(Διαβάστε εδώ το δεύτερο μέρος) Ο Winston Churchill, έλεγε πως μια καλή ομιλία οφείλει να είναι σαν την φούστα μιας γυναίκας: «Τόσο μακριά ώστε να καλύπτει επαρκώς το “θέμα” και τόσο περιορισμένη ώστε να προξενεί ενδιαφέρον». Ο «πατέρας της νίκης» για τους Βρετανούς δεν είχε άδικο. Μόνο που, ένας καλός ομιλητής, εκτός από αυτό, μπορεί να χρησιμοποιήσει μερικά ακόμη τρικ για να «δαμάσει» το ακροατήριο και, κυρίως, το άγχος του πριν από κάθε σημαντικό λόγο ή παρουσίαση. Ιδού τα πιο χρήσιμα από αυτά:
Mάθε το μάθημα σου απέξω!
Για αρχή, να ξεκαθαρίσουμε το εξής: «Δημόσια ομιλία» δεν σημαίνει «δημόσια ανάγνωση του λόγου που έχω ετοιμάσει μπροστά σε κάποιο (μισοκοιμισμένο) κοινό». Στην πραγματικότητα, μια καλή ομιλία δεν πρέπει να διαφέρει πολύ από μια αξιόλογη ερμηνεία στο θέατρο, από μια performance που θα κερδίσει το ενδιαφέρον των παρευρισκομένων, που θα τους «αναγκάσει» να στρέψουν την προσοχή τους στον άνθρωπο που βρίσκεται στο βήμα και, κυρίως, στα λεγόμενά του.
Με αυτό το δεδομένο, ξεκίνα την προετοιμασία σου εκτυπώνοντας τον λόγο σου σε χαρτί. Διάβασέ τον πολλές φορές μεγαλόφωνα, σημειώνοντας κάθε φορά τα σημεία αυτά θεωρείς σημαντικά τόσο ως προς το περιεχόμενο όσο και προς τον τόνο που πρέπει να χρησιμοποιήσεις στην φωνή σου. Με τον τρόπο αυτό, σταδιακά, το κείμενο θα γίνει κτήμα σου.
Μετά από αρκετές αναγνώσεις, τσέκαρε τον εαυτό σου στο πόσο καλά έχεις μάθει τα λόγια δοκιμάζοντας να πεις αυτά που θέλεις χωρίς να βλέπεις το κείμενο. Αν αυτά που λες δεν είναι εντελώς ίδια με αυτά που έχεις γράψει, μην αγχώνεσαι. Σημασία εδώ έχει το μήνυμα που θέλεις να περάσεις και το ύφος που θα έχεις, όχι αν θα χρησιμοποιήσεις λιγότερες ή περισσότερες λέξεις από αυτές που σκόπευες αρχικά. Θυμήσου: είσαι ο ηθοποιός πριν από την πρεμιέρα, όχι ο παππάς που απαγγείλει εδάφια από το Ευαγγέλιο στη Θεία Λειτουργία της Κυριακής.
Χρησιμοποίησε τις σημειώσεις σου, αλλά με μέτρο
Από τη στιγμή, λοιπόν, που μια οποιαδήποτε παρουσίαση δεν είναι δημόσια ανάγνωση, δεν υπάρχει λόγος να κουβαλάς μαζί σου στο βήμα ολόκληρη την ομιλία σου εκτυπωμένη. Αντ’ αυτής, προτίμησε μερικές σύντομες σημειώσεις, στις οποίες θα καταγράφεις επιγραμματικά τα πιο σημαντικά σημεία του λόγου. Και πάλι, σκοπός των σημειώσεων αυτών δεν είναι η απαγγελία αλλά το φρεσκάρισμα της μνήμης σου αν ζοριστείς ή «κολλήσεις» και η διατήρηση ενός καλού ρυθμού στον λόγο σου, όταν με το καλό αρχίσεις να τα λες.
Ρύθμισε την αναπνοή, «παίξε» με τις γροθιές και πες «όχι» στον καφέ
Ακόμη και αν είσαι «ψημένος» στις ομιλίες και τις παρουσιάσεις, ένα καλό κόλπο που θα σε κάνει να χαλαρώσεις ακόμη περισσότερο πριν από την μεγάλη στιγμή είναι, τριάντα δευτερόλεπτα με ένα λεπτό πριν την έναρξη του λόγου / παρουσίασής σου, να ξεκινήσεις να αναπνέεις πιο αργά.
Αν το τρικ αυτό δεν αρκεί για να ηρεμήσεις, ξεκίνα να σφίγγεις και να χαλαρώνεις τις γροθιές σου σε σταθερό ρυθμό κανά-δυο λεπτά πριν ανέβεις στο βήμα.
Τέλος, μην ξεχνάς το εξής: Την τελευταία ώρα πριν από κάποια δημόσια ομιλία, μην πίνεις καφέ ή ροφήματα πλούσια σε καφεΐνη. Η – απολύτως φυσιολογική – έκρηξη αδρεναλίνης που λαμβάνει χώρα στον ανθρώπινο οργανισμό εκείνη την ώρα συνδυασμένη με την εν λόγω διεγερτική ουσία δεν είναι και ό,τι καλύτερο για την λειτουργία της καρδιάς σου αλλά και για το νευρικό σου σύστημά.
Τέλος, ακολούθησε αυτά τα βήματα, έτσι ώστε να περνάς στους άλλους το νόημα που θέλεις…
1. Προτίμησε την απλότητα χρησιμοποιώντας μικρές λέξεις
Όσο πιο απλά παρουσιάζεται μια ιδέα τόσο πιο εύκολα κατανοητή γίνεται – και ως εκ τούτου τόσο πιστευτή είναι.
2. Ένταξε στο λόγο σου σύντομες προτάσεις
Έχει να κάνει λιγότερο με την αυτοσυγκράτηση και περισσότερο με το να βρεις ακριβώς το σωστό κομμάτι στο παζλ της γλώσσας, έτσι ώστε να το βάλεις στο συγκεκριμένο χώρο που προσπαθείς να γεμίσεις.
3. Επίλεξε την αξιοπιστία, καθώς είναι τόσο σημαντική όσο η φιλοσοφία
Εάν τα λόγια σου στερούνται ειλικρίνειας, αν συγκρούονται με παραδεδεγμένα γεγονότα, περιστάσεις ή αντιλήψεις, θα στερούνται και αντίκτυπου. Πες στους ανθρώπους ποια είσαι και τι κάνεις. Φρόντισε να είσαι αυτό το πρόσωπο και να κάνεις αυτό που είπες πως θα κάνεις.
4. Πες κάτι καινούργιο
Εάν κάτι δε μας σοκάρει ή μας κάνει να βαριόμαστε, προχωράμε σε κάτι άλλο. Εάν αυτό που λες κάνει τους άλλους να λένε «δεν το ήξερα αυτό», τότε έχεις πετύχει.
5. Δώσε έμφαση στον ήχο και τη σύνθεση των λέξεων
Πρέπει να είναι τόσο αξιομνημόνευτα όσο και οι ίδιες οι λέξεις. Ο ρυθμός της γλώσσας είναι στην ουσία του μουσικός.
6. Φτιάξε (νοερές) εικόνες
Δημιούργησε μια ζωντανή εικόνα. Πάρε, για παράδειγμα, τις διαφημίσεις γλυκών. Τα σλόγκαν που θυμόμαστε για πάντα είναι αυτά που έχουν ένα ισχυρό οπτικό συστατικό, κάτι που μπορούμε να δούμε και σχεδόν να αισθανθούμε.
7. Χρησιμοποίησε την ερώτηση
Η ερώτηση «τι θα έκανες αν ήσουν στη θέση μου;» αναγκάζει άμεσα εκείνον που του απευθύνεσαι να δει τα πράγματα από την πλευρά σου. Με το να κάνεις μια δήλωση με τη μορφή ρητορικής ερώτησης, προσδίδεις στην αντίδραση προσωπικό χαρακτήρα.
8. Δώσε το γενικό πλαίσιο
Πρέπει να δώσεις στους ανθρώπους το «γιατί» ενός μηνύματος, πριν τους πεις το «συνεπώς» ή το «ώστε». Μερικοί άνθρωποι το αποκαλούν πλαισίωση. Είναι προτιμότερη η φράση γενικό πλαίσιο, επειδή εξηγεί καλύτερα γιατί ένα συγκεκριμένο μήνυμα έχει σημασία.