«Ναι, σε μια παιδική χαρά θα απαγορεύεται να καπνίζεις και, ναι, σε ένα αυτοκίνητο δε θα μπορείς να φυσάς το καπνό, όταν έχεις ένα παιδάκι μέσα. Βάζουμε κανόνες με δικαιώματα και υποχρεώσεις».
Τις δηλώσεις αυτές έκανε ο υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας αναφερόμενος στις διατάξεις του αντικαπνιστικού νόμου παρουσιάζοντας χθες το νομοσχέδιο με τίτλο: «Σύσταση Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), Ρυθμίσεις για τα προϊόντα καπνού και άλλες διατάξεις» κατά την συνεδρίαση της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής.
Ο υπουργός αναφέρθηκε στον ρόλο της Ελληνικής Αστυνομίας για την αποτελεσματική εφαρμογή του μέτρου, φέρνοντας ως παράδειγμα άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως οι Δανία, Γαλλία, Κύπρος, Τσεχία, Πολωνία, Σλοβακία, Λουξεμβούργο, Λετονία, Μάλτα, σημειώνοντας πως εδώ, θα μπορεί να υπάρχει και συνεργασία της ΕΛΑΣ με άλλους συναρμόδιους φορείς.
Μετατροπή ΕΟΠΥ
Για την μετατροπή του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) σε ΝΠΙΔ, υπογράμμισε ότι «μετατρέπουμε τον ΕΟΔΥ σε έναν οργανισμό ευέλικτο για να αντιμετωπίζει το έκτακτο γεγονός και να παρεμβαίνει σε κρίσεις όπως το μεταναστευτικό» και σημείωσε ότι «γίνεται ένα κέντρο που πραγματικά θα παρεμβαίνει εκεί που υπάρχει ανάγκη για τους συμπολίτες μας».
Ο υπουργός Υγείας, αναφέρθηκε στην αναβάθμιση του ΕΚΑΒ, ως ενιαίου συντονιστικού κέντρου επιχειρήσεων με την ενοποίησή του με το ΕΚΕΠΥ και τόνισε ότι θα βρίσκεται σε άμεση επαφή με τις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των έκτακτων περιστατικών.
Επενδύσεις
Παράλληλα, ο κ. Κικίλιας έδωσε έμφαση στις διατάξεις του νομοσχεδίου που αφορούν στον συμψηφισμό επενδύσεων και clawback, που εισάγεται για πρώτη φορά στην φαρμακευτική πολιτική της χώρας, λέγοντας: «Στηρίζουμε την έρευνα και την ανάπτυξη στη χώρα και παρέχουμε κίνητρα για παραγωγικές επενδύσεις και κλινικές δοκιμές ώστε τα ποσά αυτά να συμψηφίζονται με το clawback».
Καταλήγοντας δήλωσε: «Η αντιμετώπιση των θεμάτων δημόσιας υγείας είναι πέρα και πάνω από κόμματα», αναφέροντας στην Επιτροπή ότι παρουσίασε «την πραγματικότητα που παραλάβαμε με στοιχεία που μας έδωσαν γραπτώς οι διοικήσεις και οι διοικητές των ΥΠΕ τις οποίες είχε διορίσει η προηγούμενη κυβέρνηση».
Το νομοσχέδιο
Το νομοσχέδιο, περιλαμβάνει μέτρα για τον έλεγχο του καπνίσματος, την άμεση αντιμετώπιση των μεγάλων προβλημάτων προνοσοκομειακής φροντίδας με την ενοποίηση ΕΚΑΒ-ΕΚΕΠΥ και τις αναπτυξιακές επενδύσεις ως κίνητρο για τη μείωση του clawback.
Αντικαπνιστικός νόμος
Για την θωράκιση της αποτελεσματικής εφαρμογής του αντικαπνιστικού νόμου ανατίθεται η δυνατότητα συμμετοχής στο ένστολο δυναμικό της Ελληνικής Αστυνομίας των ελέγχων εφαρμογής μεμονωμένα ή από κοινού με άλλους συναρμόδιους φορείς κατά το παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών χωρών όπως: Δανία, Γαλλία, Κύπρος, Τσεχία, Πολωνία, Σλοβακία, Λουξεμβούργο, Λετονία, Μάλτα.
Λαμβάνονται μέτρα προστασίας των ανήλικων με την επέκταση του μέτρου απαγόρευσης του καπνίσματος σε υπαίθριους χώρους δραστηριότητας, ψυχαγωγίας και συγκέντρωσης ανηλίκων κατά κύριο λόγο (ως πρόσθετο μέτρο προστασίας των ανηλίκων από το κάπνισμα και από τις συνέπειες έκθεσής του σε αυτό), καθώς και η καθιέρωση κατά την ισχύουσα ενωσιακή νομοθεσία τακτής προθεσμίας για την απαγόρευση κυκλοφορίας στην ελληνική αγορά προϊόντων καπνού μάσησης.
ΕΟΔΥ
Επίσης, με το νομοσχέδιο συστήνεται ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) με σκοπό της νομοθετικής ρύθμισης την ευελιξία και την αποδοτικότητα στην διαχείριση του μεταναστευτικού ζητήματος. Με το νέο αυτό ΝΠΙΔ επιχειρείται η βελτίωση της αποδοτικότητας του επιχειρησιακού χαρακτήρα του παλαιού ΕΟΔΥ, δεδομένου ότι ο τελικός του σκοπός δεν περιορίζεται στη διαχείριση της δημόσιας υγείας των πολιτών, αλλά αποκτά διευρυμένες δυνατότητες διαχείρισης και στο ογκώδες έργο της διαχείρισης της υγειονομικής κάλυψης προσφύγων και μεταναστών.
Ο ΕΟΔΥ, (πρώην ΚΕΕΛΠΝΟ, ήδη ΕΟΔΥ από το νόμο 4600/2019) μετατρέπεται από ΝΠΔΔ σε ΝΠΙΔ. Διαδέχθηκε το ΚΕΕΛΠΝΟ με τον ν. 4600/2019 και απέκτησε μορφή Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου αντί – όπως αναφέρει το υπουργείο Υγείας – του πλέον ευέλικτου μορφώματος του ΝΠΙΔ, με αποτέλεσμα να προξενηθούν προβλήματα ως προς την ταχύτητα ανταπόκρισης στις δράσεις του ΕΟΔΥ ως διάδοχου του ΚΕΕΛΠΝΟ. Ως παραδείγματα τέτοιων δυσλειτουργιών, το υπουργείο Υγείας αναφέρει την δυνητική καθυστέρηση διαδικασιών πρόσληψης προσωπικού για την αντιμετώπιση του μεταναστευτικού – προσφυγικού, την δυσχέρεια μετακίνησης προσωπικού για κάλυψη έκτακτων κρίσεων μολυσματικών ασθενειών κλπ.
Υπό τους όρους αυτούς, του επαναπροσδίδεται η φύση νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου, που δύναται να δραστηριοποιείται άμεσα στην αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών, χωρίς δέσμευση από το σύνολο των διατάξεων του δημόσιου λογιστικού για την αντιμετώπιση αποκλειστικά και μόνο κατεπειγουσών αναγκών.
Πηγή: Healthmag.gr