Η ασφαλιστική διαμεσολάβηση αποτελεί το συνδετικό ιστό ανάμεσα στις ασφαλιστικές εταιρείες και τον καταναλωτή. Οι διαμεσολαβητές είναι τα πρόσωπα τα οποία επιφορτίζονται με τη διανομή των ασφαλιστικών προιόντων.
Το άρθρο είναι αναδημοσίευση από τον “Οδηγό Ασφάλισης” που εκδόθηκε από την εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ σε συνεργασία με το Ασφαλιστικό Marketing
Αυτό σημαίνει ότι ο ρόλος τους εκτείνεται σε όλο το φάσμα της ασφαλιστικής δραστηριότητας από την επικοινωνία και την ανάλυση αναγκών μέχρι τη σύναψη του συμβολαίου και τη συμβολή στην άμεση αποζημίωσή μετά την έλευση του κινδύνου. Ο ρόλος του συνίσταται στο να προσανατολίσει στην βέλτιστη λύση τον καταναλωτή και τη διαχείριση της ζημιάς.
ΤΡΕΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΤΩΝ
Στην Ελλάδα βάσει μελέτης που διενήργησε το 2020 η ICAP για το ΕΕΑ με στοιχεία και από την ΑΑΔΕ υπάρχουν περίπου 13.500 διαμεσολαβητές, οι οποίοι όμως διαφοροποιούνται με βάση τη δραστηριοποίησή τους.
Σύμφωνα με την ΤτΕ «ασφαλιστικός διαμεσολαβητής» είναι κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο το οποίο διανέμει ασφαλιστικές υπηρεσίες επ’ αμοιβή. Δεν θεωρούνται διαμεσολαβητές οι ασφαλιστικές εταιρείες, οι άνθρωποι που εργάζονται σε αυτές καθώς και όσοι ασκούν το επάγγελμα σαν δευτερεύουσα δραστηριότητα.
Στην Ελλάδα οι διαμεσολαβητές διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες πράκτορες, συντονιστές πρακτόρων και μεσίτες:
ΠΡΑΚΤΟΡΑΣ:
πρόκειται για το φυσικό ή νομικό πρόσωπο το οποίο προωθεί ασφαλίσεις για λογαριασμό μίας ή περισσοτέρων ασφαλιστικών εταιρειών. Στην πρώτη περίπτωση ο πράκτορας έχει αποκλειστική συνεργασία με μία εταιρεία και διανέμει μόνο δικά της προγράμματα και στη δευτερη περίπτωση εντάσσονται οι ανεξάρτητοι πράκτορες οι οποίοι συνεργάζονται με περισσότερες από μία εταιρεία. Και στις δύο περιπτώσεις οι πράκτορες ασκούν τη δραστηριότητα τους στο όνομα και για λογαριασμό μίας ή περισσότερων ασφαλιστικών επιχειρήσεων. Πράκτορες θεωρούνται και όσοι διανέμουν ασφαλίσεις στις τράπεζες και τις επενδυτικές εταιρείες. Στην χώρα μας το 84,9% είναι πράκτορες και όσον αφορά τη σχέση τους με τις ασφαλιστικές οι μισοί είναι ανεξάρτητοι και οι άλλοι μισοί εργάζονται αποκλειστικά για μία εταιρεία.
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΠΡΑΚΤΟΡΩΝ:
είναι το φυσικό ή νομικό πρόσωπο το οποίο διανέμει ασφαλιστικά προιόντα μέσα από ομάδα πρακτόρων, την οποία συντονίζει, εκπαιδεύει και επιβλέπει. Ο συντονιστής έχει σαν στόχο (Νόμος 4583/2018 )να διασφαλίσει την εφαρμογή από την ομάδα αυτή των πολιτικών και των διαδικασιών των ασφαλιστικών επιχειρήσεων με τις οποίες συνεργάζεται, χωρίς να συμβάλλεται ο ίδιος με αυτούς. Οι συντονιστές είναι το 11,1% των διαμεσολαβητών.
ΜΕΣΙΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΝΤΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ:
είναι το πρόσωπο που, με γραπτή εντολή τού πελάτη, ασκεί τη δραστηριότητα της διανομής ασφαλιστικών και αντασφαλιστικών προϊόντων με βάση την ανάλυση επαρκούς αριθμού ασφαλιστικών συμβάσεων που διατίθενται στην αγορά, χωρίς να δεσμεύεται ως προς την επιλογή της ασφαλιστικής ή αντασφαλιστικής επιχείρησης. Οι μεσίτες αποτελούν το 4,9% του συνόλου των διαμεσολαβητών και είναι μεγάλα διαμεσολαβητικά γραφεία που παράγουν μεγάλο μέρος των ασφαλίστρων των εταιρειών.
ΤΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΤΗ
Τα στοιχεία της μελέτης που διενήργησε η ICAP για το ΕΕΑ δείχνουν ότι:
Σε σχέση με τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις: To 54,1% των ανεξάρτητων ασφαλιστικών διαμεσολαβητών εκπροσωπούν απευθείας συμβάσεις για 2 έως 5 ασφαλιστικές επιχειρήσεις
Το ύψος των προμηθειών: Το 22,4% έχει προμήθειες έως 10.000 ευρώ, ενώ το 8,1% παίρνει πάνω από 90.001 ευρώ. Συνολικά 6 στους 10 διαμεσολαβητές εισπράττουν κάθε χρόνο προμήθειες έως 30.000 ευρώ. Αθροίζοντας τα έσοδα ανά κατηγορία διαμεσολάβησης βλέπουμε ότι τα υψηλότερα μικτά έσοδα προμηθειών, που ανέρχονται σε 232,6 εκατ. ευρώ, τα έχουν οι μεσίτες με επαγγελματική εγκατάσταση, ενώ οι πράκτορες που αριθμητικά αποτελούν την συντριπτική πλειοψηφία του κλάδου έχουν τα υψηλότερα καθαρά έσοδα, 57,1 εκατ. ευρώ.
- Οι διαμεσολαβητές συνεργάζονται και με άλλους πράκτορες παρέχοντας τους μέρος της προμήθειάς τους. Όπως αποτυπώνεται στην έρευνα το 37,2% δίνει προμήθεια σε έναν μόνον πράκτορα. Επίσης το 23,9% αποδίδει προμήθεια σε δύο πράκτορες. Πάνω από τους μισούς επαγγελματίες που έχουν συνεργασίες δίνουν το 1/4 της παραγωγής τους.
- Το 57,3% των ανθρώπων που ασχολούνται με τη διανομή ασφαλιστικών καλύψεων έχει ανώτερες και ανώτατες σπουδές και μελλοντικά αναμένεται το ποσοστό αυτό να διευρυνθεί σημαντικά. Ειδικότερα το 31,6% έχει ανώτατες σπουδές, το 25,7% ανώτερες σπουδές, το 27% απολυτήριιο λυκείου και το 15% μεταπτυχιακό. Σε επίπεδο κλαδική εκπαίδευσης έξι στους δέκα έχουν παρακολουθήσει επιμορφωτικά σεμινάρια στο ΕΙΑΣ.
- Η μορφή των εταιρειών της διαμεσολάβησης: Το 88,1% των εταιρειών που έχουν δημιουργήσει ι διαμεσολαβούντες είναι ατομικές επιχειρήσεις, το 7,7% είναι ΟΕ/ΕΕ/ΙΚΕ, το 1,5% ΕΠΕ/Μονοπρόσωπη ΕΠΕ, το 1,5% ΑΕ/Μονοπρόσωπη ΑΕ και το 1,2% άλλης μορφής.
TO ΨΗΦΙΑΚΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΑΣΦΑΛΙΣΤΗ
Τα τελευταία χρόνια οι επαγγελματίες της ασφάλισης μεταβαίνουν σε πιο ψηφιακές μορφές λειτουργίας, αυτοματοποιώντας μεγάλο κομμάτι των διαδικασιών τους, είτε αξιοποιώντας εξειδικευμένο λογισμικό είτε μέσω των συστημάτων των ασφαλιστικών εταιρειών.
Στην περίοδο της πανδημίας, η εξ αποστάσεως επικοινωνία με τους επικείμενους αλλά και τους υπάρχοντες ασφαλισμένους επιτάχυνε σε μεγάλο βαθμό την υιοθέτηση ψηφιακών και διαδικτυακών εργαλείων.
Στην Ελλάδα οι ασφαλιστές παραμένουν το βασικό κανάλι προώθησης ασφαλιστικών προιόντων, καθώς οι καταναλωτές αν και επιθυμούν εκσυγχρονισμένα μέσα και άμεση πρόσβαση σε πληροφοριακό υλικό online όταν συνάπτουν ένα ασφαλιστήριο συμβόλαιο, ειδικά σε κλάδους εκτός αυτοκινήτου, προσανατολίζονται στην ανθρώπινη επικοινωνία. Το ίδιο συμβαίνει και όταν γίνεται πραγματικότητα ο κίνδυνος για τον οποίο έχουν ασφαλιστεί. Προτιμούν να μιλήσουν απευθείας με τον ασφαλιστή τους για να δρομολογήσουν με το βέλτιστο τρόπο όλα τα διαδικαστικά παρά να δηλώσουν την αξίωση σε ένα διαδικτυακό σύστημα. Σε έρευνα της Accenture που δημοσιεύτηκε το 2021 για την ασφαλιστική αγορά οι καταναλωτές σε ποσοστό 75% αναφέρουν ότι αξιολογούν ως σημαντική τη σχέση τους με τον προσωπικό τους ασφαλιστή. Μάλιστα το 56% απαντά ότι θέλει να συναλλάσσεται μόνο μέσω του ασφαλιστή του, γεγονός που δείχνει και την σχέση που έχουν δομήσει σε μακροχρόνια βάση οι πράκτορες και οι μεσίτες με το καταναλωτικό κοινό. Από την άλλη πλευρά καταγράφοντας και τις τάσεις των καταναλώτών η έρευνα δείχνει ότι 3 στους 4 δηλώνει ότι η πανδημία του κορωνοιού και οι αλλαγές που έγιναν στην καθημερινότητά τους άλλαξε τη συναλλακτική τους συμπεριφορά με την ασφαλιστική αγορά.
ΜΗΤΡΩΟ ΑΝΟΙΧΤΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΥΣ
Όλοι οι διαμεσολαβητές εγγράφονται στο Γενικό Μητρώο Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών (http://insuranceregistry.uhc.gr/Search), προκειμένου ο καταναλωτής να μπορεί να αναζητήσει με βάση το ΑΦΜ ή τον αριθμό ΓΕΜΗ και την επωνυμία της επιχείρησης αν είναι ενεργός ο ασφαλιστής του.
Η εφημερίδα Καθημερινή & το Ασφαλιστικό Marketing σας παρουσιάζουν τον «Οδηγό Ασφάλισης»