Περισσότερες από 2.500 ζωές που χάνονται σε τροχαία κάθε χρόνο στην ΕΕ υπολογίζεται ότι θα σώσει η υποχρεωτική εφαρμογή του συστήματος e-call σε όλα τα νέα οχήματα που θα κυκλοφορήσουν μετά από τις 31 Μαρτίου του 2018.
της Βίκυς Γερασίμου
Η εφαρμογή του συστήματος ηλεκτρονικής ειδοποίησης που ενεργοποιείται είτε από τον οδηγό είτε αυτόματα θα μειώσει κατά 40% το χρόνο απόκρισης των σωστικών αρχών σε αστικές περιοχές και κατά 50% στην περιφέρεια και θα μειώσει τη θνησιμότητα από τροχαία κατά 4% και 6% αντίστοιχα. Το e-Call ενημερώνει τον ευρωπαϊκό αριθμό έκτακτης ανάγκης 112 και λειτουργεί σε όλες τις χώρες της ΕΕ, την Ελβετία και τη Νότιο Αφρική.
Στην Ελλάδα η κλήση πραγματοποιείται εντός της εμβέλειας οποιουδήποτε δικτύου κινητής τηλεφωνίας και σε περίπτωση που η περιοχή του συμβάντος δεν καλύπτεται από το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας του καλούντος, η κλήση προς το 112 πραγματοποιείται μέσω άλλων δικτύων κινητής τηλεφωνίας που καλύπτουν τη συγκεκριμένη περιοχή μέσω της υπηρεσίας εθνικής και διεθνούς περιαγωγής.
Οι κλήσεις απαντώνται κατά μέσο όρο μέσα σε 9 δευτερόλεπτα και υπάρχουν δύο τρόποι για να ενημερωθούν οι αρχές για ένα συμβάν στο οποίο ο οδηγός και οι επιβάτες μπορεί να χρειάζονται βοήθεια:
α) αυτόματα, καθώς όταν τπο σύστημα αντιλαμβάνεται σύγκρουση, απότομη κίνηση των ζωνών ασφαλείας και ενεργοποίηση των αερόσακων στέλνει στο κέντρο διαχείρισης σήμα, το οποίο με τη σειρά του προσπαθεί να επικοινωνήσει με τον οδηγό μέσω ανοιχτής ακρόασης και
β) μπορεί οδηγός ή επιβάτης να πατήσει το κουμπί SOS που βρίσκεται στο όχημα. Με την κλήση ειδοποιούνται ταυτόχρονα οι υπηρεσίες της Αστυνομίας, της Πυροσβεστικής και του ΕΚΑΒ στην κάθε χώρα και κινητοποιούνται ανάλογα με την ανάγκη που έχει προκύψει.
Η εξέλιξη της τεχνολογίας και τα προσωπικά δεδομένα
Η χρήση του e-Call θα αποδειχθεί αναμφισβήτητα σωτήρια για χιλιάδες ανθρώπους και θα μειώσει τις επιπτώσεις από σοβαρούς τραυματισμούς σε όλη την ΕΕ.
Η αξιοποίηση της τεχνολογίας αυτής ωστόσο δημιουργεί και προβληματισμούς σχετικά με ο κατά πόσο μπορεί το σύστημα αυτό να χρησιμοποιηθεί για να καταγράφονται δεδομένα της κίνησης των πολιτών και της γεωγραφικής θέσης στην οποία βρίσκονται.
Αυτό που πάντως επισημαίνεται από την ΕΕ είναι πώς στην προκειμένη περίπτωση δεν έχουμε ένα “μαύρο κουτί” που καταγράφει συνεχώς τη θέση του οχήματος. Καταγράφει μόνο δεδομένα όταν αντιλαμβάνεται σύγκρουση και τα δεδομένα αυτά μεταφέρονται μόνο στα κέντρα έκτακτης ανάγκης.
Όπως αναφέρεται “Το e-Call δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ελέγξει τις κινήσεις των οδηγών, καθώς η κάρτα SIM είναι σε κατάσταση “ύπνωσης” και ενεργοποιείται σε απότομη κίνηση των ζωνών του οχήματος ή με το άνοιγμα των αερόσακων”.