Χρειάζονται μόλις 35-40 δευτερόλεπτα για να πάρει ο οδηγός τον έλεγχο ενός αυτόνομου οχήματος.
Έχοντας πλέον ως δεδομένο ότι το Ηνωμένο Βασίλειο έχει θεσπίσει νόμο που υποχρεώνει τις ασφαλιστικές εταιρείες να καλύπτουν τα αυτόνομα οχήματα, η AXA μελετά μέσα από τη συνεργασία της με τη VENTURER πόσο θα αλλάξουν τα δεδομένα στην ασφάλιση οχημάτων στο μέλλον και τι συνεπάγεται η εξέλιξη αυτή για τις ασφαλιστικές εταιρείες. Θα πρέπει ο παράγοντας ανθρώπινο λάθος να μη συμπεριλαμβάνεται στις παραμέτρους που προσμετρούνται; Ποια είναι η ευθύνη που θα φέρουν οι κατασκευαστές και ποια η υποχρέωσή τους να ασφαλίζονται για τυχόν δυσλειτουργίες στα οχήματά τους; Όπως επισημαίνεται σε έκθεσή της οι αλλαγές από την τεχνολογική εξέλιξη στον κλάδο των οχημάτων θα υιοθετηθούν πολύ πιο γρήγορα από ότι περιμένουμε και σε ό,τι αφορά τη διαβάθμιση από τα σε μεγάλο βαθμό αυτόνομα έως τα πλήρως αυτόνομα οχήματα σίγουρα θα υπάρξουν και «επιπλοκές» στην κοινωνία, την οικονομία αλλά και την ασφαλιστική βιομηχανία. Το βασικό ζήτημα που προκύπτει για την ΑΧΑ στα οχήματα χωρίς οδηγό είναι ποιος φέρει τελικά την ευθύνη σε ένα ατύχημα. Πώς μοιράζεται η ευθύνη μεταξύ του οδηγού και του κατασκευαστή του αυτόνομου οχήματος; Ποιος είναι αυτός που ελέγχει το όχημα ο υπολογιστής ή ο οδηγός;
Το πιθανότερο είναι ότι εάν ένα όχημα είναι αυτόνομο σε μικρό βαθμό δεν θα είναι και ελκυστικό, ενώ η μεγάλη πρόκληση για τη βιομηχανία είναι να κρατήσουν τον οδηγό πνευματικά σε εγρήγορση αλλά όχι σωματικά.
Όπως αναφέρει ο David Williams, Τεχνικός Διευθυντής στην AXA UK, «η ενσωμάτωση των πολλαπλών επιπέδων στην αυτόνομη τεχνολογία οχημάτων στο ΗΒ μπορεί να διαταράξει όχι μόνο τα υπάρχοντα ασφαλιστικά μοντέλα, αλλά και την κοινωνία. Όσο μεγαλύτερο είναι το επίπεδο αυτοματισμού τόσο θα μειωθούν και τα τροχαία και θα κάνουμε ένα τεράστιο βήμα όσον αφορά την οδική ασφάλεια. Ωστόσο, τα ατυχήματα δεν μπορεί να εξαλειφθούν και ο δικός μας ρόλος συνίσταται στο να προσδιοριστεί η αιτία και το συμβόλαιο που θα εξασφαλίσει ότι οι οδηγοί και επιβάτες καλύπτονται σωστά».
Σύμφωνα με την Ένωση Βρετανών Ασφαλιστών περίπου 27 εκατομμύρια λίρες πληρώνουν ετησίως οι ασφαλιστικές σε αποζημιώσεις στον κλάδο αυτοκινήτου με περισσότερα από το 90% των τροχαίων ατυχημάτων να είναι απόρροια ανθρώπινου λάθους.
Προβληματίζει η λειτουργία πλήρως ή μερικώς αυτόνομων οχημάτων
Η έκθεση του Department for Transport στο ΗΒ «Ο δρόμος για τα Driverless Αυτοκίνητα» αναφέρει ότι όσο πιο αυτόνομο είναι ένα όχημα δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να απεμπλακεί από την οδήγηση. Το πιθανότερο είναι ότι εάν ένα όχημα είναι αυτόνομο σε μικρό βαθμό δεν θα είναι και ελκυστικό, ενώ η μεγάλη πρόκληση για τη βιομηχανία είναι να κρατήσουν τον οδηγό πνευματικά σε εγρήγορση αλλά όχι σωματικά. Από την άλλη πλευρά βέβαια υπάρχουν πολλές ανησυχίες για την ασφάλεια όσο περισσότερο ο οδηγός απεμπλέκεται από τον έλεγχο του οχήματος. Μελέτες δείχνουν ότι χρειάζονται μόλις 35-40 δευτερόλεπτα για να πάρει ο οδηγός τον έλεγχο ενός αυτόνομου οχήματος. Επίσης έχει διαπιστωθεί ότι όταν οδηγός δεν εμπλέκεται πολύ στη διαδικασία χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να πάρει τον έλεγχο του οχήματος. Και ένα θέμα που πρέπει να απαντηθεί είναι ποιες λειτουργίες των οχημάτων αυτών θα μπορούν οι οδηγοί να ελέγξουν.
Ο κίνδυνος για την ασφαλιστική αγορά είναι συνδεδεμένος με τη διαδικασία της κατηγοριοποίησης των επιπέδων της αυτονόμησης και η πιο συχνή μέθοδος είναι το SAE System.