Με αφορμή τη μελέτη της ICAP για την Ασφαλιστική Διαμεσολάβηση, η οποία έγινε με πρωτοβουλία του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΕΑ), επικοινωνήσαμε με τον Πρόεδρο & Διευθύνοντα Σύμβουλο του ομίλου εταιρειών ICAP, Νικήτα Κωνσταντέλλο, για να μας σχολιάσει τα ευρήματα. Να μας πει τη γνώμη του για την Ασφαλιστική Διαμεσολάβηση βάσει των αποτελεσμάτων της μελέτης που η Εταιρεία του εκπόνησε.
Ακολουθεί η δήλωση του Νικήτα Κωνσταντέλλου, Προέδρου & Διευθύνοντα Συμβούλου Ομίλου Εταιρειών ICAP:
Σε μια περίοδο που αποτελεί «καμπή» για την ελληνική ασφαλιστική αγορά (φυσικές καταστροφές, πανδημία κορωνοϊού), ο ρόλος των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών στον κλάδο της ιδιωτικής ασφάλισης στη χώρα μας καθίσταται περισσότερο σημαντικός από ποτέ. Οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές (πράκτορες, μεσίτες και συντονιστές) οι οποίοι σήμερα ξεπερνούν σε αριθμό τους 19.000, αποτελούν το μεγαλύτερο «κανάλι» διανομής των ασφαλιστικών προϊόντων.
Οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές αντιμετωπίζουν σήμερα διάφορα ζητήματα, τα οποία σχετίζονται με την παροχή των υπηρεσιών τους σε συνδυασμό πάντα με τη λειτουργία ολόκληρης της ασφαλιστικής αγοράς. Αξιολογώντας τα κυριότερα προβλήματα του κλάδου της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης στην Ελλάδα σήμερα, η υψηλή φορολογία αποτελεί πρόβλημα μείζονος σημασίας για τη συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων του Κλάδου. Η απουσία ισχυρών φορολογικών κινήτρων για ασφάλειες ζωής αποτελεί σοβαρό πρόβλημα, καθώς αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στην απόφαση ενός ιδιώτη να συνάψει κάποιο ασφαλιστικό συμβόλαιο ζωής. Η χαμηλή ασφαλιστική συνείδηση του πληθυσμού θεωρείται επίσης πρόβλημα, ενώ ένα ακόμη θέμα που απασχολεί τον Κλάδο είναι ο ανταγωνισμός από τα εναλλακτικά κανάλια διανομής. Ζητήματα που επίσης επισημαίνονται στην Κλαδική Μελέτη, είναι η γραφειοκρατία και το υψηλό κόστος συμμόρφωσης στις νέες κανονιστικές συνθήκες και νομοθετικές ρυθμίσεις, η εξάρτηση από τις ασφαλιστικές εταιρείες κυρίως σε θέματα ύψους προμηθειών και τιμολόγησης, καθώς επίσης και το επίπεδο εκπαίδευσης. Πέραν όμως των προαναφερόμενων, προβλήματα για τον Κλάδο αποτελούν ο μεγάλος αριθμός των ανασφάλιστων οχημάτων, ο αθέμιτος ανταγωνισμός από μη «πιστοποιημένους» ασφαλιστές, καθώς επίσης και η έλλειψη νομοθετικού πλαισίου για την είσοδο νέων στελεχών στην αγορά.
Διαβάστε επίσης: Ν. Κωνσταντέλλος: Θα επιστρέψει σε ανάκαμψη το 2021-22 η ασφαλιστική αγορά
Οι βασικοί άξονες στους οποίους εκτιμάται ότι θα πρέπει να κινηθεί ο κλάδος της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης προκειμένου όχι μόνο να διατηρήσει αλλά και να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά του στην αγορά είναι μεταξύ άλλων, η περαιτέρω έμφαση στη συμβουλευτική πώληση μέσω της εξατομίκευσης των αναγκών των πελατών, η αξιοποίηση της τεχνολογίας και των διαθέσιμων πληροφοριακών συστημάτων, η ανάπτυξη και διάδοση νέων καινοτόμων προϊόντων προσαρμοσμένων στις ανάγκες της εποχής, η απλοποίηση των διαδικασιών και ο έλεγχος του κόστους των υπηρεσιών, καθώς και η συνεχής εκπαίδευση και ενίσχυση της ασφαλιστικής συνείδησης του πληθυσμού.
Ο κλάδος της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης έχει επηρεασθεί τα τελευταία χρόνια από πληθώρα εξωγενών και ενδογενών παραγόντων (πολυετή οικονομική κρίση με συνέπεια τη διαχρονική μείωση της ασφαλιστικής παραγωγής, φορολογική πολιτική, μείωση προμηθειών κ.λπ.) με αποτέλεσμα οι διαμεσολαβούντες να καλούνται να δραστηριοποιηθούν σε ένα ιδιαίτερα απαιτητικό επιχειρηματικά οικονομικό περιβάλλον που ταυτόχρονα καθίσταται και αρκετά ανταγωνιστικό. Ωστόσο, τα διαρθρωτικά προβλήματα του εθνικού συστήματος υγειονομικής περίθαλψης και ασφαλιστικής κάλυψης, εκτιμάται ότι θα ενισχύσουν σημαντικά το ρόλο της ιδιωτικής ασφάλισης στη χώρα μας στο μέλλον, ιδιαίτερα στους κλάδους υγείας, ζωής και συντάξεων, με πρωταγωνιστές τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές.