότερο «φιλική και πελατοκεντρική» μειώνοντας τα συμπτώματα γραφειοκρατίας και καθυστερήσεων.
Η Ασφαλιστική Συνείδηση των Ελλήνων δυστυχώς βρίσκεται σε χαμηλό επίπεδο. Κατά τη γνώμη σας πώς μπορεί η Ελληνική Ασφαλιστική Αγορά να βελτιώσει την εικόνα της και κατά συνέπεια τη γνώμη των Ελλήνων για το αγαθό της Ασφάλισης;
Ο όρος ασφαλιστική συνείδηση είναι πολυσήμαντος, αλλά αν δεχτούμε ότι υποδηλώνει το ποσοστό ιδιωτικής ασφάλισης τότε πράγματι είναι σε χαμηλό επίπεδο στην Ελλάδα, αφού τα ιδιωτικά ασφάλιστρα στη χώρα μας αντιστοιχούν σε 2% του ΑΕΠ όταν ο Ευρωπαϊκός μέσος όρος διαμορφώνεται κοντά στο 8%. Οι αιτίες πρέπει μάλλον να αναζητηθούν στη δυσπιστία που επικρατεί στη χώρα μας ως προς το ρόλο και τις προτεραιότητες των ασφαλιστικών εταιρειών, αλλά και ως προς τη δυνατότητα ικανοποιητικής κάλυψης μελλοντικών κινδύνων.
Ακόμη δεν έχει δοθεί προτεραιότητα στην επαγγελματική ασφάλιση αλλά προτιμώνται οι κλασικές, έστω και βελτιωμένες, μορφές της ασφάλισης ζωής και υγείας, οι οποίες όμως ωριμάζουν μακροχρόνια, ενώ η χώρα μας χαρακτηρίζεται από διαρκή μεταβλητότητα συνθηκών. Η δαπανηρή αντασφαλιστική κάλυψη, οι δυσλειτουργίες ακόμα και του Επικουρικού Κεφαλαίου, καθώς και τα νωπά παραδείγματα ανάκλησης αδειών λειτουργίας ή και λύσης ασφαλιστικών συμβολαίων χωρίς την αναμενόμενη αποζημίωση, δημιουργούν επιφυλάξεις ακόμα και για τους επιλέγοντες ατομικά ή ομαδικά ασφαλιστήρια ή και ασφαλιστήρια διαχείρισης κεφαλαίων.
Στην ιδιωτική ασφάλιση η ασφαλιστική συνείδηση προάγεται με το σχεδιασμό καινοτόμων ασφαλιστικών προϊόντων και με τις διαρκείς προσπάθειες εξυγίανσης του ανταγωνισμού. Ενδείκνυται λ.χ. η προώθηση ασφαλιστικών προγραμμάτων με κοινωνικά χαρακτηριστικά (με αξιοποίηση και των φοροαπαλλαγών της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης), η εισαγωγή προγραμμάτων συμπληρωματικής ασφάλισης που θα εξουδετερώνουν τις επιπτώσεις από τη σταδιακή συρρίκνωση της κοινωνικής ασφάλισης. Η ιδιωτική ασφάλιση μπορεί να γίνει περισσότερο «φιλική και πελατοκεντρική» μειώνοντας τα συμπτώματα γραφειοκρατίας και καθυστερήσεων. Επίσης, δεν αρκεί να προβάλλεται συγκριτικά η υπεροχή της ιδιωτικής ασφάλισης ως η εναλλακτική λύση στα προβλήματα της κοινωνικής ασφάλισης, αφού με διαφορετικά μέσα εξυπηρετούν διαφορετικές λειτουργίες. Οι Έλληνες σήμερα αναζητούν εγγυήσεις συνετής διαχείρισης και επένδυσης των ασφαλιστικών κεφαλαίων και περισσότερη ενημέρωση ως προς το έργο της εγχώριας ασφαλιστικής εποπτείας, που θα ενισχύει το αίσθημα ασφάλειας. Χρήσιμο θα ήταν να δημοσιοποιηθούν και στην ελληνική κοινωνία παραδείγματα ξένων χωρών που έχουν ήδη επιλέξει αποτελεσματικές πρακτικές καταπολέμησης των αιτίων που εμποδίζουν την ανάπτυξη ασφαλιστικής συνείδησης.
Τα τελευταία χρόνια διοργανώνετε ως Επιμελητήριο το συνέδριο Labor & Insurance. Ποιος είναι ο απώτερος σκοπός σας και τι μηνύματα έχετε λάβει μέχρι στιγμής;
Στην προσπάθεια ανασυγκρότησης της Οικονομίας και αναθεώρησης του αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας είναι απαραίτητο να αντιμετωπιστούν τα δομικά προβλήματα της αγοράς εργασίας και της κοινωνικής ασφάλισης. Το Επιμελητήριο διαθέτει τη βούληση και την επιχειρησιακή δυνατότητα να συνεισφέρει με εποικοδομητικές προτάσεις, μέσα από το διάλογο όλων των εμπλεκομένων φορέων, στη διαμόρφωση ενός συναινετικού πλαισίου εξυγίανσης της κοινωνικής ασφάλισης και εκσυγχρονισμού της αγοράς εργασίας. Η υπεύθυνη δουλειά της Επιτροπής Ασφαλιστικών και Εργασιακών Θεμάτων του Επιμελητηρίου, υπό την ικανή προεδρία του καθηγητή Δρ. Κωνσταντίνου Κρεμαλή, αναγνωρίζεται ευρέως και μας επιτρέπει να λειτουργούμε σαν κοινά αποδεκτή πλατφόρμα ενημέρωσης και κατάθεσης προτάσεων. Αυτόν το σκοπό υπηρετούσε και η πρόσφατη εκδήλωση ανοικτής συζήτησης με τίτλο « Μπορεί να υπάρξει Βιωσιμότητα και επάρκεια Παροχών στην Κοινωνική Ασφάλιση; » που αναβλήθηκε λόγω της κλιμακούμενης τεταμένης ατμόσφαιρας που επικρατεί και δεν επέτρεπε τον ανοικτό διάλογο που επιθυμούσαμε.
Το Επιμελητήριο αντιλαμβάνεται τη λογική της ευρύτερης κοινωνικής λειτουργίας των συντάξεων αλλά και την απαίτηση συμμετοχής του κρατικού προϋπολογισμού για τη χρηματοδότηση αυτής της πολιτικής επιλογής. Ο εξορθολογισμός του ασφαλιστικού, δεν πρέπει να θεωρείται μνημονική υποχρέωση, αλλά απαραίτητο βήμα προς τη δημοσιονομική ισορροπία ενώ η μέριμνα υπέρ των αδυνάτων δεν εξασφαλίζεται με αυξημένες εισφορές επί των δηλωθέντων εισοδημάτων και διατήρηση παλαιών προνομίων. Οι Έλληνες πρέπει να πληρώνουν ανάλογα με τις πραγματικές τους δυνατότητες και ένα σύστημα που θα περιλαμβάνει περιορισμό και μείωση των υφιστάμενων ιδιαίτερα υψηλών ή χαριστικών συντάξεων και την καταβολή εισφορών που θα υπολογίζονται στη βάση πραγματικού και αντικειμενικά προσδιοριζόμενου εισοδήματος θα αποτελούσε πραγματικά βιώσιμη επιλογή με χαρακτηριστικά κοινωνικής μέριμνας. Το αποτέλεσμα τέτοιων παρεμβάσεων, με μείωση των δαπανών αντί για αύξηση των εισφορών, θα είχε μόνιμο, δίκαιο και βιώσιμο χαρακτήρα.
Περισσότερες συνεντεύξεις θα βρείτε στο “ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ MARKETING”