Τα εργαλεία τηλεϊατρικής αναπτύσσονται με ραγδαίο ρυθμό και τα τελευταία χρόνια υιοθετούνται σε μεγάλο βαθμό από την ασφαλιστική αγορά σε διεθνές επίπεδο, ενώ και στην Ελλάδα υπάρχουν εταιρείες που έχουν αξιοποιήσει την εν λόγω τεχνολογία και αρκετές που σχεδιάζουν να την υιοθετήσουν.
Στην επόμενη εξαετία η παγκόσμια αγορά του telemedicine αναμένεται να «εκτοξευτεί», και από 45 δισεκατομμύρια δολάρια το 2019, θα τριπλασιαστεί μέχρι το 2026 και θα φτάσει τα 175 δισεκατομμύρια δολάρια (statista).
ρεπορτάζ της Βίκυς Γερασίμου
Οι παράγοντες που συντελούν προς την κατεύθυνση αυτή είναι αναμφίβολα πολλοί. Βασικές αιτίες που προσανατολίζουν τις ασφαλιστικές, την ιδιωτική και τη δημόσια υγεία σε λύσεις τηλε-ιατρικής είναι σίγουρα και το συνεχώς αυξανόμενο κόστος της υγειονομικής περίθαλψης.
Πλέον η ανάγκη επίσπευσης συστημάτων απομακρυσμένης ιατρικής βοήθειας αναδεικνύεται και από την πανδημική κρίση. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο πως οι ασφαλιστικές εταιρείες τα αξιοποίησαν για να συμβάλλουν στην προστασία των ασφαλισμένων τους.
Όπως μας εξηγεί ο κ. Παναγιώτης Ταρσινός, Business Development Director στην Teladoc Health «Παρότι και πριν την πανδημία του COVID-19 η χρήση της τηλεϊατρικής ήταν ευρέως διαδεδομένη, το ενδιαφέρον και οι εφαρμογές της επεκτάθηκαν ραγδαία – θα έλεγε κανείς εξερράγησαν – κατά τη διάρκεια της υγειονομικής αυτής κρίσης. Οι κυβερνήσεις, οι ασφαλιστές και τα συστήματα υγείας παγκοσμίως, αναζήτησαν ασφαλείς τρόπους παροχής φροντίδας για τους ασθενείς από την άνεση και ασφάλεια του σπιτιού τους, προκειμένου να περιορίσουν τη μετάδοση και εξάπλωση του νέου αυτού ιού.
Με αφορμή την ολοένα και αυξανόμενη ζήτηση για τηλεϊατρική, πραγματοποιήθηκαν αρκετές αλλαγές στα
νομοθετικά πλαίσια των κρατών τα οποία ορίζουν την κάλυψη και εφαρμογή της, προκειμένου να καταστεί η τηλεϊατρική ευρύτερα προσβάσιμη και να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά η κρίσιμη κατάσταση που εξακολουθούμε και βιώνουμε.
Στην Ελλάδα, ακολουθώντας το παράδειγμα της Ευρώπης και της Αμερικής, αρκετές ασφαλιστικές εταιρείες και νοσοκομεία έχουν λάβει μέτρα για τη διεύρυνση και τη διευκόλυνση της χρήσης της τηλεϊατρικής. Έχοντας κινηθεί με άνευ προηγουμένου ταχύτητα, κατάφεραν πολλές από τις ιατρικές επισκέψεις που γίνονταν αυτοπροσώπως, να μπορούν τώρα να τις μετατοπίσουν με ασφαλή και ενδεδειγμένο τρόπο σε μια πλατφόρμα τηλεϊατρικής, παρέχοντας στους ασθενείς πρόσβαση μέσω κλήσης ή βίντεο-κλήσης στις περισσότερες βασικές ιατρικές ειδικότητες».
Σχετικά με τα οφέλη που απορρέουν από την εν λόγω τεχνολογία ο κ. Ταρσινός εξηγεί ότι βελτιώνεται άμεσα όχι μόνο η πρόσβαση και η ποιότητα της περίθαλψης, αλλά και τα αποτελέσματα αυτά καθαυτά της πορείας της υγείας των ασθενών.
«Ταυτόχρονα για τις ασφαλιστικές εταιρείες, η αύξηση της εμπλοκής του ασθενούς στην πρόληψη και προαγωγή της υγείας του, η αύξηση της ικανοποίησής του και η απλοποίηση-επιτάχυνση της συνολικής εμπειρίας του, αποτελούν ισχυρούς παράγοντες οι οποίοι επεκτείνουν την πρόσβαση στη γενική ιατρική περίθαλψη, μειώνουν το κόστος της φροντίδας και αυξάνουν την ανταγωνιστικότητα στην αγορά, με τον πλέον ανθρωποκεντρικό τρόπο.»
Εταιρείες που στην Ελλάδα έχουν αξιοποιήσει συστήματα τηλεϊατρικής ή είναι στη φάση της ένταξής τους είναι η AXA, η Generali, η Interamerican και η διαμεσολαβητική εταιρεία Απόλλων.
AXA
Η ΑΧΑ Ασφαλιστική διαθέτει την καινοτόμο υπηρεσία MyAXA Doctor στους ασφαλισμένους υγείας της μέσω του προγράμματος Mediσυν 3.
Όπως αναφέρει η Εταιρεία χάρη σε αυτήν τη σημαντική παροχή οι πελάτες της ΑΧΑ μπορούν να επικοινωνούν 7 ημέρες την εβδομάδα, από τις 9 το πρωί έως τις 9 το βράδυ, τηλεφωνικά ή με βιντεοκλήση, με γιατρό από ιατρική ομάδα που συνεργάζεται με την Εταιρεία και να έχουν πρόσβαση σε:
- Καθοδήγηση και ιατρική ενημέρωση σχετικά με ερωτήσεις και προβληματισμούς που αφορούν στην υγεία σας.
- Σύσταση για παραπομπή σε εξειδικευμένο γιατρό για περαιτέρω διερεύνηση ανάλογα με το πρόβλημα υγείας που αντιμετωπίζουν.
- Ιατρική ενημέρωση για θέματα πρόληψης και προαγωγής της υγείας.
Επιπλέον, μέσα από την υπηρεσία MyAXA Doctor έχουν τη δυνατότητα 2ης Ιατρικής Γνώμης, με παροχή εξειδικευμένης καθοδήγησης από γιατρούς ειδικότητας ανάλογης με το θέμα που τους απασχολεί.
GENERALI
Όπως αναφέρει η Ελένη Μάνου, Τεχνική Διευθύντρια Ατομικών Ζωής Generali «Στην Generali επενδύουμε σταθερά στην τεχνολογία και την καινοτομία προκειμένου να καταστήσουμε προσβάσιμες τις σύγχρονες υπηρεσίες υγείας σε όλο και μεγαλύτερη μερίδα πελατών μας.
Σε αυτή την κατεύθυνση υποστηρίξαμε την πρωτοβουλία για την παροχή δωρεάν υπηρεσιών τηλεϊατρικής σε εκατοντάδες πολίτες, ασφαλισμένους μας και μη, κατά τη διάρκεια της έξαρσης της πανδημίας Covid-19. Στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζουμε επίσης να εντάξουμε αντίστοιχες υπηρεσίες στο ασφαλιστικό μας οικοσύστημα υγείας, για να εξασφαλίσουμε την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών μας.
Ειδικά για όσους ασφαλισμένους διαμένουν εκτός μεγάλων αστικών κέντρων η άμεση πρόσβαση μέσω βιντεοκλήσης ή μιας εφαρμογής σε εξειδικευμένη ιατρική συμβουλευτική, είναι κρίσιμη για την άμεση διάγνωση ενός περιστατικού. Ακόμη, σε περιπτώσεις που υπάρχει ανάγκη παρακολούθησης χρόνιων προβλημάτων υγείας, η έγκαιρη πρόσβαση σε ραντεβού, χωρίς την αναμονή ή τη μετακίνηση, καθώς και η άμεση συμβουλευτική και η καταγραφή των συμπτωμάτων με τη βοήθεια της τεχνολογίας είναι ιδιαίτερα βοηθητική και καθοριστική στη μετέπειτα θεραπεία.
Μελετούμε, λοιπόν, σταθερά τα νέα μοντέλα εξωνοσοκομειακής φροντίδας που αναπτύσσονται και υιοθετούμε τις πιο σύγχρονες λύσεις για να αποτελούμε έναν αξιόπιστο Lifetime Partner των πελατών μας».
INTERAMERICAN
H INTERAMERICAN δημιούργησε την εφαρμογή Μedi-ON. Πρόκειται για ένα app μεθοδικού ελέγχου της υγείας στη βάση πρώτων ενδείξεων που έχει ο ενδιαφερόμενος, που διατίθεται δωρεάν στους ασφαλισμένους της εταιρείας από τις 12 Μαΐου και ήδη, έχει περιέλθει σε χρήση σημαντικού αριθμού πελατών με ατομικό ασφαλιστήριο συμβόλαιο υγείας.
Όπως αναφέρει η εταιρεία τo Medi-ON είναι η πρώτη εφαρμογή ελέγχου συμπτωμάτων που έχει επικυρωθεί επιστημονικά, με ακρίβεια 91,3%. Νοσοκομεία και ινστιτούτα σε Ευρώπη και Αμερική συνεχίζουν σταθερά τις κλινικές μελέτες για την ακρίβεια των αξιολογήσεων, με πιο πρόσφατη σχετική συνεργασία αυτή με το Yale New Haven Health System, ένα από τα σημαντικότερα συστήματα υγείας στις ΗΠΑ, που περιλαμβάνει πέντε νοσοκομεία και συνεργάζεται με την Ιατρική σχολή του Πανεπιστημίου του Yale.
Η εφαρμογή έχει πραγματοποιήσει μέχρι σήμερα 4.000.000 αξιολογήσεις συμπτωμάτων, οι οποίες μέσω της μηχανικής μάθησης (machine learning) εξελίσσουν τον αλγόριθμο και βελτιώνουν διαρκώς την ακρίβεια των απαντήσεων σε οποιοδήποτε σύμπτωμα υγείας. Επισημαίνεται ότι το Medi-ON βραβεύθηκε κατά το 2018 για την επιστημονική ακρίβειά του στο ετήσιο συνέδριο NODE Health (Network of Digital Evidence in Health).
ΑΠΟΛΛΩΝ
Πλατφόρμα τηλεϊατρικής στην περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού αξιοποίησε και η διαμεσολαβητική
εταιρεία ασφαλίσεων Απόλλων, η οποία στήριξε τους συνεργάτες και τους ασφαλισμένους της παρέχοντάς την δωρεάν.
Στον πρώτο μήνα που η πλατφόρμα ανέβηκε online περισσότεροι από 2.000 ασφαλισμένοι έκαναν χρήση της υπηρεσίας προκειμένου να έρθουν σε επαφή με γιατρό. Από αυτούς το 60% ήταν γυναίκες και το 40% ήταν άντρες.
Όπως αναφέρει η Σοφία Σικοτάκη, Γενική Διευθύντρια της Απόλλων «Η εν λόγω πρωτοβουλία είχε σαν στόχο να συμβάλλουμε στην προστασία των ασφαλισμένων μας. Υιοθετήσαμε ένα εργαλείο διαδραστικό και απλό, δίνοντας τη δυνατότητα στο χρήστη να συνδεθεί εύκολα 24 ώρες την ημέρα και 7 μέρες την εβδομάδα μέσα από οποιαδήποτε smart συσκευή. Το εγχείρημά μας είχε μεγάλη ανταπόκριση και για αυτό σε δεύτερη φάση θα το διαθέσουμε ως υπηρεσία στο Δίκτυο Συνεργατών μας για τους Πελάτες τους».