Αύξηση 10,2% σημείωσαν οι κλάδοι ασφάλισης σκαφών αναψυχής, (δηλαδή των κλάδων “Πλοίων” και “Αστικής ευθύνης πλοίων”) το 2015 καθώς ανήλθαν στα 12,7 εκατομμύρια ευρώ έναντι των 6,7 εκατομμυρίων ευρώ του 2014, σύμφωνα με τη μελέτη της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία, κατά τη διάρκεια του 2015, οι κλάδοι 6.Πλοίων και 12.Αστικής ευθύνης πλοίων (μέρος των οποίων αποτελούν οι ασφαλίσεις σκαφών αναψυχής οι οποίες ήταν αντικείμενο της παρούσας μελέτης) έφθασαν τα 12,7 εκατ. ευρώ και τα 6,7 εκατ. ευρώ αντιστοίχως, καταγράφοντας αντίστοιχα αύξηση κατά 10,2% και μείωση κατά 7,4% σε σχέση με το 2014. Αντιστοίχως, η παραγωγή των ασφαλίσεων κατά Ζημιών μειώθηκε κατά 7,7% ενώ η συνολική παραγωγή (Ζωής και Ζημιών) μειώθηκε κατά 6,1%.
Όπως φαίνεται από την χρονική κατανομή της παραγωγής ασφαλίστρων ανά μήνα, αυτή αυξάνει κατά την διάρκεια της άνοιξης και του καλοκαιριού. Ειδικότερα για τον κλάδο 6.Πλοίων, η εξέλιξη της παραγωγής του 2015 ακολουθεί ίδια πορεία με αυτήν του 2014 με εξαίρεση τους μήνες Μάιο έως Ιούλιο. Οι ασφαλίσεις πλοίων συνολικά αποτέλεσαν το 1% της παραγωγής των ασφαλίσεων κατά Ζημιών το 2015.
Σύμφωνα με την έρευνα, για το σύνολο των συμβολαίων, εντός του 2015, καταγράφηκαν 706 δηλώσεις ζημιών. Για τις ζημιές αυτές, οι πληρωθείσες αποζημιώσεις έφτασαν τα 3,7 εκατ. ευρώ και στο τέλος του έτους εκκρεμούσαν αποζημιώσεις ύψους 5,6 εκατ. ευρώ.
Η συντριπτική πλειοψηφία των σκαφών (σχεδόν 82%) δηλώνεται στην προσωπική αναψυχή. Το συγκεκριμένο μέγεθος είναι ελαφρώς μειωμένο σε σχέση με τα προηγούμενα έτη (2014: 82,5%, 2013: 87%). Ωστόσο, τα επαγγελματικά σκάφη αναλογικά υπερέχουν στις αποζημιώσεις. Ως τρόπο κίνησης, η πλειοψηφία των ασφαλισμένων σκαφών διαθέτει μηχανοκίνηση, αλλά τα ιστιοπλοϊκά σκάφη έχουν μεγαλύτερη μέση ασφαλιζόμενη αξία.
Όπως προκύπτει από την έρευνα, η μέση ζημία μειώθηκε σε όλες τις κατηγορίες των σκαφών εκτός αυτών στα επαγγελματικά με πλήρωμα. Ταυτόχρονα, υπήρξε μείωση στη μέση συχνότητα ζημίας στα σκάφη προσωπικής αναψυχής και των επαγγελματικών σκαφών χωρίς πλήρωμα. Αντιθέτως, αυξήθηκε η συχνότητα ζημιών στα επαγγελματικά σκάφη με πλήρωμα.
Ειδικότερα, η μέση αποζημίωση μειώθηκε από 16,3 χιλ. ευρώ στα 13,1 χιλ. ευρώ συνολικά. Σύμφωνα με την έρευνα, η παρατηρούμενη μείωση οφείλεται κυρίως στα αίτια της πρόσκρουσης / σύγκρουσης, της κλοπής και των άσχημων καιρικών συνθηκών. Από τη μελέτη της εξέλιξης των αποζημιώσεων ανά έτος έκδοσης ασφαλιστηρίου συμβολαίου, ο κλάδος φαίνεται καλά αποθεματοποιημένος.
Οι κύριες αιτίες καταβολής αποζημιώσεων έχουν σχέση με πρόσκρουση/σύγκρουση (17,4%), μηχανικές βλάβες (12,6%) και κλοπή (11,2%). Το ποσοστό των ζημιών στο ελικοαξονικό σύστημα (οφειλόμενες αθροιστικά σε επιπλέον ή/και σταθερό αντικείμενο) είναι 19,8%.