«Η καινοτομία στην ασφαλιστική βιομηχανία δεν αποτελεί επιλογή αλλά επιτακτική ανάγκη για όσους θέλουν να διαμορφώσουν το μέλλον».
Αυτό αναφέρει ο Gary Reader, Global Head της KPMG με αφορμή σχετική έρευνα, η οποία υποστηρίζει ότι οι ασφαλιστές και οι διαμεσολαβητές δεν μπορούν πλέον να βασίζονται σε όσα δημιούργησαν οι προηγούμενες επαγγελματικές γενιές αλλά να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που δημιουργεί η νέα τεχνολογία και να καινοτομήσουν για να προσφέρουν υπηρεσίες που παρέχουν ακόμη περισσότερο όφελος στον πελάτη και εναρμονίζονται με τις ανάγκες του.
Όπως αναφέρει ο John Greyer, Senior Vice President στο Πρόγραμμα Καινοτομίας της MetLife:
«Για να είμαστε αποδοτικοί σε αυτό που κάνουμε, για να προσφέρουμε υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, για να αυξήσουμε τις εργασίες και την αξία για τους μετόχους πρέπει να κάνουμε τα πράγματα διαφορετικά. Πρέπει να είμαστε δημιουργικοί και καινοτόμοι».
Και με την άποψή του φαίνεται πως συμφωνούν τα στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς καθώς οι 8 στους 10 δηλώνουν ότι το μέλλον της εταιρείας τους εξαρτάται από την ικανότητά τους να καινοτομούν. Από τα αυτόνομα οχήματα μέχρι τους αισθητήρες σε κτίρια ανοίγεται για τις εταιρείες ένα ευρύτατο πεδίο ευκαιριών τις οποίες και πρέπει να αδράξουν για να διαφοροποιηθούν από τον ανταγωνισμό. «Δεν μπορούμε να περιμένουμε τις αλλαγές να έρθουν», αναφέρει ο Dr. Thomas Blanc μέλος του ΔΣ της Munich Re, «πρέπει να κινηθούμε τώρα εάν θέλουμε να δούμε ανάπτυξη στον ασφαλιστικό τομέα μέσα στην επόμενη πενταετία».
Τι πρέπει να κάνουν όμως οι ηγέτες;
Η ασφαλιστική βιομηχανία πρέπει να κάνει τη μετάβαση από το παραδοσιακό μοντέλο σε μία κουλτούρα που ευνοεί τον πειραματισμό και οδηγεί στον περιορισμό του κινδύνου. Για να το επιτύχουν αυτό οι ασφαλιστές πρέπει να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε νέες ιδέες από τα στελέχη, τους εργαζόμενους και τους πελάτες τους. Τα δέκα βήματα κατά την KPMG που πρέπει να ακολουθήσουν είναι τα εξής:
- Στρατηγική στόχευση στην καινοτομία
- Να ενθαρρύνουν τις αλλαγές μέσα από την αλλαγή της εταιρικής κουλτούρας: Για πολλές ασφαλιστικές εταιρείες ο δρόμος προς την καινοτομία απαιτεί αλλαγή κουλτούρας, κίνητρα προς το ανθρώπινο δυναμικό και δημιουργία δομών που θα θέσουν σε προτεραιότητα τη δημιουργία καινοτόμων υπηρεσιών
- Εξέλιξη των ικανοτήτων: το να μπορεί αν επιλέγει κανείς ανθρώπους με ικανότητες και να τους βοηθά να τις εξελίξουν είναι εξαιρετικά σημαντικό
- Κατανοήστε σε τι επενδύετε: Η καινοτομία απαιτεί, πειθαρχία, εταιρική διακυβέρνηση και ισορροπία κινδύνων
- Αποφασίστε τον τρόπο: Μόλις καταλάβετε γιατί πρέπει να επενδύσετε στην τεχνολογία έχει έρθει η ώρα να αποφασίσετε τον τρόπο που θέλετε να διαφοροποιηθείτε από τους ανταγωνιστές σας
- Μάθετε από τους άλλους: Το κλειδί της επιτυχίας βρίσκεται στη συνεργασία. Μάθετε να συνεργάζεστε με τους άλλους αποτελεσματικά και να δημιουργείτε τα κατάλληλα σχήματα με συνεργασίες εκτός της ασφαλιστικής αγοράς.
- Αναπτύξτε την δική σας οπτική για το πώς η τεχνολογία θα επηρεάσει την εταιρεία σας
- Χρησιμοποιείστε τις νέες τεχνολογίες στις ήδη υφιστάμενες εργασίες σας, όπως τη διαχείριση των αξιώσεων και το κέντρο εξυπηρέτησης πελατών.
- Μετριάστε τον κίνδυνο επενδύοντας και κάνοντας πειράματα: Οι μεγαλύτερες εταιρείες έχουν αντιληφθεί ότι ο τρόπος για να συνδέσουν τις επενδύσεις με την ενδεχόμενη σοβαρότητα και συχνότητα των κινδύνων είναι να διασφαλίσουν ότι μπορούν να αντιστοιχίσουν τον κίνδυνο και τις επενδύσεις. Πειραματιστείτε με νέα επιχειρηματικά μοντέλα.
- Να είστε έτοιμοι να διαταράξετε ή να αλλάξετε τα υπάρχοντα μοντέλα λειτουργίας
Διστακτικές στην καινοτομία οι ασφαλιστικές αλλά καλοί followers
Από την έρευνα προκύπτει πως οι εταιρείες στη στρατηγική τους για καινοτόμες δράσεις και υπηρεσίες εστιάζουν κατά 46% στην ανάπτυξη νέων προγραμμάτων, κατά 21% σε καλύτερες λειτουργικές διαδικασίες και κατά 10% στο να βρουν μεθόδους για τη διατήρηση των πελατών τους. Οι εταιρείες αναγνωρίζουν το ρόλο που θα παίξει η καινοτομία, έχουν όμως και τη βούληση να εφαρμόσουν ότι πρεσβεύει η έννοια αυτή στην πράξη; Από ότι φαίνεται, μάλλον όχι. Η έρευνα της KPMG δείχνει ότι ενώ πολλές εταιρείες βλέπουν έναν νέο κόσμο ευκαιριών ωστόσο είναι συχνά απρόθυμες να είναι οι πρώτες που θα δοκιμάσουν μία νέα ιδέα. Κι αυτό γιατί τους λείπουν βασικά στοιχεία όπως συγκεκριμένα budget που μπορούν να κατευθύνουν σε καινοτόμα έργα, τυπικές διαδικασίες, υποστήριξη και μέθοδοι μέτρησης της αποδοτικότητας. Έτσι μόλις το 32% δηλώνει ότι σκέφτεται να προχωρήσει πρώτο σε μία καινοτομία, ενώ το 40% των στελεχών δηλώνει ότι θα ακολουθούσαν πολύ γρήγορα την καινοτόμο δράση κάποιας άλλης εταιρείας.
«Για εμάς είναι θέμα επιβίωσης. Αυτοί που θα είναι πιο γρήγοροι στην υιοθέτηση των νέων τάσεων θα έχουν και το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Οι νέες γενιές περιμένουν νέα προϊόντα και νέα κανάλια διανομής, επομένως η πρόκληση για εμάς είναι να ανταποκριθούμε πολύ άμεσα στις προσδοκίες τους.»
αναφέρει ο Antonio Huertas, CEO της Mapfre
Στην έρευνα “The Insurance Innovation Imperative” συμμετείχαν περισσότερα από 280 στελέχη ασφαλιστικών εταιρειών από 20 χώρες με το 25% να είναι στον κλάδο υγείας, το 23% στις γενικές ασφάλειες, το 23% και στα δύο και το άλλο 23% σε άλλο τομέα. Επίσης από τις επιχειρήσεις που συμμετείχαν το 32% είχε έσοδα που ξεπερνούν τα 5 δισ. δολάρια, το 33% μεταξύ 500 εκατ. και $ 4.9 δισ. και το 36% είχε εισόδημά χαμηλότερο από $ 500 εκατ.