Ερωτήματα για το τι μπορούσε να αποφευχθεί και τι μπορεί να ήταν γνωστό σχετικά με τις δύο τραγωδίες που σημειώθηκαν με τα boeing 737 MAX σε Αιθιοπία και Ινδονησία εγείρει η δημοσιοποίηση στοιχείων για παράπονα που ανώνυμα έχουν καταθέσει σε εκθέσεις τους τους πιλότοι που οδήγησαν τα εν λόγω αεροσκάφη.
Οι αναφορές που δημοσιεύονται σε ξένα ειδησεογραφικά μέσα ενημέρωσης φέρουν την boeing να είχε γνώση για τάση του συστήματος των συγκεκριμένων μοντέλων σε λάθη. Ειδικότερα σύμφωνα με το CNN και το politico ένας από τους αμερικανούς πιλότους κάνει λογο για απώλειας του ελέγχου του αεροσκάφους όταν σε λειτουργία αυτόματου πιλότου ξαφνικά το αεροσκάφος έκανε βουτιά προς τα κάτω και στο πιλοτήριο ενεργοποιήθηκε η ηχητική ειδοποίηση “αποτρέψτε τη βύθιση”.
Όταν ο αυτόματος πιλότος απενεργοποιήθηκε η πτήση συνεχίστηκε κανονικά. Αν και οι εκθέσεις δεν αναφέρουν για ποια εταιρεία εργάζεται ο πιλότος, ωστόσο οι δύο αεροπορικές που έχουν αυτά τα αεροσκάφη είναι οι American Airlines και η Southwest. ¨Ενας άλλος πιλότος κάνει λόγο για εγκληματικά ανεπαρκή εγχειρίδια και επισημαίνει είναι “ασυνείδητο που η Boeing, η αμερικανική αεροπορία και οι αερογραμμές έχουν πιλότους χωρίς επαρκή εκπαίδευση και επαρκείς οδηγούς βνα πετάνε αυτά τα αεροπλάνα” και προσθέτει “τώρα ξέρουμε ότι τα συστήματα είναι επιρρεπή σε λάθη και οι πιλότοι πρέπει να ξέρουν ποια είναι αυτά τα συστήματα. Αναρωτιέμα. Τι άλλο δεν ξέρω; Όλες οι αερογραμμές που χρησιμοποιούν το ΜΑΧ θα πρέπει να επιμείνουν να ενσωματωθούν όλα τα συστήματα στα εγχειρίδια τους”. Οι αναφορές των πιλότων ενδέχεται σύμφωνα με το CNN να παρέχουν στοιχεία που σχετίζονται και με την τραγωδία της Lion Air τον Οκτώβριο του 2018.
Οι ερευνητές της Lion Air υποπτεύονται ότι το ατύχημα προκλήθηκε από έναν αισθητήρα του σκάφους που μετέδιδε λάθος πληροφορίες και ενεργοποίησε το σύστημα αποτροπής της απώλειας στήριξης του αεροσκάφους (Maneuvering Characteristics Augmentation System), που ανάγκασε το αεροπλάνο να κάνει βουτιά προς τα κάτω.
Τον Νοέμβριο, μετά τη συντριβή του Lion Air, η Boeing εξέδωσε ένα “Εγχειρίδιο Λειτουργίας” το οποίο συμβουλεύει τους αερομεταφορείς πώς να αντιμετωπίσουν λανθασμένες αναγνώσεις του πιλοτηρίου. Επισήμανε στις αεροπορικές εταιρείες “τις υπάρχουσες διαδικασίες για την αντιμετώπιση περιστάσεων όπου υπάρχει εσφαλμένη εισροή από έναν αισθητήρα”, δήλωσε μια δήλωση της Boeing. Η FAA εξέδωσε αργότερα τη δική της οδηγία έκτακτης ανάγκης για την αξιοπλοΐα, η οποία ενημέρωσε τους πιλότους για το πώς να ανταποκριθούν σε παρόμοια προβλήματα. Τα πορίσματα των πραγνατογνωμόνων αναμένεται να δείξουν και τα αίτια της συντριβής προκειμένου εφόσον υπάρχουν να αποδοθούν ευθύνες.