Στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ οφείλονται το 25% των θανάτων από τροχαία στην Ευρώπη, ενώ 1 στους 5 νεκρούς σε τροχαία στην Ελλάδα είχε καταναλώσει πάνω από το επιτρεπόμενο εκ του νόμου όριο ποσότητα αλκοόλ.
Παρόλο που στη χώρα μας τα τελευταία δύο χρόνια έχουν μειωθεί τα ποσοστά από θανάτους σε τροχαία, ωστόσο έχουν αυξηθεί οι θάνατοι υπό την επήρεια αλκόολ. Στις έξυπνες πολιτικές για τη μείωση του φαινομένου και την αναγκη συλλογικής δράσης αναφέρθηκαν οι ομιλητές στη διεθνή Ημερίδα που υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του έργου SMART (Sober Mobility Across Road Transport), από το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC).
Την τρέχουσα κατάσταση στην Ελλάδα όσον αφορά την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, παρουσίασε ο καθηγητής κύριος Γιώργος Γιαννής από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, τονίζοντας ότι παρόλο που υπάρχει μείωση των τροχαίων συμβάντων, φαίνεται ότι υπάρχει αύξηση στα ατυχήματα λόγω κατανάλωσης αλκοόλ για τα δύο τελευταία έτη όπου διαθέτουμε επίσημα στοιχεία (2015/2016). Ο Ταξίαρχος Σπανουδάκης Νικόλαος, Διευθυντής της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής, αναφέρθηκε στις προσπάθειες της τροχαίας για την εξάλειψη του φαινομένου.
Αναφερόμενος στην περιοχή της Αττικής, από τα αποτελέσματα των Ιατροδικαστικών Νεκροψιών διαπιστώθηκε με ακριβείς επιστημονικές μεθόδους ότι, κατά μέσο όρο τα τελευταία 10 χρόνια, 1 στους 5 νεκρούς οδηγούς, βρισκόταν υπό την επήρεια μέθης κατά την οδήγηση, ενώ επίσης σε 7 από 100 νεκρούς οδηγούς ανιχνεύθηκε ποσότητα ναρκωτικών ουσιών. Ο κύριος Σπανουδάκης έφερε το παράδειγμα της συνεργασίας Τροχαίας – Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» στη διεξαγωγή της ετήσιας Ευρωπαϊκής δράσης «Ευρωπαϊκή Νύχτα Χωρίς Ατυχήματα» για την προώθηση του «οδηγού της παρέας» που δεν θα καταναλώσει αλκοόλ για να γυρίσει με ασφάλεια τους φίλους του στο σπίτι, μια δράση που, όπως τόνισε, πρέπει να συνεχιστεί και τις επόμενες χρονιές.
Μιλώντας σχετικά ο Αναπληρωτής Επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, κύριος Γεώργιος Μοσχόβης, επισήμανε ότι «Η οδική ασφάλεια αποτελεί κοινή ευθύνη μας, όμως η ΕΕ μπορεί και πρέπει να κάνει περισσότερα για την καλύτερη προστασία των Ευρωπαίων πολιτών». Εκ μέρους του κου. Βούρδα, Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, επισημάνθηκε ότι « Μέσα από τον πρόσφατα ψηφισμένο Νόμο για τις Μεταφορές προχωρήσαμε στην αναμόρφωση και τον εκσυγχρονισμό του ΚΟΚ., ο οποίος εισήγαγε μια νέα φιλοσοφία, όπου οι παραβάσεις του ΚΟΚ δεν θα αποτελούν πια μέσο είσπραξης προστίμων αλλά πρόληψη, καλλιέργεια οδικής παιδείας και ευσυνειδησίας.»
Αλλαγή της συμπεριφοράς του πολίτη
Στον χαιρετισμό της η κυρία Μαρίνα Χρυσοβελώνη, Πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, συνεχάρη του διοργανωτές της εκδήλωσης για τη σημαντική πρωτοβουλία επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι «η βελτίωση της οδικής ασφάλειας είναι μία προσπάθεια που στοχεύει στην αλλαγή της συμπεριφοράς του πολίτη, παιδιού ή ενήλικα ως προς τον τρόπο με τον οποίο κινείται στο δημόσιο χώρο. Στόχος μας μεταξύ άλλων είναι να προετοιμάσουμε οδηγούς, οδηγούς γονείς που μεταφέρουν τα παιδιά τους, επιβάτες και πεζούς με επαρκείς γνώσεις και επίγνωση της ευθύνης που φέρουν όταν κυκλοφορούν στο δρόμο».
25% των θανάτων σε τροχαία σχετίζεται με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ
Ο εκτελεστικός διευθυντής του ETSC κύριος Antonio Avenoso, κατά την εναρκτήρια ομιλία του σημείωσε πως το 25% των θανάτων σε τροχαία σχετίζεται με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ σε όλη την Ευρώπη (6.400 άνθρωποι σύμφωνα με στοιχεία του 2016), ενώ το αλκοόλ αποτελεί την κύρια αιτία θανάτων σε τροχαία για τις ηλικίες 16-25 ετών. Ο κύριος Avenoso δεν παρέλειψε να αναφερθεί στα απογοητευτικά τελευταία στοιχεία σχετικά με την οδική ασφάλεια στην Ευρώπη, σημειώνοντας πως ο στόχος της μείωσης των θανάτων σε τροχαία συμβάντα κατά 50% μέχρι το 2020 φαίνεται πλέον σχεδόν αδύνατο να επιτευχθεί.
Πώς μέσω σειράς μέτρων η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ κατέστη κοινωνικά μη αποδεκτή
Διεθνείς εμπειρογνώμονες από τη Δανία, τη Σουηδία και την Εσθονία παρουσίασαν τα θέματα που σχετίζονται με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και γνωστοποίησαν τα πιο αποτελεσματικά μέτρα που υλοποίησαν στις χώρες τους, για τη μείωση του αριθμού των θανάτων σε τροχαία συμβάντα που σχετίζονται με το αλκοόλ. Η κυρία Pernille Ehlers, από το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας της Δανίας, παρουσίασε πως μέσω μιας σειράς μέτρων η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ κατέστη κοινωνικά μη αποδεκτή συμπεριφορά για το σύνολο σχεδόν του πληθυσμού.
Στη συνέχεια, ο κύριος Lars Olov Sjorstrom, από το MHF (Σουηδία),αναφέρθηκε στην εμπειρία από το επιτυχημένο δοκιμαστικό πρόγραμμα εγκατάστασης των αυτόματων πυλών ελέγχου νηφαλιότητας “Alcogates” στα λιμάνια της χώρας καθώς και στην επίσης επιτυχημένη εγκατάσταση alcohol interlocks σε επαγγελματικούς στόλους και δημόσιας χρήσης οχήματα.
Τη μεγάλη πρόοδο που σημείωσε η Εσθονία στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας, παρουσίασε η κυρία Maria Pashkevich, από τη Διεύθυνση Οδικών Υποδομών Εσθονίας. Μέσα από ετήσιες καμπάνιες ευαισθητοποίησης τα τελευταία 20 χρόνια, σε συνδυασμό με την αυξημένη αστυνόμευση και την πραγματοποίηση προγραμμάτων αποκατάστασης σε οδηγούς που έχουν διαπράξει σοβαρές παραβάσεις, η χώρα κατάφερε να έχει μια θεαματική μείωση της τάξης του 90% σε θανατηφόρα τροχαία εξαιτίας της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ.
Εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση του πληθυσμού
Στη συνέχεια το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» παρουσίασε τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει τα τελευταία χρόνια για την εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση του πληθυσμού για την πρόληψη των τροχαίων συγκρούσεων λόγω της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ. Το Ινστιτούτο παρουσίασε επίσης τα ευρήματα της έρευνας που διεξήχθη το 2015 κατά τη διάρκεια του 23ου προσκοπικού Jamboree στην Ιαπωνία, με θέμα την κατανάλωση αλκοόλ από ανήλικες και το ρίσκο εμπλοκής τους σε τροχαίο ατύχημα. Η Κέλλυ Τσιχλή από την Ελληνική Ένωση Ζυθοποιών (ΕΕΖ) παρουσίασε τη δέσμευση των μελών της Ένωσης να δράσουν για το θέμα της κατανάλωσης αλκοόλ και η Έλλη Παναγιωτοπούλου από την Αθηναϊκή Ζυθοποιία ανέφερε καλές πρακτικές που έχει ακολουθήσει η Αθηναϊκή Ζυθοποιία για την επιμόρφωση και ευαισθητοποίηση του προσωπικού της σε θέματα αλκοόλ και οδήγησης, μοιράζοντας έτσι με το κοινό το ρόλο της Βιομηχανίας στην αντιμετώπιση του φαινομένου της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ. Ο στόχος του SMART είναι να αντιμετωπίσει τα βασικά ζητήματα που σχετίζονται με το αλκοόλ και την οδήγηση και να συνεχίσει τις δραστηριότητες προώθησης και υποστήριξης του ETSC, τόσο σε επίπεδο ΕΕ όσο και σε επίπεδο κρατών μελών, για τη μείωση του αριθμού των θανάτων που συνδέονται με τη χρήση αλκοόλ, ευελπιστώντας ότι θα αποτελέσει την ευκαιρία να συγκεντρωθούν στον ίδιο χώρο, όλοι μαζί, εμπειρογνώμονες της Ε.Ε. για την Οδική Ασφάλεια, εθνικοί φορείς και υπεύθυνοι στη λήψη αποφάσεων.
Την εκδήλωση συντόνισε η κυρία Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, Πρόεδρος του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», το οποίο και αποτελεί ενεργό μέλος του ETSC. Σκοπός της Ημερίδας ήταν να ενημερώσει φορείς και οργανισμούς στην Ελλάδα σχετικά με το την τρέχουσα κατάσταση στη χώρα, όσον αφορά την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, αλλά και τις καλές πρακτικές που ακολουθούνται από άλλες Ευρωπαϊκές χώρες για τη μείωση του αριθμού των θανάτων σε τροχαία συμβάντα που σχετίζονται με το αλκοόλ.