Για έκτη συνεχή χρονιά πραγματοποιήθηκε από την KPMG ανάλυση των Οικονομικών Καταστάσεων σε επιλεχθέν δείγμα είκοσι (20) εταιρειών ιδιωτικής ασφάλισης για τη χρήση που έληξε την 31 Δεκεμβρίου 2015.
Στην Έκθεση της αναλύονται και άλλα επίκαιρα θέματα, όπως οι επιπτώσεις και οι προοπτικές από το αναμενόμενο Brexit στην ασφαλιστική αγορά, οι εξελίξεις και οι ευκαιρίες από την ανάπτυξη Micro Insurance και συνεργασίες Fin-Tech, καθώς επίσης θέματα φορολογικά και λογιστικά.
Μερικά από τα σημαντικότερα συμπεράσματα της φετινής έρευνας είναι τα εξής:
- Είναι σημαντική και συνεχής η πτώση της παραγωγής και ιδιαίτερα στον κλάδο αυτοκινήτου. Οι περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων εντός του 2015 ανέκοψαν την ανοδική πορεία των κλάδων ζωής που συνδέονται με επενδύσεις με αποτέλεσμα την αρνητική πορεία στο σύνολο της παραγωγής. Ωστόσο σύμφωνα με νεότερα στοιχεία από την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών για το τρίτο τρίμηνο 2016, η αρνητική τάση φαίνεται να αντιστρέφεται και ίσως να περιμένουμε σταθεροποίηση του ύψους της παραγωγής για το 2016 στα επίπεδα του 2015.
- Η κερδοφορία των επιχειρήσεων συνεχίστηκε σε ιδιαίτερα ικανοποιητικά επίπεδα με κέρδη προ φόρων κατά μέσο όρο στα ΕΥΡΩ 17 εκατ. αυξάνοντας παράλληλα τη μέση κεφαλαιοποίηση στα ΕΥΡΩ 100 εκατ. Ο κλάδος του αυτοκινήτου για μια ακόμη φορά κρατάει τα σκήπτρα με τα κέρδη ωστόσο να προέρχονται κυρίως από την απελευθέρωση αποθεμάτων προηγούμενων χρήσεων και όχι από νέα παραγωγή.
- Τα τροχαία ατυχήματα συνεχίζουν για μία ακόμη χρονιά πτωτική πορεία, εντούτοις με μικρότερους ρυθμούς, διατηρώντας το δείκτη συχνότητας ατυχημάτων σε χαμηλά επίπεδα. Ο αριθμός των θανατηφόρων ατυχημάτων ανά 100 χιλιάδες οχήματα παρέμεινε σταθερός στα 10 περιστατικά.
- Ο δείκτης ζημιών στο αυτοκίνητο δείχνει σημάδια σταθεροποίησης σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα. Εντούτοις λαμβάνοντας υπόψη την αύξηση του κόστους αποζημιώσεων για το 2015 αλλά και τη σταδιακή μείωση των περιθωρίων ασφαλείας αποθεμάτων προηγούμενων ετών καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι η εικόνα φαίνεται να αλλάζει το 2016 με το 2017 να εκτιμούμε την αντιστροφή της. Χαρακτηριστικά, μελετώντας την εξέλιξη των αποζημιώσεων μόνο για το 2015 σε επιλεγμένες επιχειρήσεις (όπου κατέστη δυνατή η ανάλυση) προκύπτει ότι ο δείκτης αποζημιώσεων προς ασφάλιστρα βρίσκεται στο επίπεδο άνω του 80% με αύξηση σχεδόν σε όλες τις παρατηρήσεις σε σχέση με το 2014. Το επίπεδο αυτό δεν αφήνει περιθώρια για κερδοφόρα αποτελέσματα ενώ σε πολλές περιπτώσεις, ανάλογα με την οργάνωση της εταιρείας, κρύβει μελλοντικές ζημιές.
- Η νέα νομοθεσία για την προείσπραξη των ασφαλίστρων στο αυτοκίνητο βελτίωσε ακόμη περισσότερο τη μέση εισπραξιμότητα σε επίπεδα κάτω του ενάμιση μήνα. Ο πιστωτικός κίνδυνος από τη διαχείριση των απαιτήσεων στις ασφαλιστικές επιχειρήσεις φαίνεται να έχει περιοριστεί, σε αντίθεση με τον τραπεζικό τομέα που παραμένει ακόμη σε υψηλά επίπεδα.
- Το νέο πλαίσιο φερεγγυότητας που συνδέει άμεσα την ανάληψη νέων κινδύνων με την επάρκεια και διατήρηση υψηλών εποπτικών κεφαλαίων, οδηγεί τις εταιρείες σε σταθερά και ασφαλή μονοπάτια ως προς τις πολιτικές για νέα παραγωγή, την αποφυγή εγγυήσεων, και σύνθετων προϊόντων που συνήθως επιφέρουν υψηλές κεφαλαιακές απαιτήσεις. Η εφαρμογή του νέου πλαισίου γίνεται εμφανής από το δείκτη καθαρών εγγεγραμμένων ασφαλίστρων προς καθαρό ενεργητικό, ο οποίος έχει περιοριστεί στο 1:1 από σχεδόν 3:1 τα προηγούμενα έτη, γεγονός που συνέβαλε στην κατάρρευση μέρους των ασφαλιστικών επιχειρήσεων.
- Υψηλό ενδιαφέρον παρουσιάζει, όπως και κάθε χρόνο, το ύψος των διοικητικών εξόδων που παραμένει περίπου στα επίπεδα των ΕΥΡΩ 100 χιλιάδων ανά υπάλληλο, ενώ η μέση παραγωγή ασφαλίστρων έχει περιοριστεί στις ΕΥΡΩ 500 χιλιάδες ανά υπάλληλο λόγω κυρίως της πτώσης παραγωγής, γεγονός που ωστόσο δεν οδήγησε στον περιορισμό του αριθμού προσωπικού που παρέμεινε στα επίπεδα του προηγούμενου έτους.