Σκιαγραφώντας την Ασφαλιστική Αγορά στο νομό Λάρισας – στο πλαίσιο της στήλης «Επαρχία Αγάπη μου» – επικοινωνήσαμε με τον ασφαλιστικό πράκτορα και μέλος του Συλλόγου Ασφαλιστών Λάρισας, Κώστα Καραγιάννη, και του ζητήσαμε να μας απαντήσει σε μια σειρά από ερωτήσεις.
Κώστας Καραγιάννης – Ασφαλιστής
Αγαπητέ κ. Καραγιάννη, πριν ξεκινήσουμε πείτε μας λίγα λόγια για τις εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεστε. Τι σχέση υπάρχει και πώς ανταποκρίνονται στα προβλήματα αλλά και στα αιτήματά σας;
Συνεργάζομαι με 5 ασφαλιστικές εταιρείες. Κατά κύριο λόγο συνεργάζομαι όμως με την Generali. H σχέση εταιρειών-διαμεσολαβούντων θεωρώ ότι έχει βελτιωθεί ποιοτικά τα τελευταία χρόνια. Υπάρχει καλύτερη επικοινωνία μεταξύ μας και μεγαλύτερη ταχύτητα επίλυσης των θεμάτων η οποία όμως έχει περιθώρια περαιτέρω βελτίωσης και ειδικότερα στην ταχύτητα έκδοσης αποζημιώσεων από τη μεριά των εταιρειών. Τονίζω αυτό το σημείο, αφού είναι η στιγμή που επαληθεύεται ο σημαντικός ρόλος όλων μας.
Εσείς από πότε είστε στο χώρο; Μιλήστε μας λίγο για τη διαδρομή σας στο επάγγελμα.
Στο χώρο των ασφαλίσεων μπήκα το 1985 σε ηλικία 22 ετών. Ξεκίνησα στο agency system της ΝΝ, την οποία θεωρώ ένα μεγάλο «σχολείο» απ’ όπου πήρα όλα τα απαραίτητα εφόδια. Αυτή την ικανότητα την διαθέτει ακόμη μόνο το agency system κατά τη γνώμη μου. Είκοσι χρόνια μετά (το 2005) έφυγα δημιουργώντας το δικό μου πρακτορείο ασφαλίσεων, όταν διαπίστωσα ότι η «εμμονή» της Εταιρείας σε λίγους κλάδους και σε συγκεκριμένα προϊόντα αυτών μου στερούσε τη δυνατότητα περαιτέρω επέκτασης της δουλειάς μου. Δυστυχώς τότε η ΝΝ δεν συνεργαζόταν με πράκτορες, πράγμα που είχε σαν αποτέλεσμα να χάσει πολλούς αξιόλογους συναδέλφους οι οποίοι επέλεξαν κι αυτοί τη δική τους αυτόνομη πορεία.
Η τοπική ασφαλιστική αγορά σε τι κατάσταση βρίσκεται; Μπορείτε να μας την σκιαγραφήσετε; Γνωρίζετε πόσοι ενεργοί ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές δραστηριοποιούνται;
Η τοπική ασφαλιστική αγορά θα έλεγα ότι βρίσκεται σε καλό σχετικά επίπεδο, με καλό δείκτη ασφαλιστικής συνείδησης ο οποίος βέβαια απέχει αρκετά από αυτόν της Θεσ/νίκης και παρασάγγης από εκείνον της Αθήνας. Στις μεγαλύτερες πόλεις η ανασφάλεια που νιώθουν οι άνθρωποι είναι πάντα μεγαλύτερη. Το μεγαλύτερο κομμάτι της ανήκει φυσικά στον κλάδο αυτοκινήτου αλλά και οι υπόλοιποι κλάδοι θεωρώ ότι έχουν ένα καλό ποσοστό. Λόγω της οικονομικής δυσπραγίας σαφώς είναι λιγότεροι οι δυνητικοί πελάτες στους κλάδους Ζωής & Πυρός αλλά είναι λιγότεροι και οι διαμεσολαβητές που συνεχίζουν να «βλέπουν» υποψήφιους πελάτες. Μπορεί να μειώθηκαν οι υποψήφιοι πελάτες αλλά μήπως μειώθηκε και η δική μας δραστηριότητα; Από τους 550 περίπου εγγεγραμμένους συναδέλφους στο Επιμελητήριο Λάρισας θεωρώ ότι το ¼ αυτών κατέχει μερίδιο αγοράς άνω του 70%.
Τι ποσοστό του χαρτοφυλακίου σας έχει ο κλάδος οχημάτων; Ποια είναι η άποψή σας για την κατάστασή του σήμερα; Τα ανασφάλιστα οχήματα υπολογίζετε ότι είναι πολλά;
Το αυτοκίνητο αντιπροσωπεύει το 30% του χαρτοφυλακίου μου ενώ 50% είναι Ζωής και 20% οι λοιποί γενικοί κλάδοι. Μάλιστα στα προ κρίσης επίπεδα περιορίζονταν στο 20%. Θεωρώ ότι συνάδελφοι που ασχολούνται σχεδόν αποκλειστικά με το αυτοκίνητο καλό θα ήταν να αναθεωρήσουν την προοπτική τους αφού ένα τόσο εύκολα «πωλήσιμο» προϊόν δεν προσφέρει καμία σιγουριά για το μέλλον. Φαντάζομαι ότι αφού τα ανασφάλιστα οχήματα κατέχουν ένα ποσοστό 15-18% πανελλαδικά, κάτι αντίστοιχο θα συμβαίνει και στο Νομό μας. Κανείς δεν μπορεί να πει με ακρίβεια. Σε μεγάλο ποσοστό αφορά βέβαια γεωργικά μηχανήματα, τα οποία επειδή εργάζονται εποχιακά ή σε χωριά, οι ιδιοκτήτες τους δεν συνειδητοποιούν το ρίσκο που φέρουν.
Τα εναλλακτικά δίκτυα πωλήσεων έχουν διεισδύσει στην αγορά σας; Θα θέλαμε να τοποθετηθείτε για το κάθε ένα ξεχωριστά.
Τόσο το διαδίκτυο όσο και το bancassurance έχουν πάρει κάποιο μικρό μερίδιο της αγοράς. Το διαδίκτυο προτιμάται κυρίως από τις νεαρότερες ηλικίες στον κλάδο αυτοκινήτου μόνο, αλλά όσοι ενεπλάκησαν σε ζημία επανέρχονται στα γραφεία μας αφού το διαδίκτυο δεν μπορεί να ανταγωνιστεί την προσωπική εξυπηρέτηση. Οι δε τράπεζες μην έχοντας πλέον έσοδα από τραπεζικές εργασίες, έχουν μπει εκβιαστικά στο παιχνίδι και πήραν αρκετό μερίδιο των επιχειρηματικών μεγάλων ασφαλίσεων. Με την κινητοποίηση των συλλόγων μας όμως και την ενημέρωση των καταναλωτών η ταχύτητα επέκτασής τους έχει φρενάρει κάπως. Οι διαμεσολαβούντες βέβαια δεν πρέπει να παραδίδονται αμαχητί σε καμία περίπτωση. Αν δεν γίνεται αλλιώς μπορούν να αφήσουν την τράπεζα π.χ. να ασφαλίσει το κτίριο και να κρατήσουν έστω το περιεχόμενο στο Πυρός. Τα εναλλακτικά δίκτυα θα υπάρχουν και εμείς δεν πρέπει να τα φοβόμαστε αλλά να αναδεικνύουμε τα δικά μας συγκριτικά πλεονεκτήματα. Δεν γίνεται όταν εμείς θέλουμε να αγοράσουμε ένα προϊόν ή ένα ταξίδι να ψάχνουμε στο διαδίκτυο αλλά όταν το κάνουν οι πελάτες μας να ενοχλούμαστε.
Εκτός του αυτοκινήτου, στους γενικούς κλάδους ποιες ασφαλίσεις ενδιαφέρουν τον κόσμο; Υπάρχει βιομηχανική ζώνη στην περιοχή σας;
Κυρίως οι ασφαλίσεις Πυρός (επιχειρήσεων και κατοικιών)όπου θεωρώ ότι υπάρχει πεδίο εργασιών άξιο λόγου και δευτερευόντως οι ασφ. αστικής ευθύνης. Υπάρχει βιομηχανική περιοχή στη Λάρισα, μετρίου «αναστήματος» με πολλούς μνηστήρες γύρω της και κυρίως τις τράπεζες. Προσωπικά στοχεύω σε μεσαίους κινδύνους αφού είναι ευκολότερη η διείσδυση και προμηθειακά εμφανίζουν καλύτερο ενδιαφέρον.
Ο κόσμος ενδιαφέρεται για ασφάλιση Υγείας; Εκτός από το ΙΑΣΩ υπάρχουν άλλα ιδιωτικά νοσηλευτήρια-διαγνωστικά κέντρα; Το κρατικό νοσοκομείο σε τι κατάσταση βρίσκεται;
Είναι το κυριότερο προϊόν που ενδιαφέρει τον κόσμο. Η δημόσια περίθαλψη παλαιότερα παρέπαιε ενώ τώρα εμφανίζει εικόνα διάλυσης. Θα πρέπει όμως με πρωτοβουλία των εταιρειών να συγκρατηθεί το υψηλότατο κόστος της ιδιωτικής Υγείας και κυρίως οι πλουσιοπάροχες αμοιβές των χειρούργων ιατρών αφού όλο και περισσότεροι ασφαλισμένοι αγκομαχούν να πληρώσουν το αντίστοιχο ασφάλιστρο. Υπάρχουν άλλα 5 ιδιωτικά νοσηλευτήρια στη Λάρισα αλλά όχι στο επίπεδο του ΙΑΣΩ, το οποίο επιλέγεται πλέον από όλο και περισσότερους συμπολίτες μας όταν χρειάζεται. Το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο βρίσκεται σε ανεκτή κατάσταση αλλά με πολλές ελλείψεις σε υγειονομικό υλικό. Στο δε παλιό νοσοκομείο η κατάσταση παραμένει πολύ κακή
Υπάρχουν κρούσματα μαύρων κωδικών στο Νομό σας; Ο Σύλλογος Ασφαλιστών που δραστηριοποιείται πόσο ενεργός είναι;
Υπάρχουν και μάλιστα πολλά, ευτυχώς μόνο στα αυτοκίνητα. Στεγάζονται σε συγκεκριμένα γραφεία που φυσικά δεν το παραδέχονται. Βάζουμε τα χέρια μας και βγάζουμε τα μάτια μας μόνοι μας. Απορώ πώς με τέτοια φορολογικά βάρη που έχει επωμιστεί το επάγγελμά μας, θεωρούν ότι κάτι κερδίζουν. Προφανώς είναι η λεγόμενη «ρευστότητα» καθώς και ο συνολικός τζίρος που φέρνει κάποια Bonus. Ο Σύλλογος Επαγγελματιών Ασφαλιστών Ν. Λάρισας ιδρύθηκε το 2003 και περιέχει τμήματα όλων των τομέων της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης. Αριθμεί περίπου 50 ενεργά μέλη και δραστηριοποιείται αρκετά με σεμινάρια παρακίνησης, φορολογικά, νομικά, ψυχολογικά κ.ά. με πολύ γνωστούς στο χώρο μας ομιλητές καθώς και με δυναμικές κινητοποιήσεις, όπως οι γνωστές των τελευταίων ετών ενάντια στις τραπεζικές πρακτικές κ.λπ. Προσέρχονται κυρίως πράκτορες αφού σε μεγάλο βαθμό το agency system ακόμη «απαγορεύει» τέτοιου είδους συναναστροφές στους ασφαλιστικούς συμβούλους. Γι’ αυτούς ισχύει πάντα η παροιμία ότι «το πρόβατο έξω απ’ το μαντρί, το τρώει ο λύκος».
Τέλος, θα θέλαμε να τοποθετηθείτε για τα νέα φορολογικά μέτρα. Τι επιπτώσεις πιστεύετε ότι θα φέρουν στην τοπική αγορά και ποιους ασφαλιστές κατά τη γνώμη σας θα επηρεάσουν περισσότερο;
Φορολογούμαστε ως γνωστόν επί του συνόλου του εισοδήματός μας χωρίς να μπορούμε να αποκρύψουμε τίποτα. Επωμιστήκαμε πρώτοι το υποχρεωτικό ασφ/ριο επαγγελματικής αστικής ευθύνης. Τώρα έρχεται και η υποχρέωση φορολογικής ενημερότητας κάτ’ έτος. Θεωρώ ότι οι τράπεζες πιέζουν από το παρασκήνιο. Τα χρηματιστηριακά γραφεία π.χ. δεν θα έπρεπε να προηγηθούν; Τώρα πλέον είναι αδύνατο να αποφευχθεί η ραγδαία μείωση των διαμεσολαβούντων αφού πάρα πολλοί δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν. Κατά τη γνώμη μου δεν παίζουν ρόλο ούτε τα μερίδια αγοράς ούτε το μέγεθος των χαρτοφυλακίων. Θα επιβιώσουν όσοι προσέχουν τη σχέση εσόδων προς έξοδα, διατηρώντας χαμηλά το κόστος λειτουργίας. Αυτό εκ πρώτης ακούγεται λίγο αντιφατικό αλλά… Ο δείκτης που πρέπει να μας ενδιαφέρει είναι τα καθαρά κέρδη μετά φόρων, δηλαδή τι μένει τελικά στην τσέπη μας.