Τα τραπεζικά Ιδρύματα ήταν πάντα ένα δίκτυο διαμεσολάβησης μέσω του οποίου οι Ασφαλιστικές εταιρείες διέθεταν συγκεκριμένα ασφαλιστικά προϊόντα – κυρίως συμβόλαια πυρός – σε όσους διατηρούσαν δανειακή σύμβαση με την τράπεζα για την κατοικία τους, το εξοχικό τους ή τις εγκαταστάσεις τους.
του Νίκου Μωράκη
Ήταν μια πηγή νέας παραγωγής για την Ασφαλιστική Αγορά καθώς η ασφάλιση ήταν απαραίτητη για τη σύναψη των δανείων μεγαλώνοντας με αυτό τον τρόπο την Ασφαλιστική πίτα της αγοράς.
Οι Ασφαλιστικές εταιρείες ήθελαν να έχουν συνεργασία με μια τράπεζα ή τη μεσιτική της για να καρπώνονται τέτοιου είδους συμβόλαια και ενίοτε δημιουργούσαν από κοινού προωθητικές ενέργειες μέσω της τηλεόρασης ή άλλων μέσων ενημέρωσης προκειμένου να εκμεταλλευτούν το μεγάλο δίκτυο των τραπεζών αλλά και την αναγνωρισιμότητά τους ανά την Ελλάδα.
Και εδώ είναι που ο καταναλωτής πρέπει να προσέχει.
Οι τράπεζες το τελευταίο διάστημα που η κύρια δραστηριότητά τους – δάνεια – έχει σχεδόν μηδενιστεί, ψάχνουν εναλλακτικές πηγές εσόδων. Μια από αυτές – και μάλιστα πολύ επικερδής – είναι η ασφαλιστική δραστηριότητα ως διαμεσολαβητές. Εκμεταλλευόμενες λοιπόν τον όγκο τους και το τεράστιο δίκτυό τους σε όλη την Ελλάδα και κυρίως την άγνοια του κόσμου σε θέματα ιδιωτικής ασφάλισης έχουν ξεχυθεί σε έναν μαραθώνιο αθέμιτου ανταγωνισμού προκειμένου να συγκεντρώσουν μεγάλες παραγωγές άρα και μεγάλα κέρδη.
Παραγωγές που σίγουρα έχουν ως στόχο την ποσότητα και όχι την ποιότητα.
Δεδομένου αυτής της εξέλιξης, αναδεικνύουμε τα 10 σημεία στα οποία ο καταναλωτής θα πρέπει να προσέχει:
- Η Ασφαλιστική δραστηριότητα πιστοποιείται από την ΤτΕ. Προκειμένου να σας εξυπηρετήσει ο τραπεζικός υπάλληλος για θέματα Ιδιωτικής Ασφάλισης θα πρέπει να έχει την ανάλογη πιστοποίηση. Λέγεται Πιστοποιητικό Α, ζητήστε το!
- Τα τραπεζικά ιδρύματα δεν έχουν το δικαίωμα να σας επιβάλουν συγκεκριμένη ασφάλιση για το ενυπόθηκο δάνειό σας.
- Ο καταναλωτής ή δανειολήπτης έχει το δικαίωμα να επιλέξει σε ποια Ασφαλιστική εταιρεία και με ποιον Διαμεσολαβητή θα συνεργαστεί για να ασφαλιστεί εφόσον το επιθυμεί ή εφόσον η υποχρέωση αυτή απορρέει απο τη δανειακή του σύμβαση.
- Απαγορεύεται η χρέωση από πλευράς τράπεζας για να μελετήσει το συμβόλαιο από εταιρεία της επιλογής σας.
- Αν απορρίψουν το συμβόλαιο επιλογής σας έχετε το δικαίωμα να τους ζητήσετε έγγραφη αιτιολόγηση. Αν σας την αρνηθούν αποφεύγουν να παραδεχτούν ότι πράττουν παράνομα.
- Αν νιώσετε ότι σας πιέζουν λόγω τραπεζικών συναλλαγών μαζί τους καταγγείλτε το στην ΤτΕ. Έχετε κάθε δικαίωμα.
- Δεν υπάρχει καμία προϋπόθεση οι ασφαλιστικές σας συναλλαγές να συνδυάζονται με τις τραπεζικές σας συναλλαγές. Είναι δύο διαφορετικές δραστηριότητες.
- Αν η τράπεζα σας προσεγγίσει με κάποιο ασφαλιστικό πρόγραμμα που ταιριάζει με τις ανάγκες σας πιθανώς να έχουν κάνει χρήση των προσωπικών σας στοιχείων που διατηρούν στα αρχεία τους. Αν δεν έχουν τη γραπτή σας συγκατάθεση για χρήση αυτών των στοιχείων τότε πράττουν παράνομα.
- Ο τραπεζικός υπάλληλος που σας εξυπηρέτησε είναι και ο ασφαλιστής σας. Για περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με το συμβόλαιό σας θα πρέπει να επικοινωνείτε μαζί του. Μόνο που ο υπάλληλος στις 14.00 τις καθημερινές σχολάει και Σαββατοκύριακα δεν δουλεύει. Εσείς σε ποιον θα απευθυνθείτε; Θυμηθείτε ότι ο παραδοσιακός Ασφαλιστικός Διαμεσολαβητής είναι διαθέσιμος 24/7.
- Κατά τη σύναψη του συμβολαίου πρέπει να γίνεται ανάλυση αναγκών η οποία απαιτεί χρόνο και γνώσεις από τη μεριά του Ασφαλιστή. Δεν είναι μια εύκολη διαδικασία καθώς αν συμπληρωθούν λάθος τα στοιχεία η Ασφαλιστική Εταιρεία έχει το δικαίωμα στο μέλλον να καταγγείλει τη σύμβαση.
Η σύναψη ενός ασφαλιστικού συμβολαίου και δη ασφάλειας ζωής, υγείας ή αποταμιευτικού που έχουν να κάνουν με την αξιοπρέπεια και το μέλλον σας δεν είναι μια εύκολη υπόθεση ή απόφαση. Σιγουρευτείτε σε ποιον ασφαλιστή ή εταιρεία επενδύετε και συνεργάζεστε και σιγουρευτείτε ότι εξαντλείτε όλα τα νόμιμα δικαιώματά σας προτού υπογράψετε. Ο επαγγελματίας Ασφαλιστικός Διαμεσολαβητής είναι ο καθ’ ύλην αρμόδιος για να σας εξυπηρετήσει.