Τις 15 προτάσεις του πορίσματος για την υποχρεωτική υπαγωγή των νέων εργαζομένων από το 2021 στον κλάδο κεφαλαιοποιητικής επικουρικής ασφάλισης δημοσιεύει σε ρεπορτάζ της η “Καθημερινή”.
Σύμφωνα με την “Κ” η Επιτροπή Σοφών πρότεινε στον υφυπουργό Εργασίας, Ν. Μηταράκη:
- Υποχρεωτική υπαγωγή όλων των νεοεισερχομένων και πρωτοασφαλισμένων στην αγορά εργασίας από την πρώτη Ιανουαρίου 2021. Μάλιστα στελέχη της κοινωνικής, επαγγελματικής και ιδιωτικής ασφαλιστικής αγοράς προτείνουν έπειτα από μελέτη και την προαιρετική ένταξη των ήδη ασφαλισμένων που προέρχονται από κλάδους που μέχρι πρότινος δεν υπάγονταν στην επικουρική ασφάλιση.
- Να διατηρηθούν στο σημερινό ύψος, ήτοι 6.5%, οι προβλεπόμενες εισφορές για τους μισθωτούς και τους ελεύθερους επαγγελματίες όπως και στο παλιό σύστημα. Μεταξύ των προτάσεων που συζητήθηκαν ήταν και αυτή του υπολογισμού της εισφοράς των μη μισθωτών επί του κατώτατου μισθού, λόγω των πιθανών δυσκολιών στην καταβολή εισφορών από μεριάς ειδικά των νέων ελεύθερων επαγγελματιών.
- Το ΕΤΕΑΕΠ θα είναι ο μόνος υπεύθυνος για την είσπραξη των εισφορών των ασφαλισμένων.
- Η διατήρηση των ίδιων ηλικιακών ορίων με αυτά που ισχύουν στην κύρια σύνταξη. Ένα ικανό εύρος ηλικίας είναι από τα 62 έως τα 70 έτη.
- Ως προς τα είδη των συνταξιοδοτικών παροχών αυτές μπορούν να διαχωριστούν σε α) συντάξεις γήρατος με μεταβίβαση δικαιώματος στα δικαιούχα μέλη, β) συντάξεις αναπηρίας και γ) συντάξεις χηρείας για τον ενεργό ασφαλισμένο.
- Μέρος του σωρευμένου ποσού (ενδεικτικά μέχρι ποσοστού 25%) δύναται να εισπράττεται με τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος ως προκαταβολή.
- Ο ασφαλισμένος θα επιλέγει ανάμεσα σε τρία επενδυτικά πακέτα, διαφοροποιημένου επενδυτικού κινδύνου, ήτοι χαμηλού, μεσαίου και υψηλού, ενώ θα προβλέπεται και δυνατότητα αλλαγής των επενδυτικών του επιλογών, ανά προβλεπόμενα χρονικά όρια.
- Μετά την είσπραξη των εισφορών, το ΕΤΕΑΕΠ θα τις κατανέμει στους ατομικούς κεφαλαιοποιητικούς λογαριασμούς του κάθε ασφαλισμένου.
- Λόγω της κεφαλαιοποιητικής φύσης του νέου συστήματος, τα κεφάλαια θα επενδύονται από διαχειριστές επενδύσεων κατ’ εντολή και για λογαριασμό του ΕΤΕΑΕΠ βάσει της μεταξύ τους σύμβασης.
- Το ΕΤΕΑΕΠ θα αναπτύξει επενδυτικούς κανόνες που θα ισχύουν για τον διαχειριστή κεφαλαίων και θα περιγράφονται αναλυτικά στην εκάστοτε σύμβαση.
- Απαραίτητος κρίνεται ο ορισμός θεματοφύλακα του ΕΤΕΑΕΠ με αυξημένες αρμοδιότητες.
- Πρέπει να αξιοποιηθεί στο έπακρο κάθε δυνατότητα εντός των ευρωπαϊκών κανόνων και θεσμικών περιορισμών που έχει η Ελλάδα ως κράτος-μέλος της ΕΕ προκειμένου τα δημιουργούμενα αποθεματικά κεφάλαια να επενδύονται προς όφελος της εθνικής οικονομίας.
- Το κράτος οφείλει να μεριμνά για την κοινωνική ασφάλιση των εργαζομένων στο πλαίσιο των υπαρκτών κινδύνων, συνθηκών και περιορισμών που αντιμετωπίζει.
- Ως βασική αρχή στο σύστημα κεφαλαιοποιητικής επικουρικής προκρίνεται η διατήρηση ίδιου τρόπου φορολόγησης με το υφιστάμενο. Θα πρέπει να εξεταστεί ειδική πρόβλεψη για εξαίρεση από τη φορολόγηση ή ειδική φορολόγηση για το ποσό προκαταβολής που θα μπορεί να λαμβάνει ο ασφαλισμένος κατά τη φάση της θεμελίωσης του συνταξιοδοτικού δικαιώματος.
- Ως προς το κόστος της μετάβασης στο νέο σύστημα, θεωρούν ότι, όπως υφίσταται το σύστημα σήμερα, χωρίς παρέμβαση στις παραμέτρους του, δεν φαίνεται έντονο πρόβλημα χρηματοδότησης κατά την πρώτη δεκαετία. Κατά τις πρώτες εκτιμήσεις της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής, ελλείμματα στον κλάδο διανεμητικής επικουρικής σύνταξης, φαίνεται πως θα αρχίσουν να εμφανίζονται από το 2030 και έπειτα με το σωρευτικό κόστος στον κλάδο μέχρι το τέλος της προβολής (2070) να εκτιμάται ότι δεν ανάγεται σε “κρίσιμα και ανησυχητικά επίπεδα”. Μάλιστα προτείνεται να εξεταστούν τρόποι τυχόν συνεισφοράς των ασφαλισμένων στο νέο καθεστώς με βάση την αρχή της διαγενεακής κοινωνικής αλληλεγγύης.
Πηγή: Καθημερινή