Ο κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 258/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, με τον οποίο επεκτείνεται το πρόγραμμα της Ένωσης για την υποστήριξη συγκεκριμένων δραστηριοτήτων στον τομέα της χρηματοοικονομικής αναφοράς και της ελεγκτικής για την περίοδο από την 1η Ιανουαρίου 2014 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020, άρχισε να ισχύει στις 9 Απριλίου 2014, μετά τη δημοσίευσή του στην Επίσημη Εφημερίδα.
Aπό το 2015, η Επιτροπή εκπονεί ετήσια έκθεση για τις δραστηριότητες των δικαιούχων του προγράμματος, δηλαδή του Ιδρύματος Διεθνών Προτύπων Χρηματοοικονομικής Αναφοράς (ΔΠΧΑ [IFRS]), της Ευρωπαϊκής Συμβουλευτικής Ομάδας για θέματα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς (ΕΣΟΧΑ )[EFRAG]) και του Συμβουλίου Εποπτείας Δημοσίου Συμφέροντος (ΣΕΔΣ [PIOB]).
Όπως αναφέρεται στην τελευταία έκθεση που δημοσιεύτηκε 8 Σεπτεμβρίου:
Τα δύο σημαντικά πρότυπα που έχουν εκδοθεί από το ΣΔΛΠ το 2014, ΔΠΧΑ 9
«Χρηματοοικονομικά Μέσα» και το ΔΠΧΑ 15 «Έσοδα από συμβάσεις με πελάτες» βρίσκονται επί του παρόντος στο στάδιο της έγκρισης στην ΕΕ μετά από θετική αξιολόγηση αυτών των προτύπων από την EFRAG. Το 2015, το ΣΔΛΠ ολοκλήρωσε ένα ακόμα σημαντικό νέο πρότυπο: το ΔΠΧΑ 16 «Μισθώσεις», που δημοσιεύτηκε τον Ιανουάριο του 2016. Το ΣΔΛΠ συνέχισε επίσης να ασχολείται με σειρά άλλων σημαντικών έργων, ειδικότερα με τις
ασφαλιστικές συμβάσεις, την πρωτοβουλία γνωστοποίησης και με το εννοιολογικό πλαίσιο.
Ως προς το κατά πόσον τα ΔΠΧΑ:
• Λαμβάνουν δεόντως υπόψη διαφορετικά επιχειρηματικά μοντέλα: Στο ΔΠΧΑ 9
αναγνωρίζεται ρητά η σημασία των επιχειρηματικών μοντέλων για τον προσδιορισμό
της επιμέτρησης των χρηματοοικονομικών μέσων, το δε ΔΠΧΑ 15 θεωρείται αρκούντως
ευέλικτο ώστε να ανταποκρίνεται σε διαφορετικά επιχειρηματικά μοντέλα. Το
εννοιολογικό πλαίσιο δίνει μεγαλύτερη έμφαση στα επιχειρηματικά μοντέλα.
• Αντικατοπτρίζουν τις πραγματικές συνέπειες των οικονομικών συναλλαγών: Το ΔΠΧΑ
15 επιτυγχάνει τον στόχο αυτό και το ΔΠΧΑ 16 επιδιώκει να αποτυπώνει ακριβέστερα
τις πραγματικές συνέπειες των οικονομικών συναλλαγών και να παρέχει την
απαιτούμενη διαφάνεια σχετικά με εκ μισθώσεως περιουσιακά στοιχεία ή υποχρεώσεις
των εταιρειών. Το ΔΠΧΑ 4 «Ασφαλιστικές συμβάσεις», που μόλις ολοκλήρωσε το
ΣΔΛΠ, αναμένεται και αυτό να αποτυπώνει ρεαλιστικά και να παρέχει μεγαλύτερη
συγκρισιμότητα των οικονομικών επιδόσεων του ασφαλιστικού κλάδου ανά τις
διάφορες περιφέρειες. Επιπλέον, στο εννοιολογικό πλαίσιο θα εισαχθεί η έννοια της
υπεροχής της ουσίας έναντι του τύπου, που είναι σημαντική για την ορθή απεικόνιση
των οικονομικών συναλλαγών.
• Δεν είναι υπερβολικά περίπλοκα: Το ΔΠΧΑ 9 είναι ένα σύνθετο πρότυπο, ωστόσο
εισήγαγε απλουστεύσεις στη λογιστική των χρηματοοικονομικών μέσων. Κατά τη
γνώμη της EFRAG, όπως διατυπώνεται στις συμβουλές σχετικά με την έγκριση, το
ΔΠΧΑ 9 δεν περιέχει πολύπλοκα σημεία που να δυσχεραίνουν την κατανόηση. Το
ΔΠΧΑ 15 είναι πιο περίπλοκο από το πρότυπο που αντικαθιστά, αλλά τούτο μπορεί να
δικαιολογηθεί από το γεγονός ότι το προηγούμενο πρότυπο δεν αντικατοπτρίζει πλέον
δεόντως την πολυπλοκότητα των σύγχρονων επιχειρηματικών συναλλαγών.
• Προλαμβάνουν τεχνητές βραχυπρόθεσμες στρεβλώσεις και στρεβλώσεις που
σχετίζονται με τη μεταβλητότητα: Το ΔΠΧΑ 15 είναι αποτελεσματικό στην πρόληψη
περιπτώσεων μεταβλητότητας, δεδομένου ότι περιλαμβάνει διατάξεις που εφαρμόζονται
όταν υπάρχει αβεβαιότητα στην αναγνώριση μελλοντικών εσόδων.
Όσον αφορά το ΔΠΧΠ 4 «Ασφαλιστικές συμβάσεις» η EFRAG θα εξετάσει αυτήν την πτυχή κατά τη διαδικασία έγκρισης μετά τη δημοσίευση του προτύπου από το ΣΔΛΠ.
Όσον αφορά το εννοιολογικό πλαίσιο, η Επιτροπή επαναλαμβάνει τη στήριξή της στην
επαναφορά της έννοιας της σύνεσης και θα παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις μετά τη
δημοσίευση του αναθεωρημένου εννοιολογικού πλαισίου από το ΣΔΛΠ με την παρέλευση
της προθεσμίας υποβολής παρατηρήσεων.
Τέλος, η Επιτροπή χαιρετίζει τη διεξοδική ανάλυση των αποτελεσμάτων, που συνόδευε το νέο
πρότυπο ΔΠΧΑ 16 και καλεί το ΣΔΛΠ να εμβαθύνει στην ανάλυση των επιπτώσεων των
νέων ή των τροποποιημένων προτύπων.
EFRAG
Με την υλοποίηση της μεταρρύθμισης της διακυβέρνησής της το 2014, η EFRAG είναι πλέον
δεόντως εξοπλισμένη ώστε να ενισχύσει τη νομιμότητα των θέσεών της και να συμβάλει
σημαντικά στην επίτευξη του στόχου η Ευρώπη να εκφράζεται με ενιαία φωνή.
Η EFRAG συνέχισε να λαμβάνει υπόψη στις αξιολογήσεις της σχετικά με την έγκριση το
κατά πόσον τα ΔΠΧΑ πληρούν όλα τα τεχνικά κριτήρια του κανονισμού ΔΛΠ και ενίσχυσε
την εμβέλεια της αξιολόγησής της ως προς το κατά πόσον οι νέες ή οι προτεινόμενες
απαιτήσεις της χρηματοοικονομικής αναφοράς προάγουν το δημόσιο συμφέρον. Τούτο έγινε
εμφανές στις συμβουλές σχετικά με την έγκριση των δύο σημαντικών προτύπων, του ΔΠΧΑ
9 «Χρηματοοικονομικά μέσα» και του ΔΠΧΑ 15 «Έσοδα από συμβάσεις με πελάτες» που η
EFRAG υπέβαλε στην Επιτροπή το 2015.
Η Επιτροπή χαιρετίζει επίσης τις προσπάθειες της EFRAG να αναπτύξει περαιτέρω τις
ικανότητές της σε σχέση με την ανάλυση των επιπτώσεων των προτύπων,
συμπεριλαμβανομένων μακροοικονομικών επιπτώσεων, όπως είναι οι επιπτώσεις στη
χρηματοπιστωτική σταθερότητα ή την οικονομική ανάπτυξη στην ΕΕ. Το 2016 η Επιτροπή
θα συνεχίσει να παρακολουθεί την ανάπτυξη των ικανοτήτων εκτίμησης των επιπτώσεων της EFRAG.
Χάρη στη διευρυμένη δέουσα διαδικασία, η EFRAG ήταν σε θέση να αξιολογεί επαρκώς
κατά πόσον τα νέα ή τροποποιημένα διεθνή λογιστικά πρότυπα ανταποκρίνονταν στις
ανάγκες της Ένωσης λαμβάνοντας υπόψη την ποικιλία των λογιστικών και οικονομικών
μοντέλων και απόψεων στην ΕΕ.
PIOB
Όσον αφορά το PIOB, η διαφοροποίηση των πηγών χρηματοδότησης συνεχίστηκε όπως και
το προηγούμενο έτος, με εξαίρεση την Παγκόσμια Τράπεζα. Το συνολικό ποσό πηγών
εσόδων που διατέθηκε από την IFAC το 2015 είναι 60,67%, ήτοι είναι κατά τι υψηλότερο από το 2014, αλλά εξακολουθεί να μην υπερβαίνει το κατώφλι των δύο τρίτων που προβλέπει ο κανονισμός.
Αυτό αντανακλά την ελλιπή δημόσια χρηματοδότηση, σε όλο τον κόσμο, λόγω των
υφιστάμενων δημοσιονομικών περιορισμών του δημόσιου τομέα. Τα επόμενα χρόνια η
Επιτροπή θα εξακολουθήσει να παρακολουθεί τις εξελίξεις στη χρηματοδότηση και θα
συνεργάζεται με άλλα εμπλεκόμενα μέρη, ιδίως με άλλα μέλη του Monitoring Group (ομάδα
παρακολούθησης), για να εξασφαλίζεται ότι το PIOB επωφελείται από ένα διαυγές, σταθερό,
διαφοροποιημένο και κατάλληλο σύστημα χρηματοδότησης ώστε να είναι σε θέση να φέρει
σε πέρας, ανεξάρτητα και αποτελεσματικά, την αποστολή του σχετικά με το δημόσιο
συμφέρον.