Ο τρόπος με τον οποίο λειτουργούν οι ασφαλιστικές εταιρείες αλλάζει και επηρεάζει τις σχέσεις των εταιρειών με το ανθρώπινο δυναμικό αλλά και το εργασιακό περιβάλλον. Η ενημέρωση των καταναλωτών μέσω διαδικτύου και η On line αγορά συμβολαίων δημιουργούν νέες ανάγκες, οδηγούν μοιραία σε απολύσεις σε τομείς και μοντέλα που καθίστανται απαρχαιωμένα και απαιτούν νέες δεξιότητες και εκπαίδευση για να μπορέσουν διοίκηση και προσωπικό να ακολουθήσουν τα νέα μοτίβα.
της Βίκυς Γερασίμου
Βλέποντας τις αλλαγές αυτές στην ευρωπαϊκή ασφαλιστική αγορά και τις συνέπειες για όλους τους εμπλεκομένους η Insurance Europe υπέγραψε με τους κοινωνικούς εταίρους μία δήλωση που στην ουσία δεσμεύει όλα τα μέρη στο να τηρηθεί μία συγκεκριμένη διαδικασία και συγκεκριμένες αρχές στην ψηφιακή αλλαγή των επιχειρήσεων. Ώστε να είναι οι επιπτώσεις της ψηφιακής μετάβασης win-win για όλους.
Την κοινή δήλωση για τις κοινωνικές συνέπειες της ψηφιοποίησης η Insurance Europe υπέγραψε μαζί με:
– Ένωση Συνεταιριστικών Ασφαλιστικών Εταιριών Ευρώπης (AMICE)
– Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών (Bipar)
– Ένωση Εργαζομένων στον κλάδο υπηρεσιών στην Ευρώπη (UNI Europa Finance)
Με τη δήλωση οι εταίροι συμφωνούν να συνεργάζονται για να χειριστούν προς όφελος όλων των πλευρών τις ψηφιακές καινοτομίες. Όσο οι οι αλλαγές μέσω της τεχνολογίας θα οδηγούν σε μία συνεχόμενη διαφοροποίηση των εργαλείων και των δεξιοτήτων των εργαζομένων εταιρείες και ανθρώπινο δυναμικό πρέπει να είναι προετοιμασμένοι τα επενδύσουν σε νέες ικανότητες.
Ποιες είναι οι αρχές του κοινωνικού σχεδιασμού της ψηφιοποίησης:
1. Σύμφωνα με την δήλωση η ευρωπαϊκή και εθνική έννομη τάξη πρέπει να είναι η βάση για οποιαδήποτε αλλαγή. “Το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο παρέχει ήδη ένα λεπτομερές κανονιστικό πλαίσιο στο οποίο μπορούν να βασιστούν οι αλλαγές στις υπάρχουσες διαδικασίες των εταιρειών”. Καθώς οι τεχνολογικές αλλαγές πραγματοποιούνται με μεγάλες ταχύτητες ο κοινωνικός διάλογος καθίσταται πιο αναγκαίος.
2. Η εκπαίδευση είναι το κλειδί για την αλλαγή. Κάθε εργαζόμενος έχει ο δικαίωμα να έχει πρόσβαση στην αναγκαία εκπαίδευση που απαιτείται για να εκπληρώνει τις επαγγελματικές του υποχρεώσεις. Οι δεξιότητες των εργαζομένων πρέπει να εξελίσσονται με βάση την εξέλιξη της επιχείρησης. Για αυτό είναι αναγκαίο για τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις να διατηρήσουν σε υψηλό επίπεδο το εκπαιδευτικό κομμάτι και να δώσουν κίνητρα στους εργαζόμενους.
3. Χρόνος και τόπος εργασίας: Στον ψηφιακό κόσμο τα όρια μεταξύ της εργασίας και της προσωπικής ζωής είναι δυσδιάκριτα δεδομένου ότι όσοι αγοράζουν διαδιακτυακά περιμένουν ότι θα έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες 24 ώρες την ημέρα. Για αυτό είναι αναγκαίο οι εταιρείες να δώσουν μεγάλη προσοχή σε θέματα υγείας και τη διαθεσιμότητα του εργατικού δυναμικού τους. Στο διάλογο που θα γίνει πρέπει να δοθεί μεγάλη βάση στην αποτροπή δημιουργία αντιπαραγωγικών μοντέλων και στρεσογόνων διαδικασιών για τους υπαλλήλους. Οι συνθήκες των ωρών εργασίας θα πρέπει να συμμορφώνονται με τους κανόνες των εταιρειών, τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας και τη νομοθεσία.
4. Αντιμετώπιση των αλλαγών με κοινωνικό τρόπο: Κοινός στόχος των εταιρειών και των εργαζομένων είναι οι αλλαγές να γίνουν προς όφελος όλων και να διατηρηθούν οι ευκαιρίες απασχόλησης στον ασφαλιστικό κλάδο. Οι Ευρωπαίοι κοινωνικοί εταίροι γνωρίζουν ότι δε θα βρουν όλοι οι εργαζόμενοι που θα απολυθούν θέσεις εργασίας στον ασφαλιστικό κλάδο γιατί δεν θα έχουν τα απαιτούμενα προσόντα. Παρόλα αυτά θα πρέπει να καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια να περιορίσουν τις απολύσεις.
5. Ηγεσία στην ψηφιακή εποχή: Η ψηφιακή επικοινωνία θα μειώσει τις προσωπικές επαφές και όσοι είναι σε θέσεις ευθύνης θα πρέπει να έχουν επίσης νέες δεξιότητες. Για αυτό θα πρέπει να δοθεί έμφαση και στην εκπαίδευση των διευθυντών.
6. Εκπροσώπηση των εργαζομένων: Η οργάνωση των εργαζομένων σε συλλογικές μορφές είναι σημαντική και η ψηφιοποίηση θέτει σε νέες προκλήσεις πλέον την εκπροσώπηση αυτή. Είναι σημαντικό οι κοινωνικοί εταίροι να είναι δεκτικοί σε νέες ιδέες.