Πολλά ή μπορεί και σχεδόν τίποτα μπορεί να σημάνει η διαφαινόμενη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας περί «αντισυνταγματικότητας» των ασφαλιστικών εισφορών στο εισόδημα των επαγγελματιών και της ένταξης των επαγγελματιών στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης.
Και αυτό γιατί, η αποδοχή ή μη των αποφάσεων του ΣτΕ αποτελεί πάντα ένα ερώτημα το οποίο απαντάται στο δια ταύτα από την εκάστοτε κυβέρνηση με βάση τα δικά της πολιτικά κριτήρια.
Επίσης, ένα άλλο πράγμα, επίσης, είναι το πότε μία κυβέρνηση θα εφαρμόσει τις όποιες αλλαγές «υποδεικνύει» το ΣτΕ.
Όσον αφορά ειδικά τον υπολογισμό των εισφορών με βάση το εισόδημα, αυτός επιβλήθηκε από το Μνημόνιο με απαίτηση των ίδιων των θεσμών για «εναρμόνιση των κανόνων σχετικά με τις εισφορές σε όλα τα ταμεία συντάξεων προς τη δομή των εισφορών στο κύριο ταμείο κοινωνικών ασφαλίσεων υπαλλήλων» (σ.σ. ΙΚΑ).
Το μόνο που έκανε η κυβέρνηση είναι να προσαρμόσει την απαίτηση αυτή στην ελληνική πραγματικότητα.
Τι έκανε δήλαδή; Για παράδειγμα εφάρμοσε την εισφορά 20% που ισχύει στις μεικτές αποδοχές των μισθωτών υπέρ της κύριας ασφάλισης και στο εισόδημα των μη μισθωτών.
Έπειτα, υπό την πίεση των θεσμών, η κυβέρνηση πέρασε τον υπολογισμό των εισφορών επί του ακαθάριστου και όχι επί του καθαρού εισοδήματος, όπως αρχικά προέβλεπε ο νόμος Κατρούγκαλου. Εξάλλου, παρόμοιας λογικής συστήματα ισχύουν για τους μη μισθωτούς στην Ε.Ε..
Ήταν οι θεσμοί, μάλιστα, που αρνήθηκαν τη μείωση της εισφοράς στο 17% (πριν περάσει ο νόμος Κατρούγκαλου το Μάιο του 2016), αλλά και αντιτάχθηκαν σε όλες τις εκπτώσεις που έφερε η κυβέρνηση για ασφαλισμένους του τέως ΕΤΑΑ με πάνω από 5 έτη ασφάλισης, αλλά και στους νέους επιστήμονες με έως 5 έτη ασφάλισης…
Επίσης απαίτηση των θεσμών η οποία συμπεριλήφθηκε στο Μνημόνιο και εφαρμόστηκε από την κυβέρνηση ήταν η ενοποίηση όλων ταμείων υπό τον ΕΦΚΑ. Μάταια η κυβέρνηση επιχείρησε να μην εντάξει το ΕΤΑΑ στον ΕΦΚΑ ή να ενοποιήσει το ΕΤΑΑ με τον ΟΑΕΕ και να αφήσει τα ταμεία εκτός ΕΦΚΑ.
Εξάλλου, πριν διαρρεύσει η απόφαση του ΣτΕ, η κυβέρνηση εξέταζε διάφορα σενάρια μείωσης της ασφαλιστικής επιβάρυνσης των μη μισθωτών, όπως η περικοπή στο 50% των ανωτάτων εισφορών.
Μένει να δει κανείς, αν το ΣτΕ θα οδηγήσει στην επίσπευση της εφαρμογής αυτού του ή άλλων σεναρίων και, μάλιστα, υπό «συνταγματικά» καλυμμένους, για την ίδια όρους…