Κατά το ποσό που θέλει να εξοικονομήσει η κυβέρνηση από περικοπές συντάξεων -αυξήσεις εισφορών φέτος αυξήθηκαν τα χρέη των αυτασφαλισμένων και εργοδοτών προς τα Ταμεία (900 εκατ. ευρώ).
Πιο αναλυτικά, κατακόρυφη άνοδο σημείωσαν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία κατά το β΄τρίμηνο του 2016, φτάνοντας σε επίπεδο ρεκόρ (16,6 δισ. ευρώ).
Και αυτό την ίδια περίοδο που ξεκινούσε η εφαρμογή του νόμου Κατρούγκαλου για το Ασφαλιστικό, δείχνοντας πως κάθε άλλο παρά ενισχύεται η «αξιοπιστία» της δημόσιας ασφάλισης από τις εν εξελίξεις ανατροπές.
Σύμφωνα με την 2η τριμηνιαία έκθεση του Κέντρου Είσπραξης Ανεξόφλητων Οφειλών (ΚΕΑΟ), τα «φέσια» των αυτασφαλισμένων και των εργοδοτών προς το ΙΚΑ, τον ΟΑΕΕ, τον ΟΓΑ και το ΕΤΑΑ για ασφαλιστικές εισφορές τις οποίες δεν κατέβαλλαν εμπρόθεσμα αυξήθηκαν κατά 900 εκατ. ευρώ ή 5% μόλις σε ένα τρίμηνο. Συγκεκριμένα ανήλθαν στα 16,6 δις. ευρώ στο β’ τρίμηνο (Απρίλιος –Ιούνιος ) του τρέχοντος έτους έναντι 15,7 δις. ευρώ που ήταν το α’ τρίμηνο (Ιανουάριος – Μάρτιος). Αξίζει να σημειωθεί πως τα επιπλέον χρέη τα οποία βαραίνουν τα Ταμεία μέσα σε μόλις τρεις μήνες βρίσκονται στο ίδιο ύψος περίπου με την εξοικονόμηση την οποία πρέπει να φέρει το νέο Ασφαλιστικό το 2016.
Πρόκειται για μεγαλύτερη μεταβολή από τρίμηνο σε τρίμηνο που έχει καταγράψει το ΚΕΑΟ. Υπενθυμίζεται πως κατά το τρίμηνο Απριλίου – Ιουνίου 2016 σημειώθηκε η κορύφωση της διαπραγμάτευσης για το νέο Ασφαλιστικό (Απρίλιος), η ψήφιση του (Μάιος) και η έναρξη της εφαρμογής του (Ιούνιος). Από την ανάληψη της εξουσίας από το ΣΥΡΙΖΑ (Ιανουάριος 2015) μέχρι και τον Ιούνιο του 2015, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τα Ταμεία αυξήθηκαν κατά 2,3 δις. ευρώ ή 14%. Παράλληλα οι οφειλέτες που εντάχθηκαν στο ΚΕΑΟ αυξήθηκαν από του 269.196 το α΄ τρίμηνο του 2015 στους 303.549 το β’ τρίμηνο του 2016 (αύξηση 34.353 ή 11%).
Οι οφειλές των 16,6 δις. ευρώ οι οποίες αφορούν χρέη άνω των 5000 ευρώ/άτομο αντιστοιχούν πάνω από μισό της ετήσιας εθνικής συνταξιοδοτικής δαπάνης του 2015 (περίπου 30 δις. ευρώ). Οι οφειλές αυτές αποτελούν τεράστιο « βαρίδι » πάνω στην εν εξελίξει εφαρμογή του νέου Ασφαλιστικού. Η όλη αρχιτεκτονική του νόμου Κατρούγκαλου βασίζεται στην υπόθεση ότι η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας και έτσι η αύξηση των εσόδων από ασφαλιστικές εισφορές θα αποτρέψει τις μειώσεις στις ήδη καταβαλλόμενες κύριες συντάξεις οι οποίες προδιαγράφονται μέσω της διαμόρφωσης της «προσωπικής διαφοράς» που θα προκύψουν μετά τον επαναϋπολογισμό τους με βάση τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης και τις μέσες αποδοχές ολόκληρου του ασφαλιστικού βίου κάθε νυν συνταξιούχου. Η συνεχής αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών υποδεικνύει, παρά το γεγονός πως στο α΄ πεντάμηνο του 2016 σημειώθηκε αύξηση 4% στα έσοδα από εισφορές σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρσι, πως κάθε άλλο παρά διαμορφώνεται μία ισχυροποιημένη «δεξαμενή» επιπλέον εσόδων που θα αποτρέψει μελλοντικές, μη προβλεπόμενες περικοπές στις συντάξεις.
Αναλυτικά, η εξέλιξη των ληξιπρόθεσμων χρεών προς τα Ταμεία από το α’ τρίμηνο του 2015 έως το β΄ τρίμηνο του 2016 έχει ως εξής:
2015 | 2016 | |||||
Α΄τρίμηνο | Β΄τρίμηνο | Γ΄τρίμηνο
|
Δ΄τρίμηνο | Α΄τρίμηνο | Β΄τρίμηνο | |
Οφειλέτες | 269.196 | 268.544 | 303.549 | 272.468 | 279.767 | 303.549 |
Ληξιπρόθεσμες οφειλές (κύρια οφειλή συν πρόσθετα τέλη) σε δις. ευρώ | 14,3 | 14,5 | 14,8 | 15,3 | 15,7 | 16,6 |