“Στόχος μας είναι να προστατεύουμε τις ζωές και τα υλικά αγαθά τον ανθρώπων. Αυτό κάναμε μέχρι σήμερα και αυτό θα συνεχίζουμε να κάνουμε ό,τι αλλαγή και να φέρει η τεχνολογία στην Ασφαλιστική αγορά. Πώς όμως η τεχνολογία αλλάζει τον τρόπο που λειτουργούμε σε ό,τι αφορά την επαφή μας με τους πελάτες;”
Σύμφωνα με τον Christian Mumenthaler*, Ceo της Swiss Re, η τεχνολογία έχει αλλάξει την επικοινωνία των ασφαλιστικών εταιρειών με τους πελάτες σε τρία επίπεδα.
Tο πρώτο αφορά τις υποανάπτυκτες χώρες όπου είτε δεν λειτουργούν ασφαλιστικές εταιρείες είτε δεν υπάρχουν υποδομές. Εκεί η τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα μέσω των λεγόμενων aggregator στις ασφαλιστικές εταιρείες να αποκτήσουν διεισδυτικότητα στην αγορά και δημιουργήσουν προγράμματα για τους κατοίκους της κυρίως μέσω των τραπεζών! Όσο οι τράπεζες έχουν δίκτυο και υποδομές σε χώρες όπως η Αφρική, παραμένουν μια σίγουρη επιλογή για τις ασφαλιστικές εταιρείες λειτουργώντας ως οι διαμεσολαβητές τους.
Το δεύτερο επίπεδο αφορά τις αναπτυσσόμενες χώρες κυρίως αυτές της Ευρώπης. Οι κάτοικοι αυτών των χωρών μπορεί να απολαμβάνουν μια ποικιλία ασφαλιστικών υπηρεσιών αλλά όπως έχει αποδειχθεί δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να τα υποστηρίξουν. Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι οι Ασφαλιστικές εταιρείες να έχουν δημιουργήσει το γνωστό σε όλους μας direct κανάλι διανομής μέσα από το οποίο τους δίνεται η δυνατότητα να μειώσουν τα λειτουργικά τους κόστη και εν συνεχεία τα ασφάλιστρα των υπηρεσιών τους προς τους ενδιαφερόμενους.
Τέλος, το τρίτο και πιο ενδιαφέρον επίπεδο αφορά και πάλι τις αναπτυσσόμενες χώρες – κυρίως αυτές τις Αμερικής. Εκεί ο κόσμος έχει πρόσβαση σε υπηρεσίες με προσιτό ασφάλιστρο και οι υποδομές τους είναι σε άριστη κατάσταση. Το πρόβλημα που δημιουργείται όμως είναι ότι ο κόσμος συνεχίζει να αδιαφορεί για τις υπηρεσίες της ιδιωτικής ασφάλισης. Υπάρχει έλλειψη ασφαλιστικής συνείδησης και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο κόσμος δεν θέλει να ασχοληθεί με το ενδεχόμενο να συμβεί κάτι απρόοπτο στη ζωή του. Αποφεύγει να συζητήσει και να σχεδιάσει ένα αποταμιευτικό ή ένα συμβόλαιο ζωής γιατί πολύ απλά του είναι δυσάρεστο. Τρανταχτό παράδειγμα η Πολιτεία της Καλιφόρνια που ενώ είναι μια σεισμογενείς περιοχή το 40% των σπιτιών παραμένει ανασφάλιστο.
Και εδώ η τεχνολογία καλείται να δώσει λύση στο πρόβλημα.
Κάποιοι υποστηρίζουν ότι αν η τεχνολογία γίνει μέσω τεχνητής νοημοσύνης ο σύμβουλος του ανθρώπου ίσως το πρόβλημα λυθεί.
Μια “Siri”, όπως έχουν τα κινητά iphone, που θα υπενθυμίζει στον κάτοχό της ότι είτε λήγει το συμβόλαιο υγείας του και πρέπει να το ανανεώσει, είτε ότι λόγω του νέου μέλους στην οικογένεια θα πρέπει να κάνει ένα νέο συμβόλαιο ζωής. Και όχι μόνο να μένει στο συμβουλευτικό κομμάτι αλλά έχοντας πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα του χρήστη να διαμορφώνει μόνη της το συμβόλαιο με τις ανάγκες του και να ολοκληρώνει τη συναλλαγή χωρίς ο ενδιαφερόμενος να ασχοληθεί.
“Siri Just Do it”
Μια τρομακτική προσέγγιση που όμως δημιουργεί το επιθυμητό αποτέλεσμα για τις Εταιρείες. Δεν επενδύει στην ανάπτυξη της ασφαλιστικής συνείδησης του ανθρώπου αλλά φροντίζει να τον καλύψει σε περίπτωση που του συμβεί κάτι απρόοπτο.
Σε κάθε περίπτωση η αγορά έχει ανάγκη από τεχνολογία στον τρόπο λειτουργίας της και αυτό φαίνεται στο ότι τα τελευταία 100 χρόνια λειτουργεί σχεδόν με τον ίδιο πεπαλαιωμένο τρόπο. Μια τεράστια ευκαιρία, για όσους δραστηριοποιούνται στην αγορά σήμερα που πρέπει να την εκμεταλλευτούν με σκοπό να δημιουργήσουν τις νέες βάσεις πάνω στις οποίες θα στηριχθεί η αγορά τα επόμενα χρόνια
*Αποσπάσματα από την ομιλία του Christian Mumenthaler, Ceo της Swiss Re στο πλαίσιο του 60ου Rendez-Vous De Septembre 2016 στο Μόντε Κάρλο.