Η πράσινη μετάβαση της οικονομίας, ο ψηφιακός μετασχηματισμός της κοινωνίας και η προστασία των ευπαθών ομάδων πάνε μαζί με μια νέα στρατηγική για την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών αλλά και με επενδύσεις από την πλευρά των επιχειρήσεων για πράσινα προϊόντα και συσκευασίες.
Της Σοφίας Εμμανουήλ
Πριν από περίπου ένα μήνα παρουσιάστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η νέα στρατηγική για την προστασία του καταναλωτή, η οποία εστιάζει στην πράσινη συμφωνία και το νέο σχέδιο δράσης για την κυκλική οικονομία (CEAP 2.0), που έχουν θέσει τον φιλόδοξο στόχο της μείωσης κατά το ήμισυ των αστικών αποβλήτων έως το 2030.
Πρόθεση της Ε.Ε. είναι να προτρέψει τους καταναλωτές σε αγορές αγαθών που είναι φιλικά προς το περιβάλλον παρέχοντάς τους αξιόπιστες πληροφορίες για την αειφορία.
Επίσης έχει στόχο να καταπολεμήσει τους ψευδείς πράσινους ισχυρισμούς (greenwashing) που μπορεί να παραπλανήσουν τους καταναλωτές. Στο πλαίσιο αυτό η στρατηγική περιλαμβάνει τη διάθεση εργαλείων για τη μέτρηση και τη γνωστοποίηση των περιβαλλοντικών επιδόσεων κατά τον κύκλο ζωής των προϊόντων και τροποποίηση των κανόνων για τις συσκευασίες και τα απόβλητα των συσκευασιών.
Πρόσφατα επίσης η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε νέα στρατηγική για τις χημικές ουσίες, που είναι άλλη μια μεταρρύθμιση που δρομολογεί η πράσινη συμφωνία. Η νέα αυτή πολιτική αναμένεται να ενισχύσει την καινοτομία για την ανάπτυξη ασφαλών για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον χημικών ουσιών αλλά και να περιορίσει/απαγορεύσει τη χρήση επιβλαβών χημικών ουσιών σε καταναλωτικά προϊόντα, όπως παιχνίδια, είδη παιδικής φροντίδας, καλλυντικά, απορρυπαντικά, υλικά, υφάσματα και υλικά που έρχονται σε επαφή με τα τρόφιμα.