Την εδβομάδα που μας πέρασε ολοκληρώθηκε ένα ακόμα ραντεβού Ασφαλιστών στο νησί της Ύδρας.
του Νίκου Μωράκη
Το συνέδριο ολοκληρώθηκε, τα ραντεβού έγιναν, ο κόσμος αντάλλαξε απόψεις. Εμείς με τη σειρά μας καλύψαμε δημοσιογραφικά το γεγονός, παρακολουθήσαμε με ενδιαφέρον τις ομιλίες των συνέδρων και απολαύσαμε τη φιλοξενία τόσο της Ένωσης όσο και των χορηγών του τριημέρου.
Ένα ακόμη Hydra Meeting έφτασε στο τέλος του, το Σαββατοκύριακο πέρασε σαν αστραπή και Δευτέρα πρωί προσγειωθήκαμε ανώμαλα στις καρέκλες των γραφείων μας προσπαθώντας να συμβιβαστούμε με την πραγματικότητα.
Πρώτη μας δουλειά ήταν να βάλουμε κάτω σημειώσεις και εντυπώσεις από το Συνέδριο της Ύδρας. Μιας και δεν μπορούμε να ξέρουμε τι συζητήθηκε στα πηγαδάκια των συναντήσεων συγκεντρώσαμε την προσοχή μας στο Συνέδριο και τις παρουσιάσεις των ομιλητών. Και εκεί είναι που μας χτύπησε.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ.
Ολόκληρο το Συνέδριο – αν όχι ένα 70% αυτού – ήταν εστιασμένο στις νέες τεχνολογίες που θα αλλάξουν την αγορά μας. Για τις αποκαλυπτικές μελέτες ότι σε μερικές δεκάδες χρόνια δεν θα υπάρχει περιθώριο λάθους στην αυτοκινούμενη οδήγηση με αποτέλεσμα η αγορά ασφάλισης οχημάτων να βυθιστεί στην άβυσσο. Για τα αυτοκινούμενα οχήματα που σιγά σιγά είτε με την επίβλεψη οδηγού ασφαλείας είτε από μόνα τους θα φέρνουν βόλτες στις γειτονιές και θα έρχονται στις πόρτες μας με ένα πάτημα στις οθόνες των smartphones μας.
Και όχι μόνο για τον κλάδο οχημάτων
Μεγάλο ήταν και το ενδιαφέρον για τις λεγόμενες start-up εταιρείες στην ασφαλιστική αγορά. Για εκείνες που μέσω της τεχνολογίας θα φέρουν τα πάνω κάτω στην ασφάλιση και θα αλλάξουν τα δεδομένα, όπως η εταιρεία Uber άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος χρησιμοποιεί τα ταξί στις μέρες μας, και η εταιρεία Airbnb τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος κλείνει δωμάτια στους αγαπημένους του προορισμούς.
Και μετά ήρθε και η διαπίστωση ότι όλες αυτές οι εξελίξεις θα προσελκύσουν κολοσσούς της τεχνολογίας στην αγορά όπως η Amazon και η Alibaba, οι οποίοι θα δουν την ευκαιρία και θα την αδράξουν για να πουλάνε ασφάλειες Online. Με αποτέλεσμα; Ο παραδοσιακός ασφαλιστικός διαμεσολαβητής να οδεύει προς εξαφάνιση. Όχι τώρα αλλά σε 40 με 50 χρόνια. Ορθή διαπίστωση αλλά λίγο νωρίς για την εποχή της. Δεν νομίζετε;
Και συγχωρέστε μας που γινόμαστε επικριτικοί, απλά όλα τα παραπάνω δεν μας εντυπωσιάζουν. Ναι, είναι Trend και πρέπει να το παρακολουθούμε αλλά μήπως υπάρχουν πιο hot θέματα που απασχολούν την αγορά μας ΣΗΜΕΡΑ;
Τον Μάιο που μας πέρασε είχαμε την ευκαιρία να παρευρεθούμε στο διαγωνισμό Best of Belron 2016. Απίστευτο συναίσθημα και απίστευτοι ομιλητές. Εκεί μάθαμε διά στόματος Jon McNeill, Global Sales & Service President από την Tesla Motors ότι κάθε ένα βήμα που κάνει η Google στα αυτοκινούμενα οχήματα η Tesla κάνει 100. Ότι βάσει business plan που έχουν σκοπεύουν να γεμίσουν τις αγορές με αυτοκινούμενα οχήματα μειώνοντας το κόστος στα μοντέλα τους και πως σκοπεύουν παράλληλα να μηδενίσουν το ρίσκο των ατυχημάτων γνωρίζοντας μάλιστα ότι αυτό θα επηρεάσει άρδην την ασφαλιστική αγορά. Ακούσαμε επίσης με ενδιαφέρον και τον Industry Head της Google, Alex Lowe, να μας λέει προς έκπληξη όλων ότι στην Google δεν έχουν σκοπό να ασχοληθούν ακόμα με την ασφαλιστική αγορά μιας και δεν έχουν βρει ακόμα την ιδέα που θα την αλλάξει.
Στη συνέχεια ταξιδέψαμε στο Δουβλίνο, στο Ετήσιο Συνέδριο της Insurance Europe και τι έκπληξη! Το θέμα ήταν και πάλι τεχνολογία. Συζητήθηκαν θέματα όπως η εφαρμογή του Solvency II και οι αλλαγές που θα επιφέρει η νέα οδηγία DII αλλά το ενδιαφέρον όλων ήταν για ακόμη μια φορά γύρω από την τεχνολογία της ασφαλιστικής αγοράς. Ποιος θα έχει τον έλεγχο των big data από τα αυτοκινούμενα οχήματα; Τι ποσά επενδύουν οι ασφαλιστικές εταιρείες σε τεχνολογία και R&D χωρίς να υπάρχει δείγμα Pay back; Τουλάχιστον σε αυτό το Συνέδριο υπήρχε και μια σημαντική διαπίστωση (από τον Valter Trevisani, υπεύθυνο (αντ)ασφαλιστικών θεμάτων του ομίλου Generali και την Cecile Wendling, υπεύθυνη στρατηγικών προβλέψεων του ομίλου AXA) ότι η τεχνολογία δεν θα λύσει τα προβλήματα του κλάδου. Ότι οι εταιρείες επενδύουν αυτά τα ποσά just in case και για να είναι up to date με κάθε τι καινούργιο που δημιουργείται από φιλόδοξους νέους.
Και μετά ακολούθησε το Συνέδριο του Monte Carlo. Πολλά meetings λίγα panels. Δυσκολευτήκαμε να συλλέξουμε πληροφορίες για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η παγκόσμια ασφαλιστική αγορά. Προς καλή μας τύχη όμως υπήρχε και ένα panel στο οποίο συμμετείχαν οι καλύτεροι. Από τη μια υπήρχαν οι CEO των εταιρειών Swiss Re, SCOR, Generali, XL αλλά και ο Executive Chairman της AON Benfield International και από την άλλη συμμετείχε ο Nick Leeder, Managing Director της Google στη Γαλλία.
Κι άλλη τεχνολογία. Αυτή τη φορά όμως ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα.
Γιατί από τη μια πλευρά υπήρχαν μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της παγκόσμιας (αντ)ασφαλιστικής αγοράς και από την άλλη ένας άνθρωπος – αντιπρόσωπος του μεγαλύτερου κολοσσού της τεχνολογίας.
Ποιο ήταν το αποτέλεσμα της κουβέντας τους;
Ο μεν Nick Leeder παραδέχθηκε ότι ακόμα δεν γνωρίζουν πώς θα αλλάξουν το τρόπο που λειτουργεί η ασφαλιστική αγορά και οι δε ασφαλιστές κατέληξαν σε μια σειρά από παραδοχές για το πώς θα μπορούσε να βελτιωθεί η εικόνα της αγοράς.
Ενδιαφέρον έχει όμως να σας παρουσιάσουμε τι έχει διαπιστώσει η Google μέχρι τώρα σχετικά με το μέλλον της Ασφαλιστικής αγοράς.
Πρώτα απ’ όλα η ραγδαία χρήση των smartphones αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος σερφάρει στο διαδίκτυο. Το να μην παρέχει μια ασφαλιστική εταιρεία καλή εμπειρία χρήστη μέσω κινητού τηλεφώνου ισοδυναμεί με το να μην έχει ιστοσελίδα καθόλου. Όσο πιο μεγάλη η οθόνη του smartphone τόσο καλύτερα για το χρήστη που θα μπορεί να σερφάρει με μεγαλύτερη άνεση. Επίσης, η εκμετάλλευση των δεδομένων είναι ακόμα μια έξυπνη κίνηση που θα φέρει όποια ασφαλιστική εταιρεία το κάνει μπροστά από τον ανταγωνισμό.
Οι εταιρείες, δήλωσε ο Leeder, δεν επεξεργάζονται τα δεδομένα που συλλέγουν. Μεγάλο λάθος που όμως απαιτεί να επενδυθούν και μεγάλα ποσά προκειμένου να γίνει σωστά. Δεν χρειάζεται κάποια ασφαλιστική εταιρεία να ανακαλύψει τον τροχό. Όποια το κάνει μπράβο της θα κερδίζει αλλά το στοίχημα παίζεται στις μικρές, τεχνολογικά προηγμένες αλλαγές που σιγά σιγά θα βοηθήσουν για να περάσει η εταιρεία πλήρως στην ψηφιακή εποχή.
Όπως καταλαβαίνετε έχοντας παρακολουθήσει όλα αυτά τα συνέδρια στο οποία η τεχνολογία μονοπωλούσε το ενδιαφέρον δεν εντυπωσιαστήκαμε ιδιαίτερα από τις παρουσιάσεις των ομιλητών του 18 Hydra Meeting. Ήταν ακόμα μια διαπίστωση ότι η Ασφαλιστική Αγορά θα αλλάξει μέσω της τεχνολογίας. Όχι αύριο, αλλά σε 40 με 50 χρόνια. Και πως μέχρι τότε ο ασφαλιστικός διαμεσολαβητής είτε θα χαθεί, είτε θα πρέπει να προσαρμοστεί στις αλλαγές προκειμένου να επιβιώσει. Μια διαπίστωση που για μερικούς διαμεσολαβητές εδώ στην Ελλάδα είναι λόγια του αέρα καθώς στην πραγματικότητα του σήμερα έχουν να αντιμετωπίσουν άλλα σοβαρότερα προβλήματα.
Προβλήματα, όπως η υψηλή φορολογία και ο πόλεμος τιμών μεταξύ των εταιρειών κυρίως λόγω του υψηλού ανταγωνισμού που σε άλλες χώρες του εξωτερικού ίσως τα έχουν ξεπεράσει οπότε έχουν και την άνεση να μιλάνε για τεχνολογία. Και ενώ γνωρίζουμε ότι το Συνέδριο δεν απευθυνόταν κατά κύριο λόγο στους διαμεσολαβητές αναρωτιόμαστε αν θα μπορούσε να προσαρμοστεί περισσότερο σε εγχώρια προβλήματα. Ένας συνδυασμός διεθνούς Know how εστιασμένο όμως σε τοπικά προβλήματα.