Συνεχίζοντας το αφιέρωμα με τίτλο «Επαρχία Αγάπη μου – Νομός Κυκλάδων» σας παρουσιάζουμε την εικόνα που σχηματίσαμε στο Νομό, και πιο συγκεκριμένα στο νησί της Νάξου, από επικοινωνία που είχαμε με τον Ασφαλιστικό Σύμβουλο του τοπικού Γραφείου Πωλήσεων της Εθνικής Ασφαλιστικής και της Επιθεώρησης Φουφόπουλου, Μανώλη Μαράκη.
Αγαπητέ κ. Μαράκη, υπάρχουν ανασφάλιστα οχήματα στο νησί σας; Αν ναι γνωρίζετε το μέγεθος του ανασφάλιστου στόλου; Είναι κυρίως στη χώρα ή στα γύρω χωριά; Οι ντόπιοι τα ασφαλίζουν κατά περιόδους;
Όπως σε όλη την Ελλάδα έτσι και στη Νάξο υπάρχουν ανασφάλιστα οχήματα. Πιστεύω ότι το μέγεθος των ανασφάλιστων είναι μεταξύ του 6% έως 8% του στόλου που έχει το νησί. Από αυτά πιστεύω ότι το 60% είναι από την ενδοχώρα, από τα χωρία και το 40% από τη χώρα του νησιού. Αυτό συμβαίνει γιατί στο σύνολο των ανασφάλιστων ο μεγάλος όγκος είναι αγροτικά μηχανήματα – τρακτέρ, ΦΙΧ αγροτικά τα οποία κινούνται από την κατοικία στο κτήμα και αντίστροφα. Ένας άλλος λόγος είναι ότι η αστυνόμευση στα χωριά είναι λιγότερη από τη χώρα κυρίως λόγω της έλλειψης προσωπικού και υποστελέχωσης των αστυνομικών τμημάτων. Ένα μικρό ποσοστό των ιδιοκτητών τα ασφαλίζουν κατά περιόδους, όπως ένα τρίμηνο ή ένα εξάμηνο το χρόνο. Κυρίως την περίοδο που κινούνται περισσότερο στους δρόμους και παράλληλα επισκέπτονται και τη χώρα του νησιού. Έτσι γλιτώνουν ασφάλιστρα αλλά το βασικό από την άλλη είναι ότι ρισκάρουν. Ρισκάρουν και οι περισσότεροι χωρίς να καταλαβαίνουν τον κίνδυνο που αναλαμβάνουν σε περίπτωση επέλευσης ζημίας όπως οικονομικό – κοινωνικό – επαγγελματικό.
Ασφαλίζετε και ενοικιαζόμενα οχήματα; Τι γίνεται σε περίπτωση που ο οδηγός δεν έχει δίπλωμα οδήγησης ή είναι μεθυσμένος; Υπάρχει διαφορετική αντιμετώπιση στους τουρίστες;
Στα ενοικιαζόμενα ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος. Επειδή η πιο μικρή επιχείριση RENT A CAR έχει τουλάχιστον 20 οχήματα και κάποιες επιχειρήσεις φθάνουν και τα 170 οχήματα (μαζί με τα δίκυκλα) όπως καταλαβαίνετε και 10 ευρώ διαφορά να βρουν στα ασφάλιστρα ανά όχημα, ο πελάτης θα επιλέξει το φθηνό. Εμείς στην Εθνική έχουμε πολύ καλό τιμολόγιο στις τετράτροχες ATV μηχανές (στις λεγόμενες γουρούνες), καθώς έως 50cc τις ασφαλίζουμε με τιμή μοτοποδηλάτου και άνω των 50cc με τιμή μοτοσικλέτας χωρίς καμία επιβάρυνση. Ασφαλίζουμε λοιπόν κι εμείς ένα μέρος των ενοικιαζομένων οχημάτων του νησιού.
Σε περίπτωση που ο οδηγός δεν έχει δίπλωμα, εάν είναι Έλληνας, η τροχαία θα του επιβάλει πρόστιμο αλλά μπορεί να του αφαιρέσει την άδεια οδήγησης για ένα χρονικό διάστημα το οποίο συνήθως είναι ένας μήνας. Εάν ο οδηγός είναι ξένος τότε η αντιμετώπιση από την τροχαία είναι διαφορετική, κυρίως για το θέμα του διπλώματος, ποτέ δεν του κόβει κλήση και το θέμα τελειώνει με μια σύσταση.
Ασφάλειες ξενοδοχείων και τουριστικών καταλυμάτων. Οι ιδιοκτήτες ασφαλίζουν τις επιχειρήσεις τους; Αν ναι με τι καλύψεις; Είναι απαίτηση των τουριστικών γραφείων που συνεργάζονται ή δική τους πρωτοβουλία;
Στις ασφαλίσεις ξενοδοχείων έχουμε πολύ καλά προγράμματα κι έχουμε απευθυνθεί σε πολλά ξενοδοχεία. Βέβαια ο ανταγωνισμός είναι υψηλός και σκληρός. Όπως π.χ. και από τα τραπεζικά καταστήματα που έχουν δανειοδοτήσει πολλές από αυτές τις ξενοδοχειακές μονάδες. Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες εάν δεν τους υποχρεώνει κάποιος οργανισμός δεν το ασφαλίζουν. Όσοι το ασφαλίζουν από μόνοι τους ζητούν τις βασικές καλύψεις, δηλαδή πυρός – βραχυκύκλωμα – πλημμύρα – ζημιές από διαρροή σωληνώσεων νερών και πισίνας. Πολλοί όμως από τους εν λόγω επιχειρηματίες ασφαλίζονται για Αστική Ευθύνη προς τρίτους. Για κάποιους βέβαια από αυτούς και κυρίως για τα μεγάλα ξενοδοχεία που συνεργάζονται με μεγάλα τουριστικά γραφεία του εξωτερικού (όπως το TUI) συνάπτουν ασφαλιστήριο αστικής ευθύνης μόνο και μόνο επειδή το απαιτεί το τουριστικό γραφείο του εξωτερικού.
Οι ιδιοκτήτες των water sports είναι ασφαλισμένοι από αστική ευθύνη;
Οι ιδιοκτήτες των water sports είναι ασφαλισμένοι από αστική ευθύνη. Ένας βασικός λόγος είναι ο αυξημένος κίνδυνος που παραμονεύει και κυρίως για σωματικές βλάβες για όσους επιχειρηματίες δραστηριοποιούνται σε αυτό το κομμάτι, ένας άλλος λόγος είναι ότι η τιμολόγηση αυτού του προϊόντος είναι ικανοποιητικά χαμηλή για τον επαγγελματία και τρίτον όλοι που ακούν αυτό το επάγγελμα, παράλληλα με τα κανό που έχουν – τα ποδήλατα θαλάσσης – τις ιστιοσανίδες – τα μπαλόνια – τα jet ski κ.ά. έχουν κι ένα μικρό ταχύπλοο σκάφος το οποίο το χρησιμοποιούν ως διασωστικό – ναυαγοσωστικό και για το οποίο η ασφάλιση αστικής ευθύνης είναι υποχρεωτική από το νόμο. Παράλληλα λοιπόν με αυτό ασφαλίζουν και όλα τα υπόλοιπα με την ασφάλιση της αστικής ευθύνης.
Οι εξοχικές κατοικίες είναι ασφαλισμένες στο νησί σας; Αν ναι, είναι από εσάς ή έρχονται ασφαλιστές από μεγάλες πόλεις;
Τις εξοχικές κατοικίες θα μπορούσα να τις διαχωρίσω στις εξοχικές κατοικίες των Ελλήνων και στις εξοχικές κατοικίες των ξένων (κυρίως Ευρωπαίων). Εδώ θα παρατηρούσαμε ότι όσον αφορά τις εξοχικές κατοικίες των Ελλήνων είναι ασφαλισμένο ίσως το 2-3%. Όσον αφορά τις εξοχικές κατοικίες των ξένων θα μπορούσα να πω ότι είναι ασφαλισμένο το 100% αυτών. Εδώ καταλαβαίνει κανείς έντονα τη διαφορά ασφαλιστικής συνείδησης του Έλληνα με του βορειοευρωπαίου. Έχω παρατηρήσει, καθώς έχω ασφαλίσει αρκετές εξοχικές κατοικίες ξένων ότι, εάν είναι δυνατόν την ημέρα που υπογράφουν στο συμβολαιογράφο το συμβόλαιο αγοράς της κατοικίας έρχονται στο γραφείο από μόνοι τους και την ασφαλίζουν. Στη χειρότερη περίπτωση την επόμενη ημέρα. Κατά συνέπεια είναι ασφαλισμένες από εμάς – από ντόπιους ασφαλιστές και όχι από ασφαλιστές που έρχονται από Αθήνα ή άλλες μεγάλες πόλεις, οι οποίοι συνήθως έρχονται μόνο για ασφαλίσεις ζωής.
Ασφαλιστική Συνείδηση. Πιστεύετε ότι υπάρχει στο νησί σας; Πόσοι ασφαλιστές δραστηριοποιείστε; Είναι όλοι πιστοποιημένοι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές ή υπάρχουν και μαύροι κωδικοί; Περιπτώσεις μαϊμού ασφαλιστών; Έχετε να μας πείτε ένα περιστατικό;
Η ασφαλιστική συνείδηση για μένα είναι το πιο σημαντικό. Ένα μικρό κομμάτι της κοινωνίας την έχει. Βέβαια στη διαμόρφωση αυτής στην κοινωνία έχουν να κάνουν πολλοί συντελεστές όπως: ο ασφαλιστικός σύμβουλος, η ασφαλιστική εταιρεία, η οικονομική κατάσταση που βιώνουμε, η ανεργία, ο αιφνίδιος θάνατος ασφαλιστικών εταιρειών από την τράπεζα Ελλάδος κ.λπ. Είμαστε γύρω στους 10 ασφαλιστές στο νησί και είναι όλοι πιστοποιημένοι. Δεν υπάρχουν μαύροι κωδικοί ή περιπτώσεις μαϊμού ασφαλιστών. Στο νησί μας δεν έχει υπάρξει κάποιο τέτοιο περιστατικό κι εύχομαι και στο μέλλον να μην υπάρξει γιατί είναι μεγάλη ζημιά για εμάς τους επαγγελματίες ασφαλιστές καθώς είμαστε μια μικρή κοινωνία όπου τα νέα ταξιδεύουν γρήγορα και μαθαίνονται αυθημερόν.
Υπάρχει ασφαλιστική κοινότητα στην πόλη σας; Το Επιμελητήριο Κυκλάδων πιστεύεται ότι σας αντιπροσωπεύει ή υπάρχει ανάγκη για ένωση Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Κυκλάδων;
Ασφαλιστική κοινότητα στην πόλη μας δεν υπάρχει. Το Επιμελητήριο Κυκλάδων προσπαθεί να κάνει ό,τι μπορεί αλλά και εδώ υπάρχουν κενά. Στη Νάξο υπάρχει ένα γραφείο του Επιμελητηρίου Κυκλάδων με έναν και μόνο υπάλληλο. Δεν έχει τις κατάλληλες υποδομές, όπως προσωπικό για να μπορέσει να στηρίξει και να φέρει εις πέρας όλα τα προβλήματα του κλάδου μας. Το Επιμελητήριο Κυκλάδων έχει 17.000 μέλη, ποιον κλάδο και ποιο νησάκι και ποια προβλήματα επαγγελματιών να πρωτοκοιτάξει; Γι’ αυτόν το λόγο πιστεύω ότι εάν δημιουργήσουμε μια ένωση Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Κυκλάδων θα μπορούσαμε να διεκδικήσουμε και να πετύχουμε κάτι παραπάνω έστω και με το υπάρχον γραφείο του Επιμελητηρίου στη Νάξο.
Ασφάλιση αγροτικών καλλιεργειών. Υπάρχει ενδιαφέρον; Τόσο από τη δική σας πλευρά όσο και από την πλευρά των αγροτών;
Εμείς που ανήκουμε στο agency της Εθνικής δεν προωθούμε ασφαλίσεις αγροτικών καλλιεργειών. Ο αγροτικός κλάδος είναι ένας κλάδος βασανισμένος που έχει να παλέψει με τις καιρικές συνθήκες και παράλληλα τα τελευταία έτη της κρίσης με τις αυξήσεις στις τιμές του πετρελαίου και του ρεύματος, των αγροτικών σπόρων και τροφών που χρησιμοποιούν κατά κύριο λόγο. Παράλληλα η αύξηση της φορολογίας και η μείωση του αφορολόγητου πιστεύω ότι τους ωθεί να ασφαλίζονται μόνο αυτοί που είναι απαραίτητο και υποχρεωτικό από το κράτος μέσω ενός οργανισμού που ονομάζεται ΕΛ.ΓΑ. Μόνο όσοι έχουν να πάρουν επιδοτήσεις είτε για τις καλλιέργειές τους, είτε για τα ζώα που εκτρέφουν, πληρώνουν στον ΕΛ.ΓΑ. μια συμμετοχή για την ασφάλιση των καλλιεργειών και των ζώων τους η οποία παρακρατείται αυτόματα τη στιγμή που κατατίθεται η επιδότηση στα βιβλιάρια των αγροτών. Η παρακράτηση αυτή κυμαίνεται στο 25% με 30% της επιδότησης.
Κλάδος Υγείας. Υπάρχει ενδιαφέρον στις ασφαλίσεις υγείας; Αν ναι, ποιο νοσοκομείο εξυπηρετεί τους ασφαλισμένους;
Στις ασφαλίσεις υγείας το ενδιαφέρον των νησιωτών σε αυτό το κομμάτι είναι πολύ μεγάλο. Βέβαια ας μην παραλείψω να πω ότι είναι και το πιο ενδιαφέρον προϊόν και για μας τους ασφαλιστές του agency της Εθνικής Ασφαλιστικής. Αυτός είναι και ο λόγος που η Εταιρεία μας καταγράφει επί σειρά πολλών ετών διπλάσια σχεδόν ασφάλιστρα από πρωτοασφαλιστήρια ζωής από τη δεύτερη εταιρεία στην Ελλάδα, και αντίστοιχα η Επιθεώρηση που ανήκω του κ. Φουφόπουλου. Δυστυχώς Νοσοκομείο δεν υπάρχει στη Νάξο. Υπάρχει Κέντρο Υγείας στο οποίο δεν υπάρχει δυνατότητα ούτε για την παραμικρή επέμβαση, ούτε για μια εγχείριση κοίλης, κατά συνέπεια εδώ μιλάμε για μονόδρομο. Ο κόσμος συνάπτει ένα νοσοκομειακό πρόγραμμα σε μια ασφαλιστική εταιρεία όχι μόνο για να καλύψει τα μειονεκτήματα και τις ελλείψεις μιας νοσηλείας σε ένα δημόσιο νοσοκομείο, αλλά ακόμη περισσότερο για να έχει μια επείγουσα αεροδιακομιδή στα νοσοκομεία της Αττικής την ώρα που τη χρειάζεται. Έτσι οι ασφαλισμένοι μας εξυπηρετούνται κυρίως από τα συμβεβλημένα με την Εθνική νοσοκομεία της Αθήνας.
Σε περίπτωση ατυχήματος ή ασθένειας το ιατρικό κέντρο ή νοσοκομείο του νησιού σας είναι σε θέση να ανταποκριθεί; Αν όχι, πόσο άμεση και εύκολη είναι η αερομεταφορά με το ΕΚΑΒ; Αξίζει ο ενδιαφερόμενος να είναι ασφαλισμένος μόνο και μόνο για αυτή την υπηρεσία;
Όπως προανέφερα, σε περίπτωση κάποιου σοβαρού ατυχήματος ή ασθένειας ο θεράπων ιατρός του Κέντρου Υγείας καλεί το ΕΚΑΒ, καθώς το Κέντρο Υγείας δεν μπορεί να ανταποκριθεί. Το ΕΚΑΒ σπάνια έρχεται άμεσα, συνήθως καθυστερεί. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις που δεν έρχεται καθόλου καθώς τα ελικόπτερα του ΕΚΑΒ εκτελούν εκείνη τη στιγμή άλλη αεροδιακομιδή ή καθώς τα μποφόρ είναι πολλά και οι καιρικές συνθήκες δεν του επιτρέπουν να πετάξει με ασφάλεια (αυτό συνήθως συμβαίνει το χειμώνα), ή καθώς ο ιατρός του ΕΚΑΒ από τα κεντρικά τους δεν το θεωρεί απαραίτητο βάσει της συμπτωματολογίας που του ανέφερε ο ιατρός του κέντρου υγείας Νάξου. Κι εδώ αρχίζει ο Γολγοθάς. Ή θα πρέπει να καλέσουμε αεροπλάνο (κι αυτό γίνεται όταν έχει ιδιωτική ασφάλιση, αλλιώς θα πρέπει να έχει την οικονομική ευκολία να το πληρώσει – το κόστος είναι 4.500 ευρώ) ή θα πρέπει να έχει πολιτικό ή στρατιωτικό μέσο για να στείλουν SUPER PUMA ή να βάλουν τον ασθενή σε ταχύπλοο (λίγο μεγαλύτερο από αυτά που έχει το λιμενικό σώμα) για να τον στείλουν στο νοσοκομείο της Σύρου, ακόμη και με 9-10 μποφόρ. Όπως καταλαβαίνετε, ο ενδιαφερόμενος προς ασφάλιση και όχι μόνο, αξίζει να έχει ένα ασφαλιστήριο συμβόλαιο μόνο και μόνο για αυτή την υπηρεσία και πολύ περισσότερο βέβαια όταν έχει οικογένεια και παιδιά.
Τι άλλες ιδιαιτερότητες έχει η ασφάλιση υγείας σε ένα νησί;
Στη Νάξο οι ιδιαιτερότητες στην ασφάλιση υγείας είναι αρκετές, διότι δεν έχουμε νοσοκομείο. Διαγνωστικά κέντρα δημιουργήθηκαν όλα και όλα δύο πριν τρία χρόνια, δεν έχουμε ένα ελικόπτερο που θα μπορούσαμε να έχουμε σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση, όπως έχει η Πάρος και η Σαντορίνη. Μην ξεχνάτε ότι είμαστε ο μεγαλύτερος πολυνησιακός δήμος της Ελλάδας. Ο δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων απαρτίζεται από 5 νησιά ΝΑΞΟ – ΚΟΥΦΟΝΗΣΙ – ΗΡΑΚΛΕΙΑ – ΣΧΟΙΝΟΥΣΑ και ΔΟΝΟΥΣΑ. Όλα αυτά τα μειονεκτήματα βέβαια είναι και μια αφορμή για τους κατοίκους των νησιών μας να πάρουν την απόφαση να προβούν στη σύναψη ενός ασφαλιστηρίου συμβολαίου ζωής. Από την άλλη θα ήθελα να σας πω ότι ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών είναι δυναμικά υπαρκτός. Παρότι είμαστε 20.000 πληθυσμός εκπροσωπούνται όλες οι εταιρείες του κλάδου μας, κι εάν δυο – τρεις δεν έχουν έδρα – γραφείο στη Νάξο έρχονται από Αθήνα μέσο όρο μια φορά το μήνα, όπως π.χ. η AXA, η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΙΣΤΗ, η METLIFE, αλλά και αυτές εκπροσωπούνται από τοπικό πρακτορείο. Μια άλλη ιδιαιτερότητα είναι ότι στη Νάξο παίζει μεγάλη σημασία η προσωπική σχέση – η γνωριμία – η συγγένεια. Είμαστε μια μικρή κοινότητα που όλοι σχεδόν γνωριζόμαστε μεταξύ μας. Υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι συνάπτουν μια ασφάλεια ζωής στην εταιρεία που εκπροσωπεί ο γνωστός τους ασφαλιστής, ξέροντας ότι μια άλλη εταιρεία θα τους πρόσφερε ένα καλύτερο πρόγραμμα με τα ίδια περίπου ασφάλιστρα, μόνο και μόνο λόγω της προσωπικής σχέσης.
Συνεχίζουμε το ρεπορτάζ μας για την ασφαλιστική αγορά στο νομό Κυκλάδων την Πέμπτη 23 Ιουνίου 2016 με τον Αλέξανδρο Μέγκουλα από το γραφείο Μέγκουλας Insurance στο νησί της Τήνου.